Krant: Militairen inzetten voor politiewerk

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

sp3c schreef:<knip>>>alleen hadden ze geen rechten om daadwerkelijk iets uit te voeren.
Ik denk dat wanneer ze werk samen doen met een politieagent ze geen rechten nodig hebben, maar wanneer ze alleen op pad zouden moeten hebben ze die wel degelijk nodig. Anders wordt het een soort wassen-neus. Daar prikken de echte vandalen zo doorheen.

"Jij mag toch niets doen!", en dat werkt pas frustrerend.

Er moet dus wel een duidelijk mandaat zijn.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Proos:
Daar prikken de echte vandalen zo doorheen.
Jij had het ook onmiddelijk door he, Proos ?!

... een goedkoop inkoppertje, sorry. :twisted:

Maar even serieus - Natuurlijk heb je gelijk dat we beter niemand kunnen laten surveileren die geen bevoegdheden heeft. Dat werkt niet.
Ook als de soldaat samen met oom agent zijn rondes doet zal ie bevoegdheden moeten hebben. Als de soldaat namelijk iets doet waarvoor hij geen bevoegdheid heeft bij bijvoorbeeld een arrestatie of een onderzoekje of iets dergelijks, dan krijgen we te maken dat vanwege deze actie de verdachte weer mag gaan lopen, zonder inhoudelijk over zijn zaak te hoeven praten. En dat willen we ook niet !
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

dvaupell schreef:Jij had het ook onmiddelijk door he, Proos ?!
:mrgreen:

Maar ook serieus, je reactie sluit precies aan bij wat ik bedoel. Bevoegdheden zijn nodig. Ze zullen denk ik ook de soldaten moeten screenen. Volgens mij zijn ze er niet allemaal even geschikt voor!

Neemt niet weg dat er genoeg manschappen zijn die nu alleen maar oorlogje aan het spelen zijn ook eens ingezet kunnen worden de maatschappij. Ik vind het een heel vruchtbaar voorstel. In welke vorm ze dat zullen moeten gaan doen is iets wat ze in Den Haag nog verder uit moeten werken. Het is tenslotte nog een losse kreet.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
sp3c
Lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 okt 2002, 11:30
Locatie: den haag

Bericht door sp3c »

toch zie ik heel erg veel mogenlijkheden.

je kunt bv af en toe eens een YPR ofzo door een probleemwijk laten rijden, dan hoeftie nog geeneens bewapend te zijn en er hoeven geeneens pantserinfanteristen in te zitten maar het doet qua afschrikmiddel even veel als 4 patrouillewagens van de politie denk ik.

helemaal zo'n blauw geschilderde van de marechuassee dan lijkt het nog politie ook.

ok da's natuurlijk een extreem voorbeeld maar er lopen nu toch ook surveillanten van de politie op de straten, ik zie niet in waarom je daar geen militairen voor in zou kunnen zetten, als je vrijwilligers vraagt dan zul je dr genoeg vinden die ongewapend de straat op willen (voor geld natuurlijk) ipv een paar rondjes wachtlopen.
And now I'm flying, like an angel, to the sun!
Gebruikersavatar
B'Elanna
Lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 22 feb 2002, 17:03
Locatie: Castricum

Bericht door B'Elanna »

Ik blijf het een eng idee vinden om voor dit soort werk een legermacht in te gaan zetten. Het lijkt mij niet extra veilig, het lijkt mij juist heel intimiderend en dat is iets waar ik absoluut niet van hou.
Een YPR door een probleemwijk laten rijden, ik denk dat je daarmee alleen maar provocerend bezig bent en dat het averechts zal werken.
Niets bestaat dat niet iets anders aanraakt
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Ik begrijp het wel, maar als de keuze is: 1) een handje vol agenten in 2010 erbij of 2) in een aantal maanden een bijna onbeperkte voorraad manschappen?

Dan is de keus toch snel gemaakt...
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Als je het als regering van de angst die je je burgers inboezemt moet hebben ben je gedoemd om omver geworpen te worden.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
monmax
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 26 nov 2002, 22:10

Bericht door monmax »

De inzet van de mariniers (al dan niet gedoogd (hé waar ken ik dat van)) op de Dam in 1968 werkte toch ook :twisted: Althans het beoogde doel werd bereikt. Waarom zouden onze huidige 'jongens' en 'meisjes' het niet kunnen.
Gebruikersavatar
B'Elanna
Lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 22 feb 2002, 17:03
Locatie: Castricum

Bericht door B'Elanna »

Ik denk dat mariniers een compleet andere instelling hebben als agenten. Compleet anders getrained. Marinier zijn is eerder gewoon doen wat je gezegd wordt, agent is zijn is meer denken. Ik heb ook wel vrienden die marinier zijn en mij vertellen over wat ze meekrijgen en alles, hoe de opleiding verloopt. Daarnaast ook hoe de opleidingen voor agenten verlopen, en ik zie weinig overeenkomsten. Ik denk dat je zel wel zou kunnen inzetten, maar dat ze daar serieus eerst weer een verkorte opleiding voor moeten doen. Gewoon in een agenten uniform, met gewone auto's en motoren en zelfs fietsen. Je moet er geen leger meer van kunnen aflezen. Dan zou ik het een goed idee vinden.
Niets bestaat dat niet iets anders aanraakt
monmax
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 26 nov 2002, 22:10

Bericht door monmax »

Wat zou uiteindelijk goedkoper en beter voor de maatschappij zijn: de invoering van een algemene sociale dienstplicht of x-duizend agenten er bij in zoveel jaar?

Wat zou goedkoper en beter voor de maatschappij zijn: De invoering van het vak 'burgerkunde' op school met verplichte praktijkopdrachten (voor zover er niet zoiets is), of x-duizend agenten er bij?

Wat vragen die bij mij opkomen bij het doorlezen van deze discussie
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Wat zou uiteindelijk beter zijn voor de maatschappij; kinderen om leren gaan met hun hersens of met hun hart?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

"Burgerkunde", monmax?

Dat is zoiets als Maatschappijleer? Het meest mislukte vak volgens mij. Op de meeste scholen heeft het totaal geen effect, zoiets. Trouwens, ik weet niet of na alle Fase-II en studiehuis dingen/flauwekul nog steeds bestaat?

Je kunt alleen iets leren als je wilt, dat is 't probleem.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
B'Elanna
Lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 22 feb 2002, 17:03
Locatie: Castricum

Bericht door B'Elanna »

benmaf schreef:Wat zou uiteindelijk beter zijn voor de maatschappij; kinderen om leren gaan met hun hersens of met hun hart?
Beiden, omdat je hart je soms dingen kan laten denken die niet kloppen.
Niets bestaat dat niet iets anders aanraakt
monmax
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 26 nov 2002, 22:10

Bericht door monmax »

Proos,

Met je laatste opmerking ben ik het direct eens.

Ik weet niet of er nog zoiets bestaat als maatschappijleer. Wat ik wel weet is dat dit vak destijds voor mij en mijn klasgenoten wel degelijk zin had. (Ter indicatie ik ben 35). Ons werd niet alleen verteld hoe de Nederlandse maatschappij in elkaar zat, maar ook wat onze rechten waren en vooral ook onze plichten.

Wat betreft het mislukken van de 2e fase en studiehuis betreft. Ik denk dat je wel een beetje gelijk hebt. Uit sommige vragen die gesteld worden op dit forum blijken 2 dingen. Of gemakzucht, wordt door jullie redelijk ondervangen, of het ontbreken van kennis om iets uit te zoeken. Als de opzet van het studiehuis is dat kinderen zichzelf moeten onderwijzen, geef ze dan gvd. de goede gereedschappen. En dat vind ik nog het meest kwalijke.
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Het ontbreekt de beleidsmakers van het onderwijs aan visie en richting.

Ik heb ook maatschappijleer gehad (ik ben 22), maar ik moet zeggen dat we buiten een paar filmpjes er weinig aan gehad hebben (we hebben "The Wave" bekeken met maatschappijleer). We zijn wel een keer op excursie geweest naar Den Haag, het parlement bekijken. Dat was waardevol, maar omdat ik mij graag orienteerde op politiek vlak was dat alles mij voor 99% reeds bekend.

Veel van de attitude van leerlingen wordt overigens nog steeds door ouders ingegeven. Ouders hebben een enorme invloed op hun kinderen, daar ligt de basis voor de rest van het leven. Met de lesjes maatschappijleer bouwen we alleen maar voort op die basis.

Veel hangt overigens af van wie er voor de klas staat.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Plaats reactie