Fotograaf Joe Rosenthal overleden

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Fotograaf Joe Rosenthal overleden

Bericht door Sjoerd »

De Amerikaanse fotograaf Joe Rosenthal, die beroemd is geworden met een foto van militairen die tijdens de Tweede Wereldoorlog de Amerikaanse vlag planten op het Japanse eiland Iwo Jima, is zondag op 94-jarige leeftijd overleden in zijn woonplaats Novato in Californië. Dat meldden Amerikaanse media maandag.

Rosenthal die de prestigieuze Pulitzerprijs kreeg voor zijn foto, is er vaak van beschuldigd dat hij de vijf commando's en de marineman op 23 februari 1945 had laten poseren voor de opname, maar hij heeft dat zijn hele leven ontkend. Mensen die bij het maken van de foto aanwezig waren, bevestigden dat er niets geposeerds was aan de opname.

De fotograaf, die wegens zijn slechte gezichtsvermogen was afgekeurd voor militaire dienst, volgde in opdracht van het persbureau Associated Press de Amerikaanse troepen naar de dodelijke veldslagen op Iwo Jima, waarbij 20.000 Japanners en 6000 Amerikanen sneuvelden.

Naar het voorbeeld van de foto werd in 1954 in Washington een monument geplaatst ter ere van het Amerikaanse korps mariniers. De foto is waarschijnlijk de meest gereproduceerde foto in de Amerikaanse geschiedenis.
(Bron: http://www.nieuwnieuws.nl/archives/2006 ... verle.html )

Rust in vrede

Hier de bekende foto.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
mark
Lid
Berichten: 266
Lid geworden op: 09 jan 2005, 03:44

Bericht door mark »

Ik dacht dat die foto wel geposeerd was omdat er tijdens het echte hijsen van de vlag geschoten werd, en het een heel klein vlagetje was waardoor het geen 'mooie' foto werd.
In zo'n beetje alle boeken die ik heb gelezen staat dit.

trouwens: op de foto, 5 commando's en een marineman? ik tel er maar 4!
'signatures are like assholes, everybody's got one'
Gebruikersavatar
thrill me
Lid
Berichten: 329
Lid geworden op: 08 jan 2004, 21:00
Locatie: Zuidoost-Vlaanderen BELGIË
Contacteer:

Bericht door thrill me »

Then..
Afbeelding

In his last years..
Afbeelding
Thrill Me!!!
{Avatar : Melder, Funker, Störungssucher}
Gebruikersavatar
thrill me
Lid
Berichten: 329
Lid geworden op: 08 jan 2004, 21:00
Locatie: Zuidoost-Vlaanderen BELGIË
Contacteer:

Bericht door thrill me »

Vond nog een indrukwekkende foto van hem

Afbeelding
Thrill Me!!!
{Avatar : Melder, Funker, Störungssucher}
Plaats reactie