Nasleep 2e WO

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Mesmania
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 feb 2002, 14:13
Contacteer:

Nasleep 2e WO

Bericht door Mesmania »

Naar aanleiding van een opdracht bij mij op school (scriptie over een bepaald onderwerp: nasleep van de tweede wereldoorlog) zou ik jullie vriendelijk willen vragen of jullie misschien zélf iets afweten over dit fenomeen, of in staat zijn om mij hier links over te verschaffen. Ik heb wel oppervlakkig een tekst in elkaar kunnen zetten, maar specifieke voordelen van deze nasleep heb ik nog niet gevonden. Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.
Bvd Martijn Mesman

Je hebt gelijk sorry, ik doel in dit geval met name op het psychologische aspect van de nasleep. Heb je daar organisaties voor die, die mensen opvangen en kun je die problemen in bepaalde mate beschrijven? Dit is het meest van belang voor mij. Het opzoeken van feiten is een kwestie van tijdsinvestering, maar de goede links vinden levert de meeste problemen op.
Bvd voor de moeite

Martijn Mesman
Laatst gewijzigd door Mesmania op 05 apr 2008, 23:57, 3 keer totaal gewijzigd.
Martijn Mesman, 17 jaar
Maurick College Vught
6VWO
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Hoi Martijn,

Heb je een onderzoeksvraag met betrekking tot dat onderwerp? Dat is eigenlijk de makkelijkste manier om zo'n onderwerp aan te pakken. Er is veel te veel te vertellen over "de nasleep". Van de processen in Neurenberg, koude oorlog, Marchall-plan en de val van de Berlijnse-muur. Het heeft allemaal te maken met de 2e Wereldoorlog.

Om een voorbeeld van een voordeel op te noemen: De huidige bedrijfsstructuur is Amerikaans opgezet. Dat komt door de sterke Amerikaanse invloed direct na de Tweede Wereldoorlog. Schijnt veel beter te zijn dan de methoden die voor de Tweede Wereldoorlog gebruikt zijn.

Misschien kun je iets specifieker zijn over wat je wilt weten? Het meeste weet je misschien al of hoef je niet te weten omdat het niet binnen je scriptie past.

~ Proos
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
B'Elanna
Lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 22 feb 2002, 17:03
Locatie: Castricum

nasleep

Bericht door B'Elanna »

Ken je het boek Tralievader, van Carl Friedman? Carl haar vader had Kamp, dat heeft mij tot iets anders doen concluderen, mijn opa had Indonesie. Mijn opa heeft veel gedaan voor het verzet tijdens de oorlog, hij liet zich sturen naar fabrieken, om ze in kaart te kunnen zetten, die vervolgens voor de Engelsen waren. Nog veel meer, hij was zoals je kan zeggen een held, maar het verzetskruis heeft hij nooit aangenomen, hij vond dat dat niet nodig was, hij had gewoon gedaan wat gedaan moest worden, en daar wilde hij niet beloond voor worden, omdat hij het de normaalste zaak van de wereld vond. Na de oorlog is hij gelijk naar Indonesie vertrokken, 3 jaar heeft hij daar gezeten, en terrugekeerd met een zeer grote teleurstelling. Hij heeft mijn moeder ontzettend veel over de oorlog verteld, teveel eigenlijk, en daardoor zijn ook mijn broers en ik erg beinvloed geraakt, wij zijn gewoon geobsedeerd door de oorlog. Als je dat geen nasleep noemt....
Niets bestaat dat niet iets anders aanraakt
Mesmania
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 feb 2002, 14:13
Contacteer:

Bericht door Mesmania »

...
Laatst gewijzigd door Mesmania op 05 apr 2008, 23:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Martijn Mesman, 17 jaar
Maurick College Vught
6VWO
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Je hebt gelijk sorry, ik doel in dit geval met name op het psychologische aspect van de nasleep. Heb je daar organisaties voor die, die mensen opvangen en kun je die problemen in bepaalde mate beschrijven? Dit is het meest van belang voor mij. Het opzoeken van feiten is een kwestie van tijdsinvestering, maar de goede links vinden levert de meeste problemen op.
Bvd voor de moeite
Ha Martijn,

Zag net pas deze aanpassing in je post. Tip: zet 'em de volgende keer gewoon als een reply onderaan in de thread. Dan is het beter zichtbaar voor mensen die de thread al eerder gelezen hebben.

Ja, het psychologische aspect is natuurlijk niet te bevatten. Europa lag in puin, families uit elkaar gerukt. Denk aan bijvoorbeeld de mensen die zonder familie naar Nederland terugkeerden uit de concentratiekampen. Er is toen slechte opvang geweest voor die groep. Ze vielen als het ware van de regen in de drup. Een concentratiekamp is vreselijk, maar dan in je land niemand aantreffen die ook maar een greintje empathie met je hebt is dodelijk. Je moet wel stevig in je schoenen staan om daarmee om te kunnen gaan.

Er bestaan in Nederland -tig instellingen die opvang regelelen. Tegenwoordig is er voor soldaten bijvoorbeeld een opvangcentrum om traumatische ervaringen te verwerken. Ik weet niet precies hoe het terug in 1945 en daarna gegaan is. Ik denk dat je van heel wisselende ervaringen per bevolkingsgroep moet uitgaan. Er zullen vast wel ergens cijfers van zijn oid. Heb alleen nog geen idee waar die vandaan te halen zijn.

Hoi B'Elanna,

Ook ik wil mijn respect uiten voor jouw opa. Je verhaal roept een beeld op van een man die staat voor zijn idealen, die de moed en de durf had om zijn leven te wagen. Ik vraag me dan altijd af hoe ik zou reageren in die tijd. Zou je dader, slachtoffer of omstander worden, zou je durven optreden? Ik denk dat die vragen pas te beantwoorden zijn als je echt zo'n situatie meemaakt. Je kunt het eens naar het heden trekken. Wie zou ingrijpen als er op straat iemand in elkaar geslagen wordt? Kun je het zeker zeggen van jezelf? Weet je zeker dat je zou helpen? Dus: alle respect voor jouw opa.

~ Proos
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
B'Elanna
Lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 22 feb 2002, 17:03
Locatie: Castricum

Bericht door B'Elanna »

Wat leuk dit, ik ben altijd erg trots geweest op mijn opa, maar eigenlijk vertel ik het bijna niemand, ik wil namelijk niet als opschepper over komen, dat is helemaal de bedoeling niet, want dat is ook niet waar hij het voor heeft gedaan. Ik vraag me ook wel eens af hoe ik zou reageren in een zelfde soort situatie. Ik weet wel dat als er op straat iets gebeurd, ik me er vaak mee ga bemoeien, ook al is dat in sommige gevallen niet altijd slim geweest. Toch vind ik dat niet echt te vergelijken met een situatie als WOII.
Ik zag laatst op tv een documentaire, waarschijnlijk ken je de test wel. Twee kamers, in de een een proefpersoon, die de man in de andere kamer (welke hij niet ziet) bij een fout antwoord op een vraag onder stroom moet zetten. Van laag naar steeds hogere spanning, tot de spanning zo hoog is dat de persoon in de andere kamer wel dood moet zijn. Dit is dus wel in scene gezet. Het verbaaste mij dat zoveel mensen de stroom maar bleven opvoeren, onder druk weliswaar, en af en toe werd het voor ze goed gepraat wat ze deden. Toch waren er maar twee die stopten, weigerden verder te gaan. Dit vind ik zeer verontrustend, waartoe is de mens al niet in staat onder druk. Zou ik dit ook doen? Of zou ik stoppen? Ik zeg nu dat ik zou stoppen, maar pas als je ermee geconfronteerd wordt weet je wat je doet, toch wel beangstigend.
Niets bestaat dat niet iets anders aanraakt
Mesmania
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 feb 2002, 14:13
Contacteer:

Bericht door Mesmania »

Hartstikke bedankt ~Proos:D ,

ik ga op zoek naar informatie en heb nou iig richtlijnen. Indien ik nog vragen heb hoop ik dat ik nog steeds bij je terecht kan.

Nogmaals dank Martijn
Laatst gewijzigd door Mesmania op 05 apr 2008, 23:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Martijn Mesman, 17 jaar
Maurick College Vught
6VWO
Gebruikersavatar
B'Elanna
Lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 22 feb 2002, 17:03
Locatie: Castricum

Bericht door B'Elanna »

Geweldig! Onwijs bedankt. Ik kan er bijna van huilen, maar ik ben dan ook wel een zeer emotioneel mens! Gaaf.
Niets bestaat dat niet iets anders aanraakt
Mesmania
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 feb 2002, 14:13
Contacteer:

Bericht door Mesmania »

...
Laatst gewijzigd door Mesmania op 05 apr 2008, 23:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Martijn Mesman, 17 jaar
Maurick College Vught
6VWO
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Hoi B'Elanna,

Mooi dat jij in de lijn blijft die je opa heeft ingezet. Het niet willen opscheppen kan ik erg waarderen. Wel is het fijn dat je er hier wat over schrijft. Op die manier kunnen we er misschien wat van leren, ook vind ik niet dat we dergelijke dingen mogen vergeten. Bedankt dat je over je opa geschreven hebt!

Een verzetsstrijder heeft ooit in de gevangenis, vlak voor zijn executie, het volgende geschreven: "Ons bedreigt een andere dood dan 't lood. Onverschilligheid. Wie daaraan lijdt, sterft voor zijn tijd."

Ik heb die documentaire helaas niet gezien trouwens. Wel is er in de Kijk van september 2001 over geschreven. Op bladzijde 54 staat een passend artikel: "Iedereen is wreed". Normaal koop ik het blad niet, maar ik las het artikel in de Bruna en heb het toen gekocht. Het artikel begint zo: "Kijk op een willekeurige dag naar het journaal en je ziet gegarandeerd een voorbeeld van hoe wreed mensen zijn. Tuurlijk, jij zou nooit iemand aan het mes rijgen, onder stroom zetten, in elkaar trappen. Toch? Wel dus."

In artikel vertellen ze over het experiment wat jij op TV gezien hebt. Ook hebben ze het over een ander experiment onder 21 studenten. Er werden twee groepen gemaakt, waarbij de ene groep de andere groep moest bewaken. Later zegt een deelnemer: "Ik beschouwde ze echt als vee. Ik ben verbaasd over mezelf."

Het artikel is bijzonder interessant. Helaas kan ik het natuurlijk niet posten, omdat anders de mensen van Kijk kwaad op me worden :(. Wat natuurlijk wel begrijpelijk is.

Ik ben blij dat je even je hart hebt kunnen luchten en dit met ons hebt willen bespreken. Het is goed om er eens over te praten.

~ Proos
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
B'Elanna
Lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 22 feb 2002, 17:03
Locatie: Castricum

Bericht door B'Elanna »

Ja, die van die studenten ken ik ook, net zoiets inderdaad! ik keek gisteren de herhaling van een programma van Fons de Poel, het gevoel van de poel. Het ging over genocide, dat ieder mens daartoe in staat is. We zijn nou eenmaal groepsdieren, blijven elkaar in hokjes proppen, creeren een Wij/Zij gevoel. Als Zij een bedreiging vormen, en als Wij daar bang voor zijn kunnen de wreedste dingen gebeuren, mensen doen veel uit angst, en een beetje indoctrinatie leidt tot erger. Ook de cognitieve dissonantie, het goed praten voor jezelf. Ze vertelden ook dat dit ook echt een ontwikkeling van de laatste eeuw is, daarvoor leefden mensen natuurlijk in veel kleinere groepen, met stamoorlogen af en toe, en genocide, dat was toen nog niet bedacht... Wat ik wel weer geruststellend vond was het feit dat het voor een mens niet natuurlijk is om te moorden, en dat het organiseren van genocide erg moeilijk is.
Bij mijn studie hadden we het laatst over eugenetics in Amerika nog voor WOII, ik vroeg me af of dit bij iedereen bekend was, omdat ik er nog niet eerder van gehoord had.
Niets bestaat dat niet iets anders aanraakt
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Je brengt het perfect onder woorden.

Wij mensen laten ons ook vaak te gemakkelijk beïnvloeden. We denken wel een eigen mening te hebben, maar het is een logisch gevolg van invloeden van buitenaf. Als ik beelden zie van massabijeenkomsten die in nazi-Duitsland gehouden zijn lijkt het zo onwerkelijk allemaal. En toch is het zo gemakkelijk gegaan eigenlijk, de manipulatie van het volk. Mensen kunnen blijkbaar gemakkelijk in een soort roes gebracht worden. En de technieken om dat te doen zijn nog tijdloos ook. Wat dat betreft veranderen we niets. Voorbeelden genoeg…..Rwanda, Bosnië....

Deze uitspraak van Hitler is typerend: “Wie herinnert zich nu nog de Armeniërs?”. Wie herinnert hen eigenlijk nog? De eerste holocaust van de vorige eeuw, ook een systematische uitroeiing van een compleet volk.

Ik denk dat het daarom juist zo belangrijk is dat mensen zich bewust zijn van de gevaren die in onze maatschappij bestaan.

Het begrip "eugenetics" is mij overigens totaal onbekend. Wat is dat voor iets?

~ Proos
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
B'Elanna
Lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 22 feb 2002, 17:03
Locatie: Castricum

Bericht door B'Elanna »

Eugenetics, het creeren van het beste ras. In de VS waren ze daar voor de oorlog al erg mee bezig. Het laten castreren van "domme" mensen, dit werd op vrij grote schaal al gedaan, en niet alleen in de VS, ook in andere landen waren ze hier in meer of mindere mate wel mee bezig. Wat mij verbaast is dat we daar nu eigenlijk niets meer van horen. Ik wist het bijvoorbeld niet. In de VS waren er hele "kampen" voor. Wat Hitler heeft gedaan blijft heeel veeel erger uiteraard, maar lag wel in zekere mate binnen het denken van die tijd.

Inderdaad, wie herinnert zich nog de Armeniers, en het is ook zo, wie herinnert zich dat nog? Ik toevallig, omdat ik ermee bezig ben, maar ik denk het merendeel van de mensen hier niet.
Niets bestaat dat niet iets anders aanraakt
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Ah, ja, klopt ja. Ik wist niet dat ze daar in de Verenigde Staten ook mee bezig geweest zijn. Ik weet wel dat Hitler en de zijnen de ideale "oplossing" voor het zorg-probleem hadden. Als het even kon liet hij zwakzinnigen en gehandicapten gewoon vermoorden. Er zijn ook projecten met sterilisatie geweest voor joden, die daardoor niet naar de gaskamers hoefden.

Tja, het denken in die tijd. Sla er maar eens schoolboeken op na die in die tijd gebruikt werden. In een Nederlands boek werd omschreven dat naarmate je dichterbij de evenaar komt, de mensen dommer zijn ofzoiets. Het is te gek voor woorden natuurlijk. Maarja, als je dat als kind in de klas te leren krijgt?!

~ Proos
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
B'Elanna
Lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 22 feb 2002, 17:03
Locatie: Castricum

Bericht door B'Elanna »

Precies, als je dat als kind in de klas te leren krijgt... En niet alleen in de klas waarschijnlijk!
Even nog een vraagje. Heb jij Anus Mundi van Wieslaw Kielar gelezen? Even benieuwd naar.
Niets bestaat dat niet iets anders aanraakt
Plaats reactie