Jedburghs (bijv. in A bridge too far)

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Michiel M.
Lid
Berichten: 2466
Lid geworden op: 29 okt 2004, 17:01
Locatie: Beek en Donk
Contacteer:

Jedburghs (bijv. in A bridge too far)

Bericht door Michiel M. »

Jedburgh is iemand van de OSS.

'Gewone' commando dus :wink:

-edit Yppy- gesplitst vanuit een topic over A bridge too far
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Iemand van het Nederlandse verzet in ABTF was eigenlijk een OSS commando? :?
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Michiel M.
Lid
Berichten: 2466
Lid geworden op: 29 okt 2004, 17:01
Locatie: Beek en Donk
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

Harro schreef:Iemand van het Nederlandse verzet in ABTF was eigenlijk een OSS commando? :?
Nee...

De man werd eerst geacht een verzetstrijder te zijn, maar bleek later een Jedburgh te zijn ;)

Jelle weet veel van Jedburghs. Als je ooit iets wilt weten, laat het even weten, dan geef ik het door. :wink:
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Welke man was dat dan? Welke scene en welke acteur? Ik ben het spoor even helemaal kwijt.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Harro schreef:Kan iemand mij uitleggen wat een Jedburgh was in dit verband?
De Office of Strategic Services (OSS) was de voorloper van de CIA. Jedburgh Teams bestonden (meestal) uit drie speciaal getrainde militairen van verschillende nationaliteiten die naargelang de opdracht over de juiste kwalificaties beschikten.
Voorafgaand aan de landingen in Normandie bv werden verschillende teams gedropt in Frankrijk om de acties van het verzet te organiseren en te coördineren.

Zo was tijdens MG een 'Jedburgh' team toegevoegd aan de 82AB Div.

Kapitein Bestebreurtje was lid van dat team.... Ik geloof dat de rol in ABTF gespeeld wordt door Peter Faber....
Ik herinner me een scene waarin die acteur over een vliegveld wandelt met Ryan O'Neal (Gen Gavin) en één van hen of beiden in een Jeep stap(t)(pen)...

Zie ook Als sterren van de hemel pagina 29...
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Oooow, die! Bij "in de film is iemand aan het woord van het Nederlandse verzet" denk ik nu niet meteen aan Bestebreurtje (idd. Faber) Dat was feitelijk toch geen verzetsstrijder? Ik zat aan die vader en zoon te denken (Erik van 't Wout van Q&Q).

Faber vergeleken met de echte Bestebreurtje was trouwens erg goed gecast.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Bericht door Jim »

Michiel M. schreef:Jedburgh is iemand van de OSS.

'Gewone' commando dus :wink:
De leden van de Jedburgh waren niet perse leden van de OSS.
De OSS waren platgezegd spionnen. Ze opereerden "under cover" in burger of Duits uniform.
De Jedburgh opereerden in geallieerd militair uniform. Het was zelfs verboden voor Jedburghs om in burger kledij te opereren.

Met de Britse 1ste divie was ook een team (codenaam Claude - 1 Nederlandse officier, 1 Amerikaanse officier en een 1 Amerikaanse onder officier) Een aantal dagen voor Arnhem was er ook een team in de provincie ten noorden van Arnhem afgesprongen. Heel lullig voor hen dat Arnhem mislukte.

(Boekje geschreven door de Amerikaan John Olmsted "Achter de linies" 1990 gaat hier over is interessant leesvoer)
Spionage in het Derde rijk van Joseph E. Persico over de OSS 1944-45 is ook zeer interessant.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Is het niet zo dat alle Jedburghs bij de OSS waren, maar niet noodzakelijk alle OSS leden Jedburghs???
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Erg interessant. En waarom de naam Jedburgh? Werden ze in Schotland getrained?

Overigens, een Jedburgh is dus geen verzetsstrijder maar een verbindingsofficier?
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Bericht door Jim »

johan willaert schreef:Is het niet zo dat alle Jedburghs bij de OSS waren, maar niet noodzakelijk alle OSS leden Jedburghs???
Bijna. Niet alle Jedburghs waren OSS leden

Jedburgh opgezet door de OSS omdat de Britse SOE niet voldoende middelen had.
De OSS bestond uit 2 afdelingen SI = spionage SO = sabotage
(eenvoudig uitgelegd)
De SO afdeling had wel de middelen en organiseerde in samen werking met SOE , de Franse Bureau Central de Reseignements et d'action en het Nederlandse Bureau Bijzondere Opdrachten de Jedburgh teams.
De buitenlandse leden waren dus geen OSS leden.

In feite was het een samenwerkings verband met OSS als de grote broer.

En deze groepen kregen de naam Jedburgh naar de naam van de plaats waar ze in het begin werden opgeleid.

De jedburgh team waren militairen die voor verbinding tussen verzet en oprukkende grondleger verzorgden.

Zodoende had in ABTF (Peter Faber) Harrie Bestebreurtje contact met het Nederlandse verzet. In de film verteld hij voor een grote landkaart tegen Gavin (Ryan O'Neal) hij dat hij contact heeft gehad met het verzet en
dat ze hem verteld hebben dat alle toegangswegen naar de brug(Nijmegen) geblokkeerd zijn door de Duitsers.
Gebruikersavatar
Michiel M.
Lid
Berichten: 2466
Lid geworden op: 29 okt 2004, 17:01
Locatie: Beek en Donk
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

Jelle H. schreef:Het Jedburgh project was een idee van Brigardier Gubbins, die in dienst was van de SOE. De OSS werd hierbij betrokken omdat men het personeel en materieel nodig had. Alle Amerikaanse Jedburghs zaten bij de OSS. Alle Britse Jedburghs zaten bij de SOE.

De belangrijkste taken van Jedburghs waren training en bewapening van het verzet plus het leiden en coördineren van operaties die werden ondernomen door het (lokale) verzet.

Het was voor Jedburghs niet verboden om een burgerkleding te opereren. Integendeel. Meerdere Jedburgh teams sprongen in burgerkleding of verruilden hun militaire uniform voor burgerkleding nadat ze gedropt waren. In het boekje dat Jim aanraadt, "Achter de linies", vertelt Jedburgh John Olmsted dat hij vaak in burgerkleding gekleed was tijdens zijn verblijf in Nederland, achter de vijandelijke linie.

Overigens wordt vaak beweerd dat de naam “Jedburgh” is afgeleid van Schotse guerrilla’s die in de 12e eeuw in het Schotse Jedburgh gebied actief waren. Dat is niet zo; men koos willekeurig de naam “Jedburghs” uit een lijst met codenamen.
Even Jelle's reactie over de Jedburghs
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Bericht door Jim »

Michiel M. schreef:
Jelle H. schreef:Het Jedburgh project was een idee van Brigardier Gubbins, die in dienst was van de SOE. De OSS werd hierbij betrokken omdat men het personeel en materieel nodig had. Alle Amerikaanse Jedburghs zaten bij de OSS. Alle Britse Jedburghs zaten bij de SOE.

De belangrijkste taken van Jedburghs waren training en bewapening van het verzet plus het leiden en coördineren van operaties die werden ondernomen door het (lokale) verzet.

Het was voor Jedburghs niet verboden om een burgerkleding te opereren. Integendeel. Meerdere Jedburgh teams sprongen in burgerkleding of verruilden hun militaire uniform voor burgerkleding nadat ze gedropt waren. In het boekje dat Jim aanraadt, "Achter de linies", vertelt Jedburgh John Olmsted dat hij vaak in burgerkleding gekleed was tijdens zijn verblijf in Nederland, achter de vijandelijke linie.

Overigens wordt vaak beweerd dat de naam “Jedburgh” is afgeleid van Schotse guerrilla’s die in de 12e eeuw in het Schotse Jedburgh gebied actief waren. Dat is niet zo; men koos willekeurig de naam “Jedburghs” uit een lijst met codenamen.
Even Jelle's reactie over de Jedburghs
Tijdens een vergadering op het General Headquarters Home Forces
24 december 1942 wordt beslist dat Jedburghs geuniformeerde soldaten behoren te zijn.

Wat men moet en wat men doet is altijd een groot verschil. Zeker in Nederland waar weinig gebieden zijn waar men zomaar in uniform kan rondlopen is het begrijpelijk dat men er voor koos om in burger rond te lopen.

En inderdaad. Ik moet mij corrigeren Jedburgh is inderdaad een Willekeurig van een lijst geplukte codenaam.
Jelle Ha
Lid
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 okt 2006, 18:22

Bericht door Jelle Ha »

Jim schreef:
Tijdens een vergadering op het General Headquarters Home Forces
24 december 1942 wordt beslist dat Jedburghs geuniformeerde soldaten behoren te zijn.

Wat men moet en wat men doet is altijd een groot verschil. Zeker in Nederland waar weinig gebieden zijn waar men zomaar in uniform kan rondlopen is het begrijpelijk dat men er voor koos om in burger rond te lopen.

En inderdaad. Ik moet mij corrigeren Jedburgh is inderdaad een Willekeurig van een lijst geplukte codenaam.
Jim, ik vind het mooi dat jouw interesse naar de Jedburghs uitgaat en stuur je graag wat meer informatie over ze toe maar je zegt veel dingen die niet kloppen. Daar breng je de mensen mee in verwarring en ik neem aan dat dat niet jouw bedoeling is.

Op 24 December 1942, werd inderdaad tijdens een 'General Headquarters, Home Forces'-vergadering, (voorlopig) besloten dat Jeds in uniform zouden opereren. In de ‘Basic directive’ van de Jedburghs van 20 december 1943 werd echter vastgelegd dat iedere Jed voor zichzelf mocht kiezen of hij in uniform of in burgerkleding zou springen.

Het gaat zelfs verder, sommige Jeds werden tijdens hun briefing geïnformeerd dat zij in burgerkleding zouden springen. Dat werd dus zelfs van hogere hand opgelegd!
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Bericht door Jim »

Als mijn beweringen correctie / toevoeging /nuancering nodig hebben. Denk ik ieder hier daar wel interesse in zal hebben.

Misschien om een aparte topic met een historie van de jedburgh organisatie? Het betreft hier tenslotte een topic over A bridge too far.
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Jim schreef: Misschien om een aparte topic met een historie van de jedburgh organisatie? Het betreft hier tenslotte een topic over A bridge too far.
Topic gesplitst.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Plaats reactie