Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door asjemenou »

Het binnenwerk en de olijfgroene verflaag aan de binnenzijde van de helm lijken mij origineel. De buitenzijde lijkt mij te zijn overgeschilderd t.b.v. gebruik bij de BB. Als de groene onderliggende verflaag aan de buitenzijde dezelfde kleur heeft als de verflaag aan de binnenzijde, dan zou dit de originele verflaag kunnen zijn. Echter, ik vind dit aan de hand van de drie foto's lastig om te beoordelen.

Zelf ben ik niet zo'n voorstander van het verwijderen van verflagen van overgeschilderde/doorgebruikte helmen. Zo'n aanpassing behoort immers tot de geschiedenis van de helm. Bovendien zal een kenner altijd zien dat er met de helm gerommeld is.
Indien je dat zou willen, een mooie M27 of M34 helm is best nog wel te vinden. Misschien moet je wat geduld hebben, maar dan heb je ook wat. :wink:
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
KNIL.
Lid
Berichten: 320
Lid geworden op: 09 feb 2010, 17:57
Locatie: Zuid holland

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door KNIL. »

Ja ik moet eerlijk zeggen dat de prijs van een m27/m34 in originele staat mij boven de pet ging. Een dergelijk exemplaar zou dan ondertussen al 350-400 moeten kosten? Op Marktplaats zie ik al bedragen rond de €300 voor overgeverfde exemplaren maar met het originele binnenwerk.

Het bedrag voor het exemplaar op de foto's viel nog binnen mijn budget, en de begeerte was te groot om verder te zoeken :lol:

*Intussen dit resultaat behaald met enkel krabben:
Bijlagen
IMG_5364.JPG
IMG_5362.JPG
IMG_5361.JPG
Gebruikersavatar
KNIL.
Lid
Berichten: 320
Lid geworden op: 09 feb 2010, 17:57
Locatie: Zuid holland

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door KNIL. »

Het resultaat:
Bijlagen
IMG_5383.JPG
IMG_5373.JPG
Madman
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 mei 2007, 15:29
Locatie: Kubaard
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 5 keer

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Madman »

Blijft leuk, zo'n helm project! Ik heb er ook nog een paar liggen waar ik eens wat aan moet gaan doen. Ik heb ook nog een losse plaat van Roemenie liggen, die wil ik nog eens op een helm zetten. Hoewel niet echt beleef ik er gewoon plezier aan met zoiets bezig te zijn. Overigens zie ik veel helmen met een mooi gepoetste leeuw, hoort natuurlijk matzwart te zijn.
Gebruikersavatar
KNIL.
Lid
Berichten: 320
Lid geworden op: 09 feb 2010, 17:57
Locatie: Zuid holland

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door KNIL. »

Madman schreef: 14 mar 2022, 21:58 Blijft leuk, zo'n helm project! Ik heb er ook nog een paar liggen waar ik eens wat aan moet gaan doen. Ik heb ook nog een losse plaat van Roemenie liggen, die wil ik nog eens op een helm zetten. Hoewel niet echt beleef ik er gewoon plezier aan met zoiets bezig te zijn. Overigens zie ik veel helmen met een mooi gepoetste leeuw, hoort natuurlijk matzwart te zijn.
Zo'n opgepoetste art deco leeuw heeft wel iets kunstzinnigs, niet? :wink: Vanuit esthetisch oogpunt is de Nederlandse m27/34 naar mijn mening toch wel de meest oogstrelende helm.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door asjemenou »

Zo is het inderdaad wel een blikvanger. De koperen helmplaat wordt na enige tijd vanzelf wel dof. Ik zie nog resten van de grijze BB verflaag. Is deze niet te verwijderen? Je zou het voorzichtig kunnen proberen met een stuk plexiglas of een jewelcase (beschermdoosje van een CD).
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
KNIL.
Lid
Berichten: 320
Lid geworden op: 09 feb 2010, 17:57
Locatie: Zuid holland

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door KNIL. »

Ik moet zeggen dat de onderste verflaag die ik kan waarnemen, op sommige plekken ook al begon af te brokkelen toen ik de gele verf eraf krabde. Derhalve durf ik geen poging meer te ondernemen om de helm nog egaler te maken. Ik merkte al doordat ik aanvankelijk een beetje aceton gebruikte, de gele verf door begon te lopen naar plekken waar het niet moest, met tot gevolg een tamelijk lelijke zijkant.
Bijlagen
IMG_5388.JPG
IMG_5387.JPG
Gebruikersavatar
Coert65
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:37
Gegeven: 54 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Coert65 »

Beste mede verzamelaars, ik heb een M38 gekocht, voor vrij weinig geld.
Volgens mij is ie origineel, voor zover ik er verstand van heb. Ik verzamel over het algemeen alleen Duitse WO1 helmen, pickelhaubes.
Maar deze kon ik niet laten gaan. Hier wat foto's ervan:
M38 1.jpg
M38 2.jpg
M38 3.jpg
M38 4.jpg
M38 5.jpg
M38 6.jpg
M38 7.jpg
M38 8.jpg
Ik ben er blij mee, alle meningen over de helm zijn uiteraard welkom, ik ben geen kenner van dit soort helmen, maar kon hem niet weerstaan.
In de binnenkant staat 39P gestanst, volgens mij betekent dat de productie datum?

Groeten, Coert.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door asjemenou »

De helm is een M33. De stempel "39P" in het staal geeft inderdaad aan dat de helm in 1939 is geproduceerd. Het binnenwerk en de kinband van de helm zijn origineel en mogelijk staat er op de leren band nog een CM inktstempel vermeld. Op de binnenzijde van de lederen tongen kan ook nog een inktstempel staan. Meestal is dit dan een stempel van de fabrikant van het binnenwerk.
De verflaag aan de binnenzijde van de helm lijkt mij ook wel in orde. De witte verfresten aan de binnenkant van de helm, vormen waarschijnlijk de naam of eenheid van de oorspronkelijke drager van de helm. Misschien staat de naam van de drager elders in de helm ook nog met potlood vermeld.
Uitgaande van de detailfoto met de helmplaat lijkt mij dat deze aan de buitenzijde overgeschilderd is geweest. Hoe dit precies zit kan ik niet goed opmaken uit de foto's. Mogelijk een ex-luchtbeschermingsdienst helm?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Coert65
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:37
Gegeven: 54 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Coert65 »

asjemenou schreef: 01 apr 2023, 00:36 De helm is een M33. De stempel "39P" in het staal geeft inderdaad aan dat de helm in 1939 is geproduceerd. Het binnenwerk en de kinband van de helm zijn origineel en mogelijk staat er op de leren band nog een CM inktstempel vermeld. Op de binnenzijde van de lederen tongen kan ook nog een inktstempel staan. Meestal is dit dan een stempel van de fabrikant van het binnenwerk.
De verflaag aan de binnenzijde van de helm lijkt mij ook wel in orde. De witte verfresten aan de binnenkant van de helm, vormen waarschijnlijk de naam of eenheid van de oorspronkelijke drager van de helm. Misschien staat de naam van de drager elders in de helm ook nog met potlood vermeld.
Uitgaande van de detailfoto met de helmplaat lijkt mij dat deze aan de buitenzijde overgeschilderd is geweest. Hoe dit precies zit kan ik niet goed opmaken uit de foto's. Mogelijk een ex-luchtbeschermingsdienst helm?
Bedankt voor de info Asjemenou!
De helm is op verschillende plekken aan de buitenkant bijgewerkt, om wat beschadigingen weg te werken. Voor de rest is de verf grotendeels precies zoals de binnenkant van de helm.
Ik heb tot op heden nog geen andere stempels in de helm kunnen ontdekken, maar ga er zeker naar kijken. En, ik zal de boeken van Kevin de Joode, over de Nederlandse stalen helm eens moeten kopen.
Dan leer ik er wat meer over.. Ik wist niet eens dat er een M33 was namelijk. Ben meer van de pickelhaubes uit WO1, heb er 27 nu.
En daar heb ik referentie boeken genoeg van, echter niets van onze eigen militaire uniformen en helmen. :bonk:
Wat eigenlijk wel een gemis is natuurlijk. De helm staat nu in mijn verzameling, naast een doorgebruikte M16 Duitse stahlhelm.

Vriendelijke groeten, Coert. :)
Gebruikersavatar
Mike_Utrecht
Lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 16 mei 2011, 22:11
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 7 keer

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Mike_Utrecht »

Hallo Coert,

Een leuke M33 helm uit 1939 en inderdaad er zijn meerdere typen en varianten bekend. Ik verwacht dat er een CM stempel in de leren binnenband staat en een lederwarenfabrikantstempel aan de achterzijde van 1 van de drie leren flappen.

Voor de correctheid, het laatste boekwerk over de Nederlandse stalen helm, is gepubliceerd in juni 2019 en gemaakt door in totaal 6 gepassioneerde helmenverzamelaars, waaronder Kevin de Joode en ikzelf.
Mocht u belang hebben bij het boek, dan kunt u deze direct bij de werkgroep bestellen: 79,95 euro inclusief verzendkosten (NL): werkgroepdenederlandsehelmAgmail.com
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door asjemenou »

Boven vernoemd boek is zeker aan te raden. Het e-mailadres heb ik aangepast i.v.m. spambots.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Coert65
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:37
Gegeven: 54 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Coert65 »

Mike_Utrecht schreef: 03 apr 2023, 21:29 Hallo Coert,

Een leuke M33 helm uit 1939 en inderdaad er zijn meerdere typen en varianten bekend. Ik verwacht dat er een CM stempel in de leren binnenband staat en een lederwarenfabrikantstempel aan de achterzijde van 1 van de drie leren flappen.

Voor de correctheid, het laatste boekwerk over de Nederlandse stalen helm, is gepubliceerd in juni 2019 en gemaakt door in totaal 6 gepassioneerde helmenverzamelaars, waaronder Kevin de Joode en ikzelf.
Mocht u belang hebben bij het boek, dan kunt u deze direct bij de werkgroep bestellen: 79,95 euro inclusief verzendkosten (NL): werkgroepdenederlandsehelmAgmail.com
Bedankt voor het linkje!
Ik heb het boek zojuist besteld, ik hoop dat het snel binnen is bij me. Kan ik eindelijk eens me wat verdiepen, en belangrijker nog, kennis opdoen van deze helmen.
Eigenlijk heb ik ze altijd erg mooi gevonden, degene die ik nu heb ben ik blij mee, maar kennis is macht natuurlijk.
Ik verzamel voornamelijk Duits WO1, maar mijn opa zaliger (die later helemaal mijn opa niet bleek te zijn) heeft ook de Meidagen van 1940 meegemaakt. Als stoker bij de Marine, gestationeerd op de werf Willemsoord. Hij heeft nooit over de oorlog gesproken echter.
Het werd eens tijd dat ik me er wat meer in ging verdiepen. Mijn echte opa, was een duitser, die bij de Kriegsmarine zat, daar kwam ik veel later pas achter, toen mijn oma overleed, en het huis leeg gehaald moest worden..niemand praatte over de oorlog destijds.
Maar ik ben er toen pas achter gekomen wat er allemaal gebeurd was, tijdens de oorlog.

Nogmaals bedankt, vriendelijke groeten, Coert.
Gebruikersavatar
Coert65
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:37
Gegeven: 54 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Coert65 »

Mike_Utrecht schreef: 03 apr 2023, 21:29 Hallo Coert,

Een leuke M33 helm uit 1939 en inderdaad er zijn meerdere typen en varianten bekend. Ik verwacht dat er een CM stempel in de leren binnenband staat en een lederwarenfabrikantstempel aan de achterzijde van 1 van de drie leren flappen.

Voor de correctheid, het laatste boekwerk over de Nederlandse stalen helm, is gepubliceerd in juni 2019 en gemaakt door in totaal 6 gepassioneerde helmenverzamelaars, waaronder Kevin de Joode en ikzelf.
Mocht u belang hebben bij het boek, dan kunt u deze direct bij de werkgroep bestellen: 79,95 euro inclusief verzendkosten (NL): werkgroepdenederlandsehelmAgmail.com
Hallo Mike,

Gisteren kwam het boek bij me binnen, wat een mooi en leerzaam boek is het zeg! Ik heb gisteravond er een stuk in zitten lezen, heb aardig wat te
leren over de Nederlandse stalen helm kwam ik achter, en ik heb maar een pagina of 20 gehad.
Vol mooie foto's ook, nogmaals bedankt voor de tip!
Ben er erg blij mee.

Vriendelijke groeten, Coert.
Plaats reactie