Rijdende voertuigen

Bespreek in dit subforum alles over modelbouw

Moderator: Jurrie

Marco
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 jan 2004, 14:12
Locatie: groesbeek

Rijdende voertuigen

Bericht door Marco »

:? Wie kan mij helpen? Het leukt me een hele uitdaging om een tank (Tiger of zo) in mekaar te zetten, probleem is dat ik 0,0 ervaring heb met modelbouw. Wie kan weet waar een winkel gevestigd is waar ik zoiets kan kopen (internet pagina mag ook) en waar ik dus ook om informatie cq uitleg kan vragen? Ikzelf woon in de omgeving Nijmegen.
Alvast bedankt Marco
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Marco een modelbouwtank 1:35 of een bestuurbare? voor de 1:35 raad ik je aan (zoals ik hier al vele heb gedaan) om naar http://www.twenot.nl te gaan, dit is een van nederlands grootste modelbouw sites. Waarschijnlijk zullen ze je hier met open armen ontvangen en voorzien van de nodige tips en tricks.

Ik wil je wel even waarschuwen dat de modelbouw ki en kei moeilijk is :( Ik heb het een tijdje geprobeert, maar mijn hand is niet vast genoeg en had toch net niet genoeg geduld.. Misschien dat ik het binnekort toch nog eens ga proberen.. :)
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

In Zwolle zit een hele grote Top1Toys van drie verdiepingen. Op de bovenste etage is een hele afdeling aan modelbouw gewijd: Zowel miniatuur spoorbaan als bouwpaketten van tanks en vliegtuigen etc. Ik heb er al menig uurtje doorgebracht als ik uit school kom. :) In Harderwijk zit ook een Top1Toys met een tamelijk grote modelbouwafdeling.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

modelbouw is niet zo moeilijk.....als je maar genoeg oefent en goed materiaal hebt is mijn mening...
Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Bericht door Ernst-H »

Goed materiaal is belangrijk.......

daarnaast is voor de beginneling een oneindig geduld ook belangrijk.

Een bouwpakket zit niet even in een avondje in elkaar.............althans.als je m nog verfen wil en er een beetje een realistisch plaatje van wil maken.
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Bericht door Ernst-H »

nog een tip:

als je geen ervaring hebt met modelbouwen, koop dan eerst een goedkoop model. Probeer het uit.probeer verschillende technieken uit, denk na over waar je vastloopt.

Een model van een Tank zoals je zegt te willen gaan maken is qua aantal onderdelen ed. best complex. Deze bouwpakketten, mits van goede wqualiteit, zijn ook niet goedkoop.
Het zou zonde zijn als je een duur bouwpakket verpesten zou enkel omdat je niet hebt geoefend.

Met oefenen kan je ook kijken of modelbouwen uberhaupt wel iets voor je is.....zoals ik in mijn vorige reply zei.....heb je er het geduld wel voor.....de aandacht voor detail?
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Re: Rijdende voertuigen

Bericht door Ernst-H »

Marco schreef:Wie kan weet waar een winkel gevestigd is waar ik zoiets kan kopen (internet pagina mag ook) en waar ik dus ook om informatie cq uitleg kan vragen? Ikzelf woon in de omgeving Nijmegen.
Alvast bedankt Marco
Zie: http://www.tamiya.nl/shop/index.html

ga daarnaast ook eens naar forum.axishitory.com: http://forum.axishistory.com/viewforum.php?f=18

daarop kan je heel veel topics vinden met tips, tricks en secrets van het modelbouwen.
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Bericht door Jurrie »

Ik snap het niet helemaal maar goed...

Ik heb altijd goedkope kits en probeer deze dan zo mooi en realistisch mogelijk te maken, omdat ik geen zin heb om 2x zo dure Tamiya kits te kopen, maar goed, dat zal wel aan mij liggen :roll:

MIJN tip: koop een goedkope kit, van een vliegtuig/tank ofzo: schaal 1:72. Die vind je wel voor max 5 euro. Dan koop je wat kleuren verf erbij, max 5 euro..en je kan je erop uitleven:) En dan koop je nog es een kitje, en dan probeer je je technieken weer te verbeteren


En dan begin je aan grotere en evt duurdere modellen:)

Greetz,

Jurrie
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Ik heb ooit ook eens 2 modelpakketjes van Tiger tanks in elkaar gezet.
't Was gelukt, maar ik ben nu alleen nog te lui om 't te verfen... 8)

Bjorn.
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Je kan de onderdelen beter eerst verfen en pas daarna plakken.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Marco
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 jan 2004, 14:12
Locatie: groesbeek

Bericht door Marco »

Mensen bedankt,
ik zal er eens achteraangaan van de week.
Mocht ik iets gemaakt hebben zal ik er een foto van maken.
Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Bericht door Ernst-H »

Marco, succes

bedenk van tevoren goed in welke volgorde je de onderdelen in elkaar moet zetten...........en dus in welke volgorde je ze moet verfen.

als je de onderdelen hebt geverfd en je moet ze aan elkaar plakken.......verwijder op het raakvlak van de twee plastic delen (Daar waar de lijm komt) wat van de verf (gewoon wegkrassen met een mesje). De onderdelen plakken dan beter.


ohh ja..........ga niet te overhaast te werk............doe het rustig aan met veel geduld......daar wordt het resultaat alleen maar beter van
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

mag ik, mag ik, mag ik?

Ok daar ga ik, mijn tips:

-Besteed genoeg geld aan de aanschaf van je materiaal, de aanschaf van kwasten (misschien een paintbrush) vijltjes, putty, en vooral goede verf is zeer belangrijk voor het eindresultaat van je model.

-Technieken: er bestaan honderden verschillende technieken met betrekking tot het schilderen van voertuigen. Er bestaan ook tientallen verschillende materialen. Om te beginnen kun je misschien het beste de gewone potjes van humbrol etc. kopen. Nog niet zo heel duur, en met de juiste technieken geschikt voor leuke resultaten. Als je wat verder komt in de modelbouw zul je wat anders willen proberen. Je kunt dan bijv. Olieverf gaan proberen (maar pas op; VERSCHRIKKELIJK DUUR!). Hiermee kun je echt ultieme resultaten bereiken, als je maar goed genoeg oefent.

-Het Model: Ook voor een tank bestaan er veel verschillende merken, Tamiya is wel een goed merkje om een mooie tank van te bouwen. Ook bestaan er voor elke tank wel weer 10 verschillende rupsbandjes, die er allemaal weer net iets realistischer uitzien dan die er in de doos zitten. Ook bestaan er tientallen loopsjes wieltjes klepjes slotjes etc. (tot en met miniatuur pin-ups (die ik in mijn bezit heb :))). Maar Wederom kun je om te beginnen gewoon beter recht uit de doos bouwen. Ziet er leuk uit.

Tja euh, nog vragen?
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Bericht door Jurrie »

Sjoerd schreef:In Zwolle zit een hele grote Top1Toys van drie verdiepingen. Op de bovenste etage is een hele afdeling aan modelbouw gewijd: Zowel miniatuur spoorbaan als bouwpaketten van tanks en vliegtuigen etc. Ik heb er al menig uurtje doorgebracht als ik uit school kom. :) In Harderwijk zit ook een Top1Toys met een tamelijk grote modelbouwafdeling.
<offtopic>

Die zaak RULEZ!! Altijd vet veel en GOEDE aanbiedingen(sorry, moest ik ff melden, is echt een goede shop, dus voor mensen die een x in de buurt zijn;))
</offtopic>

Greetz,

Jurrie
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Sjoerd wat jij zegt is niet helemaal waar...
Je kunt beter bij het bouwen van je tank alleen Die Deeltjes verfen waarvan je weet dat je er later niet meer bij kunt (binnenkantjes enzo). De rest kun je beter pas verfen als je klaar bent met de lijm, die van die lelijke plakkerige plekken op jou dan dus nog net niet geverfde tank geeft.

Misschien een overbodige tip: Maar jullie weten toch wel dat je al je plastic rekjes eerst een paar minuutjes in een badje van water met zeep moet dompelen? Op de rekjes zit namelijk een glimmend iets zodat de rekjes er mooier uit zien. Maar als je daar zo overheen verft krijg je dus ook glimmende tanks, vliegtuigen, figuren etc. En geloof mij, dat ziet er niet zo heel realistisch uit.

Misschien ook een overbodige tip: verwijder alle gietnaden van je bouwpakket. Omdat de delen van je pakket in een mal worden gegoten blijven er altijd van die lelijke opstaande randjes achter. Je kunt die heel gemakkelijk met een scherp mesje (zo een die je in de modelbouwwinkel koopt) en een paar vijltjes verwijderen.. Zou je dit niet doen, loopt er zomaar een opstaand randje over je wieltjes of het gezicht van je figgurtje..

Nog maar een tipje: Als je bijv. een Sherman tank wilt gaan schilderen kun je er het beste een aantal foto's van een echte sherman tank bij nemen (ook bij het bouwen handig). Zo weet je zeker dat je de tank zo realistisch mogelijk kunt schilderen..

ok nog een tipje dan: laat je verf lang genoeg drogen! Ook ik heb ooit prachtige figuurtjes verprutst door niet lang genoeg te wachten tot mijn olieverf droog was.. Heel zonde. Olieverf moet echt heel lang drogen..varierend van 1 tot meerderen dagen. Acrylverf (kleine potjes van bijv. Humbrol of Revell) hoeft verhoudingsgewijs maar heel kort te drogen. (een kwartiertje tot een uurtje).

en nog een laatste tipje voor een diorama: De afwerking van je grondplaats = je presentatie = BELANGRIJK
Als je om een houten grondplaatje een mooi lijstje omheen legt ziet dit er echt stukken beter uit dan dat je in de lagen van bijv. het multiplex kijkt.

Nog vragen?
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Plaats reactie