Zou de derde wereldoorlog komen, zou jij in het verzet gaan?

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.

Zou je het verzet in gaan?

ja
23
68%
nee
11
32%
 
Totaal aantal stemmen: 34

Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Die keuze kun je pas maken wanneer het daadwerkelijk zover is.
Tot dan, geloof ik niemand die zegt dat hij/zij het verzet in gaat.

En als het dan toch moet gebeuren, is het lekker handig dat jullie dat hier posten, gaat de bezetter meteen jullie IP adres opzoeken en word je afgevoerd ..
Deas Gu Cath
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Geen optie! Verzetsstrijders, hoe je het ook wendt of keert, vallen buiten de Conventie van Geneve. Het land verdedigen tegen een inval van buitenaf is natuurlijk iets anders.
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Gebruikersavatar
Jonhy Frost
Lid
Berichten: 1094
Lid geworden op: 12 feb 2006, 17:49
Locatie: Schimmert (Z-Limburg)

Bericht door Jonhy Frost »

Zoals waffenambt zegt, gewoon in het verzet gaan, dat kan natuurlijk niet zomaar. Je moet natuurlijk wel 100% tegen die oorlog zijn, anders ga je niet in het verzet. En bij het verzet gaan gaat ook niet zomaar, als je van je zelf weet dat je het niet stil kan houden, ook als je gefoltert wordt....geen leuk vooruitzicht :roll: .
Ik zou van me zelf niet weten, dat licht natuurlijk van de omstandigheden af.
((stel dat je het helemaal met de anderen eens bent, dat je er zelf misschien op vooruit gaat, wie weet))
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Seyffardt schreef:Geen optie! Verzetsstrijders, hoe je het ook wendt of keert, vallen buiten de Conventie van Geneve. Het land verdedigen tegen een inval van buitenaf is natuurlijk iets anders.
daar ben ik het wel grotendeels mee eens.
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Justin
Lid
Berichten: 668
Lid geworden op: 02 okt 2006, 19:49
Locatie: Weert, bij Rick achterop da fiets :)

Bericht door Justin »

Mike.H schreef:
Seyffardt schreef:Geen optie! Verzetsstrijders, hoe je het ook wendt of keert, vallen buiten de Conventie van Geneve. Het land verdedigen tegen een inval van buitenaf is natuurlijk iets anders.
daar ben ik het wel grotendeels mee eens.
Ik denk juist van niet... ik denk dat je niet blij bent met vreemde ventjes in je land, en als ze (misschien) ook nog eens niet zo aardig tegen je doen (en waarschijnlijk nemen ze een land met geweld in, dus dat maakt de boel er allemaal niet beter op), je je niet meer bezighoudt met de Conventie Van Geneve, en boos bent en misschien wraak wilt.. aan de andere kant, snap ik het ook wel, want zou je een of andere aanslag plegen op bezetters bijv. zouden er represailles genomen kunnen worden.. onder de bevolking bijv...
Meer dan 330 jaar,
Staat hij al met zijn leven klaar
Van poolcirkel, tot evenaar
De marinier, de marinier…
Omhoog omlaag, door berg en dal
Het interesseert hem echt geen bal
Hij vecht op zee en aan de wal
De marinier, de marinier
Gebruikersavatar
Ellen
Lid
Lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 okt 2006, 21:42
Locatie: Enter

Bericht door Ellen »

Ja, k zou wel het verzet in gaan..
Vechten voor je eigen vaderland!
en het vuile werk niet aan anderen geven..
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Bericht door Alex »

En ik moet onze dame ellen beschermen dus ik ga ook!!! :P
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
Leroy
Lid
Berichten: 783
Lid geworden op: 18 aug 2004, 11:25

Bericht door Leroy »

Ellen schreef:Ja, k zou wel het verzet in gaan..
Vechten voor je eigen vaderland!
en het vuile werk niet aan anderen geven..
Grote praat, maar ik weet zeker dat je er wel anders over denkt zodra het gebeurd. :roll:
Gebruikersavatar
BBB
Lid
Berichten: 1019
Lid geworden op: 16 jul 2005, 00:18
Locatie: Vlaanderen

Bericht door BBB »

ik heb trouwens "Nee" gestemd
Am Ende steht der Sieg
Voorheen bekend als 'bollebekboerke' op dit forum
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Justin schreef:
Mike.H schreef:
Seyffardt schreef:Geen optie! Verzetsstrijders, hoe je het ook wendt of keert, vallen buiten de Conventie van Geneve. Het land verdedigen tegen een inval van buitenaf is natuurlijk iets anders.
daar ben ik het wel grotendeels mee eens.
Ik denk juist van niet... ik denk dat je niet blij bent met vreemde ventjes in je land, en als ze (misschien) ook nog eens niet zo aardig tegen je doen (en waarschijnlijk nemen ze een land met geweld in, dus dat maakt de boel er allemaal niet beter op), je je niet meer bezighoudt met de Conventie Van Geneve, en boos bent en misschien wraak wilt.. aan de andere kant, snap ik het ook wel, want zou je een of andere aanslag plegen op bezetters bijv. zouden er represailles genomen kunnen worden.. onder de bevolking bijv...
't Is alleen zo jammer dat er, afhankelijk van welke kant je het bekijkt, vaak met twee maten gemeten wordt. Tijdens de Duitse bezetting waren zaken als repressailles en het standrechtelijk executeren van verzetsstrijders een "grof schandaal" en een "oorlogsmisdaad", terwijl wij Nederlanders, de oorlog was amper afgelopen, in Nederlands-Indie exact hetzelfde deden. Toen waren verzetsstrijders opeens groot wild en werden ze aangeduid als 'terroristen', 'rampokkers' en 'ploppers', maar de Indonesiers zagen óns toen als "de bezetter".


Voor een aantal verzetsstijders kan ik overigens absoluut respect opbrengen, maar laten we niet vergeten dat zo iemand een keuze had; hij deed het wél of hij deed het níet en kon er, theoretisch gezien, op ieder gewenst moment mee ophouden. Militairen hebben een dergelijke keuze nooit; ze krijgen immers domweg bevelen en dienen aldus het vuile werk op te knappen, dat door politici wordt bekokstooft.
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Gebruikersavatar
Jonhy Frost
Lid
Berichten: 1094
Lid geworden op: 12 feb 2006, 17:49
Locatie: Schimmert (Z-Limburg)

Bericht door Jonhy Frost »

Goed gezegd!!
Zo erg dat de Nederlandse soldaten die niet naar indië wilde nog steeds niet fatsoenlijk behandeld worden.
Nederland verzwijgt het dat ze (ook met slaven en zo) vroeger verkeerde dingen gedaan hebben.
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Jonhy Frost schreef:Goed gezegd!!
Zo erg dat de Nederlandse soldaten die niet naar indië wilde nog steeds niet fatsoenlijk behandeld worden.
Nederland verzwijgt het dat ze (ook met slaven en zo) vroeger verkeerde dingen gedaan hebben.
Achterhaald idee, Bot heeft laatst in Indonesie nog toegeven dat we fout zijn geweest van 1945 tm. 1949. En dat we foute dingen gedaan hebben tijdens onze VOC periode en de periode van de kolonisatie is allang toegegeven en staan al jarenlang te boek als de zwarte bladzijden in de Nederlandse geschiedenis.
Daarnaast is plichtwijgering hoe je het ook wend of keert gewoon strafbaar. Of jij nu vind dat je er goed aan hebt gedaan of niet, sterker nog, al vind de hele wereld dat je er goed aan gedaan hebt, het is strafbaar en fout. Als je het leger ingaat heb je te doen wat je meerderen je opdragen daar ga je mee akkoord als je voor een bepaald aantal jaren tekend. Jou wil en/of denkgoed is ondergeschikt aan dat van hun. Als je het daar niet mee eens bent moet je niet tekenen.

Maargoed dit is wel wat off-topic dus laten we een evt. discussie hierover voortzetten in het door mij aangemaakte topic:
http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?p=250886#250886
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
Lucid
Lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 27 apr 2003, 22:35
Locatie: Utrecht

Bericht door Lucid »

:) Een hoop helden op dit forum. Volgens mij weet je nooit van tevoren of je in het verzet gaat of niet.

@Shifty
Is dat niet de handtekening van Karel de Grote?
The face of tyranny is always mild at first.
— Racine
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Jonhy Frost schreef:Goed gezegd!!
Zo erg dat de Nederlandse soldaten die niet naar indië wilde nog steeds niet fatsoenlijk behandeld worden.
Nederland verzwijgt het dat ze (ook met slaven en zo) vroeger verkeerde dingen gedaan hebben.
Johnny Frost, ik ben van mening dat de Nederlandse regering achteraf verschrikkelijk veel fouten heeft gemaakt. De behandeling van de militairen uit Nederlands-Indië was beneden alle peil. Dat geldt ook voor de gerepatrieerden en de spijtoptanten die aan hun lot werden overgelaten. Waar een dergelijke behandeling toe kan leiden hebben we kunnen zien aan de Molukse kwestie, waarbij opgekropte haat en oud zeer een belangrijke drijfveer zijn geweest.

Dat men in Nederlands-Indië de orde trachtte te herstellen was op zich geen slechte zaak. Er waren immers duizenden Nederlandse burgers in gevaar. Na de Japanse caputilatie heerste er hier en daar complete anarchie. De inlandse bevolking was vier jaar lang opgestookt en opgehitst door de Japanners en maakte, samen met muitende en gedeserteerde Japanse soldaten de boel onveilig. De situatie liep dan ook volkomen uit de hand en Nederland was genoodzaakt om hard op te treden. Men zat tussen twee vuren: enerzijds werd men gewoon tegengewerkt door Engelse belangen en anderzijds vocht men tegen een onzichtbare vijand die overal, volkomen uit het niets onmenselijk en meedogenloos optrad. Men bevond zich in exact dezelfde situatie als de Duitsers, die aan het Oostfront, in de Balkan en in Italië op grote schaal te maken hadden met partizanenoorlog. Later hadden de Fransen en de Amerikanen wederom exact dezelfde problemen in Indochina, het latere Vietnam.

Dat men op grond van de toenmalige situatie het Nederlandse optreden in Nederlands-Indië heeft goedgekeurd is op zich logisch, maar de pot verwijt wel heel erg de ketel, door zo ongelooflijk de borst vooruit te steken waar het gaat om het Nederlandse verzet. Het valt, als je het goed bekijkt, immers heel moeilijk te rijmen, als je twee oorlogsveteranen naast elkaar ziet staan, waarvan de één ondergrondse strijd heeft gevoerd tegen de Duitsers en de ander twee jaar later als bezetter de ondergrondse activiteiten van de Indonesische opstandelingen de kop in moest drukken door het nemen van represailles.
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Gebruikersavatar
wittmann
Lid
Berichten: 1451
Lid geworden op: 20 okt 2004, 17:11

Bericht door wittmann »

Nee, heb het veelste druk met school.



belachelijk topic :roll:
Plaats reactie