Het gevoel op straat.. (Uit: Actueel/Neo Nazi's)

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Gesloten
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Harro schreef:Als ik aan het gevaar van neonazisme denk dan heb ik het niet over een paar puistige, puberale meelopers maar over de harde kern, dertigers, veertigers en ouder die keihard achter die ideologie staan en dit daadwerkelijk de ideale politieke toekomst van landen als Nederland, Duitsland, Denemarken, Zweden, Polen en Rusland vinden.
De topicstarter ervaart dat anders, zoals hij dat aangeeft in zijn ervaringen op school. Dáár onstaan dus ook die tegenstellingen, veroorzaakt door maatschappelijke situaties. Voorbeeld: een puisterig pubertje dat regelmatig door Marokkaantjes gepest wordt, zal op een bepaald moment stelling gaan nemen en 'doorslaan' naar de andere kant. Hij scheert zijn kop kaal, trekt legerkistjes met witte veters aan en een bomberjack. Gaat misschien niet in alle gevallen op, maar vaak wel.Vervolgens wordt de knaap afgerekend op zijn uiterlijk (Lonsdale), terwijl er van het "uniform" van de tegenpartij (jack-met-bontkraag, marokkaanse vlag op de rug, capuchon tot over de ogen) niets mag worden gezegd (nee, veronderstel, zeg!).

Dat verhaal in Westerbork geeft de situatie weer zoals die is. Respectloos? Zeker, maar niet alleen respectloos naar dit soort dingen toe. Respectloos naar een volk, een land en een maatschappij waarvoor ze niet warm te krijgen zijn. Een jochie van 6 jaar, dat zegt niet van k.....nederlanders te houden en dat "ZIJ" hier binnenkort de baas zijn, heeft dat niet van zichzelf! Opvoedkundig zit er dus iets helemaal scheef binnen deze bevolkingsgroep.Toch raar dat je dit extreme gedrag niet bij andere minderheden in den lande tegenkomt....
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Een jochie van zes jaar dat zegt niet van Nederlanders te houden - ik moet zo'n jochie nog tegenkomen trouwens - is al evenmin representatief voor de marokkaanse gemeenschap als neo-nazi's dat zijn voor de Nederlandse samenleving. En tegenover een puisterig pubertje dat regelmatig door marokkaantjes wordt gepest staan evenveel marokkaantjes die gepest worden door puisterige pubertjes, en pubertjes die totaal geen last hebben van deze marokkaantjes maar evengoed meelopen in het neonazisme. Je voorbeelden zijn zéér selectief. Ik heb elk jaar negen klassen met pubertjes in Amsterdam-West, waarvan een goed deel van marokkaanse komaf is. Als er op twintig leerlingen ééntje negatief denkt over Nederlanders dan is dat veel. Meer zijn het er echter niet en als ik op dit forum lees wat de Nederlandse pubers over marokkanen schijven dan is jullie kritiek op allochtonen zeer hypocriet: de pot verwijt de ketel. Opvoedkundig zit er dan niets schreef want 19 van de 20 gezinnen doet het prima, en dat is een keurig gemiddelde gezien de sociaal-economische misère waarin deze gezinnen verkeren. Uniformen van de tegenpartij, dat is Freudiaans een interessante woordkeus trouwens, seyffardt. Opmerkelijk is ook dat het neo-nazisme vooral populair blijkt in boeren dorpjes waar sowieso nauwelijks geen marokkaantje te bekennen is. Go figure.

Maar ik heb nu alweer spijt van mijn terugkeer, die feitelijk alleen het gevolg was van een verzoek te reageren op een Waffen-SS topic. Dus tabée maar weer.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Maar Harro, jij krijgt een heel ander beeld van Marokkaanse jongeren als leraar. Er zit een enorm verschil tussen de Marokkaanse jongere in de klas, en de Marokkaanse jongere op straat.
Je bent te oud om met vrienden op straat rond te hangen. Jij krijgt het beeld niet mee dat ik en andere leeftijdsgenoten meekrijgen.
Jij komt iedere keer met je ervaringen in het klaslokaal, maar die zijn nauwelijks representatief voor op straat.

De Marokkaanse gemeenschap lijkt mij haast gebaseerd op intimidatie.

Iets wat ik pas heb meegemaakt:
Een Marokkaanse jongen bij mij op school. Hij is behoorlijk tegen de leraren. Op school heeft hij een paar vrienden. Geen ruziezoeker zou je denken.
Reed ik pas met een vriend over straat, er stopt een tram en een stel luidruchtige Marokkaanse jongeren stappen eruit. De jongen van mijn school ook. Ze zien ons fietsen en proberen ons van de fiets af te trappen. Niet gelukt, en wij geven ook totaal geen reactie hierop.

Echt Harro.. Als je een paar jaar jonger was en je hing nog wel eens op straat rond, dat zou je het ook zien..

Ik heb geen hekel aan Marokkanen, ik vind alleen de jongeren onbeschoft en irritant. Ze zullen er wel overheen groeien, uiteindelijk zullen ook zij een gezin willen en op een behoorlijke manier geld willen verdienen. Die jongeren zij alleen zo godschuwelijk irritant.

Wat mij lijkt over het neo-nazisme in de boerendorpjes. Zij krijgen de beelden via de media (bijvoorbeeld westerbork), verhalen van broers, vrienden of iets dergelijks die in de stad studeren. Deze verhalen zijn altijd negatief. Een verhaal vertellen over de vrolijke neger is niet echt boeiender dan een verhaal van een vechtpartij met Marokkanen.
Zelf krijgen ze in het boerendorpje geen kans om met allochtonen in contact te komen, want die zijn er simpelweg niet.
Ze gaan dus bevooroordeeld naar de stad toe, of blijven hangen in het dorpje en spuiten overal white-power tekens..
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Dodo schreef:Maar Harro, jij krijgt een heel ander beeld van Marokkaanse jongeren als leraar. Er zit een enorm verschil tussen de Marokkaanse jongere in de klas, en de Marokkaanse jongere op straat.
Je bent te oud om met vrienden op straat rond te hangen. Jij krijgt het beeld niet mee dat ik en andere leeftijdsgenoten meekrijgen.
Jij komt iedere keer met je ervaringen in het klaslokaal, maar die zijn nauwelijks representatief voor op straat.

De Marokkaanse gemeenschap lijkt mij haast gebaseerd op intimidatie.

Iets wat ik pas heb meegemaakt:
Een Marokkaanse jongen bij mij op school. Hij is behoorlijk tegen de leraren. Op school heeft hij een paar vrienden. Geen ruziezoeker zou je denken.
Reed ik pas met een vriend over straat, er stopt een tram en een stel luidruchtige Marokkaanse jongeren stappen eruit. De jongen van mijn school ook. Ze zien ons fietsen en proberen ons van de fiets af te trappen. Niet gelukt, en wij geven ook totaal geen reactie hierop.

Echt Harro.. Als je een paar jaar jonger was en je hing nog wel eens op straat rond, dat zou je het ook zien..

Ik heb geen hekel aan Marokkanen, ik vind alleen de jongeren onbeschoft en irritant. Ze zullen er wel overheen groeien, uiteindelijk zullen ook zij een gezin willen en op een behoorlijke manier geld willen verdienen. Die jongeren zij alleen zo godschuwelijk irritant.

Wat mij lijkt over het neo-nazisme in de boerendorpjes. Zij krijgen de beelden via de media (bijvoorbeeld westerbork), verhalen van broers, vrienden of iets dergelijks die in de stad studeren. Deze verhalen zijn altijd negatief. Een verhaal vertellen over de vrolijke neger is niet echt boeiender dan een verhaal van een vechtpartij met Marokkanen.
Zelf krijgen ze in het boerendorpje geen kans om met allochtonen in contact te komen, want die zijn er simpelweg niet.
Ze gaan dus bevooroordeeld naar de stad toe, of blijven hangen in het dorpje en spuiten overal white-power tekens..
Weet je Dodo, Je noemt hier een incident. Ik geloof niet dat er sprake is van een patroon en als dat al wel het geval is dan is dit vaak het gevolg van een discriminatoire behandeling door de maatschappij.

Heel voorzichtig met het generaliseren a.u.b. Ik ken Marokkaanse jongeren die volledig zijn opgegaan in de Nederlandse maatschappij. Ik ken Witte Nederlandse jongeren die zeer aggressief zijn en crimineel (en ook omgekeerd...)
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

waarom wordt nationalisme vaak met rechts etc geassocieerd? als een echte nationalist ben je toch voor Nederland? en mensen van marrokaanse afkomst ofzo zijn ook Nederlanders...
ik ben misschien nationalist, of in ieder geval heel trots op Nederland, maar dat betekend niet dat ik iets tegen "buitenlanders" heb.
het echte probleem is een hele kleine groep binnen - laten we zeggen groep 1. die veroorkzaakt problemen. als reactie daarop komt er een andere klein groepje mensen van groep 2, die vind dat ze groep 1 een lesje moeten leren. groep 1 laat dat ook weer niet over zijn kant gaan en het kleine radicale groepje krijgt meer steun. het is een sneeubal effect dat ook nog eens dik wordt opgepompt door de media, en als er niets aan wordt gedaan gaat het voor serieuze problemen zorgen.
ofwel: 2 kleine groepjes binnen verschillende culturen, verpesten het voor de hele samenleving. als nationalist ben je toch tegen zowel neo-nazi's als agressieve "buitenlanders"?
ik denk er zo tenminste wel over...
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Leuk dat ze iemand die op een zwarte school werkt en in Amsterdam Bos & Lommer woont hier gaan vertellen dat hij ze niet op straat meemaakt. Maar ach, ik voorzie weer een pagina's lange, eindeloze discussie met een hele kliek mensen vol voorbeelden van enkele ervaringen die moeten aantonen hoe de de complete marokkaanse jeugd in Nederland niet deugt. Het blijft vreemd dat het zijn van neo-nazi hier wordt goedgepraat door te wijzen op het wangedrag van een zeer kleine groep allochtone jongeren. Alsof dat enig verband houdt met het nazistisch gedachtengoed, hun antisemitisme, holocaust-revisionisme en adoratie van Hitler. Alsof je dat gedachtengoed kunt rechtvaardigen met het gedrag van wat marokkaantjes.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Kleine Feldmaus
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 06 mei 2006, 14:41
Locatie: Het land van Maas & Waal

Bericht door Kleine Feldmaus »

Harro schreef:dus hou op met net doen alsof neo-nazisme een groepje puberende Lonsdalers is die geen kwaad kunnen omdat het "vanzelf weer over gaat".

Ik denk dat de titel van dit topic niet handig is gekozen, daar het de starter meer gaat over pubers/"lonsdalejongeren" (denk ik tenminste als ik het zo lees).

Vandaar dat ik ook schreef vanuit dat startpunt, veel van die pubers groeien daaruit, maar een aantal daarvan gaat verder naar de echte neonazi beweging/gedachtengoed.

Ik heb hier in dit topic trouwens nergens gelezen dat mensen wijzen op/vergelijkingen maken met het wangedrag van sommige allochtonen, of het goedpraten van neonazisme.
Misschien heb ik het over het hoofd gezien?
"The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated." - Mahatma Gandhi
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Harro schreef:Leuk dat ze iemand die op een zwarte school werkt en in Amsterdam Bos & Lommer woont hier gaan vertellen dat hij ze niet op straat meemaakt. Maar ach, ik voorzie weer een pagina's lange, eindeloze discussie met een hele kliek mensen vol voorbeelden van enkele ervaringen die moeten aantonen hoe de de complete marokkaanse jeugd in Nederland niet deugt. Het blijft vreemd dat het zijn van neo-nazi hier wordt goedgepraat door te wijzen op het wangedrag van een zeer kleine groep allochtone jongeren. Alsof dat enig verband houdt met het nazistisch gedachtengoed, hun antisemitisme, holocaust-revisionisme en adoratie van Hitler. Alsof je dat gedachtengoed kunt rechtvaardigen met het gedrag van wat marokkaantjes.
Godsamme man, als je mot hebt met Marokkaanse jongeren en je ze hierdoor niet direct mag, dan ben je niet direct een neo-nazi. Hoogstens een xenofoob.
En daarnaast, hoe oud ben je nu? Je bent een leraar en zal dus flink wat jaartjes ouder zijn dan dat ik ben. Ik geloof dat jij niet meer met je skateboard op straat loopt. Er is een verschil in omgang dat ook afhankelijk is van leeftijd!
Harro, sommige dingen die jij zegt slaan ook echt op kaas.

Het enige waar jij vatbaar voor bent zijn percentages, officiele onderzoeken etc. etc. Die dingen kunnen bij lange na niet aantonen wat er gebeurd.

@Dvaupell

Ik noem hier inderdaad een incident, dit om het gevoel op straat te illustreren.
Helaas zie ik meer Marokkaanse jongeren die ongein uithalen dan Marokkaanse jongeren die met anderen proberen om te gaan zoals jij en ik dat zouden doen.
En inderdaad, er zijn zat witte Nederlandse jongeren die ook ongein uithalen. Als je dat gaat ontkennen ben je gek in je kop..
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Kleine Feldmaus
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 06 mei 2006, 14:41
Locatie: Het land van Maas & Waal

Bericht door Kleine Feldmaus »

Harro schreef:Opmerkelijk is ook dat het neo-nazisme vooral populair blijkt in boeren dorpjes waar sowieso nauwelijks geen marokkaantje te bekennen is. Go figure.

Als voormalig bewoonster van heel wat kleine boerendorpjes (en een aantal grote steden), en huidig bewoonster van een boerendorp....waar baseer je dat op?

In alle dorpen waar ik heb gewoond was er geen neonazisme te bekennen, zelfs geen white power pubers.
In alle (boeren)dorpen waar ik gewoond heb wonen ook gewoon allochtonen, waaronder marokkanen.
Het dorp waar ik nu woon is zo'n beetje 40% allochtoon (polen, marokkanen, turken, antillianen), de moskee is bij mij om de hoek, ik heb geen negatieve ervaringen met de allochtone inwoners hier (ik woon in de zogenaamde allochtonen buurt van het dorp).
Ditzelfde geld ook voor de volgens jou in de boerendorpen zo populair zijnde neonazi-ideeen/aanhangers.(ik zie en hoor ze niet hoor)

Problemen met beide zijden zullen groter zijn in de stad dan op het platteland, omdat in steden mensen dichter op elkaar gepropt leven, alles wat meer uitvergroot wordt daardoor. Toleratie naar elkaar toe is er gewoon minder denk ik.(zowel van autochtonen naar allochtonen toe en andersom)
Zo is tenminste wel mijn ervaring van het in de stad wonen (blij dat ik ervan "verlost" ben, je mag niks zeggen of de een of ander bestempeld het wel als te links of te rechts etc)

En daarbij, als iemand zegt dat hij of zij een negatieve ervaring heeft gehad met allochtonen, dan maakt dat iemand niet meteen tot extreem rechts, racist of neonazi. Ik vind dat erg kort door de bocht.
"The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated." - Mahatma Gandhi
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Dodo schreef:Ik noem hier inderdaad een incident, dit om het gevoel op straat te illustreren.
Helaas zie ik meer Marokkaanse jongeren die ongein uithalen dan Marokkaanse jongeren die met anderen proberen om te gaan zoals jij en ik dat zouden doen.
En inderdaad, er zijn zat witte Nederlandse jongeren die ook ongein uithalen. Als je dat gaat ontkennen ben je gek in je kop..
... en het is juist het "Gevoel op straat" wat je noemt waar ik het gevaar zie.
Dit gevoel namelijk, richt zich altijd tegen een bepaalde groep. In mijn jeugd waren het de Zigeuners die crimineel waren, daarna de mensen van de Balkan en nu zijn het de Marokkanen.

Let op: Ik zeg niet dat er helemaal geen waarheid zit in dit soort beweringen, maar hierdoor doen we hele grote groepen welwillende jongeren te kort. En juist door die discriminatoire houding ten opzichte van bijvoorbeeld Marokkaanse jongeren worden juist meer crimineeltjes geboren. Ze worden immers toch al voor crimineel versleten.

Het is geen kritiek direct op jou, Dodo, maar ik wil wel opmerken dat het "Gevoel op straat" bepaald geen goede raadgever is.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Dodo onderstreept simpelweg het probleem dat er is met de argumentatie dit topic. Inderdaad (!!!) als je een probleem hebt met marokkaantjes dan ben je niet meteen een neo-nazi. Precies! Maar waarom wordt dan door verschillende forumleden de stelling verdedigd dat het opkomende neo-nazisme en het verschijnsel Lonsdale-jongeren een rechtstreeks gevolg, ja zelfs de schuld van het veronderstelde wangedrag van deze marokkaantjes is? Het kan toch niet zo zijn dat mensen hier vinden dat nazisme een legitiem verweer is tegen multiculturele problemen? Want dat is, zoals Kleine Feldmaus terecht opmerkt, het kromme van dit topic. Mensen kiezen voor nazisme als wettelijk toegestane politieke stroming omdat ze problemen hebben met marokkaantjes.

Om het heel simpel te stellen, maar dan dringt het idiote van deze discussie misschien eindelijk door: ze kiezen voor het nazisme omdat marokkaantjes op 4 mei voetballen met de kransen voor de slachtoffers van de nazi's.

K. Feldmaus: gegevens van het CBS. Neo-Nazisme is met name populair in Friesland, N-Brabant en Limburg.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

dvaupell schreef: Het is geen kritiek direct op jou, Dodo, maar ik wil wel opmerken dat het "Gevoel op straat" bepaald geen goede raadgever is.
Wat moet je dan geloven? Het is zo dichtbij je. Je hebt dan de mensen die iedere keer zeggen dat het wel meevalt, maar naar mijns inziens valt het niet mee. Het geeft een vreemd gevoel als iemand zegt dat de Marokkanen geen ergere onruststokers zijn, terwijl je zelf meerdere malen met Marokkanen te maken hebt gehad (vaker, véél vaker dan met de autochtone jongeren). Ligt het dan aan mijn omgeving? Lijkt mij sterk, ik woon toch echt in een redelijke buurt. Het is niet Transvaal ofzo. Heb ik gewoon pech? Ook dat niet, ik ben niet de enige. Wat dan?!
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

De Marokkanen die op straat rondhangen kunnen relatief gezien misschien best grotere onruststokers zijn. Dat wil echter nog niet zeggen dat Marokkanen in algemene zin grotere onruststokers zijn dan andere bevolkingsgroepen. We mogen een hele bevolkingsgroep niet beoordelen op het gedrag van de onruststokers in hun groep, zoals al vaker gezegd is. Ook de Nederlandse jongeren die op straat rondhangen zijn tenslotte niet representatief voor de samenleving. Ik wens door een Marokkaan ook niet aangesproken te worden op het gedrag van de Lonsdale-jongeren.
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Gebruikersavatar
Kleine Feldmaus
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 06 mei 2006, 14:41
Locatie: Het land van Maas & Waal

Bericht door Kleine Feldmaus »

Harro schreef:
K. Feldmaus: gegevens van het CBS. Neo-Nazisme is met name populair in Friesland, N-Brabant en Limburg.
Ah! Kijk, laat ik daar nu net niet wonen
"The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated." - Mahatma Gandhi
Rednas
Lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:39

Bericht door Rednas »

Kleine Feldmaus schreef:
Harro schreef:
K. Feldmaus: gegevens van het CBS. Neo-Nazisme is met name populair in Friesland, N-Brabant en Limburg.
Ah! Kijk, laat ik daar nu net niet wonen
Ik dacht dat het juist meer richting Twente was.
Gesloten