Filmfouten

Films, series en documentaires over WOII
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Filmfouten

Bericht door johan willaert »

To Tall schreef:Misschien kunnen we hier maar opnoemen wat wel klopte in die film :?

De meeste locaties..... En die waren nog verdomd onveranderd in 1961....
De meeste zijn trouwens nauwelijks veranderd tot na 1989....
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Joe_Liebgott
Lid
Berichten: 294
Lid geworden op: 30 mei 2007, 19:35
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: Filmfouten

Bericht door Joe_Liebgott »

To Tall schreef:Van de week was The Longest Day weer op televisie.
Als sfeerbeeld en in het licht van de tijd wanneer die gemaakt is vindt ik het nog steeds een leuke film. Echt Hollywood en behoorlijk obollig, dat wel natuurlijk.

Het is wel erg moeilijk om de filmfouten niet te zien:
- verkeerd ingekleurde uniformen (Oliv m42's bijvoorbeeld)
- verkeerde uniformen
- verkeerde uitrusting (zoon beetje alle para's dragen een Haversack bijv.)
- paratroopers zonder enige uitrusting hangend aan een chute
- verkeerde gasmask bags (niet de bekende zwarte gerubberiseerde)
- in de ondertiteling, wanneer onze vriend John Wayne naar Gavin gaat (scene dat hij klaagt over zijn DZ's) staat in de ondertiteling "Bavin"
- en nog veel meer.


Misschien kunnen we hier maar opnoemen wat wel klopte in die film :?

En toch blijft het genieten,

gr.
Too Tall
Ja,vooral dat Bavin!
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!

"Battle is an orgy of disorder" George S. Patton
Parker
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 jan 2008, 13:33
Locatie: Houten

Bericht door Parker »

In The guns of Navarone viel het mij vooral op dat iedereen engels sprak. En dat de Duitsters in Amerikaanse voertuigen reden. Het is lang geleden dat ik deze film heb bekeken, dus vandaar dat ik er niet zo veel meer van weet, volgens mij zijn er nog wel veel meer fouten te vinden in deze film.
Gebruikersavatar
Joe_Liebgott
Lid
Berichten: 294
Lid geworden op: 30 mei 2007, 19:35
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: Filmfouten

Bericht door Joe_Liebgott »

Hij was een tijdje geleden op RTL 7 en volgens mij werd er ook allen Engels gesproken. Ik irriteer me dan ook aan de films waar ze engels spreken in plaats van duits. (als dat hoort natuurlijk) En daarom vind ik de Longest Day ook wel een goede film als je niet op alle andere filmfouten let.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!

"Battle is an orgy of disorder" George S. Patton
Gebruikersavatar
Gi collector
Lid
Berichten: 189
Lid geworden op: 23 mar 2008, 15:39
Locatie: Z-Limburg

Re: Filmfouten

Bericht door Gi collector »

Ik heb het met Joe Liebgott eens,

In vind :oops: dat in een oorlogsfilm de Duisters Duits moeten spreken en de Engelsen Engels en de Amerikanen Amerikaans..het klinkt gewoon niet als een Duiste soldaat of officier Engels spreekt..maar de fouten van The longest day zijn toch wel erg...met The longest day vliegen ook 2 luftwaffe piloten over het strand en dan openen ze het vuur en je ziet iedereen vallen maar er spat geen zand op en even later valt een Engels?Amerikaans?? vliegtuig een Duits konvooi(volgens mij) aan en dan spat de modder enzo wel op..ik vind dat een beetje raar :bonk:

Greetz Kevin
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Filmfouten

Bericht door johan willaert »

TLD is wel eventjes 47 jaar geleden gedraaid.....
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Gi collector
Lid
Berichten: 189
Lid geworden op: 23 mar 2008, 15:39
Locatie: Z-Limburg

Re: Filmfouten

Bericht door Gi collector »

Oké dat is waar ja :wink: maar waarom doen ze het bij het strand niet en op het land wel? :oops:
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Filmfouten

Bericht door johan willaert »

Misschien plaatselijke reglementering op de verschillende locaties? (Sicilië, Frankrijk, US en Engeland...)
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Joe_Liebgott
Lid
Berichten: 294
Lid geworden op: 30 mei 2007, 19:35
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: Filmfouten

Bericht door Joe_Liebgott »

johan willaert schreef:TLD is wel eventjes 47 jaar geleden gedraaid.....
Dat is waar, ik weet nou niet wat ik moet denken:wisten ze meer van de wo2 of juist minder omdat het "dichterbij" was. :roll:
johan willaert schreef:Misschien plaatselijke reglementering op de verschillende locaties? (Sicilië, Frankrijk, US en Engeland...)
Dat zal het wel zijn, want je ziet ook in The guns of Navaronne dat er eerst een hele dankbetuiging aan de Griekse regering en -burgers wordt afgelegt.(En het is ongeveer even oud volgens mij?)
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!

"Battle is an orgy of disorder" George S. Patton
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Filmfouten

Bericht door Jim »

The longest day is gedraaid door verschillende regiseurs.
Dus elk legt zijn accent op andere zaken.
Als je op de grond staat zal je meer zand zien opspatten als dat je in de lucht zit? Of de een vindt het spectaculairder als bij een spitfire aanval het zand meters omhoog spat en de andereregiseur boeit het niet zo en is tevreden met een paar ontploffingen op het strand? Of is het technisch makkelijker / moeilijker?
Het is geen kunst om allerlei fouten uit deze film te vissen. Hij is ook gemaakt in een tijd dat mensen het niet zo boeide of een Duitsers /Brit /Amerikaan de correcte uitrusting voor dat moment droeg. Er liepen nog niet zoveel verzamelaars rond die met een vergrootglas zaten te kijken of de munitietasjes gevuld waren en of die klopte met het wapen van de acteur/figurant.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Re: Filmfouten

Bericht door iknowdintoo »

Het is misschien geen kunst, maar wel het onderwerp van dit topic.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Filmfouten

Bericht door Jim »

iknowdintoo schreef:Het is misschien geen kunst, maar wel het onderwerp van dit topic.
Ik en waarschijnlijk vele met mij lezen liever een opmerking waarvan je kan zeggen ; "Dat wist ik niet".
De lat een beetje hoog leggen dat maakt alles een stuk interessanter en afwisselender.

In de film The English patient: Tegen het einde zie je een groep Amerikanen op en rondom tanks die behalve dat hun haversacks geheel leeg schijnen te zijn, Russiche model helmen dragen!
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
0202243
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 jun 2008, 14:16
Locatie: België

Re: Filmfouten

Bericht door 0202243 »

Saving private ryan

Waarom ontploft de MG stelling in de openingsscene bij het tweede schot van Jackson?
Bij die para's die aan stukken worden geschoten op die Tiger, staat duidelijk 1 pop bij. Diegene die z'n hoofd explodeert.
En in de laatste scene, het moment dat Upham de trap niet opdurft om munitie te bevoorraden, en vervolgens Melish' positie vernietigd word + bajonetgevecht... daar zat ook iets niet juist dacht ik. (probeer de scene te zien maar lukt voor de moment ni). K dacht dat het iets was met het aantal duitsers...
We are the pilgrims, master. We shall go
always a little further, it may be
beyond that last blue mountain barred with snow,
across that angry or that glimmering sea.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Filmfouten

Bericht door Jim »

0202243 schreef:Saving private ryan
Waarom ontploft de MG stelling in de openingsscene bij het tweede schot van Jackson?
Bij die para's die aan stukken worden geschoten op die Tiger, staat duidelijk 1 pop bij. Diegene die z'n hoofd explodeert.
En in de laatste scene, het moment dat Upham de trap niet opdurft om munitie te bevoorraden, en vervolgens Melish' positie vernietigd word + bajonetgevecht... daar zat ook iets niet juist dacht ik. (probeer de scene te zien maar lukt voor de moment ni). K dacht dat het iets was met het aantal duitsers...
1 Is geen film fout. Wel een niet verklaarde gebeurtenis. Iemand anders kan op dat moment een geweergranaat hebben afgeschoten. Of de verklaring is wel verfilmd maar heeft de uiteindelijke film niet gehaald. Het is wel een opvallende gebeurtenis en irritant dat je niet weet wat die ontploffing heeft veroorzaakt.

2 Is ook geen film fout. Zou je slechte trucage kunnen noemen. De pop valt wat “houterig.” Maar wie van ons heeft eens gezien hoe een echt lichaam valt als het hoofd eraf wordt geschoten?

3Op een film forum is dat ook aangehaald. Een aantal Duitsers gaat naar boven. 1 wordt door de muur doodgeschoten en 1 met een MP40 door Melish. Een derde dood uiteindelijk Melish.
Als Upham naar boven loopt zou volgens sommigen minimaal 1 van die dode Duitsers zichtbaar moeten zijn. Maar als je de layout van de trap en kamer bekijkt kan je concluderen dat er een kleine overloop is die je niet kan zien als je op de trap staat (met camera) dus zodoende hoef je die lijken niet te zien.

Ook is aangehaald dat die Duitser die Melish doodsteekt dezelfde zou zijn als die ze bij de radar post hebben laten lopen (Steamboat Willie). Klopt ook niet. Deze man is van de SS en die ander is Wehrmacht. En later zie je Steamboat Willie in Wehrmacht uniform met zeltbahn weer terug.
Niets mis met dat stukje.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
0202243
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 jun 2008, 14:16
Locatie: België

Re: Filmfouten

Bericht door 0202243 »

2 Is ook geen film fout. Zou je slechte trucage kunnen noemen. De pop valt wat “houterig.” Maar wie van ons heeft eens gezien hoe een echt lichaam valt als het hoofd eraf wordt geschoten?
Je ziet het al voor hij valt. iedereen springt weg, en van 1 persoon is er totaal geen reactie, zelfs geen kleine beweging. Valt eigenlijk op doordat de rest van zo een akties in de film zeer goed zijn uitgevoerd.
3Op een film forum is dat ook aangehaald. Een aantal Duitsers gaat naar boven. 1 wordt door de muur doodgeschoten en 1 met een MP40 door Melish. Een derde dood uiteindelijk Melish.
Als Upham naar boven loopt zou volgens sommigen minimaal 1 van die dode Duitsers zichtbaar moeten zijn. Maar als je de layout van de trap en kamer bekijkt kan je concluderen dat er een kleine overloop is die je niet kan zien als je op de trap staat (met camera) dus zodoende hoef je die lijken niet te zien.
Ja misschien... ik ben ook eerder geneigd te denken dat 1 lijk (die met de thompson door de muur wordt geraakt), zichtbaar zou moeten zijn.
Ook is aangehaald dat die Duitser die Melish doodsteekt dezelfde zou zijn als die ze bij de radar post hebben laten lopen (Steamboat Willie). Klopt ook niet. Deze man is van de SS en die ander is Wehrmacht. En later zie je Steamboat Willie in Wehrmacht uniform met zeltbahn weer terug.
Deze weet ik ook niet hoe men erop komt... ik lees deze forums ook niet hoor. Ik vertel enkel wat mezelf is opgevallen... voor de rest zie ik het nut er niet van in er speciaal achter te zoeken. Maar kan toch eens fijn zijn om te lezen. :)

Hier een hele kleine... Jackson vuurt op een slechte wijze met z'n wapen. Als hij afdrukt trekt hij aan de trekker, scherpschutters worden aangeleerd de trekker langzaam in te drukken om de horizontale afwijking te neutraliseren.
We are the pilgrims, master. We shall go
always a little further, it may be
beyond that last blue mountain barred with snow,
across that angry or that glimmering sea.
Plaats reactie