Sobel's historische zaterdagen topic, update 1 Apr 2007

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Vind het ook vrij mager museum, bijvoorbeeld het Op. Veritable gedeelte ook (wat daar toch een grote rol heeft gespeeld!), een videoband, en 6 replica foto's en dat is het! :|
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

johan willaert schreef:
sobel schreef: - Afbeelding -
Een Amerikaanse Parachutist in een replica C47

Het was kwalitatief een zeer goed museum, dat is omringd door de Dropping zone's! Echt een aanrader!
malarkey schreef:Ben er al wat vaker geweest in dat museum, erg mooi museum inderdaad. :wink:
Menen jullie dat nu? Wat is behalve het M43 jasje en het betje uitrusting van de bovenstaande Para origineel WO2, laat staan daadwerkelijk gebruikt tijdens MG? En een C47 van 80cm breed????

Ik noem dat geen mooie para, maar een zielige voorstelling van een Amerikaanse Market Garden Parachutist....

:cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

Moet je nu echt entree betalen voor deze crap????

Ik heb deze foto's geplaatst omdat dat toch wel ''de uitblinkers'' zijn van het museum, origineel of niet, daar kan ik niet over oordelen aangezien ik daar totaal geen experd in ben, het museum had vooral een mooie tentoonstelling, over annefrank, en erg mooie modelbouwdiorama, het is een informatief museum dat wel, hoe het voor de rest met die para's staat hoefd niet aan mij gevraagd te worden, want daar weet ik dus echt niets van af.


Sobel
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
karell
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 31 mei 2006, 11:56

Bericht door karell »

ik ben vaak daar geweest, en ik vin het wel een mooi museum, het is natuurlijk iets anders dan overloon. maar in dit museum is zo nu en dan een ander onderwerp wat centraal staat. Daar wordt dan een expositie van geplaatst. Verder ben ik er er twee jaar geleden ongeveer geweest voor een video over veritable, originele beelden, zeer mooie film (alleen jammer dat deze in Duits was voor diegene die dit niet kunnen verstaan). Ik kan echter nergeens aan deze video komen. Ik geloof dat deze Krieg am Rhein heette. Het Canadees kerkhof is zeker ook adembenemend.
Skylighter
Lid
Berichten: 2088
Lid geworden op: 06 jun 2004, 17:54

Bericht door Skylighter »

In Dordrecht schijnt nog een oorlogsmuseum(pje) te zitten, wellicht dat je daar ook een keer heen kan. Het schijnt alleen niet zo vaak open te zijn.
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Bericht door Charly1975 »

johan willaert schreef:Menen jullie dat nu? Wat is behalve het M43 jasje en het betje uitrusting van de bovenstaande Para origineel WO2, laat staan daadwerkelijk gebruikt tijdens MG? En een C47 van 80cm breed????

Ik noem dat geen mooie para, maar een zielige voorstelling van een Amerikaanse Market Garden Parachutist....

:cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

Moet je nu echt entree betalen voor deze crap????
Ik ga er vanuit dat je uit eigen ervaring het museum afkraakt omdat je er bent geweest. Zo niet....dan is het een mening gebaseerd op een aantal foto's wat m.i. dan niet erg betrouwbaar is. Wat Sobel bijvoorbeeld interessant genoeg vond om te laten zien is voor een ander niet zo interessant. Echter kan het zo zijn dat een ander die er ook geweest is weer een ander museumstuk erg interessant vond dat Sobel nou net weer niet zo interessant vond om voor ons op de foto te nemen.


@ Sobel: het was weer een hele reis voor je, bedankt voor je verslag. Misschien volgende keer naar Dordt naar de tip van Skylighter ?
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

Skylighter schreef:In Dordrecht schijnt nog een oorlogsmuseum(pje) te zitten, wellicht dat je daar ook een keer heen kan. Het schijnt alleen niet zo vaak open te zijn.
Klopt, ben er al eens eerder geweest, een leuk klein museumpje, zeker een idee om naartoe te gaan, bedankt!
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Dirty harrY
Lid
Berichten: 316
Lid geworden op: 29 mei 2005, 13:44
Locatie: Noord Holland

Bericht door Dirty harrY »

johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Charly1975 schreef:Ik ga er vanuit dat je uit eigen ervaring het museum afkraakt omdat je er bent geweest. Zo niet....dan is het een mening gebaseerd op een aantal foto's wat m.i. dan niet erg betrouwbaar is.
Neen, ik ben er niet geweest en ik ben er heel erg blij dat ik niet de moeite genomen heb om die crap te gaan bekijken!
Een museum in Groesbeek, gevestigd in een gebouw dat lijkt op een parachute, heeft waarschijnlijk de bedoeling de gebeurtenissen van September 1944 in die streek weer te geven..... Dat zou dus het droppen van Amerikaanse parachutisten van de 82AB Div moeten zijn....
Als die miskleun die hierboven op de foto staat dat moet voorstellen, dan is er geen haar op m'n hoofd dat eraan denkt om ook maar 0.01Euro te spenderen aan dat museum....

Als ze enkele ORIGINELE spullen op een deftige manier kunnen exposeren, zal ik er nog es over nadenken....
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

Die parachute is niet het museum zelf, dat is enkel het memorial gedeelte met alle namen van de gestorven soldaten, maar ik begrijp je mening, ik moet eerlijk zeggen dat ik origineel en copy nog niet goed van elkaar kan onderscheiden, niet zonder de juiste referentiematerialen.

Van een Airbornesoldaat, hurkend op de grond, wist ik wel zeker dat het replica was, enkel beelde het wel goed weer hoe deze mensen eruitzagen, dat het replica was is erg jammer ja, en dat was dan ook zeker het grootste minpunt van het gehele museum.

De tentoonstellingen waren daarintegen erg informatief, en er werd - in tegenstelling tot overloon - veel uitgelegd over wat er in de omgeving heeft afgespeeld.

Sobel
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Dirty harrY
Lid
Berichten: 316
Lid geworden op: 29 mei 2005, 13:44
Locatie: Noord Holland

Bericht door Dirty harrY »

Wanneer hou jij open huis Johan :-)
Zet de frieten alvast maar klaar, wij komen wel!
Gebruikersavatar
fritsj
Lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 20 aug 2005, 09:56
Locatie: Mook

Museum Groesbeek

Bericht door fritsj »

Naar mijn mening heeft elk museum de morele verplichting om de authenticiteit en originaliteit van hetgeen zij tentoonsteld te kunnen waarborgen. Daarnaast moet een museum uitbeelden waarop hun aandachtsgebied is gevestigd. Als je bedenkt dat het museum in Groesbeek mede is opgericht door veteranen van de 82ste Airborne Divisie, dan is het schrikbarend om er nu rond te lopen. De uniformen, op een enkele uitzondering na, zijn allemaal replica, terwijl de originele uniformen zijn aangeboden voor het Waaloversteek diorama. De diorama's zijn totaal onverantwoord neergezet. De spullen, gedoneerd of in bruikleen gegeven door de mensen uit Groesbeek, zijn verkocht. Zelfs spullen door veteranen geschonken zijn verkocht (van 2 items kan ik het bewijzen en de veteraan wil het zelf ook bevestigen). De gehele tentoonstelling bestaat uit gekopieerde foto's. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik kan me helemaal vinden in Johan zijn gedachte dat hij geen cent uit wil geven om dit museum te bezichten. En ja, ik spreek wel uit eigen ervaring.

Frits
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Dat men in het diorama 'Oversteek van de Waal' repro gebruikt, kan ik me nog een klein beetje in vinden... Het ziet er tenminste nog goede repro uit!

Maar een Franse TAP Parachute uit de jaren 50 of 60 op een US Para anno 1944 gaat mij toch echt iets te ver....

Blijkbaar is ook daar het innen van entreegeld het enige wat telt.... Zoals bij zoveel musea alweer een gemiste kans.... Jammer.....

Een kameraad en ik zijn bezig met een display van een 82AB Para in een C47..... Binnen enkele weken zal ik es het resultaat posten.... kunnen jullie vergelijken....
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Justin
Lid
Berichten: 668
Lid geworden op: 02 okt 2006, 19:49
Locatie: Weert, bij Rick achterop da fiets :)

Bericht door Justin »

johan willaert schreef:Dat men in het diorama 'Oversteek van de Waal' repro gebruikt, kan ik me nog een klein beetje in vinden... Het ziet er tenminste nog goede repro uit!

Maar een Franse TAP Parachute uit de jaren 50 of 60 op een US Para anno 1944 gaat mij toch echt iets te ver....

Blijkbaar is ook daar het innen van entreegeld het enige wat telt.... Zoals bij zoveel musea alweer een gemiste kans.... Jammer.....

Een kameraad en ik zijn bezig met een display van een 82AB Para in een C47..... Binnen enkele weken zal ik es het resultaat posten.... kunnen jullie vergelijken....
Verheug me d'r nu al op :P
En van dat museum, ik ben d'r nooit geweest, maar het lijkt me toch leuk.. dat repro of origineel dat herken ik nog niet zo goed, daar moet ik toch wat meer jaartjes ervaring voor hebben, dus :P
Meer dan 330 jaar,
Staat hij al met zijn leven klaar
Van poolcirkel, tot evenaar
De marinier, de marinier…
Omhoog omlaag, door berg en dal
Het interesseert hem echt geen bal
Hij vecht op zee en aan de wal
De marinier, de marinier
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Wat leuk die pilaren bij Gorinchem. Daar kan ik gewoon naartoe lopen, maar ik had er geen idee van dat ze bestonden. :)
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Skylighter
Lid
Berichten: 2088
Lid geworden op: 06 jun 2004, 17:54

Bericht door Skylighter »

Volgens mij is er verder niet echt iets in de buurt m.b.t. w.o. II dat je kan bezoeken. Althans niet op de fiets of je moet wel heel ver willen rijden. :wink:
Plaats reactie