Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jonhy Frost
Lid
Berichten: 1094
Lid geworden op: 12 feb 2006, 17:49
Locatie: Schimmert (Z-Limburg)

Bericht door Jonhy Frost »

OK, ik dacht als je naar de helm kijkt maar, is goed, Ik ben erg benieuwd :P
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Bericht door dutchhelmets »

sorry, 't lukt me niet om fotos te plaatsen. op onderstaande link heb ik een aantal fotos geplaatst. m38, verschil tussen m27NM en m38, verschil tussen m27NM en m34. mocht 't niet lukken, ff melden aub dan probeer ik wat anders.
http://artaid812.blogspot.com/
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Bericht door dutchhelmets »

ik heb 3 foto´s geplaatst van ´t model m38 op mijn homepage, speciaal voor jou Johny Frost. hoop dat je er wat aan hebt. ook heb ik foto´s geplaatst van de verschillen tussen de modellen. heb gemerkt dat de link ernaar toe ´t doet. toch noch iets wat gelukt is. ga zo lanzaamerhand mijn hele verzameling erop zetten, ik meld wel als er iets nieuws op zit.
Laatst gewijzigd door dutchhelmets op 05 mei 2010, 06:53, 1 keer totaal gewijzigd.
i'd rather die scared to death than die bored to death
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

Heb jij een mariniershelm?! Is die echt (dus niet overgeschildert)? Die zijn veel waard en vooral schitterend om te hebben. Dat is een droom van me: een heel mariniersuniform te hebben. Helaas gaat dat er zeer waarschijnlijk niet van komen.
Gebruikersavatar
Jonhy Frost
Lid
Berichten: 1094
Lid geworden op: 12 feb 2006, 17:49
Locatie: Schimmert (Z-Limburg)

Bericht door Jonhy Frost »

Ow, is dat een m38, het model kende ik wel, maar de benaming niet, ik zag ze aan voor 'rare m27' :)
Bedankt in elk geval voor de informatie :P
Mooie collectie trouwens :!:
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Bericht door dutchhelmets »

ja ik heb een mariniers helm. hij is echt en origineel, mist jammer genoeg ´t stormriem. ik zal nog wel meer foto´s plaatsen. niet direct maar ze komen wel ik. houd jullie wel op de hoogte. nog iets over de m38, ze worden wel eens omgebouwd naar m27 omdat ze er veel op lijken en meer opbrengen. deze zijn dus fake. jullie weten nu wel waar je op moet letten. pas dus goed op bij aankoop!
i'd rather die scared to death than die bored to death
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Bericht door patrickh »

Nog ff terugkomende op HLG op sommige helmen,heb er zelf 2 met precies dezelfde lettervormen,alleen 1 helm heeft LHO en de ander alleen LH,ben zeer benieuwd of iemand er meer info over heeft!
Jan-Hendrik
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 apr 2007, 00:51
Locatie: Den Haag

Bericht door Jan-Hendrik »

Op zoek naar informatie over een helm die ik 25 jaar geleden uit een nalatenschap heb gekregen vond ik dit zeer informatieve forum.

Ik hoop dat iemand mij wat meer over deze helm kan vertellen.

Na alle berichten in dit topic gelezen te hebben de beschrijving en een paar foto's. Please correct me if I'm wrong.

Helm model 1934 met bruin leren nekbescherming en rijkswapen.
Bruin leren binnenwerk.
Gelijmd plaatje aan voorkant binnenzijde met de tekst " NRU 100 Nr.7"
Binnenzijde voorzover ik kan zien de originele verflaag, buitenkant lijkt te zijn overgeverfd.
De helm lijkt niet veel te zijn gebruikt, het leer is in opvallend goede staat.

De oorspronkelijke eigenaar heeft rond 1935 de KMA afgerond en is voor WO II een aantal jaren in Indie geweest.

Ben benieuwd naar jullie reacties, vriendelijke groet, Henk
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Hallo Henk,

De buitenkant van deze helm is inderdaad overgeschilderd. De man van wie deze helm was, was waarschijnlijk een officier of had een dikkere portomonnee dan Jan Modaal. Een bruin binnenwerk is namelijk een stuk duurder dan de 'standaard' zwarte.
De leren flap aan de achterkant van de helm is typerend voor het KNIL.
Deas Gu Cath
Gebruikersavatar
Jonhy Frost
Lid
Berichten: 1094
Lid geworden op: 12 feb 2006, 17:49
Locatie: Schimmert (Z-Limburg)

Bericht door Jonhy Frost »

Erg mooi binnenwerk heeft hij nog (ik zou haast zeggen TE mooi, maar dat is wel vaker bij deze bruinlederen binnenwerken), helaas wel gescheurd voor, das jammer. Is het binnenwerk gestempeld? Dat plaatje voorin... heb ik nog nooit gezien. Ook is dit de eerste m34 KNIL helm die ik zie, als het er al een is, zo'n nekflap wijst er meestal op dat het een brandweerhelm is, behalve dus bij KNIL helmen(wat meestal m27 helmen zijn). Misschien dat 'Dutch Helmets' er nog iets meer over weet te zeggen.
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Ik denk eigenlijk dat dat plaatje van de kleermaker is die het binnenwerk erin heeft gezet of iets anders aan de helm heeft gedaan. Is in ieder geval geen leger type plaatje.
Deas Gu Cath
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Door goed te kijken kan men al enkele voorzichtige conclusies trekken.
Er is niet veel van voor 1940 meer aanwezig.
De binnenkant van de helmschaal is grijs geschilderd. Dit geldt voor de gehele helm zo, aangezien met schuurpapier een klein stukje groen is weggehaald om de kleur te checken. Onder dit grijs zie ik geen groen, dus hoogswaarschijnlijk gaat het hier van opzet om een civiele helm.

Het groen is daarnaast zoals eerder gezegd duidelijk nieuw gespoten

Het binnenwerk en lederwerk zijn civiel na-oorlogs, of nep/repro en door een creatief figuur in de helm geplaatst. Dit geld ook voor het indentificatieplaatje.

Gezien bovenstaande vraag ik mij dus af of de helmplaat wel origineel op deze helm hoort.

Persoonlijke mening: een handig persoon/handelaar heeft een ned. civiele helm zonder binnenwerk en helmplaat in een grijze kleur. Deze persoon vervaardigd met wat leer en gespje een binnenwerk, plaats een repro helmplaat en spuit het geheel groen...

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Bericht door dutchhelmets »

beste jan Hendrik,
Het gaat om een Burger Bescherming helm die na de oorlog voor deze doeleind is omgebouwd. tussen de 1.000 en 2.000 m34's zijn na de oorlog hiervoor gebruikt. deze helmen hebben een grijs groene(na-oorlogs) kleur(zie binnenkant) en een bruine binnenwerk wat ook na-oorlogs is. wat regelmatig aan de binnenwerk opvalt is dat er crayon wax in de kleur blaauw of rood nog aan het leder zit. dit werd gedaan tijdens het op maat snijden van het leer. die van jou heeft nog sporen van rode crayon(zie kin riem). ook hebben deze helmen grijze vilt in plaats van de bekende oranje. de leren flap zit vast aan de klink nagels. ook dit is niet gebruikelijk en zelf heb ik nog geen m34BB gezien met een leren flap. normaal zou de flap geweven zijn in de nek riem. knil helmen zijn heel anders van vorm. ze lijken veel op de m38 maar zijn iets korter en missen de ranselriem gleuf achter. deze helmen zijn ook in de VS gemaakt. de meeste knil helmen hebben ook geen leeuw voor. voor wat betreft het plaatje kan ik niets erover zeggen. het zou kunnen dat de helm ook dienst heeft gedaan bij een bedrijf(NRU?).
kortom: een m34BB die is overgeschilderd met een afwijkende bevestiging van de leder flap. een leuke helm, maar zonde dat hij is overgeschilderd en zeker geen knil of buiten model helm.
i'd rather die scared to death than die bored to death
Gebruikersavatar
Jonhy Frost
Lid
Berichten: 1094
Lid geworden op: 12 feb 2006, 17:49
Locatie: Schimmert (Z-Limburg)

Bericht door Jonhy Frost »

dutchhelmets schreef:Het gaat om een Burger Bescherming helm die na de oorlog voor deze doeleind is omgebouwd. tussen de 1.000 en 2.000 m34's zijn na de oorlog hiervoor gebruikt.
Thanks, weer wat geleerd.
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

vraag over de cm stempel

Bericht door dutchhelmets »

ik heb een m34 die tijdens de bezetting gebruikt is door de politie. alleen de buitenzijde van de helm is dus zwart gespoten, binnenzijde is nog legergroen. het vreemde is, is dat er een cm stempel in de binnenwerk zit wat rood is in plaats van zwart.
binnenwerk is absoluut origineel en nooit uit geweest.
weet iemand hier wat meer over of heeft iemand ook een rode cm stempel in een nl helm?
i'd rather die scared to death than die bored to death
Plaats reactie