Duitse veteranen tijdens herdenking Slag Om Arnhem?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie

Duitse veteranen tijdens herdenking Slag Om Arnhem?

ja, zij hebben toch ook hun aandeel aan die slag geleverd?
29
74%
mowh, zolang er maar geen SS-ers tussen zitten..
5
13%
nee, dan ver**** je alleen maar de ouwe dag van die heldhaftige Britse veteranen!!
1
3%
mooi niet! stelletje zieke varkens zijn het!!
4
10%
 
Totaal aantal stemmen: 39

Yorick
Lid
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jan 2004, 18:49
Locatie: Doorwerth, vlakbij Arnhem

Bericht door Yorick »

goed plan, we zijn helemaal off-topic geraakt :)

het feit is gewoon dat er verschillende meningen over de SS zijn en over wie en wat goed en slecht is...
"Arnhem bridge. And hold it!"
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

ik denk wel dat het bij het topic hoort omdat het de vraag is of ze er wel of niet bij mogen zijn.
De welles niettes discussie over de ss blijft toch wel bestaan, er blijven altijd mensen die de ss verdedigen en aanvallen.
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

Weet iemand eigelijk of er nu Duitse veteranen bij zullen zijn? Want bij de 50 jarige herdening mochten ze er niet bij zijn toch???
Yorick
Lid
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jan 2004, 18:49
Locatie: Doorwerth, vlakbij Arnhem

Bericht door Yorick »

goede vraag!!! ik weet het niet... ik zal het wel even bij iemand informeren op msn, hij werkt bij museum Hartenstein.
"Arnhem bridge. And hold it!"
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

oke dan horen we het wel van je :)
Yorick
Lid
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jan 2004, 18:49
Locatie: Doorwerth, vlakbij Arnhem

Bericht door Yorick »

er komen GEEN Duitse veteranen naar Arnhem in september... het onderwerp ligt nog te gevoelig bij de generatie van toen...

ik vind het persoonlijk jammer: de Duitse soldaten hebben ook eervol en hard gestreden... maar ik heb er het volste begrip voor dat ze niet welkom zijn!
"Arnhem bridge. And hold it!"
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

ik snap het wel dat ze niet komen de mensen kunnen het nog niet aan denk ik of ze willen niet dat duitsers herdacht worden

herdenken vind ik ook zoiets als eren
Starting up again
Yorick
Lid
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jan 2004, 18:49
Locatie: Doorwerth, vlakbij Arnhem

Bericht door Yorick »

ja is ook zo.. maar geef jij is aan waarom die Duitse gestorven soldaten niet ge-eerd mogen worden?

en dan bedoel ik gewoon de Duitse soldaat.. en nou aub niet gelijk beginnen van zij hebben wreedheden begaan enz, want dat is tijdens de Slag om Arnhem zo goed als niet voorgekomen!!!!! dat was een eervolle en eerlijke slag!! (voor zover dat kan in een oorlog)
"Arnhem bridge. And hold it!"
Gebruikersavatar
LHek
Lid
Berichten: 762
Lid geworden op: 20 nov 2003, 14:58
Contacteer:

Bericht door LHek »

Maar vonden de Arnhemse burgers het niet goed of de Britse veteranen? Ik zou het ook best wel begrijpen dat de burgers het niet fijn zouden vinden, dat zouden ze hier ook niet op prijs stellen als er busladingen Duitse veteranen hier aankomen op het bevrijdingsfeest.
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

mij zou het niet veel uitmaken
maar de bevolking daar denk ik wel
je moet ook in gedachten houden dat daar vooral SS' ers waren eh?
dat is een groot verschil voor oudere mensen mijn opa zegt ook altijd er waren goede en slechte duitsers maar de SS waren allemaal schoften
Starting up again
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Timo schreef:mij zou het niet veel uitmaken
maar de bevolking daar denk ik wel
je moet ook in gedachten houden dat daar vooral SS' ers waren eh?
dat is een groot verschil voor oudere mensen mijn opa zegt ook altijd er waren goede en slechte duitsers maar de SS waren allemaal schoften
Dat vond een veteraan die ik ken ook...en hij zat in de wehrmacht
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Mattie
Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 24 okt 2003, 14:20
Locatie: Zuid Limbabwe

Bericht door Mattie »

Eventjes voor de goede orde; er komen al jaren Duitse veteranen in Arnhem bij de herdenking van Market Garden..... alleen niet officieel. Enkelen van hen hebben zelfs contacten met Britse veteranen. Waarom kunnen die mensen wel met elkaar communiceren en kan een deel van de na-oorlogse generatie dat niet en stikt deze nog in zijn vooroordelen?



..............
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

Mattie schreef:Eventjes voor de goede orde; er komen al jaren Duitse veteranen in Arnhem bij de herdenking van Market Garden..... alleen niet officieel. Enkelen van hen hebben zelfs contacten met Britse veteranen. Waarom kunnen die mensen wel met elkaar communiceren en kan een deel van de na-oorlogse generatie dat niet en stikt deze nog in zijn vooroordelen?



..............
Nou kijk de SS staat er om bekend niet altijd zachtaardig te werk te gaan (gingen)
Ik heb het natuurlijk niet mee gemaakt maar zoals marloes zei de SS worden ook als schoften bestempeld door de wehrmacht ....
Starting up again
Mattie
Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 24 okt 2003, 14:20
Locatie: Zuid Limbabwe

Bericht door Mattie »

Sorrie Timo, maar nu zit je er toch ietsjes naast;
1. Meen je dat de Britten zich overal aan de regels van het oorlogsrecht hebben gehouden?
2. Is de mening van 1 Wehrmachtsveteraan zaligmakend?
3. Hebben die oud Waffen-SSer en die Brit dan al jaren contact terwijl ze zich eigenlijk naar het leven staan?
Nee echt; wellicht dat Marloes oprecht de mening van die Duitse meneer weergeeft, maar die mening staat niet voor de algemene tendens bij het duits leger. (Het algemene beeld dat aan mij overgedragen is is eerder het volgende: Had je een Waffen-SS-eenheid naast je in het veld, dan was dat als een soort levensverzekering; daar brak de vijand zeker niet door en was de kans dat je de vijand in de flank kreeg miniem.)

Mattie. :)
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Mattie schreef:Sorrie Timo, maar nu zit je er toch ietsjes naast;
1. Meen je dat de Britten zich overal aan de regels van het oorlogsrecht hebben gehouden?
2. Is de mening van 1 Wehrmachtsveteraan zaligmakend?
3. Hebben die oud Waffen-SSer en die Brit dan al jaren contact terwijl ze zich eigenlijk naar het leven staan?
Nee echt; wellicht dat Marloes oprecht de mening van die Duitse meneer weergeeft, maar die mening staat niet voor de algemene tendens bij het duits leger. (Het algemene beeld dat aan mij overgedragen is is eerder het volgende: Had je een Waffen-SS-eenheid naast je in het veld, dan was dat als een soort levensverzekering; daar brak de vijand zeker niet door en was de kans dat je de vijand in de flank kreeg miniem.)

Mattie. :)
Fijn vinden dat ze met je mee vechten betekent natuurlijk niet dat je het geen schoften vind.
Veel gewone soldaten vonden toen en vooral na de oorlog de SS helemaal niet zo fijn, maar over de algemene tendens hebben we geen cijfers toch?
Sommige veteranen hebben de geschiedenis naast zich neergelegt, sommige niet.
Er zijn nog zat veteranen die niets te maken willen hebben met ss veteranen en dat geld ook voor veel burgers.
Laten we vooral niet gaan vergelijken wie er zich het minste aan het oorlogsrecht hield, beetje onzinnig en het maakt niemand zijn gedrag minder erg.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Plaats reactie