Grootste nederlandse (oorlogs)held!

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Seyffardt schreef:Tsja, je hebt dus de keuze tussen een door opsporingsambtenaren opgemaakt proces-verbaal dat feiten en omstandigheden bevat en een interview in een weekblad :wink:
Geloven we de man zelf of ambtenaren :mrgreen:
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Generaal De Wet dan maar. Of alleen WO2?
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Harro schreef:
Seyffardt schreef:Tsja, je hebt dus de keuze tussen een door opsporingsambtenaren opgemaakt proces-verbaal dat feiten en omstandigheden bevat en een interview in een weekblad :wink:
Geloven we de man zelf of ambtenaren :mrgreen:
Neen...geloven we de journalistiek of een op ambtseed opgemaakt proces-verbaal :mrgreen:
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Als het gaat om een Nederlandse oorlogsheld, dan neem ik aan dat het gaat om een militaire prestatie ten gunste van Nederland als soevereine staat. In dat geval kun je Mooyman niet nomineren, omdat hij zich ter meerdere glorie van het Derde rijk heeft ingezet, waar Nederland slechts als een provincietje van werd gezien. Personen die belangrijk waren in de oprichting, uitbreiden of het beschermen van de Nederlanden passen beter in het rijtje thuis.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Proos schreef:Als het gaat om een Nederlandse oorlogsheld, dan neem ik aan dat het gaat om een militaire prestatie ten gunste van Nederland als soevereine staat. In dat geval kun je Mooyman niet nomineren, omdat hij zich ter meerdere glorie van het Derde rijk heeft ingezet, waar Nederland slechts als een provincietje van werd gezien. Personen die belangrijk waren in de oprichting, uitbreiden of het beschermen van de Nederlanden passen beter in het rijtje thuis.
Dat is een duidelijke explicatie: "ten gunste van Nederland als soevereine staat". Dat kan idd van Mooyman niet gezegd worden, al blijft diens militaire prestatie op zich opmerkelijk. Er zijn bij mijn weten immers geen Nederlanders onderscheiden met het Victoria Cross of een US Medal of Honour.
Gebruikersavatar
Lucid
Lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 27 apr 2003, 22:35
Locatie: Utrecht

Bericht door Lucid »

Ik geloof niet in dé oorlogsheld. Voor mij zijn mijn overleden opa en oma de grootste oorlogshelden. Die hebben in wo2 als katholiek gezin met blonde kinderen een joods jongetje in huis genomen. Gelukkig waren de Duitse soldaten (die ook wel doorhadden dat het onmogelijk hun zoontje kon zijn) zo aardig om niet te klikken.
The face of tyranny is always mild at first.
— Racine
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Lucid schreef:Ik geloof niet in dé oorlogsheld. Voor mij zijn mijn overleden opa en oma de grootste oorlogshelden. Die hebben in wo2 als katholiek gezin met blonde kinderen een joods jongetje in huis genomen. Gelukkig waren de Duitse soldaten (die ook wel doorhadden dat het onmogelijk hun zoontje kon zijn) zo aardig om niet te klikken.
Zulke mensen zijn voor mij de ware oorlogshelden! Gewone burgers die hun eigen levens riskeerden om een mensenleven te redden. Dat is volgens mij het meest nobele dat een mens kan doen.
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Bericht door Jasper J »

Voor w02 toch wel Karel Doorman.
Aude Audenda
IJsbrand
Lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 16 apr 2006, 07:10
Locatie: Overijssel

Bericht door IJsbrand »

Ik zie dat deze discussie van enkele maanden terug is en hoofdzakelijk over Gerardus Mooyman ging.
Indrukwekkend is toch wel het aantal onderscheidingen waarmede hij tussen vele Nederlandse oorlogshelden vermeld staat.

En aangezien er momenteel nog steeds Nederlandse militairen zich vrijwillig opofferen om olv. ene Bush in Verweggistan
ten strijde te trekken, is er nog niet zoveel veranderd volgens mij.
Hierbij een kijkje naar de onderscheidingen van Gerardus Mooyman http://www.ww2awards.com/person/34494/
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

http://nl.wikipedia.org/wiki/Jan_van_Hoof

Jan van Hoof is mijn ogen een van de vele helden!
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Een hele bekende Nederlandse oorlogsheld: Erik Hazelhoff Roelfzema, de soldaat van Oranje. Hij is één van de oorlogshelden van Nederland, in elk geval een van de bekendste! Ik heb wel een zekere bewondering voor zijn bravoure!
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
wittmann
Lid
Berichten: 1451
Lid geworden op: 20 okt 2004, 17:11

Bericht door wittmann »

Ten eerste wil ik even zeggen, 779 wat ben jij soms toch een ontzettend klein kind, althans hoe jij je gedraagt dan. Niet alleen hier maar ook in andere topics stoor ik me vaak aan jouw gedrag.
Zo dat is eruit.

779 schreef:Prachtig _/-\o-

Harro,
Mag ik u danken voor de bijdrage.

En Seyffardt: :W

779


En om dan maar even verder te gaan met andere topic,
ik vind Jan Pieterszoon Coen 1 van Nederlands grootste helden.
Mede door hem heeft de VOC uit kunnen groeien tot in die tijd
de grootste handelsmaatschappij.



edit: zag net wel dat dit al een topic van 500jaar terug is, maar verandert nog steeds niets aan mijn mening mbt 779
Rednas
Lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:39

Bericht door Rednas »

Dat er heel wat bloed aan zijn handen zit vergeten we dan maar ff ;)

Ach, who cares, elke grote held heeft bloed aan zijn handen.
monmax
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 26 nov 2002, 22:10

Bericht door monmax »

Seyffardt schreef:'t Is maar net hoe je dat bekijkt, Bob. Hij was een Nederlander en een oorlogsheld. Dat hij (achteraf, uit politiek oogpunt bezien) niet in ieders straatje past is een ander verhaal. Het gaat om de militaire prestatie.
Als ik bijv. Raymond Westerling (die voor hij naar Indie ging tegen de Duitsers heeft gevochten) neer had gezet, was er ook commentaar geweest, toch?
Strikt genomen was hij geen Nederlander meer toen hij het Ridderkruis kreeg. Volgens geldend Nederlands recht verspeelde hij het Nederlanderschap op het moment dat hij in 'Vreemde' krijgsdienst ging. Op zich doet dit niets af aan de prestatie natuurlijk.
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Dat is een wijdverbreid misverstand. Iemand was niet per definitie statenloos wanneer hij in vreemde krijgsdienst trad (al dan niet met de toevoegingen "zonder toestemming van de regering" en "van een mogenheid die in staat van oorlog verkeerde met het Koninkrijk der Nederlanden"). Na de oorlog zijn een aantal vrijwilligers statenloos verklaard door de Bijzondere Rechtspleging en er zijn er ook die voor een periode van 10 jaar uit hun burgerrechten ontzet zijn. Krachtens een Duitse wet konden niet-Duitse vrijwilligers Duitser worden, doch slechts een kleine minderheid heeft dit daadwerkelijk gedaan.
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Plaats reactie