Afsluitdijk/Kornwederzand

De gevechten en operaties tijdens WOII
Gebruikersavatar
Forrest Guth 506th P.I.R
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 19 nov 2006, 21:45

Bericht door Forrest Guth 506th P.I.R »

@gamer0004
dat heeft stichting Kornerwerderzand uit gezocht, er is zelfs een boek uit gekomen over dat er maar 4 doden zijn gevalen: http://www.profiel.nl/websites/scholma/ ... enFrameSet
we jump together we, we all come home together!

het gaat er niet om te sterven uit de naam van je land... het gaat er om je vijand te laten uit naam van het zijne.
Gebruikersavatar
Jonhy Frost
Lid
Berichten: 1094
Lid geworden op: 12 feb 2006, 17:49
Locatie: Schimmert (Z-Limburg)

Bericht door Jonhy Frost »

Hoeveel Nederlandse doden zijn er eigenlijk gevallen? Volgens mij NUL. Ik dacht dat er zelfs geen gewonden waren onder de verdedigers, klopt dat?
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

Jup. Op na een soldaat die een schampschot aan zn kont kreeg :lol:
Gebruikersavatar
Ajacied8989
Lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 02 jun 2006, 20:09
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Ajacied8989 »

Ik denk dat je niet een precies getal kan geven. De getallen lopen uit een, van een paar doden tot heel veel doden uit Duitse zijde. Nul aan Nederlandse kant als ik mij niet vergis. Kapitein Boers is later omgekomen in een concentratiekamp.
Goddam it, you'll never get the Purple Heart hiding in a foxhole! Follow me! - Captain Henry P. Jim Crowe
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Bericht door koos24 »

Ajacied8989 schreef:Ik denk dat je niet een precies getal kan geven. De getallen lopen uit een, van een paar doden tot heel veel doden uit Duitse zijde. Nul aan Nederlandse kant als ik mij niet vergis. Kapitein Boers is later omgekomen in een concentratiekamp.
De 1.Kavalleriedivision verloor in de periode van 10 tot 15 mei 21 man (doden) dat is dus inclusief het aantal gesneuvelden op de afsluitdijk.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

Ook andere Duitse cijfers bleken later niet te kloppen, dus waarom hier dan perse wel?
Gebruikersavatar
Forrest Guth 506th P.I.R
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 19 nov 2006, 21:45

Bericht door Forrest Guth 506th P.I.R »

er zijn niet bij het gevecht zelf om de Kazematen Nederlanders Dooien gevalen, maar wel toen de duitsers nederlanders krijgsgevangenen hielden.
we jump together we, we all come home together!

het gaat er niet om te sterven uit de naam van je land... het gaat er om je vijand te laten uit naam van het zijne.
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Bericht door koos24 »

gamer0004 schreef:Ook andere Duitse cijfers bleken later niet te kloppen, dus waarom hier dan perse wel?
Gewoon de administratie van De 1.Kavalleriedivision, opgeduikeld in de Duitse archieven.
In het vuur van de strijd werden wel eens verkeerde cijfers genoteerd maar over het algemeen denk ik dat de administratie van de geallieerden maar ook van de Duitsers vrij naukeurig was.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

Hmm, bij de Grebbelinie waren ook meer Duitse graven dan dat er doden/vermisten waren opgegeven...
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Bericht door koos24 »

gamer0004 schreef:Hmm, bij de Grebbelinie waren ook meer Duitse graven dan dat er doden/vermisten waren opgegeven...
Dat hou je altijd, iemand is gewond, wordt door de admininstratie zo "geboekt" overlijd daarna maar dat wordt niet doorgegeven of iemand staat te boek als vemist en meldt zich weer bij zijn eenheid die dat vervolgens vergeet op te schrijven.

Meestal wordt de administratie bijgwerkt na de gevechten en veel rommelen kan je er niet mee want aan de hand de verliescijfers krijgt een eenheid aanvullingen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

Misschien, maar 10 gesneuvelden meer zal vaak niet worden "opgemerkt".
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Bericht door koos24 »

gamer0004 schreef:Misschien, maar 10 gesneuvelden meer zal vaak niet worden "opgemerkt".

Waarom niet? De begrafenis, het pensioen voor de nabestaanden enz.
Zeker in mei 1940 hadden de Duitsers hun boekhouding prima in orde, eigenlijk gedurende de hele oorlog wel.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Gebruikersavatar
Ajacied8989
Lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 02 jun 2006, 20:09
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Ajacied8989 »

koos24 schreef:
gamer0004 schreef:Misschien, maar 10 gesneuvelden meer zal vaak niet worden "opgemerkt".

Waarom niet? De begrafenis, het pensioen voor de nabestaanden enz.
Zeker in mei 1940 hadden de Duitsers hun boekhouding prima in orde, eigenlijk gedurende de hele oorlog wel.
En daarbij ze laten de lijken toch niet liggen? Dus ik denk dat de cijfers aardig zullen kloppen.
Goddam it, you'll never get the Purple Heart hiding in a foxhole! Follow me! - Captain Henry P. Jim Crowe
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

Lijken worden niet altijd gevonden (hoewel dat aantal te verwaarlozen is) maar ze hebben tijdens het begraven van die mannen wel iets anders te doen dan turven...
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Bericht door koos24 »

gamer0004 schreef:Lijken worden niet altijd gevonden (hoewel dat aantal te verwaarlozen is) maar ze hebben tijdens het begraven van die mannen wel iets anders te doen dan turven...
Wel eens van appel gehoord? In het vuur van de strijd wordt er niet of nauwelijks geteld maar na afloop is er een appel.

Zo weet de dienstdoende officier hoeveel manschappen hij nog heeft.
Voor een eenheid op terugtocht is het altijd moeilijk om te bepalen waarom personen afwezig zijn, gesneuveld? gewond of niet gewond krijgsgevangen gemaakt?
Voor eenheden in de aanval is dit iets gemakkelijker.

Ook na de oorlog heeft men nog werkzaamheden verricht om de boekhouding kloppend te krijgen en nog steeds is men bezig, wordt een
gesneuvelde gevonden probeert men altijd nog naam & eenheid te achterhalen natuurlijk ook om eventuele nabestaanden te kunnnen informeren.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Plaats reactie