Operation Blackcock (Clearing of the Roer triangle)

De gevechten en operaties tijdens WOII
Desert Rat
Lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 26 nov 2005, 12:20

Bericht door Desert Rat »

hmm klinkt wel interesant. Wij hebben ook verschillende boeken van de heemkundevereniging. Ik weet alleen niet of we dezelfde jaargang hebben. Volgens mij staat er niks over in in die van ons.

Gr. Tom
Alles wat te maken heeft met Operation Blackcock en 17th Airborne Division.
513th "Black Cat" Regiment
Sjoske
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 22 jul 2004, 00:14

Bericht door Sjoske »

jaargang weet ik niet precies. boek ligt bij mijn ouders dus als ik er ben zal ik wel even kijken. maar die jaargang is niet te missen staat op voorkant een pentekening van tanks als ik het goed heb.

de gevechten in oa Monfort, Linne en Osen staan uitgebreid beschreven.
Desert Rat
Lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 26 nov 2005, 12:20

Bericht door Desert Rat »

dan ben ik eens benieuwd. Misschien dat je deze dan kunt inscannen ofzo..
Woon je zelf ook in de regio waar Operation Blackcock zich heeft afgespeeld?

Gr. Tom
Alles wat te maken heeft met Operation Blackcock en 17th Airborne Division.
513th "Black Cat" Regiment
Sjoske
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 22 jul 2004, 00:14

Bericht door Sjoske »

ja kom uit Linne en woon nu in Herten.
Gebruikersavatar
screamingeagle90
Lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 16 jul 2006, 13:36
Locatie: mofert

Bericht door screamingeagle90 »

dat is kortbij, desert rat en ik zijn van Montfort, en Ivo is uit st. joost en Bart is van sittard.
Toch leuk om via zon topic nieuwe mensen te leren kennen. :lol:
''Aufstehen, Zuruck in die gräber, Der ruckzug aus Montfort is irtumlich gegeben''
Gebruikersavatar
Richard1976
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 14 apr 2005, 18:40
Locatie: Roermond
Contacteer:

Bericht door Richard1976 »

Beroemde schets van Brian de Grineau over de gevechten in Montfort:

Afbeelding

Hij heeft er nog een paar gemaakt van o.a. St Joost en Linne. Deze heb ik wel in wat boeken staan, maar zou ze graag digitaal willen hebben. Mocht iemand deze tekeningen op z'n of haar computer hebben staan dan hoor ik het graag.
Gebruikersavatar
Ivo Wilms
Lid
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 okt 2006, 18:36
Locatie: St. Joost (Midden-Limburg)

Bericht door Ivo Wilms »

Die foto heb ik op een krantenknipsel staan van vlak na de oorlog. 8)

Gr, Ivo.
"Sankt Joost war schrecklich."
http://www.stichtingbergingstirlingw7630.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
screamingeagle90
Lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 16 jul 2006, 13:36
Locatie: mofert

Bericht door screamingeagle90 »

die tekening hangt in de basisschool van montfort :lol:
Ik heb nog meerdere tekeningen van die brian ergens.. ook van tanks in st. joost.
Ik zal eens zoeken of ik ze kan vinden :wink:
''Aufstehen, Zuruck in die gräber, Der ruckzug aus Montfort is irtumlich gegeben''
Gebruikersavatar
screamingeagle90
Lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 16 jul 2006, 13:36
Locatie: mofert

Bericht door screamingeagle90 »

st. joost:
Afbeelding

Linne:
Afbeelding

Ik kon ze zelf niet vinden, ze stonden op de site van Har Gootzen :wink:
''Aufstehen, Zuruck in die gräber, Der ruckzug aus Montfort is irtumlich gegeben''
Gebruikersavatar
screamingeagle90
Lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 16 jul 2006, 13:36
Locatie: mofert

Bericht door screamingeagle90 »

Susteren:
Afbeelding

Schilberg/Pey:
Afbeelding

Ook stond op de site nog een foto van Dr. Harry Stapert.
Deze man heeft in de oorlog veel voor de lokale bevolking betekend en wist talloze levens te redden.
Degene wat een betere indruk van het burgerleven gedurende wo2 wil krijgen raad ik het boek '' huisarts in de frontlinie'' aan.
Hier staat het levensverhaal van Stapert in :)

Dr. Harry Stapert:

Afbeelding
''Aufstehen, Zuruck in die gräber, Der ruckzug aus Montfort is irtumlich gegeben''
Gebruikersavatar
Richard1976
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 14 apr 2005, 18:40
Locatie: Roermond
Contacteer:

Bericht door Richard1976 »

Thank U.
Gebruikersavatar
screamingeagle90
Lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 16 jul 2006, 13:36
Locatie: mofert

Bericht door screamingeagle90 »

No problem :wink:
''Aufstehen, Zuruck in die gräber, Der ruckzug aus Montfort is irtumlich gegeben''
Sjoske
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 22 jul 2004, 00:14

Bericht door Sjoske »

Hier staan ook nog wat burgerverslagen over de bevrijding van Midden-Limburg

http://home.hccnet.nl/k.claessens/start.html
Gebruikersavatar
screamingeagle90
Lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 16 jul 2006, 13:36
Locatie: mofert

Bericht door screamingeagle90 »

Bedankt voor de site :lol: zeer informatief.
Bart M heeft me laatst gevraagd of er SS eenheden meevochten gedurende Operation Blackcock, waarop ik had geantwoord dat er waarschijnlijk alleen wehrmacht en fallschirmjäger(luftwaffe) personeel meevocht gedurende Operation Blackcock.
Maar nu ik naar aanleiding van de site van Sjoske dit stuk lees ben ik toch aan het twijfelen:

Kindsoldaten
--------------------------------------------------------------------------------
En inderdaad zou korte tijd later de hel losbarsten. De Wehrmacht kreeg versterking van de gevreesde SS en de Hitlerjugend. Met eigen ogen zag Wiel Vranken dat de 'kindersoldaten' nog fanatieker waren dan hun volwassen strijdmakkers. „Toen de eerste Engelse tank in de verte opdoemde, wilde een van die snotjongens al meteen een 'Panzerfaust' op het gevaarte afvuren. Een oudere soldaat sloeg hem kwaad het projectiel uit de handen.. Hongerig waren de nieuwkomers ook. Vier soldaten, die de stellingen in Sint Joost kwamen innemen, zagen in de keuken van Teng Hovens een keteltje staan waarin enkele beschimmelde aardappels lagen. Er stonden 'haren' van wel een centimeter lengte op de piepers, maar dat kon de Duitsers er niet van weerhouden de inhoud van het keteltje gulzig leeg te eten", zegt de beheerder van het Streekmuseum Echt. (verhaal speelt zich af in St. Joost)

Nu is mijn vraag of er SS en Hitlerjugend soldaten in St.joost hebben gevochten.
Ik wist wel dat er jonge soldaten meevochten in st.joost maar ik heb nooit gedacht dat er SS eenheden hier zouden zijn geweest :?
''Aufstehen, Zuruck in die gräber, Der ruckzug aus Montfort is irtumlich gegeben''
Gebruikersavatar
screamingeagle90
Lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 16 jul 2006, 13:36
Locatie: mofert

Bericht door screamingeagle90 »

nog een verhaal van een evacuee in st.joost:
In haar oorlogsmemoires schrijft Truus: „Boer Coenen bracht ons vanuit Melick met paard en wagen door de sneeuw naar een oom en tante in Sint Joost. Op een gegeven moment kregen we inkwartiering van enkele gehate Duitse SS-ers. Mijn vader en oom hadden een grote bunker gemaakt, verstevigd met dikke dennebomen. Als er alarm was, kwamen de SS-ers in de bunker schuilen. Zij hadden veel lof voor de degelijkheid waarmee onze schuilplaats was gebouwd. Mijn vader beweerde steeds dat de SS-ers wel eens te veel aandacht voor de bunker konden hebben. En ja hoor, 's avonds kregen we bericht dat de bunker ontruimd moest worden voor de Wehrmacht".
''Aufstehen, Zuruck in die gräber, Der ruckzug aus Montfort is irtumlich gegeben''
Plaats reactie