Duitsers schuldig aan hun oorlog

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie

Het Duitse volk heeft opdracht gegeven voor de oorlog

* Mee oneens, voor uitleg zie mijn posting
11
37%
* Gedeeltelijk mee eens, voor uitleg zie mijn posting.
13
43%
* Helemaal mee eens, voor uitleg zie mijn posting
4
13%
* Ik heb een andere mening, zie mijn posting.
2
7%
 
Totaal aantal stemmen: 30

fieropmezelf
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 apr 2006, 16:06
Locatie: oostende

Bericht door fieropmezelf »

Ik ken het partijprogramma van Vlaams Belang (Vlaams Blok) niet maar is dat een beetje te vergelijken met Pim Fortuyn's

nog erger:(
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Bericht door koos24 »

Seyffardt schreef:Waren die dan nog niet allen 'gelijkgeschakeld'?

Volgens mij gebeurde dat pas NA 1933
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
MARKET GARDEN
Lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 12 aug 2005, 09:51
Locatie: Nijmegen

Bericht door MARKET GARDEN »

koos24 schreef:
Seyffardt schreef:Waren die dan nog niet allen 'gelijkgeschakeld'?

Volgens mij gebeurde dat pas NA 1933
Tot 1933 had Duitsland persvrijheid.
De waarheid komt met de jaren
Gast

Re: Duitsers schuldig aan hun oorlog

Bericht door Gast »

Maar sloeg de opmerking van Goebbels tegen Möhnke dan op de verkiezingen of doelde hij op zijn "Totaler Krieg" rede in het Berliner Sportpalast?
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Re: Duitsers schuldig aan hun oorlog

Bericht door Moengoman »

Volstrekt mee oneens, vooral door de onzuivere formulering. Als 1/3 deel van de Duitse kiezers op de NSDAP heeft gestemd, heeft nog altijd 2/3 deel dat niet gedaan. En dat deel kun je niet schuldig achten aan Hitler's bevel om Oostenrijk, Tsjechië en Polen binnen te vallen.
Natuurlijk kun je de toenmalige Duitsers wel schuldig achten aan nalatigheid - het overgrote deel heeft geen poot uitgestoken om hun joodse buren te redden.
LEO
Lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 30 apr 2005, 16:17
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Duitsers schuldig aan hun oorlog

Bericht door LEO »

Maar ze leverden wel met volle inzet hun vaders , zonen en broers om Hitlers legers te verdrievoudigen. Zoiets doe je alleen met een "Totaler Krieg" in het vooruitzicht. Zoiets doe je alleen als je geloofd dat je "Ubermensch" bent.
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Re: Duitsers schuldig aan hun oorlog

Bericht door Moengoman »

Het oorlogsenthousiasme van de Duitse bevolking was in 1939 lang niet zo groot als in 1914, toen de soldaten uitgebreid werden uitgewuifd.
Ik wil twee dingen onderscheiden. De Duitse bevolking had het allemaal kunnen zien aankomen als Mijn Strijd serieus was genomen, want daar stond vrijwel het gehele draaiboek in. De enige afwijkingen zijn de aanval op Polen (werd in Mijn Strijd als bondgenoot beschouwd) en de inmenging van Groot-Brittannië (had volgens Mijn Strijd neutraal moeten blijven). Om geschiedenis te begrijpen is het nodig om niet alleen naar de feiten zelf te kijken en deze te interpreteren. We moeten ook nagaan hoe de betrokken mensen destijds tegen de zaken aankeken. En slechts heel weinig mensen, ook in Duitsland zelf, zagen de Totale Oorlog aankomen.
Feit en toenmalige perceptie van dat feit - twee verschillende dingen.
Daarom is je argument niet erg sterk. Daarmee wil ik de Duitsers bepaald niet vrijpleiten. Ik maak bezwaar tegen de formulering in de allereerste post.
Plaats reactie