Het verzamelen van Sovjetmilitaria

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
beno
Lid
Berichten: 700
Lid geworden op: 18 apr 2009, 21:01

Re: Het verzamelen van Sovjetmilitaria

Bericht door beno »

Ik heb vandaag een Russische Mosin nagant uit WO1 gekocht. Kunnen jullie bevestigen dat hij Russisch is en WO1?
Hij is onschadelijk gemaakt volgens de Belgische wet (enkel een tap in de loop dus :wink: )
Alle bewegende delen werken ook nog naar behoren.
mvg
Benoit

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Frontovik
Lid
Berichten: 274
Lid geworden op: 21 dec 2008, 12:31

Re: Het verzamelen van Sovjetmilitaria

Bericht door Frontovik »

Afbeelding

Sorry dat ik het moet zeggen ... maar SA ...
Staat voor Suomen Armeija, Fins Leger

Afbeelding
Sovjet re-enactment groep
http://krasnyoktjabr.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

What ever happens, we have got
the Maxim guns, and they have not!
Gebruikersavatar
beno
Lid
Berichten: 700
Lid geworden op: 18 apr 2009, 21:01

Re: Het verzamelen van Sovjetmilitaria

Bericht door beno »

Dat hebben ze me net op andere fora ook gezegd, en ook dat hij uit WO2 is.
Maar dat vind ik helemaal niet erg, hoor ;). Hoeveel is deze ongeveer waard?
Frontovik
Lid
Berichten: 274
Lid geworden op: 21 dec 2008, 12:31

Re: Het verzamelen van Sovjetmilitaria

Bericht door Frontovik »

the_beno schreef:Dat hebben ze me net op andere fora ook gezegd, en ook dat hij uit WO2 is.
Maar dat vind ik helemaal niet erg, hoor ;). Hoeveel is deze ongeveer waard?
Och dat is mooi :).
Maar helaas durf ik geen uitspraak te doen over de prijs, de kennis ontbreekt O-) .
Succes nog!
Sovjet re-enactment groep
http://krasnyoktjabr.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

What ever happens, we have got
the Maxim guns, and they have not!
CS Militaria
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 jul 2010, 22:21

Re: Het verzamelen van Sovjetmilitaria

Bericht door CS Militaria »

the_beno schreef:Dat hebben ze me net op andere fora ook gezegd, en ook dat hij uit WO2 is.
Maar dat vind ik helemaal niet erg, hoor ;). Hoeveel is deze ongeveer waard?

ca 100, met geluk 150 euro.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Het verzamelen van Sovjetmilitaria

Bericht door asjemenou »

De waarde van de Mosin Nagant M1891 op de foto's zal inderdaad rond deze prijs liggen. Om the_beno zijn vraag alsnog te bevestigen of dat het geweer Russisch WOI is; dit is lastig om te zeggen omdat het geweer door het Finse leger is doorgebruikt. Zo aan de foto's te zien is het geweer samengesteld uit onderdelen van verschillende geweren. Dit is op zich niet zo vreemd. Dit werd veelal door het Finse leger gedaan.
Uit welk jaar het geweer oorspronkelijk komt is moeilijk te zeggen. De samenstelling van het geweer is verricht door het Finse leger in waarschijnlijk de periode van 1940-1943. Dit valt o.a. op te maken uit de stempel van de Finse Tikkakoski wapenfabriek (cirkel met daarin geplaatst een driehoek met een letter T). Ook is het geweer voorzien van het Finse "SA" (Suomen Armeija) legerstempel.
De handgreepbeugels zijn van het late model M1891. Zo'n laat model Mosin Nagant kan door de Finnen alleen maar gedurende de Fins-Russische winteroorlog of tijdens WOII zijn buitgemaakt op de Sovjets. De Russische afstandinstelling links op het vizier is voorzien van schuine streepjes. Ook dit is door de Finnen gedaan. Rechts op het vizier staat hoogst waarschijnlijk de Finse afstandinstelling. Zo aan de kleur van de kolf te zien is deze wel Russisch. Het is mogelijk dat het geweer ook nog Russische onderdelen bevat. Deze Russische onderdelen kunnen herkent worden aan Cyrillische lettertekens of aan merktekens van Russische wapenfabrieken.
De Mosin Nagant M1891 is gedurende WOII dus ook door het Finse leger gebruikt. Veel van deze Mosin Nagants kwamen aan het eind van de oorlog bij de Finse burgerwacht terecht. Na de oorlog zijn ze nog enige tijd in reserve gehouden en daarna vervolgens buiten gebruik gesteld. De meeste Mosin Nagants M1891 die te koop worden aangeboden komen dus uit de Finse wapenarsenalen. Een mooie en informatieve website over de Mosin Nagant is; http://7.62x54r.net/ .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
beno
Lid
Berichten: 700
Lid geworden op: 18 apr 2009, 21:01

Re: Het verzamelen van Sovjetmilitaria

Bericht door beno »

Hartelijk bedankt, beiden voor de uitleg :)
Cyrillische tekens heb ik nog nergens gevonden, maar bestaat er een site met merktekens van russische fabrieken?
mvg
Benoit
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Het verzamelen van Sovjetmilitaria

Bericht door asjemenou »

the_beno schreef:Hartelijk bedankt, beiden voor de uitleg :)
Cyrillische tekens heb ik nog nergens gevonden, maar bestaat er een site met merktekens van russische fabrieken?
mvg
Benoit
Graag gedaan hoor. :)
Op de eerder vermelde website kun je eigenlijk alles vinden wat te maken heeft met het Mosin Nagant geweer/karabijn. De Sovjet/Russische merktekens en stempels zijn te vinden op; http://7.62x54r.net/MosinID/MosinMarks01.htm . De Finse merktekens en stempels; http://7.62x54r.net/MosinID/MosinMarks02.htm . De website is zeer informatief en dan ook zeker de moeite waard om eens bekeken te worden.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
beno
Lid
Berichten: 700
Lid geworden op: 18 apr 2009, 21:01

Re: Het verzamelen van Sovjetmilitaria

Bericht door beno »

Die pijl in de driehoek staat zeker een paar keer in het metaal. :)
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Het verzamelen van Sovjetmilitaria

Bericht door asjemenou »

the_beno schreef:Die pijl in de driehoek staat zeker een paar keer in het metaal. :)
Dit is best mogelijk. Het gaat dan om het merkteken van Ishevsk, een Sovjet-Russische wapenfabrikant, van na 1928. Waar staat dit merkteken dan zoal op?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
beno
Lid
Berichten: 700
Lid geworden op: 18 apr 2009, 21:01

Re: Het verzamelen van Sovjetmilitaria

Bericht door beno »

Op het magazijn, vlak boven het "slotje" om het magazijn onderaan open te maken.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Het verzamelen van Sovjetmilitaria

Bericht door asjemenou »

the_beno schreef:Op het magazijn, vlak boven het "slotje" om het magazijn onderaan open te maken.
Waarschijnlijk is het magazijn dan afkomstig van een Mosin Nagant M1891/30. Het magazijn is namelijk bij alle geweren/karabijnen hetzelfde en past dus onderling. Je kunt zo bij de Mosin Nagant M1891 de meest vreemde samenstellingen tegenkomen.
Het schroefklemmetje in de voorste sleuf van de riembevestiging is trouwens ook Fins. De Sovjet-Russische wapenriem heeft namelijk twee bevestigingsriempjes (zie afbeelding). Historisch gezien is deze Sovjet-Russische wapenriem op je Mosin Nagant ook correct. De Finnen hebben de Sovjet-Russische wapenriem namelijk ook doorgebruikt.

Afbeelding

Op zich is een Mosin Nagant wapenriem niet moeilijk te vinden en ook niet zo duur, alleen zijn ze meestal niet van (Sovjet) Russische makelij. In een Sovjet-Russische wapenriem staat namelijk een stempel met de hamer en sikkel. De meeste die je ziet zijn ongestempeld of hebben een "02" stempel. Een riem met een "02" stempel is van (naoorlogs) Hongaarse makelij. Ongestempelde riemen zou ik niet als Sovjet makelij beschouwen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
beno
Lid
Berichten: 700
Lid geworden op: 18 apr 2009, 21:01

Re: Het verzamelen van Sovjetmilitaria

Bericht door beno »

ok, bedankt voor de info :)
Gebruikersavatar
beno
Lid
Berichten: 700
Lid geworden op: 18 apr 2009, 21:01

Re: Het verzamelen van Sovjetmilitaria

Bericht door beno »

Kan iemand me wat meer vertellen over de volgende stamps?

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Stempels PPSh-41

Bericht door asjemenou »

Dit zijn de standaard Sovjet stempels van een Shpagin PPSh-41 pistoolmitrailleur. Gelet op het jaartal en de afwerking gaat het dus om een late oorlogsproductie. De andere stempel is dus het serienummer. Staat er nog ergens een cijfer of (Cyrillische) letter ingeslagen? Deze letter/cijfer staat dan voor de fabriek waar de PPSh-41 is geproduceerd. PPSh's werden in vele fabrieken en aantallen geproduceerd.
Kan je nog wat meer foto's van deze PPSh-41 plaatsen?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie