Afsluitdijk/Kornwederzand

De gevechten en operaties tijdens WOII
Gebruikersavatar
Jonhy Frost
Lid
Berichten: 1094
Lid geworden op: 12 feb 2006, 17:49
Locatie: Schimmert (Z-Limburg)

Bericht door Jonhy Frost »

Kap eens met een 'veteraan' uit te schelden, een beetje eerbied, als we zo doorgaan kunnen we beter dit topic sluiten. Geloof nu maar allemaal in je eigen verhaal, boek, film, herrinnering.
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
MARKET GARDEN
Lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 12 aug 2005, 09:51
Locatie: Nijmegen

Bericht door MARKET GARDEN »

Jonhy Frost schreef:Kap eens met een 'veteraan' uit te schelden, een beetje eerbied, als we zo doorgaan kunnen we beter dit topic sluiten. Geloof nu maar allemaal in je eigen verhaal, boek, film, herrinnering.
SORRY............... Uitschelden :? De man is overigens geen veteraan (14 in 1940) maar ooggetuige en begint zelf met teksten als "die neem ik niet serieus en schietspelletjes" bij kritiek op zijn verhaal.

Als je op dit forum niet tegen kritiek kunt kan je beter wegblijven ook al ben je 81 (volgens zijn eigen opgave)
De waarheid komt met de jaren
Gebruikersavatar
Jonhy Frost
Lid
Berichten: 1094
Lid geworden op: 12 feb 2006, 17:49
Locatie: Schimmert (Z-Limburg)

Bericht door Jonhy Frost »

OK, uitschelden is inderdaad een te groot woord, en veteraan staat niet voor niets tussen aanhalings tekens(zeker omdat er haast geen Nederlandse veteranen meer zijn). En ik vind gewoon dat je respect moet hebben voor oudere mensen, zeker als hij zich nog de moeite neemt om zich internetten te leren op zo'n oude leeftijd, maar ja, ieder zijn eigen mening hier over.
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
J. VISSER
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 mar 2007, 09:38
Locatie: Friesland

Bericht door J. VISSER »

Market Garden,

Ik dacht al wie heeft Elvis toch gezien, Market Garden natuurlijk maar ik schrijf niet onder een schuilnaam zonder leeftijd, ik ben 81jaar, geboren op 11-10-1925 te leeuwarden en van beroep architect geweest, tot mijn 66ste jaar en ik weet meer over de Dodendam dan jullie allemaal denken,
maar dat hou ik voor mij zelf.

Het is trouwens verbazend interssant hoeveel nieuwsgierige jongelui, behalve dan die gamer die iets willen weten over de gevechten bij Kornwerderzand.
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Ja, maar Meneer Visser, stel dat u gelijk heeft met uw verhaal. Hoe zou het dan kunnen dat de Duitsers dat niet gewoon toegegeven hebben, of dat uit telling is gebleken etc?

En ik ben zeker nieuwsgierig, maar als ik ben bang dat als ik hier iets beweer of vraag dat ik dan een antwoord tegen m'n kop krijg gesmeten als; vervelend pubertje, etc.

*Behandel een ander (niet) zoals je zelf (niet) behandeld wilt worden*
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Bericht door Moengoman »

J. VISSER schreef:Market Garden,

Ik dacht al wie heeft Elvis toch gezien, Market Garden natuurlijk maar ik schrijf niet onder een schuilnaam zonder leeftijd, ik ben 81jaar, geboren op 11-10-1925 te leeuwarden en van beroep architect geweest, tot mijn 66ste jaar en ik weet meer over de Dodendam dan jullie allemaal denken,
maar dat hou ik voor mij zelf.

Het is trouwens verbazend interssant hoeveel nieuwsgierige jongelui, behalve dan die gamer die iets willen weten over de gevechten bij Kornwerderzand.
Geachte heer Visser,

dat vind ik nou jammer, dat u het voor u zelf houdt. Met alle respect is het een beetje onaardig van u om die jongelui nieuwsgierig te houden! :wink:
Het probleem met dit soort zaken is tweezijdig.
Aan de ene kant is het erg moeilijk de precieze betekenis van getuigenissen vast te stellen.
Aan de andere kant staat juist tijdens oorlog de betrouwbaarheid van schriftelijke bronnen niet altijd vast. Want die zijn uiteindelijk ook op ooggetuigen gebaseerd. Tijdens gevechten zit er heus niet een neutrale waarnemer aan de kant gezellig te turven. Het zal de eerste keer niet zijn, dat de ene en/of de andere partij een aantal gesneuvelde soldaten onder de administratieve grasmat schuift.
Kortom, Joost mag het weten.
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Bericht door koos24 »

Moengoman schreef:
J. VISSER schreef:Market Garden,

Ik dacht al wie heeft Elvis toch gezien, Market Garden natuurlijk maar ik schrijf niet onder een schuilnaam zonder leeftijd, ik ben 81jaar, geboren op 11-10-1925 te leeuwarden en van beroep architect geweest, tot mijn 66ste jaar en ik weet meer over de Dodendam dan jullie allemaal denken,
maar dat hou ik voor mij zelf.

Het is trouwens verbazend interssant hoeveel nieuwsgierige jongelui, behalve dan die gamer die iets willen weten over de gevechten bij Kornwerderzand.
Geachte heer Visser,

dat vind ik nou jammer, dat u het voor u zelf houdt. Met alle respect is het een beetje onaardig van u om die jongelui nieuwsgierig te houden! :wink:
Het probleem met dit soort zaken is tweezijdig.
Aan de ene kant is het erg moeilijk de precieze betekenis van getuigenissen vast te stellen.
Aan de andere kant staat juist tijdens oorlog de betrouwbaarheid van schriftelijke bronnen niet altijd vast. Want die zijn uiteindelijk ook op ooggetuigen gebaseerd. Tijdens gevechten zit er heus niet een neutrale waarnemer aan de kant gezellig te turven. Het zal de eerste keer niet zijn, dat de ene en/of de andere partij een aantal gesneuvelde soldaten onder de administratieve grasmat schuift.
Kortom, Joost mag het weten.
Ik denk dat de 2e wereldoorlog redelijk nauwkeurig is gedocumenteerd en al zeker de mei dagen '40 aan Duitse kant.
Na de westveldtocht trad er een periode van relatieve rust in en was alle tijd om de administratie op orde te brengen.
Het is niet voor niets dat luitenant-kolonel Brongers de verliezen zelfs voorzien van naam kan benoemen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
J. VISSER
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 mar 2007, 09:38
Locatie: Friesland

Dodendam

Bericht door J. VISSER »

Moengoman, en omdat ik niet serieus genomen wordt, zoals o.a. wat weet een OUDE man van 81jaar nu nog van wat hij op 14 jarige leeftijd heeft gezien, verstrek ik geen info meer over het gebeuren rondom de Dodendam affaire, want daar begint het op te lijken. Punt er achter
Gebruikersavatar
Jonhy Frost
Lid
Berichten: 1094
Lid geworden op: 12 feb 2006, 17:49
Locatie: Schimmert (Z-Limburg)

Bericht door Jonhy Frost »

Dat vind ik dus erg jammer.
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
karell
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 31 mei 2006, 11:56

Bericht door karell »

Hallo allemaal,

ik zie dit topic nu pas, heb het gedeeltelijk doorgelezen.

Ik heb zelf geen verstand van het onderwerp moet ik bekennen. maar ik denk op dit forum dat de Heer Visser, de enige is die in die tijd leefde. het kan misschien wel wat jaren geleden zijn, maar dan vertrouw ik daar nog meer op dan iets van een 'gamer'. Ik was er trouwens niet bij dat Napoleon zei: de slechtste getuigen zijn ooggetuigen. wie zegt dat dit waar is? daarnaast, welke getuigen bestaan er nog meer naast oogetuigeen die iets hebben kunnen zien?????!!!!!!!
en de verslagen waar de feiten in komen te staan waar de rest zich op baseert, zijn ook middels ooggetuigen weergegeven. daarnaast bestond er in die tijd veel propaganda...lijtk me niet echt goede propaganda voor de Duitsers dat er zoveel gesneuveld zouden zijn....vooral niet bij het innemen van dat kikkerlandje.... :S
dus houdt rekening met manipulatie!!!!!

het kan goed zijn dat ik mis zit, en sowieso heb ik geen verstand van dit onderdeel, maar vooralsnog vertrouw ik meer op getuigen dan op gepubliceerd materiaal. Van getuigen kan natuurlijk vanalles veranderen door de jaren heen, maar de essentie is hetzelfde, en daarnaast zoals de Heer Visser zelf aangaf, bepaalde beelden kan je niet meer uitwissen omdat deze een grote indruk achterlaten.

Daarnaast zijn er in gepublieerde artikelen/boeken enz ook getuigen gebruikt, dan zou je deze ook niet moeten geloven?!daarnaast wordt veel gepubliceerd materiaal niet goed vastgelegd. neem dat maar van mij aan. Heb verhalen gehoord van mensen bij mij uit de buurt die niet klopten met de verhalen in de boeken. Daarnaast het bekende voorbeeld: band of brothers, GEWELDIGE serie!!!!!!!!maar groot aantal historische feitjes die neit kloppen (zoals Blithe die sneuvelt, maar in werkelijkheid is die in 1967(geloof ik overledeen).

en gamer....leuk dat je zoveel interesse hebt in de oorlog, houden zo, maar sta open voor andere aspecten, niet puur geloven wat er in boeken staat....en respect hoor dat je er zoveel mee bezig ben, maar ik denk dat een man die het heeft meegemaakt toch net iets meer weet dan een gamer...
Gebruikersavatar
Jonhy Frost
Lid
Berichten: 1094
Lid geworden op: 12 feb 2006, 17:49
Locatie: Schimmert (Z-Limburg)

Bericht door Jonhy Frost »

karell schreef:daarnaast bestond er in die tijd veel propaganda...lijtk me niet echt goede propaganda voor de Duitsers dat er zoveel gesneuveld zouden zijn....vooral niet bij het innemen van dat kikkerlandje.... :S
dus houdt rekening met manipulatie!!
Er moet zeker rekening gehouden worden met propaganda, die cijfers zullen ook niet aan de duitse kranten hebben gestaan, met de zelfde bedoeling staat het juist wel in de Nederlandse verzet krantjes(die waren niet voor niets iligaal). Maar in rapporten en andere documenten voor duitse generaals ofzo moeten WEL fatsoenlijke cijfers staan, anders weet kan hij moeilijk orders geven.
En even over die 'gamer', het is inderdaad een beetje een rare naam. Maar vergeet niet dat hij heel veel weet en wil weten over de mei dagen 1940, en volgens mij verzamelt hij ook Nederlandse militaria, dus een beetje respect graag :P
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
karell
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 31 mei 2006, 11:56

Bericht door karell »

ik heb ook respect voor iedereen...dat heb ik zelf letterlijk in mijn post gezet.....

daarnaast meot ik eerlijk bekennen dat ik neit naar zijn staat van dienst heb gekeken...mijn excuses
karell
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 31 mei 2006, 11:56

Bericht door karell »

daarnaast zeg ik niet dat iemand wel of geen gelijk heeft, maar er meot respect aanwezig zijn voor een getuigen. verder moet ik zeggen dat ik nu even heb gekeken op de site va Gamer...en kwam tot de conclusie dat ik deze site al weleens heb bezocht voor wapens.haha
LoD
Lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 15 jul 2006, 16:07

Re: Dodendam

Bericht door LoD »

J. VISSER schreef:Moengoman, en omdat ik niet serieus genomen wordt, zoals o.a. wat weet een OUDE man van 81jaar nu nog van wat hij op 14 jarige leeftijd heeft gezien, verstrek ik geen info meer over het gebeuren rondom de Dodendam affaire, want daar begint het op te lijken. Punt er achter
Ik zou graag zien dat U meer van Uw ervaringen/herinneringen uit die tijd hier gaat posten.
Het zou immers doodzonde zijn dat er een stukje ooggetuigenhistorie - en daarmee een stukje van de puzzel die Kornwerderzand heet - voor het nageslacht verloren gaat, alleen maar omdat enkele andere leden er een andere mening op nahouden.
Kijk, zoveel bronnen, zoveel verhalen, en hoe meer verhalen, des te duidelijker we het beeld van die dagen kunnen recreeeren.
Voor mij is het een verrassing dat de cijfers van E.H. Brongers later dor hem zijn bijgesteld. Ik was daarvan niet op de hoogte ( heb Kornwerderzand van hem dan ook niet gelezen, alleen de Grebbelinie en de Slag om de Residentie ).
Ik zal eens kijken wat er verder uit diverse bronnen te halen valt.
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

Meneer Visser ik snap niet waar die reactie vandaan komt... Ik heb zeker niet teveel schietspellen gespeeld en daar baseer ik ook niks op. Ik zeg dat wij (de andere leden) niet kunnen weten of u de waarheid verteld en of die waarheid klopt. Ik trek geen partij en draag slechts aan wat de meest gebruikelijke verklaringen zijn. Deze heb ik uit boeken, niet games (alsof die al bestaan over de strijd in mei 1940). Ik was er overigens nog een vergeten: wat betreft die vrachtwagens met doden: dit hadden ook slagerswagens kunnen zijn, met hangende varkens o.i.d. . Die waren daar namelijk ook en dat wordt dan ook vaak gebruikt als verklaring.
Nogmaals: ik weet het niet en niemand kan het weten, omdat we het niet kunnen controleren.
Trouwens: ik vermeld mijn leeftijd omdat ik aanneem dat mensen hun oordeel over mij niet daarop baseren. Spijtig genoeg een grove misvatting zo blijkt. Net zoals mijn naam: die heb ik omdat ik overal zo heet (makkelijker te onthouden ;) ) en heeft verder niks met WO2 te maken.
Ik ben zelf erg geïntresseerd over Mei 1940 (ben ook zelf bezig met een site daarover) en heb al aardig wat boeken gelezen. Hier baseer ik mijn verhaal op. Ik zeg overigens zelf ook dat het moeilijk is te bepalen precies hoveel mannen er gesneuveld zijn, ook in WO2 (die cijfers zijn pas jaren later tevoorschijn te komen en nu nog zijn die cijfers niet 100% zeker).
Verder vind ik die beschuldigingen naar mijn kant vreemd: ik kan nergens in mijn post lezen dat ik hem heb beledigd of iets dergelijks, ik heb slechts enkele algemene verklaringen gegeven en gezegd dat het geheugen makkelijk te beïnvloeden is (ik bedoel hiermee alleen dat we die mogelijkheid OPEN moeten houden, niet dat dat hier perse het geval is).
Als ik u toch -onbewust- heb beledigd dan bied ik hierbij mijn excuses aan.
Plaats reactie