Grootste nederlandse (oorlogs)held!

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Sander Hoenjet
Lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 16 jan 2006, 18:48
Locatie: Voerendaal

Grootste nederlandse (oorlogs)held!

Bericht door Sander Hoenjet »

aangezien er als discussies waren van slechtste nederlander,
dacht ik breng eens wat licht in deze depressiviteit en vraag es :wink: :

Wie is de grootste Nederlandse (oorlogs)held?

wie is echt de man/vrouw waar we trots op mogen zijn,
die niet mag ontbreken op onze haardmantel die elke hardwerkende scholier moet kennen met de gedachte zo wil ik ook worden.... :wink:
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Ehm de man op het plaatje van Bigshot!

en Bob van der Stok o.a. naja genoeg eigenlijk :)..

Anthonie Bodaan, Ben Swagerman en noem maar op.
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Bericht door koos24 »

Generaal Winkelman, reeds gepensioneerd nam hij het bevel op zich van het Nederlands leger.
Hij zag de zwakke punten in de krijgsmacht en paste de plannen aan naar de beschikbare kwaliteit van deze krijgsmacht.

Zijn rol in de mei dagen '40 is boven iedere kritiek verheven en toen Nederland eenmaal gecaputileerd had stak hij zijn nek uit door in uniform het felicitatieregister te tekenen op de verjaardag van prins Bernhard (29-06-1940) iets dat hem voor de rest van de oorlog op krijgsgevangenschap kwam te staan.

Generaal Winkelman 1876-1952 een groot Nederlander

Afbeelding
Laatst gewijzigd door koos24 op 13 okt 2006, 00:36, 3 keer totaal gewijzigd.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

De vraag impliceert dat je objectief iemand kunt aanwijzen die heldhaftiger was dan ieder ander. Ik geloof niet dat dit het geval is. Iedere held was op zijn manier de grootste.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Bericht door viny »

Piet Gunster, van het verzet in Leeuwarden!
'War is delightful for those who have not experienced it'
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Schout-bij-Nacht Karel Doorman!

Afbeelding

23 april 1889, Utrecht - 28 februari 1942, Javazee

Schout-bij-nacht (16-05-1940) Karel Willem Frederik Marie Doorman, commandant Combined Striking Force van ABDACOM. Gestorven aan boord van de lichte kruiser Hr.Ms. De Ruyter tijdens de Slag in de Javazee.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Harro schreef:De vraag impliceert dat je objectief iemand kunt aanwijzen die heldhaftiger was dan ieder ander. Ik geloof niet dat dit het geval is. Iedere held was op zijn manier de grootste.
Een waarheid als een koe, maar okee......


Afbeelding

Gerard Mooyman, vernietigde met een inferieur kanonnetje niet minder dan 22 soviettanks in februari 1943, waarvoor hij het Ridderkruis kreeg.
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

Hoe kan je Mooyman nou als Nederlandse oorlogsheld noemen? Die kl**tzak hadden ze moeten afknallen!

779
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

't Is maar net hoe je dat bekijkt, Bob. Hij was een Nederlander en een oorlogsheld. Dat hij (achteraf, uit politiek oogpunt bezien) niet in ieders straatje past is een ander verhaal. Het gaat om de militaire prestatie.
Als ik bijv. Raymond Westerling (die voor hij naar Indie ging tegen de Duitsers heeft gevochten) neer had gezet, was er ook commentaar geweest, toch?
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

Gerard Mooyman zat bij de Waffen SS. Zijn vader was een landverrader en hijzelf ging nog een stapje verder.... Hij is misschien een oorlogsheld, maar dan van de Nazi's...

Ik zie het al helemaal voor mij: Grootste Nederlander aller tijden: Gerard Leonardus Mooyman... dikke vinger!

779
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

779 schreef:Gerard Mooyman zat bij de Waffen SS. Zijn vader was een landverrader en hijzelf ging nog een stapje verder.... Hij is misschien een oorlogsheld, maar dan van de Nazi's...

Ik zie het al helemaal voor mij: Grootste Nederlander aller tijden: Gerard Leonardus Mooyman... dikke vinger!

779
Zijn vader? Die is nooit lid geweest van de NSB en overleed al in 1942. Mooyman zelf was trouwens ook geen NSBer. Nadat hij hier als propagandawapen was gebruikt, kreeg hij o.m. een erelidmaatschap van de NJS en de Germaansche SS.
Laatst gewijzigd door Seyffardt op 12 okt 2006, 00:13, 1 keer totaal gewijzigd.
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

wikipedia schreef:Mooyman werd geboren in Apeldoorn en was afkomstig uit een katholiek middenstandsgezin. Zijn vader was melkboer en werd in de crisistijd lid van de NSB.
Gerard was geen NSB'er, heb ik ook nooit gezegd. Hij was een SS'er! Gewoon een lul de behanger die nietthuis hoort in de rijtje van Nederlandse helden!

779
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Wikipedia is een bron van nul en generlei waarde, da's een. Iedere dwaas kan daar in kladderen, totdat een ander het weer aanpast. Het zou verboden moeten worden. Uit het CABR dossier van Mooyman blijkt niets van een NSB lidmaatschap van diens vader.

Ik vraag me af waarom je zo gestressed reageert:
779 schreef:kl**tzak..dikke vinger..lul de behanger

En wat is de kwalificatie van een Nederlandse oorlogsheld? Dat hij aan de "goede" kant heeft gestaan of dat hij een bijzondere militaire prestatie heeft geleverd?
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

Hoe kan jij nou iemand een held noemen als hij hulde met de vijand? Bondgenoten vermoordde etc etc. Er zit een kronkel in jouw hoofd! Nazi's zijn geen helden in Nederland. Welk gedeelte snap jij ervan niet?

779
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

779 schreef:Er zit een kronkel in jouw hoofd!

779
En bedankt. Jij ook nog een fijne dag verder, 779.
Plaats reactie