Duitse Dolkjes??

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Harmpeter
Lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 25 mei 2006, 18:29
Locatie: Gelderland

Duitse Dolkjes??

Bericht door Harmpeter »

Ik heb onlangs wat Duits spul gekregen van iemand bij mij uit de buurd. Daarbij zaten ook 2 dolkjes, ik dacht zelf dat het naoorlogs was, dus heb er verder geen aandacht aan besteed. Maar had net een verzamelaar op bezoek die zei dat ze vrij bijzonder zijn, maar hij kon mij er ook niets over vertellen. Ik weet dat het hier geen vraagpunt is, en dat ik boeken moet kopen, maar toch hoop ik dat iemand mij hier toch iets over kan vertellen

http://img64.imageshack.us/my.php?image=ssl11327yo6.jpg

alvast hartelijke dank
german collector
Lid
Berichten: 548
Lid geworden op: 14 aug 2005, 14:46
Locatie: gelderland

Bericht door german collector »

erg bijzonder zijn ze niet volgens mij hoor.
Ik zie ze regelmatig voorbijkomen.
Het zijn meer sierdolkjes, niet uit wo2 volgens mij hoor.
Maar kijk eens op MP of op duitse militariasites daar staan ze volgens mij ook wel op. :)
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Bericht door ZEN.45 »

Beide zijn zeer typische messen voor de jacht. De rechtse is een typisch Duits model
terwijl de linkse mij eerder scandinavisch lijkt. Dus de rechtse is waarschijnlijk wel
Duits maar zeker geen van beide militair. De ouderdom is moelijk te schatten gezien dit
soort messen vandaag nog in de Kettner-kataloog (Duitse winkelketen voor de jagers) staan.
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
Weidman
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 aug 2006, 15:07

Bericht door Weidman »

Inderdaad, jachtmessen. Helaas niet bijzonder, helaas niet veel geld waard.
JoostV
Lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 09 jun 2005, 15:47
Locatie: Amsterdam

Bericht door JoostV »

Dit zijn traditionele Finse messen, ook wel 'pukko' genaamd. Ze worden al eeuwen gemaakt, van oorsprong in Lapland.

Hier een linkje naar een touristen site waar je ze kan bestellen
http://www.northerner.com/html/ker-knives_4.html
Plaats reactie