Museum Overloon verkoopt Sherman tank

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
eric33
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 jan 2006, 22:31
Locatie: overloon

Bericht door eric33 »

How How mannen , niet te negatief over Overloon .
Helaas hebben ze de sherman verkocht terwijl ie hier op Overloonse bodem in een greppel terecht is gekomen en ze hem toen in het museum hebben gezet.
In al die jaren is er helaas te weinig aan gedaan om het spul in orde te houden .
Ik weet toen wij in de jaren '70 in de tanks zaten (binnenin ) zat het meeste er nog op en aan .
En nu liggen ze weer onde vuur omdat de Groot zijn 300 exemplaren misschien weg wil halen :shock:

gr Eric
have a nice day
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Allereerst is Overloon als ruim 40 jaar geen Wo2 museum meer maar een Nationaal Oorlogs- en Verzetsmuseum en breder dan Wo2 alleen.
Ten tweede heeft de verkochtte tank geen enkel schot gelost rond Overloon. Het is daar na de strijd totaal onbeschadigd en verlaten aangetroffen in een greppel en is nooit geheel duidelijk geworden wat er gebeurd is.
Ten derde, en dat kan je ook op de site lezen, wordt al het materieel dat buiten heeft gestaan of staat, gerestaureerd en uiteindelijk binnen opnieuw tentoongesteld. Ook de Renault tank. dit wordt mede bekostigd uit de opbrengst van de verkoop van "Cookie".
De museumdirectie zelf heeft "Cookie" niet verkocht, maar de eigenaar.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
eric33
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 jan 2006, 22:31
Locatie: overloon

Bericht door eric33 »

Wilko dan vertel me eens wie de eigenaar is ?

Dan daarbij het maakt niet uit of dat ie wel of niet een schot heeft gelost , Harry van Daal had de intensie om er met dat materiaal iets voor het nageslacht achter te laten .
En niet te verkopen .

Dan daarbij dat de Renault Tank allang binnen stond en de plannen er al lang waren om het ding op te knappen .

Ik denk maar zo als je er dan net niet genoeg van af weet zeg dan niets .

gr Eric
have a nice day
carmella
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 22 nov 2006, 18:43

Bericht door carmella »

Deze tank is "cultureel erfgoed" als je de boeken leest over Overloon is deze tank de grondslag voor het oprichten van het museum.
De direktie heeft de tank dan, naar zeggen, niet verkocht, maar de eigenaar. De eigenaar is de Stichting Nationaal Oorlogs en verzetsmuseum. Echter....Adjunct direkteur van Berlo heeft de hele verkoop geregeld en ook in Italie is geweest om de tank af te leveren.
Het Liberty Park is meer een wespennest dan een museum.
Gebruikersavatar
Antex
Lid
Lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 18 okt 2006, 21:23
Locatie: Lier
Contacteer:

Bericht door Antex »

ondertekend :)
82nd All Americans
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Onzin Cookie is nooit de grondslag geweest, dat waren twee hele andere tanks. Die staan er beide nog.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
nickdompeling
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 22 jun 2006, 17:25
Locatie: leiderdorp

Bericht door nickdompeling »

ook best het is en blijft zonde
ik heb getekend:P
nick
Only the strongest will survive, Lead me to heaven, when we die. I am a shadow on the wall
I'll be the one to save us all!
Gebruikersavatar
Robert-Jan
Lid
Lid
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 okt 2005, 19:32
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door Robert-Jan »

Ik snap niet hoe je het in je bolle hasses kan halen om zo'n tank te verkopen aan een land waar hij helemaal niet geweest is.
Dat is gewoon cultuurschending!
Die tank heeft daar gevochten (althans gereden) dus hoort daar te staan en nergens anders.

Dat ze ruim 60 jaar na de oorlog nog niet tot verstand zijn gekomen daar.
BAH!
-What if the hunter becomes the hunted?-
check out my collection: http://www.our-ww2-collection.tk
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

Ach, Overloon staat bekend om z'n dingen die onderhands verdwijnen. Genoeg werknemers daar die er niet thuis horen.
Gebruikersavatar
rico v
Lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 23 feb 2006, 17:51

Bericht door rico v »

Hmmm..en had ik niet ergens gelezen dat de gezamelijke dag van dit forum juist deze lokatie uitgekozen had voor een samenzijn?...... Mij lijkt het principieel beter om een ander museum te verkiezen boven Overloon om elders de kas te spekken.... 40-45 museum Schaarsbergen misschien iets?....
tadelloser
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 jan 2007, 00:05
Locatie: Nijmegen

Bericht door tadelloser »

pionier schreef:Ach, Overloon staat bekend om z'n dingen die onderhands verdwijnen. Genoeg werknemers daar die er niet thuis horen.
Volgens mij heeft bovenstaande bewering net zoveel waarheidsgehalte als de volgende: De luxe uitgave van Mein Kampf die onlangs in Overloon werd gestolen zou zich bevinden bij een privé-verzamelaar in Schinnen.
tadelloser
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 jan 2007, 00:05
Locatie: Nijmegen

Bericht door tadelloser »

mannerheim schreef:
Butch schreef:Vind dat er hier vervelende reacties gegeven worden over dit museum
(snip)

Hun pronkstuk, de enige 'tank' , als je deze zo kan noemen, die het Nederlandse leger in de 2e wereldoorlog gekend heeft, is ook al onvindbaar in het museum! :cry:
De Ft17 die door Nederland werd gekocht in 1927 was voorzien van een Schwarzlose machinegeweer. Het exemplaar in Overloon heeft de affuit van een hotchkiss. Het betreft hier een van de vele honderden FT17's die de Duitsers op de Fransen hebben buitgemaakt in 1940. Voor zo ver bekend werd de Overlonse FT17 door de Duitsers voor bewakingsdoeleinden (vliegveld Volkel?) gebruikt.
Skylighter
Lid
Berichten: 2088
Lid geworden op: 06 jun 2004, 17:54

Bericht door Skylighter »

rico v schreef:40-45 museum Schaarsbergen misschien iets?....
Ja dat is een lekker museum wilde je zeggen! :lol:
Gebruikersavatar
rico v
Lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 23 feb 2006, 17:51

Bericht door rico v »

Uhhh....ik durf het niet te zeggen! Keer net wat anders dan de "traditionele" musea
Gebruikersavatar
Goof
Lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 23 nov 2006, 18:43
Locatie: 's-Gravenzande

Bericht door Goof »

Ik vind het nog steeds onbegrijpelijk dat ze die tank hebben verkocht. Het argument om hem te verkopen komt op me over als de zoveelste ambtenaar die in een boekje heeft opgezocht dat hij dit mocht doen.

Gelukkig kan ik er nog jaarlijks een bezichtigen. Die staat voor het dorp Kientzheim bij Kaysersberg in de Elzas. De dorpelingen zorgen er nu al meer dan 60 jaar voor, en hij ziet er nog steeds uit alsof hij zó kan wegrijden. Die Fransen weten wel wat ze met hun monumenten aan moeten.
Wie uit de geschiedenis niets leert moet dulden dat deze zich steeds herhaalt.
Plaats reactie