Holocaust wat is dat?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Het gaat wat mij betreft om de reden daarachter. "Al dat geschiet vind ik niks aan", vind ik een vrij onbenullig argument om je niet te interesseren in de Tweede Wereldoorlog. Een geschiedenisdocente zou moeten weten dat een oorlog heel wat meer is dan "schieten" alleen.
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
MARKET GARDEN
Lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 12 aug 2005, 09:51
Locatie: Nijmegen

Bericht door MARKET GARDEN »

Harro schreef: Wel heeft het met interesses temaken. Simpel gezegd: de gemiddelde leerling vindt zijn MP3-speler, telefoontje, computer, scooter en vooral zijn hormonen veel belangrijker dan opletten bij het vak geschiedenis. En daarin verschillen islamitische leerlingen niet van hun autochtone leeftijdsgenootjes.

.
Is dat niet helemaal het probleem? Ze krijgen zoveel over zich heen.
Toen ik jong was had je 3 zenders op tv, de video recorder was er nog niet en 's avonds en zondag waren de winkels dicht.

Wat deed je? Lezen, kletsen met je ouders, familie enz. Kortom ik zoog informatie op, andere informatie dan de jeugd nu krijgt.
De waarheid komt met de jaren
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Een lerares die een jaar voordat die klas überhaupt daarover iets moet leren, zegt dat ze W02 niet zo interessant vindt dat beschouw ik werkelijk als een opmerking waaraan je absoluut niet kunt koppelen of ze geschikt is voor haar werk.

Goed, ze had even uit kunnen leggen wat de Holocaust is omdat een meisje in de klas blijkbaar niet weet wat dat is, maar lessen zitten tegenwoordig zo strak in een schema dat daar waarschijnlijk geen tijd voor is en dan nog moet je je afvragen of een korte uitleg zin heeft. Al die leerlingen hebben in groep 8 van de basisschool ook les gehad over WO2 en dat is klaarblijkelijk binnen een paar jaar (het gaat om veertienjarigen neem ik aan) ook uit het geheugen verdwenen.

Dat is overigens een grote frustratie in het voortgezet onderwijs, wat betreft geschiedenis en veel andere vakken komen brugklassers zonder enige basiskennis binnen. Tsja, wat boeit uitleg over een massamoord als je make-up onmiddelijk moet worden bijgewerkt want na de les moet je opvallen bij die jongen uit de vierde.

Bovendien wil ik herhalen wat ik eerder op dit forum schreef: leraren worden geacht alles te weten van jagers en boeren tot de val van het communisme. Elke klas heeft wel een paar leerlingen die denken alles over WO2 te weten en zich dan ergeren aan gebrekkige kennis of interesse bij de leerkracht. Maar vraag diezelfde leerling iets over om het even welke andere periode en ze weten niets. Hun hele schooltijd is gericht op de eindeloos herhaalde vraag aan de docent: "wat saai en oninteressant allemaal. Wanneer gaan we het over de oorlog hebben?"
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Daar heb je helemaal gelijk in Harro. Het blijft echter een onnozel argument om vanwege het "schieten" niet geïnteresseerd te zijn in de Tweede Wereldoorlog. Wellicht koppel ik het overigens wel teveel naar mijn eigen ervaringen. Het merendeel van mijn medestudenten op de lerarenopleiding (aardrijkskunde) waren waren niet bepaald grote lichten wat betreft hun vakgebied. Daarentegen waren het denk ik wel goede leraren.

De desinteresse bij leerlingen is één van de belangrijkste redenen waarom ik gestopt ben met deze opleiding. Mij ging het namelijk meer om het vakgebied dan om het lesgeven. Ik vind het leuk om mensen iets te leren, maar ik had er de motivatie en het enthousiasme niet voor om een stelletje pubers in het gareel te houden. :)
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Gebruikersavatar
Ajacied8989
Lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 02 jun 2006, 20:09
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Ajacied8989 »

Harro schreef:Een lerares die een jaar voordat die klas überhaupt daarover iets moet leren, zegt dat ze W02 niet zo interessant vindt dat beschouw ik werkelijk als een opmerking waaraan je absoluut niet kunt koppelen of ze geschikt is voor haar werk.

Goed, ze had even uit kunnen leggen wat de Holocaust is omdat een meisje in de klas blijkbaar niet weet wat dat is, maar lessen zitten tegenwoordig zo strak in een schema dat daar waarschijnlijk geen tijd voor is en dan nog moet je je afvragen of een korte uitleg zin heeft. Al die leerlingen hebben in groep 8 van de basisschool ook les gehad over WO2 en dat is klaarblijkelijk binnen een paar jaar (het gaat om veertienjarigen neem ik aan) ook uit het geheugen verdwenen.
Onze lerares geschiedenis was op dat moment er niet bij. En een jongen zei het trouwens het was onder Duits :wink:
Wat haar intresseert is de Gouden Eeuw. Iedereen zijn intresse. Wat er in ons boek staat over de 2e Wereldoorlog... geen idee. Waarschijnlijk krijgen we het volgend jaar. Dan zullen we er 6 paragrafen aan besteden.

Overigens meen ik mij we te herinneren dat ze een socialistische persoon aan het onderzoeken was. Brieven etc...
Goddam it, you'll never get the Purple Heart hiding in a foxhole! Follow me! - Captain Henry P. Jim Crowe
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

We kennen de context van haar opmerking ook helemaal niet. Ze praat tegen kinderen en het gaat om een vraag die helemaal niets met het lesprogramma temaken heeft. Het onnozele argument is mogelijk een simpele, zei het ongelukkig gekozen manier om snel weer verder te kunnen met de les. Hebben die kinderen er iets aan als ze op dat moment uitgebreid in detail gaat vertellen waarom ze WO2 niet interessant vindt?
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Ajacied8989 schreef:Mijn lerares geschiedenis zei: "Ik vind het onderwerd 2e Wereldoorlog niet zo intressant. Al dat geschiet vind ik niks aan". Als de 2e Wereldoorlog alleen daarover ging. Wat ze in mijn geschiedenisboek erover zeggen weet ik niet. Dat heb ik waarschijnlijk volgend jaar pas.
Met andere woorden, haar mening staat los van de manier waarop ze les geeft over dat onderwerp. En hoe ze les geeft over WO2 weet je nog niet. Dan vind ik het toch wel een storm in een glas water om allerlei conclusies te verbinden aan haar opmerking.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Ajacied8989
Lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 02 jun 2006, 20:09
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Ajacied8989 »

Ze is een goeie en aardige lerares.

Dit vond ik trouwens op de site van onze les methode. Het komt er in ieder geval wel in voor:
http://www.thiememeulenhoff.nl/Sfinx/pa ... gkey=20383
Goddam it, you'll never get the Purple Heart hiding in a foxhole! Follow me! - Captain Henry P. Jim Crowe
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Ajacied8989 schreef:Ze is een goeie en aardige lerares.
Dan mogen we haar inderdaad niet aanvallen vanwege een ongelukkig geformuleerde mening waarvan wij de context niet kennen.
Ajacied8989 schreef:Dit vond ik trouwens op de site van onze les methode. Het komt er in ieder geval wel in voor:
http://www.thiememeulenhoff.nl/Sfinx/pa ... gkey=20383
Interessante vragen die denk ik een vrij compleet beeld geven van de Holocaust. Ik ben er eigenlijk wel benieuwd naar hoeveel forumleden deze vragen foutloos weten te beantwoorden. Sommige vragen lijken me best pittig.
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Sfinx gaat gewoon zéér gedegen op de Holocaust in. Vraag is natuurlijk of het programma van de vakgroep geschiedenis op betreffende school ook daadwerkelijk het hele lesplan uit Sfinx overneemt. Ik vrees dat het programma zoals het op de site staat meestal meer tijd kost dan er lesuren beschikbaar zijn voor dit onderwerp.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Ajacied8989
Lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 02 jun 2006, 20:09
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Ajacied8989 »

We hebben de site nog nooit gebruikt. Vond hem net op Google.
We doen altijd 6 paragrafen van een hoofdstuk waar 10 paragrafen in staan. Waarvan in de laatste 4 niet heel veel belangrijks in staat. Als ik er de tijd voor krijg (of beter gezegd als zei er tijd voor heeft) zal ik eens vragen wat er precies in het boek staat.
Goddam it, you'll never get the Purple Heart hiding in a foxhole! Follow me! - Captain Henry P. Jim Crowe
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Heel erg jammer dat er voor een vak als geschiedenis zo weinig lesuren beschikbaar zijn. Je leert er zoveel meer dan enkel historische feitjes. Objectiever kunnen omgaan met de enorme informatiestroom die ons dagelijks via allerlei media bereikt en het kunnen onderbouwen van je mening aan de hand van relevante argumenten en bronnen bijvoorbeeld. Twee zaken waarin veel leden van internetfora ontzettend tekort schieten.
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

De altijd weer onderschatte bron en bronkritiek. Overigens nieteens zozeer iets dat ze bij geschiedenis moeten onderwijzen maar eerder nog een gemis bij maatschappijleer: hoe ga je om met berichtgeving in de media, wie schreef het bericht en met welk doel, agenda, etc.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Harro schreef:hoe ga je om met berichtgeving in de media, wie schreef het bericht en met welk doel, agenda, etc.
Heel actueel onderwerp... :)
vr 6 okt 2006, 15:01
Brussel bezorgd om overvloed aan informatie

BRUSSEL - De Europese Commissie zoekt manieren om mensen te leren omgaan met de overvloed aan informatie in de media. In Australië en Canada krijgen kinderen les in het omgaan met de media. Zoiets is ook voor de EU-landen een idee, opperde Europees commissaris Viviane Reding (Media) vrijdag.

Door nieuwe technieken kan iedereen publiceren en uitzenden wat hij of zij wil. Een ongekende hoeveelheid informatie is via het snelle internet beschikbaar. Volgens Reding vraagt het grote vaardigheid om de betekenis te halen uit het bombardement van boodschappen waarmee de media ons dagelijks bestoken.

De Luxemburgse EU-commissaris spreekt al over media-alfabetisme, bij het leren begrijpen van de media. „Media-alfabetisme is vandaag de dag net zo cruciaal voor een actief burgerschap als alfabetisme aan het begin van de negentiende eeuw.”

Reding heeft de EU-landen vrijdag gevraagd naar goede ideeën. Op basis van de reacties verwacht ze in 2007 conclusies en voorstellen te doen.

Bron: Telegraaf
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Harro schreef:
Dat is inderdaad de zere plek Vincent. We moeten beginnen bij jagers en boeren en dan gaan we naar Rome. Daarna hebben we nog twintig eeuwen tegaan voordat we bij de behandeling van zes jaar oorlog aanbelanden. Dan heb je gewoon tijdgebrek. Voor de hele oorlog heb ik vijf lessen van 45 minuten en dan gaan we door naar dekolonisatie. En op een klas van 22 leerlingen zie je dan ongeveer twee jongetjes die de gevechten heel interessant vinden (Band of Brothers) en twintig die ook de Tweede Wereldoorlog totaal oninteressant vinden. Dan ga ik echt niet lang stilstaan bij de gevechten maar wat de Holocaust was dat pomp ik er echt wel in.
Vandaar dat je op de vraag "wat weet jij van WOII?" antwoorden van 15 jarigen krijgt als "Nou ehhh Hitler, Anne Frank en hongerwinter en meer weet ik niet". Niks tegen jou persoonlijk Harro, maar juist WOII is zo belangrijk omdat er zoveel directe links met het heden zijn en er nog zoveel ooggetuigen in leven zijn. Voor de meeste leerlingen is, mede door de manier waarop het huidige onderwijs er mee omgaat, WOII net zo ver weg als Napoleon.
Harro schreef: Seyffardt, moet je nu werkelijk ook dit topic richting de islam sturen? Scholen waarop ze de Holocaust niet behandelen waren enkele jaren terug een klein probleem. Je kon die scholen op twee handen tellen, op de honderden scholen in Nederland. Maar daar is al ingegrepen dus inmiddels zijn het er nog minder. Als leerlingen weinig over de Holocaust weten dan is de islam daarvan nauwelijks een oorzaak. Zoals je weet is de school waar ik les geef 95 procent allochtoon en het wel of niet lesgeven over de Holocaust is daar helemaal nooit een issue geweest en, hoewel er zeker anti-joodse sentimenten zijn onder leerlingen, geeft het nooit problemen bij het lesgeven. Wel heeft het met interesses temaken. Simpel gezegd: de gemiddelde leerling vindt zijn MP3-speler, telefoontje, computer, scooter en vooral zijn hormonen veel belangrijker dan opletten bij het vak geschiedenis. En daarin verschillen islamitische leerlingen niet van hun autochtone leeftijdsgenootjes.

De enige leerling waarmee ik ooit problemen had over de Holocaust was op een school met slechts drie (!!!) allochtone leerlingen. Een autochtone jongen daar had de stellige overtuiging dat de Holocaust nooit is gebeurd en dat had hij van zijn vader.
Sorry, maar ik wilde dit voorbeeld toch even aanhalen. Overigens, op het moment dat je een paar chinezen in je klas zou hebben, zou het ook moeilijk zijn om ze de les aandachtig te laten volgen omdat het issue WOII bij hun ook niet speelt, zeker het Europese gebeuren niet.
Dat de doorsnee leerling andere zaken belangrijker vindt is een feit, maar dat is iets van alle tijden, denk ik. Geschiedenis is een vertelvak, maar ook iets dat je "levend" moet maken. Mijn grootvader (zelf bij het lager onderwijs geweest) vertelde mij bijv. over Willem van Oranje, om mij vervolgens een dag later mee te nemen naar het Prinsenhof en de Nieuwe Kerk. Niks dufs aan; levende geschiedenis is machtig interessant!
Plaats reactie