Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jonhy Frost
Lid
Berichten: 1094
Lid geworden op: 12 feb 2006, 17:49
Locatie: Schimmert (Z-Limburg)

Bericht door Jonhy Frost »

Interesant stukje vaderlandse geschiedenis. Is de helm zwart zo te zien...? LBD?
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Bericht door dutchhelmets »

nee, hij is gewoon donker olijfgroen zoals het hoort bij een m27 zoals gebruikt door het leger.
i'd rather die scared to death than die bored to death
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Bericht door Alex »

Weer een hoop mooie helmen voorbij zien komen!! Hier nog een vraagje van mijn kant: Iemand toevallig al ergens info tegen gekomen over deze helm?

http://img335.imageshack.us/my.php?imag ... chu8ot.jpg

Alex
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Bericht door dutchhelmets »

he alex, volgens mij zijn dat 2 verschillende helmen. ik zie een m27(bovenste helmen) en een m34(op de witte sokkel). de m27 heeft sporen van een embleem wat mij doet vermoeden dat hij overgeschilderd is. popnagels zien er goed uit en de gesp van het kinriem ziet er ook goed uit. waar en door wie deze helmen werden gebruikt weet ik niet. zijn deze helmen in jou bezit? zoja, zitten er ook stempels in?
i'd rather die scared to death than die bored to death
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Bericht door Alex »

Ik zal eens even kijken, maar tot nu toe niet echt gevonden. Vermoeden is dat dit misschien een m28 ( verwijderde helmplaat ) stalen staartschutters helm is. ik heb eventueel nog fotos van het binnenwerk en hoe de vliegercap is bevestigd.

Alex
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Bericht door dutchhelmets »

als dat zo is dan heb je een hele bijzondere helm. het is trouwens de m27. m28 is een verkeerde benaming wat veel, vooral door buitenlandse verzamelaars wordt gebruikt. officieel heet ie zelfs m27NM(nieuw model). ingevoerd in 1927 om de m16 en m22 te vervangen. maar ik heb nog steeds het gevoel dat er 2 verschillende helmen worden afgebeeld. vorm is anders en de 2 binnenwerken vertonen verschillende vlekken.
i'd rather die scared to death than die bored to death
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Bericht door Alex »

Dat zie ik zo even 1 2 3 niet die verschillende vlekken... Maar goed, hier een linkje naar mijn verzamel topic, op pagina 15 staan meerdere fotos van het binnenwerk.

http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=8344

Ik vind het lastig om te bepalen op de echtheid, aangezien er totaal geen vergelijkingsmateriaal is of info. Je kan hem ook niet echt vergelijken met degene die in Delft in het legermuseum ligt, want deze heeft wel een helmplaat en is gewoon groen. Ik had wel ergens op internet gelezen dat dit model (m27nm dus ) voor deze ombouwing tot stalen vlieghelm werden gebruikt... Ben benieuwd!

Alex
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Bericht door dutchhelmets »

he alex, ik zie het al, het is 1 helm. helm op witte sokkel is verdraaid ten opzichte van de lens. heb de foto vergroot en zo wordt wel weer een hoop duidelijk. echt een mooi ding.
i'd rather die scared to death than die bored to death
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Bericht door dutchhelmets »

probeer contact te nemen met de luchtmacht museum in soesterberg. ze zijn daar wat schappelijker dan de leger museum. probeer een afspraak te maken met een van de conservatoren en neem je helm dan mee. feit is wel dat de helm zwart is. ook de binnenkant. dat is wel verdacht ook omdat de helmplaat verwijderd is. een m27 van het leger zou normaal donker olijfgroen moeten zijn. blijft echter een zeer interessante helm. nu maar hopen dat het een originele is.
i'd rather die scared to death than die bored to death
Gebruikersavatar
Jonhy Frost
Lid
Berichten: 1094
Lid geworden op: 12 feb 2006, 17:49
Locatie: Schimmert (Z-Limburg)

Bericht door Jonhy Frost »

Erg mooie helm Alex, nu nog hopen dat hij origineel is.
Ik heb nog een vraagje, over M27 helmen met grove donkergroene verf sructuur, Ik zie ze niet zo vaak, hoeveel wordt daar tegenwoordig voor gegeven, k ga binnenkort namelijk een hele mooie kopen, hier de foto:

Afbeelding
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Bericht door dutchhelmets »

mooi helm johny frost, ik zou daar wel 100 á 120 voor geven mits binnenwerk origineel, compleet en het leer soepel is. de buitenzijde ziet er wel ok uit op de foto. kijk altijd goed naar de popnagels en naar de conditie van het binnenwerk i.t.t. de helm. m27 helmen zijn donker olijfgroen van kleur. je komt ze tegen met en zonder struktuur aan de buiten zijde. waarom weet ik niet, maar ik vermoed dat de eerste serie's productie dit hadden. dit vanwege het feit dat de m16 en m22 helmen ook struktuur hadden, en daardoor zijn ze mogelijk er mee doorgegaan met de m27. stond deze helm niet op mp waarbij een popnagel niet meer origineel was? kijk goed en koop hem niet te duur.
i'd rather die scared to death than die bored to death
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Mooie helm, maar is alle verf op de leeuwenplaat er nu af, of is die ook nooit geschilderd geweest?
Deas Gu Cath
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Bericht door dutchhelmets »

helmplaten waren zwart maar werden vaak opgepoetst voor parades e.d. vandaar dat je ze kan tegen komen in het zwart geverfd of opgepoetst koper kleurig.
i'd rather die scared to death than die bored to death
Gebruikersavatar
Jonhy Frost
Lid
Berichten: 1094
Lid geworden op: 12 feb 2006, 17:49
Locatie: Schimmert (Z-Limburg)

Bericht door Jonhy Frost »

dutchhelmets schreef:mooi helm johny frost, ik zou daar wel 100 á 120 voor geven mits binnenwerk origineel, compleet en het leer soepel is. de buitenzijde ziet er wel ok uit op de foto. kijk altijd goed naar de popnagels en naar de conditie van het binnenwerk i.t.t. de helm. m27 helmen zijn donker olijfgroen van kleur. je komt ze tegen met en zonder struktuur aan de buiten zijde. waarom weet ik niet, maar ik vermoed dat de eerste serie's productie dit hadden. dit vanwege het feit dat de m16 en m22 helmen ook struktuur hadden, en daardoor zijn ze mogelijk er mee doorgegaan met de m27. stond deze helm niet op mp waarbij een popnagel niet meer origineel was? kijk goed en koop hem niet te duur.
Of de helm op marktplaats heeft gestaan weet ik niet,(normaal gesproken zie ik elke NL helm die op marktplaats langs komt, van het laatse ¾ jaar),
maar de popnagel aan de andere kant is inderdaad vervangen, zodat de kinriem niet weg valt. Voor de rest bedankt voor de informatie, ik weet genoeg!!
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Bericht door dutchhelmets »

dacht ik al, helm kwam me bekend voor. inderdaad, de popnagel aan de rechter zijde van het kinriem is ooit vervangen(na-oorlogs). ook ik hou een oog op mp vwb nl helmen. een leuke helm en zeker de moeite waard om in een collectie te hebben. naar mijn mening ligt de waarde echt niet hoger dan 100,- euro, mits binnenwerk goed en mooi is. veel succes met de koop en als je hem hebt heel veel plezier ermee en vergeet niet om wat foto's te plaatsen.
i'd rather die scared to death than die bored to death
Plaats reactie