Duits Pioniersschopje

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
Auke J.
Lid
Berichten: 524
Lid geworden op: 21 feb 2006, 19:51
Locatie: Alkmaar

Bericht door Auke J. »

Wat bedoel je met: het blad aan de steelkant rond loopt? En heb je de link al bekeken die ik eerder heb geplaatst? Dit is precies hetzelfde model als die schep op germanmilitaria.com. Ook kan het zijn dat de schep is gestempeld onder de verf op het blad van de schep. Niet alle modellen Wo2 scheppen die Duits waren waren hetzelfde, er waren meerdere modellen, dus het kan dat de jouwe en de mijne verschillende modellen zijn.

Het foudraal is in ieder geval 100% origineel en is ook vaag gestempeld in het leer, kijk maar naar het foudraal op http://www.mp44.nl, verder zie je dat bij mp44.nl de schep er precies zo in zit als mijn schep, dit is ook zo op germanmilitaria.com. Je ziet ook dat de hoes op www. mp44.nl ( zie link) sporen vertoont van klinknagels ( van de schep) die in het leer zijn gedrukt door het telkens heen en weer schuiven van de schep in het fouddraal. Dit heeft de schep die er op de site bij zit niet... Mijn schep heeft dit wel, dus heeft die altijd bij de hoes gehoord.

http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... ie%3DUTF-8

Ik denk gewoon dat de schep is doorgebruikt na wo2 en is herstempeld, het is precies hetzelfde model als één die 100% origineel is( zie link hieronder), en ik geloof niet dat andere landen precies hetzelfde model hadden in die tijd.
http://www.germanmilitaria.com/Heer/photos/H96155.html

Ook is de schep goedgekeurd door twee experts die de schep hebben bekeken als Duits WO2.

Ik hoop dat ik genoeg informatie heb gegeven, om een conclusie voor je uit te trekken? Sorry, maar de schep zomaar afschrijven dmv. een vergelijking met een eigen schep begrijp ik niet.

Met goede bedoelingen

Auke
Blessent mon coeur d’une langueur monotone.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4872
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Duits of niet?!

Bericht door asjemenou »

Auke J. schreef:Wat bedoel je met: het blad aan de steelkant rond loopt? En heb je de link al bekeken die ik eerder heb geplaatst? Dit is precies hetzelfde model als die schep op germanmilitaria.com. Ook kan het zijn dat de schep is gestempeld onder de verf op het blad van de schep. Niet alle modellen Wo2 scheppen die Duits waren waren hetzelfde, er waren meerdere modellen, dus het kan dat de jouwe en de mijne verschillende modellen zijn.

Het foudraal is in ieder geval 100% origineel en is ook vaag gestempeld in het leer, kijk maar naar het foudraal op http://www.mp44.nl, verder zie je dat bij mp44.nl de schep er precies zo in zit als mijn schep, dit is ook zo op germanmilitaria.com. Je ziet ook dat de hoes op www. mp44.nl ( zie link) sporen vertoont van klinknagels ( van de schep) die in het leer zijn gedrukt door het telkens heen en weer schuiven van de schep in het fouddraal. Dit heeft de schep die er op de site bij zit niet... Mijn schep heeft dit wel, dus heeft die altijd bij de hoes gehoord.

http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... ie%3DUTF-8

Ik denk gewoon dat de schep is doorgebruikt na wo2 en is herstempeld, het is precies hetzelfde model als één die 100% origineel is( zie link hieronder), en ik geloof niet dat andere landen precies hetzelfde model hadden in die tijd.
http://www.germanmilitaria.com/Heer/photos/H96155.html

Ook is de schep goedgekeurd door twee experts die de schep hebben bekeken als Duits WO2.

Ik hoop dat ik genoeg informatie heb gegeven, om een conclusie voor je uit te trekken? Sorry, maar de schep zomaar afschrijven dmv. een vergelijking met een eigen schep begrijp ik niet.

Met goede bedoelingen

Auke
Waarom zou ik of jij de schep afschrijven? Dat is jouw mening niet de mijne.
De ronding van het blad zou nog iets van gezichtsbedrog kunnen zijn maar toch heb ik nog steeds mijn bedenkingen over de schep. Zeker zolang er geen duidelijke Duitse stempels op staan.
Jij gelooft niet dat andere landen precies zo'n model schep hadden, ik denk van wel. Een bepaald type Russische WOII veldschep lijkt veel op een Duitse WOII veldschep en past ook nog eens in de Duitse WOII veldschepfoedraal. Jouw model schep is echter niet het Russische model schep welke ik bedoel. Wat te denken van de vooroorlogse Poolse veldschep?! Heb jij enig idee of hoe de Roemeense en de Bulgaarse vooroorlogse en WOII gedateerde veldschep eruit zag? Beide landen behoorden tot de As mogendheden en hadden ook Duitse bewapening enz. en... ze waren tot aan het eind van de oorlog allebei een koninkrijk (kroontje?).
Begrijp mij goed, ik kraak je veldschep niet af maar ik probeer je alleen maar duidelijk te maken dat het de moeite waard is om de stempel die er wel op staat eens zelf te gaan onderzoeken. Door te onderzoeken kom je wellicht achter de ware identiteit van de schep. Een kroontje betekent veelal dat het afkomstig is van een koninkrijk. Een land als Frankrijk, de Verenigde Staten of Duitsland (3e rijk) zullen echt geen kroontjes op hun uitrustingsstukken hebben gezet. Het getal 16 zou inderdaad wel eens voor het jaartal 1916 kunnen staan. Wellicht is het een Duitse WOI schep (Duitse keizerrijk-kroontje?). Het is natuurlijk ook altijd mogelijk dat de schep WOII is doorgebruikt door een Duitser, dat zal ik niet ontkennen maar ik ben niet overtuigd dat het een Duitse WOII schep is.
Ook lees ik ergens op dit topic dat de schep mogelijk Noors kan zijn doorgebruikt. Kan dit zo zijn? Onderzoek dat eens. Zo kom je voor jezelf tot een conclusie of dat iets Duits WOII is of niet.
Plaats eens een foto van de bewuste stempel met het kroontje die op de schep staat.
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Bericht door Darryl »

Ik weet niet of dit nog iets toevoegd aan het topic. Maar de Denen gebruikt na de oorlog ook een kroon stempel. Zoals je vaak ziet op Britse wo2 gasmaskers, koppels enz...
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4872
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Denemarken

Bericht door asjemenou »

Niet eens zo gek omgemerkt Darryl. Tenslotte heeft Denemarken ook een koningshuis (kroontje?!). En zo zijn er meerdere landen. Zo zie je maar het onderzoeken van het kroontje op de schep kan een eerste aanwijzing opleveren.
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

Zweden had rond de wo1 ook maar 1 kroontje ipv 3 dacht ik?
Gebruikersavatar
Auke J.
Lid
Berichten: 524
Lid geworden op: 21 feb 2006, 19:51
Locatie: Alkmaar

Bericht door Auke J. »

Bij deze een foto van de stempel, ik hoor graag jullie conclusies.
Afbeelding
Blessent mon coeur d’une langueur monotone.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4872
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Onbekende schep

Bericht door asjemenou »

De stempel kan ik helaas niet erg thuisbrengen. Ik heb wat boeken en Internet sites geraadpleegt maar zonder resultaat.
Als ik jou was zou ik de foto's van de schep en de stempel toch eens op het Axis History Forum plaatsen ( http://forum.axishistory.com/ ). Hier zitten verzamelaars van over de gehele wereld. Wellicht herkent iemand de stempel. Ik zou je toch aanraden om een iets betere én kleinere foto te plaatsen van de stempel want hij is vrij onduidelijk.
De schep heeft inderdaad wel overeenkomsten met een Duitse veldschep maar dat wil niet meteen zeggen dat het er ook één is? Duits, Noors o.i.d. doorgebruikt kan natuurlijk altijd.
Zolang er geen duidelijke Duitse legerstempels op staan heb ik mijn bedenkingen tot dat het tegendeel bewezen is. Dit zijn toch de eerste dingen waar ik op let als ik iets koop. Toch is het wel de moeite waard om uit te zoeken waar de schep oorspronkelijk vandaan komt. Tenslotte is dat toch ook de lol van het verzamelen van militaria?! Het is ook interessant voor ons om te weten waar de schep vandaan komt. Nogmaals, zie mijn reactie als positieve kritiek.
Goemperd
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 12 okt 2005, 21:42
Locatie: Stp. Meistersinger

Bericht door Goemperd »

Duits uit wo1 misschien? Want die stempel heb ik hier ook op een Duitse bajonet uit wo1 staan...


Edit: hij is toch net iets anders.
Alle info over de strijd om de Schelde is welkom!
jeffreyvanspengen
Lid
Berichten: 301
Lid geworden op: 12 nov 2005, 12:28

Bericht door jeffreyvanspengen »

Zweden mischien?
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

Vraag info op Waf anders.
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Bericht door ZEN.45 »

Bij deze een foto van de stempel
Typische Duitse markering WO1.
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
Gebruikersavatar
Auke J.
Lid
Berichten: 524
Lid geworden op: 21 feb 2006, 19:51
Locatie: Alkmaar

Bericht door Auke J. »

Typische Duitse markering WO1.
Weet je dat zeker? Zo ja, dan is het dus een Duitse wo1 schep?
En het zou kunnen dat hij in wo2 is doorgebruikt?

asjemenou: bedankt voor je kritiek, ik begreep het eerst alleen verkeerd, misschien is de schep dus wo1 duits...

En weet iemand of de verf op het blad origineel kan zijn?

Gr Auke
Blessent mon coeur d’une langueur monotone.
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Bericht door ZEN.45 »

Weet je dat zeker? Zo ja, dan is het dus een Duitse wo1 schep?
En het zou kunnen dat hij in wo2 is doorgebruikt?
En weet iemand of de verf op het blad origineel kan zijn?
Deze schop werd nagenoeg zonder wijzigingen gemaakt vanaf de
jaren 1880 tot tijdens WO2. De houder van WO1 is wel verschillend
(open aan beide zijden ipv aan 1 zijde en meestal bruin ipv zwart).

Veel van die WO1 schoppen werden doorgebruikt in WO2, alleen werden
ze zwart geschildert. Op je detailfoto van de stempel zie je in de
hoeken en IN de stempel sporen van de originele grijs/groene kleur
van WO1.

Dus ja, ik ben zeker :wink:
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4872
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Duitse stempels

Bericht door asjemenou »

Bedankt voor de uitleg ZEN.45. Zo hebben we weer wat geleerd. Tenslotte was Duitsland tot 1918 een keizerrijk (kroontje!). Staat dit kroontje dan standaard in alle Duitse WOI uitrusting net zoals de WaA stempels in de Duitse WOII uitrusting staan?
Gebruikersavatar
Auke J.
Lid
Berichten: 524
Lid geworden op: 21 feb 2006, 19:51
Locatie: Alkmaar

Bericht door Auke J. »

Dus als ik des schep aan anderen toon zou ik kunnen zeggen dat het een originele Duitse schep is die na wo1 is doorgebruikt in wo2 door de Duitsers? En dit zou dan geen uitzondering zijn?

Zou het ook kunnen dat de lederen hoes die ik op de foto's laat zien in wo2 speciaal voor dit soort scheppen is gemaakt? Aangezien de schep past als gegoten?

Bedankt voor de opheldering!

Vg Auke
Blessent mon coeur d’une langueur monotone.
Plaats reactie