real of real-repro??

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

real of real-repro??

Bericht door michiel01 »

Ik haal even de bezem door m'n spul en vraag me van de volgende zaken af of ze echt zijn of repro....

HJ armband, uit 1 stuk (dus geen opgenaait kruis) heeft op de achterzijde 3 stempels 1x datum 1x adelaar en iets volkomen ondefinieerbaars...

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Vervolgens dit zakje voor de kriegsverdienstemedaille, erg "net" papier... zegt genoeg denk ik...

Afbeelding Afbeelding

En van het daimon lampje of 't oorlogs is of niet....

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Alvast bedankt (voor de bevestigingen)

Michiel
Gebruikersavatar
Julian
Lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 16 jul 2005, 19:08
Locatie: Twisk, NH

Re: real of real-repro??

Bericht door Julian »

michiel01 schreef:... uit 1 stuk (dus geen opgenaait kruis) ...
Niet dat ik er zoveel verstand van heb, maar volgens mij moet dat kruis er juist wél zijn opgenaaid.
Kijk maar naar de volgende voorbeelden:
http://www.germanmilitaria.com/Politica ... 05756.html
http://www.germanmilitaria.com/Politica ... 30954.html
http://www.germanmilitaria.com/Politica ... 20455.html
http://www.germanmilitaria.com/Politica ... 20555.html
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Bericht door LDO »

Ik heb weinig opbeurends te melden.
De armband lijkt me niet goed.
De constructie is er één die je veel bij repro’s ziet.
Al die stempels en die smetteloos witte binnenkant geven mij geen goed gevoel.
De buitenkant is op kunstmatige wijze ouder gemaakt.
Tevens houd ik meer van opgenaaide swastika’s dan geprinte.
Misschien dat er best origineel gedrukte armbanden bestaan, maar al het gedrukte wat ik tot nu toe gezien heb, bleek bogus te zijn.
Nee, ik vertrouw hem voor geen sikkepit.

Het zakje dan.
Zoals je al zegt: verkeerd papier.
Het letterfont beantwoord aan geen enkel zeitgenoßig Orginal, zoals de Duitsers dat zo mooi zeggen.
Het jaartal steekt ook erg modern af vergeleken bij wat we gewend zijn.
Aan de achterkant ontbreekt elk spoor van een maker, dat is ehhhh, op zijn minst opmerkelijk.
Ik zal niet zeggen onmogelijk, maar het is gebruikelijk bij dit soort zakjes dat ‘ie er op staat, al dan niet met een spelfoutje hier of daar.
De constructie is ook totaal anders dan normaal.
Het zakje is bijvoorbeeld precies tegenovergesteld aan normaal omgevouwen.
Teveel toevalligheden om er nog een prettig gevoel bij te hebben, lijkt me.

Dan het lampske.
Heel aardig lampie, ik geloof ook zeker dat ‘ie oud is, ik denk alleen geen legeruitvoering maar iets anders.
De bevestigingsclip is mij namelijk volkomen vreemd.
Nou zegt dat niks, maar in m’n boeken komt ‘ie ook niet voor als zijnde militair.
De militaire Daimons, Pertrixen en zelf de WH Philipsen die ik ken, zijn allemaal uitgerust met een leren riempje aan de achterkant dat boven en onder de lamp uitsteekt, zodat de lamp middels een knoopsgatconstructie aan de tuniek bevestigd kon worden.

Voorwaar, het doet mij leed niks vrolijkers te kunnen scanderen.
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Bericht door michiel01 »

Bedankt Martin!

Ik heb ze niet voor niets gepost natuurlijk, ik koesterde het vermoeden al!

Ook Julian bedankt natuurlijk!

Michiel
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Beste Michel,

De afbeeldingen van deze Daimon is zowel een militaire als civile lamp en is werd gebruikt bij de Wehrmacht daar is geen twijfel over mogelijk, en dat geld tevens voor de meeste Duitse zaklampen uit de 2WO, daarom even iets recht zetten voordat ik verder ga met jouw vraag voor deze deze lamp. De Daimon teko's bv werden in de (2WO) ook aan de burger gegeven als luchtbeschermings lamp en of met enkel een blauw lampje uitgegeven voor in de zaklamp als verduiteringslicht,en het verhaal dat een zaklamp met draadbeugel niet militair zou zijn dat is een grote fabel.Ik heb hier honderden Wehrmacht zaklampen staan en de bekenste daarvan is de Pertrix nr 640 die destijds in 1939 speciaal vervaardigd is voor de waffe waffe ''SS'' in glanzend zwart blik met een draadbeugel enkel aan de bovenzijde.Tevens als je WAa stempels ect op zaklampen tegen komt is allemaal nadien gedaan zaklampen werden nimmer gestempeld door de Wehrmaht.Ik heb al Pertrix lampen gezien het model 667 bv uit 1950 maar wel WAa gestempeld deze lamp word trouwens vaak voor 2WO zaklamp aangezien ,,waanzin!

Zo zijn er nogvele Daimon's ,Pertrix ,Chrone,Hawe,Wehrmacht zaklampen die alle voor miltaire doelende bestemd waren en met stalen knoop haak.De Daimon lamp van jouw zoals afgebeeld is gemaakt onder licentie van Daimon vanaf 1930 met het oude Daimon logo de zonsopkomst deze is in de Replublic Czecheoslovakia gemaakt waaronder tevens lampen met een gelijk logo vervaardigd werden maar met de instempeling MY- DAY- HAWE - ARTAS deze Artas laaste is van 1950/60 gemaakt en veelal in de DDR in gebruik geweest,dus het zit best ingewikkeld in elkaar dat (2WO) zaklamp gebeuren,ik verzamel al een poosje en deze info komt uit mij eigen naslagwerk van 40 j verzamelen ik bezit tevens fabrieks folder vanuit die tijd van de bekenste Duitse zaklampen fabrikanten die in 1936 omgebouwd werden om te gaan produceren voor de Wehrmacht veelal poolse vrouwen (KZ -Haftlinge)die dwangarbeid moesten verrichten voor Pertrix..en tevens in de accu fabrieken daar moesten werken zonder enige beschreming en onder bewaking van SS'' vrouwelijk opzichters,er zijn er toen vele omgekomen daar de leeftiid van die vrouwen was tussen 16/49 jaar.

Ik hoop u hier mee van dienst te zijn geweest.deze militaire/Civiele Daimon zaklamp heeft een verzamelwaarde van ca 20,00 Euro gezien de staat.Het verslag is iets langer geworden als bedoelt maar je kunt deze info niet in twee regels uitleggen en ik heb het ook nog beknopt gedaan.
Laatst gewijzigd door custom op 24 sep 2006, 15:27, 6 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Bericht door LDO »

custom schreef:en het verhaal dat een zaklamp met draadbeugel niet militair zou zijn dat is een grote fabel.
en het verhaal dat een zaklamp met draadbeugel niet militair zou zijn dat is een misverstand.

Je zegt nu hetzelfde, het klinkt alleen een stuk aardiger.
Fabels vertellen laat ik namelijk aan Meneer de Uil over en vergissen doen we ons allemaal wel eens.
Een fabel is overigens is een korte, verzonnen vertelling die een zedenles aanschouwelijk voorstelt.
Ik geloof ook niet dat ik een zedenprediker ben.
U zit er dus dubbel naast!

Ik ben gepikeerd...
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Bericht door michiel01 »

@ Martin, het verhaal van Custom is een reactie op een PB die ik hem gestuurd heb, het borduurt verder op een verhaal uit een ander topic, dus niet op jouw reactie. Ik heb Custom gevraagt eens naar dit topic te kijken voor mij. Dit juist omdat IK veel onduidelijkheid ervaarde rond deze zaklampen. Het is dus niet mijn intentie geweest een ontkrachting van jouw mening te vinden. Ik zocht echter duidelijkheid.

daarmee kom ik op het volgende:

@ Custom, hartelijk dank voor de snelle en uitgebreide verhandeling over deze lamp. Nu heb ik duidelijkheid over de afkomst en datering van de lamp! Hiervoor nogmaals mijn dank!

Michiel
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Graag gedaan... ik wil enkel en alleen maar zoveel mogelijk juiste info's doorgegeven aan verzamelaars militairia zodat niets verloren gaat wand ik kan straks immers niets meenemen als het gordijn eenmaal valt.
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Bericht door LDO »

michiel01 schreef: Het is dus niet mijn intentie geweest een ontkrachting van jouw mening te vinden. Ik zocht echter duidelijkheid.
Michiel
Verontschuldig je nimmer als je bij meerdere mensen te rade gaat!
Dat is iets wat ik iedereen altijd zal adviseren en dat doe ik zelf ook altijd.

Ik heb Custom al eerder bij mensen aanbevolen omdat iemand met een enorme lampenverzameling heel wat meer weet te vertellen dan iemand met een paar boeken waar het onderwerp zijdelings wordt aangeroerd.
En zie daar: ik leer er zelf ook nog van.

Maar fabels vertellen doe ik niet, tegen zo'n uitlating moet ik ageren.
Zeker als ik melig ben, heh heh...

Ik had het een lachebekkie achter moeten plakken natuurlijk.
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Bericht door LDO »

custom schreef:Tevens als je WAa stempels ect op zaklampen tegen komt is allemaal nadien gedaan zaklampen werden nimmer gestempeld door de Wehrmaht..
Daar heb ik nog een vraagje over: de Philips knijpkat schijnt ook voor de Wehrmacht gemaakt te zijn.
(Met leren bandje om aan de tuniek te hangen... :) )
Degene die ik gezien heb was, naar ik me herinner, WAa gestempeld.
Ik moet bekennen dat ik zo'n lampje graag nog eens zou bemachtigen.

Maar de grote vraag nu: is dat stempel dan bijvoorbaat verdacht???

Groets,
Martin
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Beste LDO, Als je de leeftijd van over 60 bereikt heb word je niet zo snel boos meer maar ik begrijp jouw reactie wel de Deutscher zal dan zeggen Alles ..klar geen probleem hoor!

NB:verzamelaars kunnen soms ongewilt raar uit de hoek komen!

Gr
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Bericht door LDO »

Bij 60 begint het leven toch pas???
U mag bijna stoppen met werken!

Maar mijn vraag mbt de Philips knijpkat voor de Wehrmacht?
Werden die inderdaad gemaakt, en waren die WAa gestempeld, of heb ik naar een stukje huisvlijt staan kijken?

Groets,
Martin
Gebruikersavatar
Fons
Lid
Berichten: 161
Lid geworden op: 15 aug 2004, 23:16
Locatie: Huizen

Bericht door Fons »

Ik neem aan dat je deze bedoeld? Geen WAa stempel maar wel Wehrmachteigentum. Ik kan begrijpen dat je die zoekt want die wil iedereen wel hebben :)


Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Daar was ik weer even @Martin,..knijpkatten zijn (idd door philips gemaakt voor de Wehrmacht en Osram heeft zelfs de patenten van Philips gekregen in 1935 om zo de gasontladingslampen voor de zoeklichten te kunnen maken om de ''RAF'' piloten beter te kunnen zien, zo hebben veel (NL) fabrikanten wel een steenje bijgedragen aan deze (2WO) negatief of niet het is immers niet meer terug te draaien .Philips produceerde onder diverse namen voor de Duitse Wehrmacht oorlogsmachinerie:met name Philips Elektro-Spezial, Pintsch enr C.H.F. het is zeker denkbaar dat Philips aan deze (2WO) goed heeft verdient.

Terug komen op de bovenstaande kat deze is origineel gestempeld door Philips ....maar met WAa stempels moet je echt oppassen,deze zijn meestal nadien gezet de Wehrmacht gebruikte deze afname stempeling wel op wapens en munitie en soms op materieel maar dan weer met een andere letter code.Zo lang deze stempels nog worden aangeboden zal de vervalsing voortduren.ik heb in die 40 j verzamelen al div vervalsingen kunnen onderscheppen ook op wapens komt het veel voor nadien fraai gestempeld. Maar onder de microscoop met het juiste naslag werk erbij moet de stempelaar zich toch prijs geven dat is zeker ..Duitse (2WO) zaklampen van Daimon & Pertrix ect zijn nooit gestempeld enkel met het fabrieks logo andere merken zoals Zeiler bakeliet model wel weer maar dat is dan een (design) stempel ''HRS'' of DRPGM en het Deutsche Din nummer voor die betreffende lamp staat er dan in maar nooit een (WAa) stempel.
Laatst gewijzigd door custom op 25 sep 2006, 00:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Bericht door LDO »

Fons schreef:Ik neem aan dat je deze bedoeld? Geen WAa stempel maar wel Wehrmachteigentum. Ik kan begrijpen dat je die zoekt want die wil iedereen wel hebben :)
Fons, engerd, heb jij er één???
Geweldig!!!
Ben weer helemaal verliefd op het apparaat!
Er staat dus Wehrmachteigentum op, geen WAa stempel.
Dan is dat waarschijnlijk een eigen leven gaan leiden in mijn brein.
Schitterend ding, bedankt voor het showen van de foto's!

Custom, bedankt voor de toelichting.
Leerzaam en lekker compleet, houd ik van.
Nooit overwogen en NL-talig boekje uit te brengen over de lampen?
Je lijkt wel een encyclopedie qua lampenkennis!
Mijn welgemeende complimenten!

Groets,
Martin
Plaats reactie