vraagje over kvk

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Joachim Peiper schreef:Sinister, het zal zeker niet je laatste worden.... :wink:

Veel succes verder.. :)
Nee dat denk ik ook zeker niet, wil zeker nog een keer een FLAK abzeichen aan mijn collectie toevoegen en als we dan toch bezig zijn ook een Fleugzeugfuhrer abzeichen in doosje. :P ;)
Maargoed eerste maar eens wat meer in verdiepen voordat ik me daaraan waag en vervolgens allerlei miskopen doe... :roll: ;)

(Heb overigens al wel een zeer mooie RK replica die ik ooit met een lot spul meegekregen heb bij een ruil. Koop verder geen replica maar deze zat bij dat lot in. Nou dan hoor je me verder niet klagen. :P)
the_king88 schreef:Hehe nee ik denk ik niet dat het zijn eerste en laatste word, :)
Als je hem binnen hebt willen we het wel graag even weten he, :wink:
Waarschijnlijk krijg ik hem morgen binnen, als dat zo is dan laat ik het hier nog wel ff weten. :)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Giel schreef:Origineel, fabrikant is Steinhauer & Luck...
Mag ik vragen hoe je dat kunt zien, ik heb er namelijk niet zoveel verstand van en ik als leek ben erg benieuwd hoe je aan een kruis zonder markering kunt zien dat hij van een bepaalde maker is.

En het kruis is inderdaad vandaag binnen gekomen. De beschadigingen zijn, zo lijkt het, plekken die door water langzaam weggevreten zijn. Wel apart dat de schade zo plaatselijk is maargoed het kan natuurlijk zijn dat enkel daar druppels op hebben gelegen.
Wat op zich ook nog een mogelijkheid zou zijn is dat deze medaille beschadigd is door kleine granaatscherven, deze laten ook zulk soort schade achter en dan is het ook wel verklaarbaar waarom de schade zo plaatselijk is en niet over het hele kruis verspreid ligt, maar de kans acht ik persoonlijk toch kleiner. :roll:
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
german collector
Lid
Berichten: 548
Lid geworden op: 14 aug 2005, 14:46
Locatie: gelderland

Bericht door german collector »

Sinister,
Dat een onderscheiding van een bepaalde maker is, kun je zien aan de manier waarop zo'n onderscheiding in elkaar is gezet.
Vooral de pinbevestiging, is vaak iets waar naar gekeken wordt.
OP een onderscheiding liet elke maker zijn sporen na, zodat men kon zien dat het bij hem wegkwam.
Maar voor een gedetailleerde uitleg kun je het beste even kijken op Wehrmacht-awards.
Wat ik net vertelde is het verhaal in grote lijnen :)
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Bericht door LDO »

SiNiStEr schreef:En het kruis is inderdaad vandaag binnen gekomen. De beschadigingen zijn, zo lijkt het, plekken die door water langzaam weggevreten zijn. Wel apart dat de schade zo plaatselijk is maargoed het kan natuurlijk zijn dat enkel daar druppels op hebben gelegen.
Wat op zich ook nog een mogelijkheid zou zijn is dat deze medaille beschadigd is door kleine granaatscherven, deze laten ook zulk soort schade achter en dan is het ook wel verklaarbaar waarom de schade zo plaatselijk is en niet over het hele kruis verspreid ligt, maar de kans acht ik persoonlijk toch kleiner. :roll:
De eerste van de twee suggesties komt denk ik het dichtste bij de waarheid.
Ik denk dat je S&L kruis een laat-oorlogse zinkuitvoering is en dat 'ie last heeft van een klassieke zinkpest infectie.
'Mag het ook een griepje zijn?'
Nee, de zinkpest, voor minder doen we het niet.

Zoals je weet is zink nou niet het beste metaal dat er gebruikt is voor onderscheidingen en het heeft een paar nare eigenschappen.
Het absorbeert langzaam maar zeker elke zilver of bronslaag die er op aangebracht is en door opslag in een iets verkeerde omgeving (te vochtig neem ik aan) kan er een soort corrosief proces optreden, dat zich uit in de ehhhh, witte-bubbeltjes-pleuris, zeg maar...
Dit noemt men de zinkpest.
Niet meteen je handen wassen, het is niets besmettelijks en is waarschijnlijk het meest te vergelijken roest op ijzer, het gaat alleen sneller heb ik begrepen.
En het is een proces dat doorgaat als je er niets tegen doet. :cry:

Aaaaaargh!
Genoeg bang gemaakt, er is doorgaans nog iets aan te doen.
Ik heb verschillende methoden gehoord.
Vierentwintig uur alles in een hele dikke laag vaseline doen, je weet wel, uit het potje op je nachtkastje... :shock:
Daarna lekker schoon poetsen/borstelen met een hele zachte katoenen doek en een hele zachte tandenborstel.
Behandelen met lijnzaadolie schijnt ook veel goed voor het metaal te doen.
Ten derde heb ik enkele mensen gehoord die zweren bij WD-40.
De laatste heb ik nog nooit geprobeerd, bestond WD-40 nou niet uit paraffine en kerosine?
Klinkt zo agressief...
What ever, er zijn hier wellicht metaalexperts en petrochemici die me kunnen verbeteren of aanvullen.

Probeer in ieder geval alles eerst op een klein stukje uit dat niet zo in het zicht zit.
En laat iemand met kennis van metalen even goed kijken of er inderdaad een zinken basis onder het zilver schuilt, ik vind het zo van een foto af altijd wat moeilijker te bepalen.
Mijn enige twijfel is namelijk: als de zinkpest op een stuk uitbreekt, is meestal al het zilver al in het object geabsorbeerd, en dit stuk glimt op sommige plekken nog heel aardig.

En voor het huiswerk: lees deze thread even aandachtig door, ter leringh ende vermaeck:

http://www.wehrmacht-awards.com/forums/ ... p?t=177830

Groets,
Martin
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Weer informatieve tekst hoor LDO, :wink: :)
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Zou het bijna vergeten maar na zo'n uitgebreidde post lijkt me een reactie wel op zijn plaats. Ten eerste heel erg bedankt voor je uitgebreidde en duidelijke uitleg(zoals altijd! :cheer:)! Ten tweede weet ik dus niet zeker of het een stuk van zink is maar ik ga mijn vader, die nogal technisch is en ook wel redelijk wat verstand heeft van verschillende metalen, het even laten bekijken.
Na aanleiding van zijn conclussie kan ik me waarschijnlijk gaan beraden over mijn volgende stappen om dit stuk van de ondergang te redden. ;)

Ik houd jullie in ieder geval op de hoogte. :)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Plaats reactie