herdenking regiment wielrijders?

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
hanno spoelstra
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jul 2006, 12:43

herdenking regiment wielrijders?

Bericht door hanno spoelstra »

Eerder vanavond zag ik nog net een staartje van een item over een herdenking voor het regiment wielrijders op RTV West.

Wie kan mij het waar, wat, hoe vertellen over deze herdenking?

Dank!
Hanno
evanwijk
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 okt 2006, 10:06

Bericht door evanwijk »

Hallo Hanno,

Ik weet alles van die herdenking van de wielrijders want ik was er als re-enactor bij. Wat wil je erover weten?

Vriendelijke groeten,

Erik van Wijk
Gebruikersavatar
pedulla
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 16 okt 2006, 12:59
Locatie: Over de IJssel

Bericht door pedulla »

Ik ben enkele weken geleden naar Harskamp geweest, daar zit een klein museum van de wielrijders.

Ome Jan loopt daar rond, 91 jaar en kapitein van de Wielrijders geweest. Heel erg leuk en interessant om met die man te staan praten. Voor een ieder een must om dit een keer te zien, toegang is gratis.

Hij had het er over dat er pas een reunie was geweest, op de Harskamp
Laatst gewijzigd door pedulla op 19 okt 2006, 13:04, 2 keer totaal gewijzigd.
evanwijk
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 okt 2006, 10:06

Bericht door evanwijk »

'Ome Jan' dat moet dan Jan van Leeuwen geweest zijn. Die mijnheer was Sergeant bij de wielrijders voor en in de oorlog. Hij is na de oorlog weer in dienst gegaan en is afgezwaaid als kapitein, maar nooit kapitein bij de wielrijders geweest want dit onderdeel werd na de tweede wereldoorlog niet meer heropgericht. Tevens is de laatste reunie van de wielrijders onlangs geweest. De jongste mensen die nog als wielrijder gediend hebben zijn meen ik 87 jaar en het zijn er ook niet meer zoveel en alles bij elkaar genomen heeft men besloten de reunie geen doorgang meer te laten vinden.
Gebruikersavatar
pedulla
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 16 okt 2006, 12:59
Locatie: Over de IJssel

Bericht door pedulla »

Een militair in het Infanteristen museum vertelde mij dat hij Kapitein was geweest.

Je kan gelijk hebben, ik weet het niet. Heb het niet van hem, voor alle duidelijkheid.
evanwijk
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 okt 2006, 10:06

Bericht door evanwijk »

Hij is zonder twijfel kapitein geweest, maar niet bij de wielrijders. Ik meen dat hij na de oorlog bij de intendance zat. Het regiment wielrijders werd na de oorlog zoals gezegd niet weer opgericht. In mei 1940 was Jan van Leeuwen sergeant bij de pantserafweer van de wielrijders uitgerust met 4,7 mm Boehler pag's die getrokken werden door zogenaamde trado's. Zie voor meer info http://www.grebbeberg.nl onder het kopje 'bibliotheek' en dan naar 'Nederlandse bewapening'.
Plaats reactie