SiNiStEr's aanwinsten topic (Nieuwe Update, 25-05-'08)

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gesloten
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: SiNiStEr's aanwinsten topic (Nieuwe Update, 25-05-'08)

Bericht door Peter »

Zeer mooie displays, Sander! Zoals bekend heb ik een ernstig zwak voor de US helm, zou je wat detailshots willen maken van de helm? Ik neem aan dat het een M1C is met Westighouse paraliner?
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: SiNiStEr's aanwinsten topic (Nieuwe Update, 25-05-'08)

Bericht door Haplo »

Ziet er goed uit Sander.
Die luftwaffe monteur ziet er misschien wat sober uit, maar zo liepen ze er nou eenmaal bij.
Het blok maakt het wel helemaal af.
Mooie setup.
Mvg/Best regards, Sipke
Doornewaard
Lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 08 mei 2007, 17:17
Locatie: Oosterwolde

Re: SiNiStEr's aanwinsten topic (Nieuwe Update, 25-05-'08)

Bericht door Doornewaard »

Mooie collectie SiNiStEr, is die borstadelaar op dat Luftwaffe vliegers vest orgineel gemonteert?
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Re: SiNiStEr's aanwinsten topic (Nieuwe Update, 25-05-'08)

Bericht door SiNiStEr »

Bedankt jongens! :)

@Arachnide: Het is inderdaad wel een leuk idee dat de mensen binnen het museum het spul in ieder geval interessant genoeg vinden om het in het museum te showen. Nu ben ik uiteraard benieuwd naar de reacties van bezoekers. :D

@Peter: Natuurlijk ben ik bekend met je zwak voor deze helmen en plaats dan ook met alle plezier extra foto's van de helm. Weet niet in hoeverre ik of Loek(vorige eigenaar) deze foto's al eens hebben geplaatst.
Wat betreft de helm. Het is een gewone standaard frontseam fixed bale M1 helm met westinghouse paraliner. Echter wel de originele oorlogse combinatie want de helm is zo terug gevonden in een boerderij in de ardennen. Moet dus een helm van een trooper van de 101st of de 82nd AB Div. zijn geweest want andere AB div's hebben niet in dit gebied geopereerd.
De wintercamo wash waarvan nog duidelijk resten te zien zijn lijkt een originele laag te zijn. Er is niets wat wijst op latere aanbreng. Het helm net wat nu op de helm zit is door mijzelf los bijgekocht, wellicht ga ik hier binnenkort nog jute doorheen halen om de wintercamo te verstoppen. De helm zit ten slotte op een pop die een trooper tijdens Market Garden voor moet stellen.
Aan de liner ontbreekt alleen de sweatband. Verder is hij compleet. Interessant is dat zich tussen de buitenhelm en de liner nog een opgevouwen Franse vlag bevond toen de helm terug werd gevonden. Deze vlag is ook in mijn bezit(zie laatste foto).

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


@Haplo: Inderdaad, de kleding van een LW monteur was niet erg sierlijk maar was gewoon degelijke kleding die zeer geschikt was voor zwaar werk waar je vies van werd. Hieronder werd wel vaak nog andere kleding gedragen maar dit verdween volledig onder de overall en was hierdoor beschermd tegen vies worden en zware slijtage.
Ik zit er nog over te denken om over een tijdje ook nog een USAAF monteur neer te zetten. Qua soort en hoeveelheid kleding zagen deze er gewoon hetzelfde uit. Enkel de kleur en het type cap verschilde.
In de winter zat er overigens nog wel wat verschil in. De Duitse monteurs moesten het dan namelijk nog gewoon met de overall doen(die wel gevoerd was), de USAAF monteurs kregen dan gevoerde jassen(D-1 jassen of B-9/B-11 parka's) en evt. overboots.

@Doornewaard: Ik heb dit vest nog niet binnen dus dat kan ik nu nog niet met zekerheid zeggen. Echter werden deze vesten ook gewoon over alle andere kleding gedragen(zeker deze versie met mouwen) en dus kan het heel goed dat daar gewoon een adelaar op werd gezet. Maar zogauw ik hem binnen heb laat ik het je weten. :)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Re: SiNiStEr's aanwinsten topic (Nieuwe Update, 25-05-'08)

Bericht door SiNiStEr »

Verzoek aan de mod's om dit topic te sluiten, ik maak binnenkort een nieuwe aan die weer helemaal up-to-date is met nieuwe foto's van de huidige stand van zaken...
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: SiNiStEr's aanwinsten topic (Nieuwe Update, 25-05-'08)

Bericht door Peter »

Prachtige Helm ( jawel: met hoofdletter! ;) ) ! Beetje een late reactie, maar ik kon het niet laten.. :)
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Re: SiNiStEr's aanwinsten topic (Nieuwe Update, 25-05-'08)

Bericht door SiNiStEr »

Hierbij haal ik dit topic even omhoog zodat het gesloten en verwijderd kan worden. Komt een andere voor in de plaats op niet al te lange termijn is de bedoeling...
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gesloten