Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
rawolff
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 okt 2016, 12:05

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door rawolff »

Bedankt voor de info.

Was deze tijdens de oorlog anders van kleur?
Voor het echtge verzamelen is een doorgebruikte helm minder interessant denk ik?
Ook de vraag of ik een schappelijke prijs heb betaald, wat is de waarde van zo'n helm?
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door zjopske »

rawolff schreef:Bedankt voor de info.

Was deze tijdens de oorlog anders van kleur?
Voor het echtge verzamelen is een doorgebruikte helm minder interessant denk ik?
Ook de vraag of ik een schappelijke prijs heb betaald, wat is de waarde van zo'n helm?
Yup, de oorspronkelijke verflaag zit er nog onder.
Ze zijn minder gewild, maar ondanks dat is de prijs de laatste tijd best hoog in mijn opinie. 80-100 euro of zelfs meer doen ze toch wel. Een vooroorlogse heb dubbele.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door patrickh »

Deze helmen vd BB zijn nooit gebruikt door het Nederlandse leger, maar moesten contractueel nog geleverd worden aan het leger maar nooit gebeurd door de bezetting van Nederland. Dit is dus na de oorlog wel gebeurd, maar dan aan de BB, inderdaad wel in een ander kleurtje, en met een ander binnenwerk.
u1221
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 dec 2010, 18:04

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door u1221 »

Graag had ik meer info over deze zwarte helm zonder plaatje, waarvan de helmriemen maar met één rivet aan het helmoog zijn vastgemaakt. De sluiting in de zwarte nekflap is zilverkleurig. Het vilt is wit van kleur en in de lederen helmrand staat V.D. BURG KLAS 6. Wanneer, door wie en voor wie is deze helm vervaardigd aub?
Bijlagen
NL helm4.jpg
KRIEGSMARINE, MPA, MPHS Marine Peil Haupstelle Flandern Brügge, BELGIEN, Operation RAMROD 934
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door patrickh »

Ziet er mij uit als een naoorlogse helm bestemd vd politie of erewacht.
u1221
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 dec 2010, 18:04

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door u1221 »

Bedankt Patrick, enig idee wanneer en wie deze helmen produceerde? mvg
KRIEGSMARINE, MPA, MPHS Marine Peil Haupstelle Flandern Brügge, BELGIEN, Operation RAMROD 934
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door patrickh »

Verblifa, aantal weet ik niet.
Henstra
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 okt 2017, 17:04

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Henstra »

Hallo, ik heb onlangs een ( originele?) Marachaussee m34 helm gekocht en denk er nu aan om deze te restaureren. Ik dit het waard en zo ja welke zwarte verf moet ik hier voor gebruiken?

En hoe soldeer ik een leeuw vast? ( deze begint aan 1 kant los te laten.)

Alvast bedankt
Mvg Romke Henstra
Bijlagen
IMG-20171005-WA0011.jpeg
Jan m
Lid
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 jun 2013, 17:45
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Jan m »

Zou hem sowieso niet vast solderen, komt de authenticiteit niet ten goede.
Diego Peters
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 jan 2018, 18:32

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Diego Peters »

Ik heb een vraag.
Heb een paar jaar terug een zwarte M34 Helm zonder helmplaat gekocht .
Nou zag ik dat onder die zwarte verf de originele groene kleur en restanten van de helmplaat zit.
Nou ben ik van plan de helm te restaureren alleen ik weet niet hoe ik het binnenwerk eruit krijg. Zitten holnieten en klinknagels in alleen krijg ze er niet uit
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door asjemenou »

Na mei 1940 kwamen veel Nederlandse (leger) helmen bij hulpdiensten terecht zoals de Luchtbeschemingsdienst.
Deze helmen werden zwart overgespoten. Op last van de Duitse bezetter moest de koperen helmplaat worden verwijderd. Dit laatste gebeurde echter niet altijd.
Is je helm in de bol nog groen?
Misschien is het verstandiger om de helm in de staat te laten waarin hij is. Tenslotte is dit de geschiedenis van de helm. De helm overspuiten geeft geen meerwaarde aan de helm.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
DannyMNL
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 okt 2019, 16:20

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door DannyMNL »

Dag mensen!

Afgelopen week heb ik via marktplaats voor 40 euro onderstaande helm op de kop getikt. In de beschrijving stond dat het een Nederlandse M27 helm is. Nu had ik al gezien dat er geen nekflap in het binnenwerk zat en dat de helmplaat ontbrak, maar verder leek het me een prima aankoop.

Toen ik hem thuiskreeg viel me echter pas op dat de helmrand een vreemd verloop had. Bij alle Nederlandse M27 helmen die ik eerder heb gezien loopt de rand aan de voorzijde in een mooie vloeiende boog door. In de mijne zit echter een golf. Ik heb al gekeken of de helm misschien een klap heeft gemaakt waardoor de rand omhoog is gebogen, maar het lijkt alsof er überhaupt te weinig materiaal is om de vloeiende boog te kunnen maken. Het is net alsof de rand al zo gemaakt is vanaf de fabriek. Ook lijkt het alsof links achterop de rand ook een knik maakt, hierbij is de omgekrulde rand ook omhoog gekomen van de helmschaal.
Het materiaal lijkt me er echter te dik voor dat dit van een val gekomen kan zijn, en ik krijg de boel ook niet teruggebogen. Misschien een fabricagefout?

De helmschaal is aan de binnenkant zwart, en hij is naderhand groen overgeschilderd met een olie-achtige verf. Er zitten krassen waar de helmplaat gezeten moet hebben, en er zijn sporen van witte en rode verf te zien op de groene verf waar de helmplaat gezeten moet hebben. Ik kan echter niet echt sporen aantreffen van de helmplaat zelf, en ik vind de krassen op de locatie ook wel erg kunstmatig ogen.

Al met al twijfel ik dus een beetje over wat voor helm ik hier in handen heb. Betreft het hier daadwerkelijk een M27 helm of is er iets anders aan de hand?

(De paspop heeft overigens een repro Duits tuniek aan, ik weet dat dat niet klopt, heb hem gewoon even voor de foto erop gezet)
Bijlagen
thumbnail_IMG_20191005_161233.jpg
thumbnail_IMG_20191005_161227.jpg
thumbnail_IMG_20191005_161208.jpg
thumbnail_IMG_20191005_161121.jpg
thumbnail_IMG_20191005_161043.jpg
thumbnail_IMG_20191005_161025.jpg
thumbnail_IMG_20191005_160818.jpg
thumbnail_IMG_20191005_160746.jpg
thumbnail_IMG_20191005_160731.jpg
thumbnail_IMG_20191005_160714.jpg
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door patrickh »

Is het niet een M40...
Laatst gewijzigd door patrickh op 05 okt 2019, 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door asjemenou »

De helm is geen M27 maar een M40. Omdat de helm in de bol zwart is vermoed ik dat deze ook oorspronkelijk geheel zwart van kleur is geweest. Waarschijnlijk is de helm uitgereikt geweest aan hulpdiensten zoals de Luchtbeschemingsdienst. Bij deze helmen wijkt de binnenhelm nogal eens af van de vooroorlogse helmen welke bestemd waren voor de Nederlandse krijgsmacht. Ook hadden de M40 helmen meestal geen helmplaatje. De groene verflaag zal niet origineel zijn en van een (veel) latere datering.
Als jij blij bent met de helm dan is €40 niet teveel betaald.
Een koopje doen dat kan altijd maar bedenk wel dat de M27/33 bij de meeste Nederlandse verzamelaars tot de verbeelding spreekt. Voor een mooi origineel exemplaar zal je toch snel €200 moeten betalen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
DannyMNL
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 okt 2019, 16:20

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door DannyMNL »

Bedankt voor de reacties! Dacht al dat er iets niet helemaal klopte. In principe maakt me dit ook niet veel uit, 40 euro is een leuke prijs voor het ding. Het was ook zeker niet mijn intentie om een perfecte M27 op de kop te tikken, ik wilde er juist een die niet veel waarde meer had. Ik wil hem namelijk gebruiken om een Nederlands meidagen 1940 airsoft tenue samen te stellen, en daar wil ik geen origineel of waardevol materiaal voor gebruiken. Ik heb al enkele Duitse airsoft tenues en daar ga ik ook alleen voor repro.

Dat ie van binnen zwart was had ik ergens al gelinkt aan politie of marechaussee, maar dat het een M40 is verandert daar natuurlijk al wat aan, dan lijkt LBD me inderdaad logischer. De groene verf leek me inderdaad ook veel later, en sowieso naoorlogs.

In ieder geval nogmaals bedankt voor de reacties!
Plaats reactie