Afsluitdijk/Kornwederzand

De gevechten en operaties tijdens WOII
J. VISSER
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 mar 2007, 09:38
Locatie: Friesland

Dodendam

Bericht door J. VISSER »

Geachte Forumleden,
Ik heb met belangstelling jullie epistels gelezen, maar toch heb ik voorlopig geen enkele behoefte meer om nog ergens antwoord op te geven, alvorens eerst een uittreksel van de in mijn bezit zijnde stukken en waarnemingen over de Dodendam beginnende vanaf 1938 tot en met
heden te maken en in dit Forum te publiceren, na overleg met enkele historici die ik persoonlijk ken.

HET GELOOF KAN IK JULLIE TOCH NIET GEVEN...............
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

Dan wachten wij af...
Gebruikersavatar
Jonhy Frost
Lid
Berichten: 1094
Lid geworden op: 12 feb 2006, 17:49
Locatie: Schimmert (Z-Limburg)

Bericht door Jonhy Frost »

Ik ben erg blij dat u bent terug gekomen, of gaat terugkomen.
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
MARKET GARDEN
Lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 12 aug 2005, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: Dodendam

Bericht door MARKET GARDEN »

J. VISSER schreef:Geachte Forumleden,
Ik heb met belangstelling jullie epistels gelezen, maar toch heb ik voorlopig geen enkele behoefte meer om nog ergens antwoord op te geven, alvorens eerst een uittreksel van de in mijn bezit zijnde stukken en waarnemingen over de Dodendam beginnende vanaf 1938 tot en met
heden te maken en in dit Forum te publiceren, na overleg met enkele historici die ik persoonlijk ken.

HET GELOOF KAN IK JULLIE TOCH NIET GEVEN...............
Wij kunnen u ook niet overtuigen dus dat gaat gelijk op.
Uiteraard is het wel leuk om eens te lezen hoe u als ooggetuige de mei dagen 1940 heeft ervaren en hoe dit zich verhoud met de kille cijfers.
De waarheid komt met de jaren
Gebruikersavatar
To Tall
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 18 feb 2007, 20:43
Locatie: Nijmegen, Netherlands
Contacteer:

Re: Dodendam

Bericht door To Tall »

J. VISSER schreef:Geachte Forumleden,
Ik heb met belangstelling jullie epistels gelezen, maar toch heb ik voorlopig geen enkele behoefte meer om nog ergens antwoord op te geven, alvorens eerst een uittreksel van de in mijn bezit zijnde stukken en waarnemingen over de Dodendam beginnende vanaf 1938 tot en met
heden te maken en in dit Forum te publiceren, na overleg met enkele historici die ik persoonlijk ken.

HET GELOOF KAN IK JULLIE TOCH NIET GEVEN...............
Geachte heer Visser,

Ik ben blij dat u weer op het forum komt en kijk uit naar het volledige verslag dat u aan de dag wilt leggen. Ik ben zeer geïnteresseerd wat u als ooggetuige precies gezien heeft en wat uw persoonlijke ervaringen zijn.

Dit is belangrijk voor eenieder geïnteresseerd in de gebeurtenissen op Kornwerderzand.

Het is goed dat de jeugd kritisch is en niet klakkeloos alles aanneemt, eenieder zal zelf alle beschikbare bronnen moeten raadplegen en daardoor voor zichzelf een beeld vormen over de gebeurtenissen.

Wat ik wel als belangrijk feit buiten keif vindt, is dat Kornwerderzand niet gevallen is en daar ben ik, ondanks de kapitulatie, trots op!

Met vriendelijke groet,
Too Tall
Voor re-enactment gear ga je naar Island Depot
Kijk ook eens op Uitgeverij De Duivelsberg
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Re: Dodendam

Bericht door koos24 »

J. VISSER schreef:Geachte Forumleden,
Ik heb met belangstelling jullie epistels gelezen, maar toch heb ik voorlopig geen enkele behoefte meer om nog ergens antwoord op te geven, alvorens eerst een uittreksel van de in mijn bezit zijnde stukken en waarnemingen over de Dodendam beginnende vanaf 1938 tot en met
heden te maken en in dit Forum te publiceren, na overleg met enkele historici die ik persoonlijk ken.

HET GELOOF KAN IK JULLIE TOCH NIET GEVEN...............
U hoeft ons niet te overtuigen, echt niet.

In tegenstelling tot de jaren 50, 60 en 70 toen ooggetuigen de basis vormde voor veel boeken is er nu een tendens dat ooggetuigen samen met fotomateriaal en archieven de ingedriënten zijn voor boeken.
Daarbij komt dat tegenwoordig ooggetuigen, archieven e.d. van beide zijden worden geraadpleegd, iets dat vaak een heel andere kijk op de gebeurtenissen geeft.

Het zou ons een grote eer zijn om u op dit forum te verwelkomen als ooggetuige van de mei dagen '40
:)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Bericht door Moengoman »

MARKET GARDEN schreef: begint zelf met teksten als "die neem ik niet serieus en schietspelletjes" bij kritiek op zijn verhaal.

Als je op dit forum niet tegen kritiek kunt kan je beter wegblijven
Ik ben al 43, dus ik vind dat die snotjongens van 10 tot 20 geen knip voor de neus waard zijn. Die snotjongens op dit forum weten wel veel meer van WO-2 dan ik op die leeftijd. Het is ook heel goed, dat ze niets voor zoete koek slikken, uit welke bron dan ook. Want ik ben zelf ik weet niet hoe lang bezig geweest, alle propagandistische onzin die ik vroeger op de lagere school heb geleerd uit mijn hoofd te verwijderen. Sinds ik hier op het forum kwam, is gebleken dat er nog een paar restjes waren overgebleven. Die zijn er inmiddels ook uit. Dus ik geloof, dat ik die snotjongens en gameplayers van dit forum maar eens moet bedanken. Ja, als die snotjongens van dit forum een beetje representatief zijn voor de Nederlandse jeugd, dan is er nog hoop.

Het is geen verrassing: ook ik ben erg benieuwd naar het ooggetuigeverslag van dhr. Visser.
Rene K
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 mar 2007, 22:22

Bericht door Rene K »

@ topic starter

Volgens aantekeningen gemaakt door kapitein Boers is en een verkenning geweest ongeveer 70 manschappen. Hij had eerst 40 genoteerd en later veranderd in 70. De duitse luitenant Heinz kolzcyk van de eerste wielrijdersafdeling was de leider van die 'geweldadige verkenning'. Hij heeft later gemeld over het schieten op hun vanuit Kornwerderzand. dat hij de indruk had dat het was om indruk te maken. Als er gericht was geschoten waren er meer slachtoffers gevallen.

Deze 'geweldadige verkenning' is de enige grondaanval die er geweest is op Kornwerderzand.

Deze gegevens komen uit het boek blitzkrieg halte kornwerderzand.
Ik kan hem je aanbevelen.
Over de luchtafweerdienst, afdeling Leeuwarden is ook een boekje geschreven met de titel Dodendam. Hier is echter lastig aan te komen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Gebruikersavatar
desertrat
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 mar 2007, 19:02

Bericht door desertrat »

ik zou eens ik het museum gaan kijken.
ik ben er zelf geweest en ik vond het erg mooi.
veel te zien.
g-1reaper
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 02 jun 2006, 13:44

Bericht door g-1reaper »

Aardige discussie :) volgens mij heeft boers later verklaard doelbewust al het vuur geopend te hebben toen de Duitsers relatief ver weg waren. Eerst kazemat 6 en daarna flankerend vuur vanuit kazemat 2. Hij wou zijn werkelijke kracht niet meteen blootgeven. Er zijn veel Duitse gewonden gevallen omdat de scherfwerking niet voldeed, ze veroorzaakte vele kleine wonden die tijdens vaak urenlange operaties stuk voor stuk verwijderd moesten worden.
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Scherfwerking van de 6-veld projectielen?
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

Ja dat heb ik al eens eerder gelezen. De buitenkant van ozne granaten waren te dun waardoor ze niet dodelijk waren maar vooral veel gewonden tot gevolg hadden. Er waren immers veel scherven dus werden er veel mensen geraakt, maar dat was vaak niet dodelijk.
Gebruikersavatar
Jonhy Frost
Lid
Berichten: 1094
Lid geworden op: 12 feb 2006, 17:49
Locatie: Schimmert (Z-Limburg)

Bericht door Jonhy Frost »

Vet.
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Bericht door koos24 »

Rene K schreef:@ topic starter



Deze 'geweldadige verkenning' is de enige grondaanval die er geweest is op Kornwerderzand.

.

Dat klopt, voor de Duitsers was de aanval op de Noordelijke provincies slechts een bijzaak dat was ook de reden dat hier slechts 1 divisie hebben ingezet, de 1e Kav.Division die nog voor een groot gedeelte uitgerust was met paarden.

Zoals we hier al eerder besproken hebben lag de hoofdaanvalsas van de Duitsers via noord Brabant richting Moerdijk om zo de vesting Holland binnen te trekken, op deze as is ook de enige in Nederland ingezette panzerdivisie (9e Panzerdivision) gebruikt en o.a. bij Moerdijk 7. Flieger-Division een van de betere Duitse divisies uit die tijd.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Demy
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 feb 2007, 23:57
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Demy »

Gegroet forumleden, jong en oud,

De lijken op de vrachtwagens van Duitsers, gezien in Leeuwarden... Waren dit misschien gesneuvelden van andere plaatsen? Want er was eerst voor de Afsluitdijk de Wonsstelling. En waren dit allemaal dode Duitsers? Misschien ook Nederlanders? Het zien van doden maakt een grote indruk op je als je nog maar 14 bent en ik kan me ook NIET voorstellen dat die waarneming van mijnheer Visser uit de duim is gezogen. Het waarnemen van aantallen moet worden gezegd is altijd moeilijk. Als voorbeeld ziet getuige A een vrachtwagen met tien doden bij het station. Getuige B ziet dezelfde vrachtwagen bij het Tolhuis en meldt dit aan C. C telt dan vervolgens gemakkelijk het aantal van A en B bijelkaar op. Voor je het weet heb je er dan 300, waar ook ooit in dit geval sprake van is geweest.

Feit blijft wel dat de kop v.d. Afsluitdijk vanuit het noorden onmogelijk had kunnen worden veroverd op de Nederlanders. "De Duitsers moeten dit ook wel hebben ingezien en zijn naarstig opzoek gegaan naar andere oplossingen. "Hadden die domme kaaskoppen ze maar mooi te pakken."
Hitler had zijn geduld verloren en beval bombardementen op Utrecht en Rotterdam.

Hoe de heldendaden tijdens de meidagen van 1940 ook worden aangedikt, volgens mij viel alles nogal mee en was een meerderheid zelfs wel blij met de inval van de Duitsers. De middenstand ging weer iets verkopen en met de Duitsers werd er zelfs gedacht aan betere tijden. Dit zou zo blijven tot in 1942 eer het verzet tegen de bezetter een beetje opgang kwam.

Mijn mening is gevormd door mijn Gelderse moeder die tijden de oorlog bij Arnhem woonde en mijn vader die opgroeide in Leeuwarden. De verhalen over hun ervaringen tijdens de oorlog zijn dan ook zeer uiteenlopend te noemen.

Ik ben zeer nieuwsgierig naar de verhalen van mijnheer Visser. Ik hoop héél snel meer te kunnen lezen van u!
Plaats reactie