Post hier je nieuwste foto's

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
Millcoll
Lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:39

Re: Post hier je nieuwste foto's

Bericht door Millcoll »

Ik heb er recent een stuk of 12 bij. En zal de interessantste posten.
De eerste is een Belgische soldaat uit WOI met haar kind.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Post hier je nieuwste foto's

Bericht door Erik »

Apart!
Had het Belgisch leger indertijd moeders in dienst? Kennelijk wel als ik dat zo zie op de foto (als het tenminste een militair uniform betreft) In welke functie dienden zij dan?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Post hier je nieuwste foto's

Bericht door Erik »

zjopske schreef:De hoofdlijn is een soldaat die via de kma opklimt tot 1ste luitenant. Hij behoorde tot de stormsectie, de commando`s van toen.
Hey Zjopkse, sorry voor mijn late reactie!
Stormtroepers waren geen commando's en zijn ook niet vergelijkbaar. Het waren geen specops.
In 1917 werd bepaald dat van elke compagnie infanterie 1 sectie (peloton) bestemd was als stormsectie. De hoofdtaak van de stormsectie was het inbreken in vijandelijke stellingen, populair gezegd 'man tot mangevecht in de loopgraaf'.
Stormsecties kregen daarom een pittige opleiding en werden voorzien van vele nieuwe snufjes zoals die gebruikt werden aan het front zoals stalen helmen (vaak in beslag genomen Duitse Stahlhelmen), vlammenwerpers en natuurlijk de loopgravendolk M.17, populair genoemd de stormdolk.
Na de inwerkingtreding van de nieuwe wet op de dienstplicht van 1922 werden de stormsecties opgeheven en dit is omstreeks 1924 gebeurd. Ook de aparte onderscheidingstekens op de mouw vervielen (een lis met knoop) De stormscholen werden opgeheven maar kort daarna werden er weer vier heropgericht, 1 per divisie: I DIV te Waalsdorp, Arnhem (II DIV), Bergen op Zoom (III DIV) en Amersfoort (IV DIV) Op deze stormscholen gingen de infanteristen te cursus, het nabijgevecht en inbraak op stellingen werd geacht door elke infanterist te kunnen worden uitgevoerd. Ergens in '33 viel definitief het doek voor de stormscholen.

In 1946 kwam het woordje (en instituut) Stormschool weer terug als "Stormschool Bloemendaal". Als opleidingsinstituut voor het depot speciale troepen was zij inderdaad de voorloper van de commandoschool.
Laatst gewijzigd door Erik op 18 jul 2013, 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Post hier je nieuwste foto's

Bericht door yente »

Erik schreef:Apart!
Had het Belgisch leger indertijd moeders in dienst? Kennelijk wel als ik dat zo zie op de foto (als het tenminste een militair uniform betreft) In welke functie dienden zij dan?
Ik vermoed dat de vrouw het uniform aanheeft van haar man of toch een naar haar aangepast uniform. Er waren toen geen vrouwen in het Belgische leger. Je ziet veel op oude klasfoto's dat de kleutertjes een uniform aanhebben op hun maat naar het uniform van hun vader.
Prachtige foto!

Edit: ik vermoed dat de foto van de jaren 20 is.

Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Millcoll
Lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:39

Re: Post hier je nieuwste foto's

Bericht door Millcoll »

Bedankt voor de reacties!
@Yente; Bedankt voor de verduidelijking! :)

Hier is er nog eentje, ditmaal een Belgische soldaat van de 5de linie, ook WOI, het is eigenlijk een setje van 2 foto's, maar van de 2de heb ik nog geen scan. Beide zijn ze door de soldaat Gerard Rebliek (afkomstig uit Antwerpen), verzonden uit een krijgsgevangenenkamp in Duitsland gericht aan zijn vrouw Marie Rebliek.
Deze is verzonden uit Kamp Hameln en gedateerd 5 oktober 1917.
Dit is een streek gebonden item voor mij omdat ze in 1914 zware gevechten en verliezen hebben geleden in mijn dorp, en streek.
De tweede foto volgt nog.
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Post hier je nieuwste foto's

Bericht door Joep »

Leuke foto man!
Ik heb thuis ook nog tig documentatie uit 1913/14/17 noem maar op.
Leuke foto in ieder geval!
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Post hier je nieuwste foto's

Bericht door yente »

Joep schreef:Leuke foto man!
Ik heb thuis ook nog tig documentatie uit 1913/14/17 noem maar op.
Leuke foto in ieder geval!
Ook Belgisch?
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Post hier je nieuwste foto's

Bericht door Joep »

Nee alleen Nederlands en een enkeling Duits.
Tevens ook nog uit de jaren 20 etc.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Post hier je nieuwste foto's

Bericht door zjopske »

Nu ook op facebook, hier ga ik de komende tijd regelmatig foto`s uit de collectie posten, stay tunned! https://www.facebook.com/nederlandparaat19001940

Het 1ste Regiment Vesting Artillerie op de foto met de M90 Gardner op veld-affuit. Aan het einde van de 19de eeuw waren er ca. 526-542 in gebruik, het tweeloops geweer was niet automatisch door het draaien aan de slinger werden de patronen afgevuurd.

De M90 Gardner werd uit dienst gehaald in 1930, ondanks de toch relatief grote aantallen in gebruik zijn er weinig foto`s van bekend, dit vermoedelijk omdat de latere automatische Schwarzlose M08 de voorkeur had.

Batt N, Mobilisatie 1914
Bijlagen
img224-1.jpg
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Post hier je nieuwste foto's

Bericht door Joep »

Gave foto! Ik wist niet dat ze die nog tot zo laat gebruikten.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Post hier je nieuwste foto's

Bericht door patrickh »

Leuk, dit oude topic weer omhoog. Helaas ben ik allergies voor face-book, dus de foto's daar moet ik missen.
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Post hier je nieuwste foto's

Bericht door zjopske »

patrickh schreef:Leuk, dit oude topic weer omhoog. Helaas ben ik allergies voor face-book, dus de foto's daar moet ik missen.
Dan speciaal voor jouw, de volgende facebook foto. Helaas geen nieuwste foto, deze zit al 1,5 jaar in de collectie (maar moet er ook nog wel mee door kunnen).
Binnenkort (of ja, over een paar maanden) wellicht ook te zien op de vernieuwde website:

Nederlandse soldaten van de Reserve School Officieren op een gestripte Oostenrijks-Hongaars Albatros D-type dat vermoedelijk geïnterneerd is gedurende de 1ste wereldoorlog. Op de achtergrond zijn houten kanon affuiten te zien.

Of dit vliegtuig gebruikt is voor onderdelen en daarna gesloopt is of nog gebruikt is voor trainingsdoeleinden is onbekend.

Foto is vermoedelijk gemaakt tussen 1925-1940.
Bijlagen
img225-1.jpg
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Plaats reactie