Holocaust wat is dat?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ajacied8989
Lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 02 jun 2006, 20:09
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Holocaust wat is dat?

Bericht door Ajacied8989 »

Ik had het met mijn leraar Duits even over het feit dat de PVDA het ontkennen van de Holocaust legaal wil maken. Iemand in de klas die een rij verder zat zei: "Dat Holo dinges wat is dat?"

Dit verbaasde mij enigzins een beetje. Misschien komt omdat ik weet wat het wel is maar is het raar dat bijna niemand van vooral de jongeren niet weet wat de Holocaust is?
Goddam it, you'll never get the Purple Heart hiding in a foxhole! Follow me! - Captain Henry P. Jim Crowe
Gebruikersavatar
rutger
Lid
Berichten: 1081
Lid geworden op: 25 apr 2006, 18:43

Bericht door rutger »

Gewoon dommigheid.
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
HMS Renown
Lid
Berichten: 627
Lid geworden op: 25 jun 2006, 21:07

Bericht door HMS Renown »

Ken ik bij mij op school is dat ook.
Gebruikersavatar
Ajacied8989
Lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 02 jun 2006, 20:09
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Ajacied8989 »

Het stomme is dat ze altijd er wel grappen over weten. Maar ze weten nooit wat het betekent op een enkeling na.
Goddam it, you'll never get the Purple Heart hiding in a foxhole! Follow me! - Captain Henry P. Jim Crowe
Gebruikersavatar
Jeeper704
Lid
Berichten: 1223
Lid geworden op: 05 jun 2005, 13:05
Locatie: Dendermonde (België)

Bericht door Jeeper704 »

Da's waar.

Het wordt enkel maar erger daar er tegenwoordig practisch niets meer geschiedenis wordt gegeven.
Maatschappijleer nu; elvendertig lessen over drugs etc.
In plaats van het wat evenrediger te verdelen en de mensen laten inzien dat fouten uit het verleden wel degelijk zich kunnen herhalen als ze worden vergeten.
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

het viel me zowiezo alm op dat er vrij weinig aandacht aan wo2 wordt gegeven in ons geschiedenis boek. er werd nog net het bombardement op rotterdam genoemd. het gaat bij ons boek meer om "hoe kon het gebeuren" dan om "wat gebeurde er". als je niet weet wát er gebeurde heb je verder niet zo gek veel aan de eerste. achtergronden zijn wel belangrijk, maar meer als verklaring van wat er gebeurde, niet als een op zichzelf staand iets, vindt ik.
en dat heeft het gevolg dat niemand een idee heeft wat wo2 nou eigenlijk inhoud... veel komen niet veel verder dan "hitler viel europa aan" ofzoiets, met nog iets erbij als "joden" en "concentratiekampen"...
Gebruikersavatar
Ajacied8989
Lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 02 jun 2006, 20:09
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Ajacied8989 »

Mijn lerares geschiedenis zei: "Ik vind het onderwerd 2e Wereldoorlog niet zo intressant. Al dat geschiet vind ik niks aan". Als de 2e Wereldoorlog alleen daarover ging. Wat ze in mijn geschiedenisboek erover zeggen weet ik niet. Dat heb ik waarschijnlijk volgend jaar pas.
Goddam it, you'll never get the Purple Heart hiding in a foxhole! Follow me! - Captain Henry P. Jim Crowe
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Zeg, uuh, weet iemand van jullie waarom de vrede van Versailles zo negatief uitgepakt heeft? Dat gebeurt nog steeds namelijk. En weet iemand van jullie waarom zo weinig mensen dat weten? Of "uberhaupt weten waarom er in de wereld allerlei dingen gebeuren die niemand wil?
Laatst gewijzigd door Arjen op 05 okt 2006, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Robin V
Lid
Berichten: 1620
Lid geworden op: 05 okt 2003, 13:55
Locatie: Brussel

Bericht door Robin V »

Ik vin dhet erg dat ik zelfs in men huidige laatste jaar nog steeds niets gezien heb dat ook maar in de buurt komt van de periode 1939-1945. En dat voor een christelijke school. Zij leggen liever de nadruk op het Verlichtingsdenken, de emancipatiestrijd, de Romantiek. Dan moet men niet verbaasd zijn dat de jeugd er niets van af kent...
De volgende zin is fout. De vorige zin is juist.
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Ajacied8989 schreef:Mijn lerares geschiedenis zei: "Ik vind het onderwerd 2e Wereldoorlog niet zo intressant. Al dat geschiet vind ik niks aan". Als de 2e Wereldoorlog alleen daarover ging. Wat ze in mijn geschiedenisboek erover zeggen weet ik niet. Dat heb ik waarschijnlijk volgend jaar pas.
Als ze dat daadwerkelijk gezegd heeft, is ze een nog veel groter onbenul dat de leerlingen in haar klas die niet weten wat de Holocaust is. Wat kun je van leerlingen verwachten met een lerares die zulke uitspraken doet?
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Ik weet dat het onderwijs op sommige punten van uitermate bedenkelijke kwaliteit is geworden en ik verbaas me dan ook niet over de stompzinnige opmerking van het creatuur dat zich onderwijzeres durft te noemen. Overigens; nog niet zolang geleden pleitte een kamerlid er zelfs voor om het vak geschiedenis maar helemaal af te schaffen.

Een andere oorzaak van onwetendheid m.b.t. het onderwerp is dat het vaak niet behandeld wordt vanwege de samenstelling van de leerlingen.
Niet om flauw te doen, maar ik weet uit betrouwbare bron dat men het onderwerp op sommige scholen overslaat om geen confrontatie te krijgen met leerlingen met een Islamitische achtergrond, die er blijkbaar niets van willen weten.
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

Het probleem is dat de geschiedenis ontzettend breed is, en dat men bij geschiedenis alles moet behandelen.
Op die manier krijgt WO2 slechts 2 of minder bladzijdes, als die paar bladzijdes al historisch accuraat zijn....
Ik heb er geen kracht meer voor
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Dat is inderdaad de zere plek Vincent. We moeten beginnen bij jagers en boeren en dan gaan we naar Rome. Daarna hebben we nog twintig eeuwen tegaan voordat we bij de behandeling van zes jaar oorlog aanbelanden. Dan heb je gewoon tijdgebrek. Voor de hele oorlog heb ik vijf lessen van 45 minuten en dan gaan we door naar dekolonisatie. En op een klas van 22 leerlingen zie je dan ongeveer twee jongetjes die de gevechten heel interessant vinden (Band of Brothers) en twintig die ook de Tweede Wereldoorlog totaal oninteressant vinden. Dan ga ik echt niet lang stilstaan bij de gevechten maar wat de Holocaust was dat pomp ik er echt wel in.

Seyffardt, moet je nu werkelijk ook dit topic richting de islam sturen? Scholen waarop ze de Holocaust niet behandelen waren enkele jaren terug een klein probleem. Je kon die scholen op twee handen tellen, op de honderden scholen in Nederland. Maar daar is al ingegrepen dus inmiddels zijn het er nog minder. Als leerlingen weinig over de Holocaust weten dan is de islam daarvan nauwelijks een oorzaak. Zoals je weet is de school waar ik les geef 95 procent allochtoon en het wel of niet lesgeven over de Holocaust is daar helemaal nooit een issue geweest en, hoewel er zeker anti-joodse sentimenten zijn onder leerlingen, geeft het nooit problemen bij het lesgeven. Wel heeft het met interesses temaken. Simpel gezegd: de gemiddelde leerling vindt zijn MP3-speler, telefoontje, computer, scooter en vooral zijn hormonen veel belangrijker dan opletten bij het vak geschiedenis. En daarin verschillen islamitische leerlingen niet van hun autochtone leeftijdsgenootjes.

De enige leerling waarmee ik ooit problemen had over de Holocaust was op een school met slechts drie (!!!) allochtone leerlingen. Een autochtone jongen daar had de stellige overtuiging dat de Holocaust nooit is gebeurd en dat had hij van zijn vader.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
rik3445
Lid
Berichten: 514
Lid geworden op: 02 mei 2006, 19:03

Bericht door rik3445 »

Ajacied8989 schreef:Mijn lerares geschiedenis zei: "Ik vind het onderwerd 2e Wereldoorlog niet zo intressant. Al dat geschiet vind ik niks aan". Als de 2e Wereldoorlog alleen daarover ging. Wat ze in mijn geschiedenisboek erover zeggen weet ik niet. Dat heb ik waarschijnlijk volgend jaar pas.
Volgens mij ben je dan het beroep: ''Geschiedenis lerares'' niet eens waard!
Pamflettenverzamelaar: Vliegende Hollanders en de Wervelwind.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Waarom? Moet je als leraar alles even interessant vinden? Ik ga altijd zo snel mogelijk door de hoofdstukken jagers en boeren en industriële revolutie omdat ik het geen interessante onderwerpen vind. Mag dat ook niet?
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Plaats reactie