Welk fort?

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
wessel
Lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 14 sep 2006, 09:42
Locatie: België

Bericht door wessel »

Ja,je kon nog wel eens gelijk hebben. Het is in ieder geval een zeer indrukwekkend gebouw. Ongelooflijk dat mensen zo iets kunnen bouwen .
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Bericht door michiel01 »

om Jeroen een plezier te doen, en te laten zien dat de lijn waarop German collector en ik zitten de juiste lijn is zal ik wel eens kijken of ik deze in 1915 opgeblazen bunker na kan trekken.

Jeroen ik leen dus eventueel de scan van je foto om naar een franse instantie te sturen, want weet echt voor bijna 100% zeker dat t frans is.

Michiel
haepers22
Lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 19 mar 2005, 15:03
Locatie: belgië
Contacteer:

Bericht door haepers22 »

Waarom zouden dit fort dan in godsnaam in 1915 hebben laten springen
Voor elk probleem is er een oplossing.
Aangezien er voor dit probleem geen oplossing is, is er ook geen probleem
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Bericht door michiel01 »

nou misschien dat duitse artillerie het fort kapotgeschoten heeft.... lijkt me een logische verklaring, of dat de duitsers het deels opgeblazen hebben tijdens de aftocht. Zodra ik achtergronden heb, hebben jullie ze!

michiel
den Korrigann
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 dec 2006, 18:28
Locatie: Roeselare

Bericht door den Korrigann »

Heb eens een paar uurtjes rondgekeken...Een fort van de Magionotlinie kan het zeker niet zijn, daarvan is de bouw pas begonnen eind jaren 2O begin 30. Dus zocht ik het vroeger en zocht naar Séré-de-Rivières
forten en Festen gebouwd door de Duitsers na de bezetting van Elzas-Lotharingen na 1870. Kwam toen op deze site terecht :

http://www.fortiff.be/iff/

en toen ging bij mij het licht uit...
Oorlog aan den Oorlog (Bram Vermeulen)
Gebruikersavatar
TommoVich
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 31 jul 2005, 22:07
Locatie: Gellik , Limburg , België
Contacteer:

Bericht door TommoVich »

Lol , het fort van aubin :P Geweldig.
"L'union Fait la Force - Eendracht Maakt Macht"
"Regiment Forteresse de Liège"
Bart Geraerts
Lid
Berichten: 159
Lid geworden op: 31 jul 2005, 00:53
Locatie: Houthalen-Helchteren (B)
Contacteer:

Bericht door Bart Geraerts »

Gezien de bouw lijkt het me in ieder geval geen Belgisch fort. Een aantal dingen kloppen gewoon niet voor Belgisch te zijn.

Waarom in 1915 'gesprengt' en niet in 1914.. testen? Tijdens de Tweede Wereldoorlog hebben de Duitsers ook genoeg geëxperimenteerd met (Luikse) forten... met name dan de pantserkoepels.
Maarja, die is een hypothese :)
Fort Eben-Emael - Ils se battaient pour notre liberté
Gids fort Eben-Emael
Gebruikersavatar
wessel
Lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 14 sep 2006, 09:42
Locatie: België

Bericht door wessel »

Sjah ik ken niet veel van forten dus ik gokte even Aubin :) .
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Inderdaad een Frans fort van de Eerste Wereldoorlog.
De soldaat heeft de naam eens horen vallen en dan volledig verkeerd opgeschreven, er staat Lengaminons maar dat bestaat niet. Duitsers die een Frans woord moeten opschrijven, altijd een rampzalige combinatie.

De rest van de tekst:

"Fort Lengaminons, Juni 1940"
"Fort-Lengaminons, Juni 1940, wurde 1915 gesprengt"

Welicht is het eerste deel "lenga" verkeerd, zou bvb even goed "longue" of "langue" kunnen zijn.

En mensen, denk toch eens na voor je post.
Aubin: even gokken??? Wat een ingesteldheid.
Sevastopol? Geen commentaar :roll:
Gebruikersavatar
jeroen wo2
Beste Signature 2008
Beste Signature 2008
Berichten: 2210
Lid geworden op: 25 mar 2006, 12:12
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door jeroen wo2 »

Jammer dat er geen foto's van het fort zijn behalve die ik heb.
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Peter Moelans schreef:iemand met een betere kennis van Sutterlin kan de naam misschien wel aflezen.
Het is geen Sütterlin maar gewoon slecht leesbaar Duits.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Auke schreef:
Peter Moelans schreef:iemand met een betere kennis van Sutterlin kan de naam misschien wel aflezen.
Het is geen Sütterlin maar gewoon slecht leesbaar Duits.
Akkoord dat het geen zuiver Sutterlin is, maar zeker ook geen gewoon Duits. De Sutterlin-invloeden zijn oa zichtbaar in de "o" en de "p"
den Korrigann
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 dec 2006, 18:28
Locatie: Roeselare

Bericht door den Korrigann »

Ik ben al een tijdje op zoek naar uw beruchte fort en meen nu op het juiste spoor te zitten. In Frankrijk zocht ik het al een tijdje niet meer, omdat ik daar nooit dergelijke constructie gezien heb, ook de Festen -gebouwd door de Duitsers na 1871 hebben een andere structuur. De stellingen rond Longuyon zijn van nà 1918.
Dus heb ik er maar een oude Duitse schoolatlas van 1916 bij gehaald en één naam op een kaart van de frontlinie aan het Oostfront eind april 1915 viel me op : Limanowa.
Heb Google dan zijn werk laten doen en vooraleer mijn besluiten neer te pennen, geef ik gewoon een viertal links mee, zodat je eerst een en ander zelf kan nagaan...

http://en.wikipedia.org/wiki/Limanowa

http://www.austro-hungarian-army.co.uk/przemysl.html

http://www.1911encyclopedia.org/Sieges_Of_Przemsyl

http://www.um.przemysl.pl/fort/fortres.htm

Oostenrijk-Hongarije was in 1914 bondgenoot van Duitsland.
Na de annexatie van Oostenrijk in 1939 viel Duitsland Polen binnen.

Besluit : 1) De soldaten op uw foto zijn géén Duitsers, maar Oostenrijkers
2) Ik zou uw foto's situeren in de fortengordel rond Przemysl,
vooral de laatst gebouwde versterkingen en artilleriestellingen
komen in aanmerking (beton)
3) Het zou bijzonder nuttig zijn iemand te raadplegen die Pools
kent (er zijn tal van Poolse sites over Limanowa) en/of uw
foto's op een Pools forum als dit forum te plaatsen.
Na de 1° WO werd de Slag van Passendale ook de Slag van Ieper genoemd, ik zie er dan ook geen graten in het fort van Limanowa te zoeken rond Przemysl. Daarbij, het is maar een spoor, een mogelijkheid, nog geen vasstaand feit...

Als je de foto's vergelijkt, acht ik het toch goed mogelijk dat in de openingen kanonnen of veldgeschut geplaatst werd...

Nog veel succes met het zoeken ! Vroeg of laat zal er wel iets uit de bus komen...
Oorlog aan den Oorlog (Bram Vermeulen)
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Hallo Korrigann.
Knap opzoekingswerk, maar er zit hier en daar toch iets scheef.
- Ik snap niet hoe u er bij komt dat de mannen op de foto Oostenrijkers moeten zijn. Als ik het goed begrijp hebben de soldaten van Oostenrijk-Hongarije in dat Pools fort gevochten in WO1, maar dit is een foto van WO2 en we zien Duitse soldaten. Al is er natuurlijk altijd een kans dat sommigen van Duitse origine waren, want de Oostenrijkers werden gewoon dienstplichtigen na de Anschluss.
- Een tweede punt is dat "Limanowa" maar weinig lijkt op "Lengaminons".
- In theorie kan deze foto in juni 1940 in Polen getrokken zijn. Het ware misschien interessant om na te gaan of het gebied van Przemysl in de Duitse of Russische bezettingszone lag na september 1939. Als het in de Russische bezettingszone lag, kunnen we opnieuw beginnen vrees ik.
Verder zie ik wel wat gelijkenissen tussen het fort op de foto's en een tekening op uw tweede link. Ik wil en kan uw oplossing zeker niet nu al uitsluiten.
den Korrigann
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 dec 2006, 18:28
Locatie: Roeselare

Bericht door den Korrigann »

Het is maar een piste nietwaar. En Inderdaad ik ben wat voortvarend geweest in mijn besluit. Laat ons zeggen dat ik een sterk vermoeden heb dat minstens één van de mannen op de foto Oostenrijker is. Als ik nog eens wat tijd heb, zal ik wel eens een en ander opzoeken over de Duitse bezetting van Polen. Gezien er een Joods ghetto was in Limanowa, zal het wel Duits gebied geweest zijn, deel uitmakend van het General Gouvernement...
Oorlog aan den Oorlog (Bram Vermeulen)
Plaats reactie