Kijkerstip

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
paulstolk
Lid
Berichten: 711
Lid geworden op: 05 nov 2003, 21:19
Locatie: Ede, gelderland
Contacteer:

Bericht door paulstolk »

euh antwerpx.... volgens mij liep ergens ook die discussie over landverraders ook een tijdje geleden. Maar val je nu over de term landverraders, omdat in een bezet gebied geen landverraders voor kunnen komen? ik snap 't niet helemaal
Leeghoofdigheid ter bestrijding van het maken van domme beslissingen
Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Bericht door Ernst-H »

ik denk dat hij valt over de veroordeling die het woord "landverrader" inhoudt.

Wij waren er niet bij in die jaren en kunnen dus niet oordelen over de keus die de toen jonge lieden hebben gemaakt.

Veroordelen is makkelijk en voorkomt dat er hoeft te worden nagedacht.
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Gebruikersavatar
paulstolk
Lid
Berichten: 711
Lid geworden op: 05 nov 2003, 21:19
Locatie: Ede, gelderland
Contacteer:

Bericht door paulstolk »

maar de keus om je bij de SS aan te melden is toch altijd fout of zie ik dat verkeerd?
Leeghoofdigheid ter bestrijding van het maken van domme beslissingen
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

paulstolk schreef:maar de keus om je bij de SS aan te melden is toch altijd fout of zie ik dat verkeerd?
Nu wel toen niet als je als jongen van 17 duitse soldaten vol bepakt ziet marcheren en dat ze nog geen 1 veldslag hebben verloren dan wil je erbij horen neem ik aan
Gebruikersavatar
Hole
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 feb 2004, 08:21

Bericht door Hole »

Brianlinden@leiden schreef:
paulstolk schreef:maar de keus om je bij de SS aan te melden is toch altijd fout of zie ik dat verkeerd?
Nu wel toen niet als je als jongen van 17 duitse soldaten vol bepakt ziet marcheren en dat ze nog geen 1 veldslag hebben verloren dan wil je erbij horen neem ik aan
:yes:
niet onbelangrijk is dat er in die tijd nog flinke propaganda machine draaiende was die een vertekend beeld gaf van de SS.
Daarnaast was er natuurlijk in die tijd ook geen vrije nieuwsgaring, zodat het vormen van een objectieve mening over bepaalde dingen moeilijker was.
Neemt niet weg dat het op zijn minst dubieus is als je je laat inlijven in het leger wat jouw land heeft overgenomen.
Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Bericht door Ernst-H »

paulstolk schreef:maar de keus om je bij de SS aan te melden is toch altijd fout of zie ik dat verkeerd?
aanmelden bij de SS was fout .................. naar na-oorlogse maatstaven !!

Als Hitler de oorlog had gewonnen dan waren diegenen die zich vrijwillig hadden aangemeld om te dienen in de SS helden geweest.......pioniers......etc.

In de tijd (1940/41/42) dat die jongens zich aanmeldden was er nog alle kans dat Duitsland de oorlog zou winnen.....dat geloofden ze tenminste...........en daarom hebben ze zich waarschijnlijk aangemeld.
Laatst gewijzigd door Ernst-H op 13 feb 2004, 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

paulstolk schreef:maar de keus om je bij de SS aan te melden is toch altijd fout of zie ik dat verkeerd?
Je aansluiten bij het leger van de bezettende macht houdt automatisch in dat je het bezette land verraad. Dus door je als Nederlander aan te sluiten bij het Duitse leger, verraadt je Nederland.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Dat is het juist: velen zagen de Duitse bezetting niet als een bezetting, maar eerder als bescherming tegen de toenmalige baarlijke duivel, die onder meer door de kerk was opgevoerd: het communisme.

Als er af en toe een verzetsman werd opgepakt, werd dat door buitenstaanders als niet meer dan normaal bekeken, elke krijgsmacht probeert zich zo goed mogelijk te beschermen.

En als dat bezettingsleger plotseling een aanval doet op dat communisme (althans, zo werd het voorgesteld) dat er met de jaren is ingestampd als 'verschrikkelijk kwaadaardig systeem', kan ik het best begrijpen dat je toetreedt tot dat leger.

Met wat je daar aanhaalt Paul, over het toetreden tot de SS, ben ik zeker niet akkoord. De Vlamingen hadden weinig keuze: of bij het NSKK, of bij het DRK.............of bij de Waffen-SS. De Wehrmacht accepteerde geen buitenlandse vrijwilligers (op die enkelen in de Kriegsmarine na dan, en natuurlijk het Waals legioen), dus iedere Vlaming die écht wilde vechten voor zijn idealen ging dan maar bij de SS. Ook het verhaal van de heidense SS was bij de Vlamingen niet van toepassing. Het Vlaams legioen bestond voor een groot deel uit katholieke studenten die waren opgehitst door een plaatselijke geestelijke, of gewoon van thuis uit. Er werd in het Legioen dan ook lang voor een aalmoezenier gesmeekt, die er nooit kwam (buiten 1 geestelijke die als gewoon soldaat was toegetreden).
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

paulstolk schreef:euh antwerpx.... volgens mij liep ergens ook die discussie over landverraders ook een tijdje geleden. Maar val je nu over de term landverraders, omdat in een bezet gebied geen landverraders voor kunnen komen? ik snap 't niet helemaal
Waar ik vooral over val is het feit dat iemand zomaar als 'landverrader' wordt bestempeld zonder enige achtergrond. Tenzij het natuurlijk niet het geeval is, dan mag je me daar gerust op wijzen, vind ik het raar dat iemand die nog maar juist iets heeft opgevangen van Van Ootegem al meteen, zonder zijn toenmalige idealen te weten, als landverrader beschrijft. Uiteraard is dat niets persoonlijk Sjoerd :)
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

antwerpx schreef:Of SS-vrijwilligers landveraders waren of niet valt over te discussiëren, maar dat Van Ootegem een interessante persoonlijkheid is staat voor mij vast.
En hoe goed ken jij Van Ootegem om hem zomaar als een landverrader te bestempelen? Wellicht heb je daar een goed gefundeerd betoog voor.

Roel R. schreef:Heb jij meegekregen wie de SS generaal was?
Helaas...
Helaas Roel, de opname is mislukt :x :cry: Anders had ik het ff voor je gepost.

En Antwerpx: Die Vlaming heeft het uniform van de vijand aangetrokken en dat maakt iemand in mijn ogen tot een landverrader.
Maar goed... dat is mijn persoonlijke mening. Ik ben ook benieuwd naar zijn verhaal.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Wil ik meteen nog een tip geven: Op Belgie1 (wat moesten we toch zonder onze Zuiderburen) is 's middags rond half vier/vier uur de serie 'Secret Army' in herhaling te zien! De bekendere serie 'Allo 'Allo is hier een parodie op, maar het is een erg goede en spannende serie. Mocht je ooit een vroeg thuiszijn/de video weer eens in willen stellen: Engels kwaliteitsdrama op Belgie1! :idea:
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

inderdaad! ik heb het vandaag net gezien, een beetje verouderd, maar nog steeds spannend! Maar wat ik het rare vind is dat het zich in Frankrijk afspeeld (denk ik toch, te zien aan de gendarmes), en het is een samenwerking tussne de BBC en de Belgische openbaren omproep.
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Volgens mij heb je dan de eerste paar afleveringen gemist: Het is een Belgische organisatie (Codenaam 'lifeline') die Britse vliegers terug naar Engeland probeert te smokkelen. (vanuit Brussel)
Vandaag ging dat meisje inderdaad vanuit Brussel naar Frankrijk. Die Luftwaffe Majoor Brandt was ook vanuit Brussel naar Zuid Frankrijk gegaan om te proberen de smokkelaars op te pakken en om even weg te komen van Kessler: De SS chef die namens de SS op de organisaties komt jagen en iets minder respect voor ze op kan brengen als Brandt. Kessler heeft inmiddels een Gestapo dossier laten aanleggen over Brandt. Het is echt een mooie serie om naar te kijken.

(Brandt is van de Luftwaffe Polizei)
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

okke schreef:
paulstolk schreef:maar de keus om je bij de SS aan te melden is toch altijd fout of zie ik dat verkeerd?
Je aansluiten bij het leger van de bezettende macht houdt automatisch in dat je het bezette land verraad. Dus door je als Nederlander aan te sluiten bij het Duitse leger, verraadt je Nederland.
Een Nederlander in de SS was een landverrader, als je kijkt naar de betekenis van het woord. Of hij 'fout' was, hangt naar mijn mening af van zijn beweegredenen om zich bij de SS te voegen en welke taken hij heeft uitgevoerd als SS-er. Je kunt mensen pas als 'fout' bestempelen als je hun achtergrond kent.
Thomas
Lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 02 nov 2003, 16:15

Bericht door Thomas »

Ik wil aan deze discussie exact één antwoord besteden. Antwerpx (Peter)heeft uiteraard overschot van gelijk in zijn betoog. Hij is de enige die het hoofd weet koel te houden, al de anderen kletsen er maar op los uit emotionele uitbarstingen dat het geen naam meer heeft. Wie zijn zij, de anonieme burgers in het jaar 2004, om over dingen zoals idealisme en nationalisme te spreken? Laat me niet lachen. De keuze om bij de Waffen-SS als soldaat te dienen is trouwens een persoonlijke keuze. Welke kritiek heb ik te geven op Nederlanders die bij het Ned. leger gaan? Kijk, dit forum is zo rot als een bedorven appel omdat de typische Duits-Nederlandse vijandigheid keer na keer de kop op steekt. Totaal zonder reden vallen Hollanders de Duitsers aan met volslagen onzinnige aantijgingen van misdaden en andere. De SS is een populair thema bij Ollanders, de mannen zelf kunnen zich niet verdedigen. En een Ollander laat zelden een kans liggen om een goedkope (sic) leugen te gebruiken tegen de Duitsers. Er zit m.i. een groot stuk fustratie achter. Maar ach, ik hoef er me niet druk om te maken want wat de Ollanders hier zoal kakelen heeft juist 0,0 waarde daarbuiten. Als ik bekijk wat "Sjoed" of "Stolk" voorstellen, en dat vergelijk het burgerlijk/militair CV kijk van mijn vriend Oswald ...

Verder: de SS-generaal was Otto Kumm. Overigens de laatste SS-generaal nog in leven. Er werd ook een Ritterkreuzträger geïnterviewd - Kurt Sametreiter (Zugführer u. Ustuf., 3.Kp./SS-Pz.Jäg.Abt.1). Deze man leeft nog. Carl-Heinz B. is wel al vaker voor dit soort dingen aangesproken. Leeft ook nog. Hstuf. Henri Fenet (een Fransman) is helaas overleden. Een zeer aangenaam man. Oswald, een goede vriend van me, was op het einde officier, maar zoals Peter reeds zei, morgen zijn levensverhaal, of toch voor zover dat mogelijk is in een tv-uitzending. Maar de week daarop (deel III) gaan de poppen pas echt aan het dansen (zeker kijken, Peter!) - dan wordt mijn goede vriend Tony geïnterviewd. Dat zal wel wat vuurwerk geven denk ik. Het zijn twee mannen uit totaal verschillende politieke families, die tevens compleet anders denken over hun vroegere inzet. Tony was, zoals Peter wel weet, een bijzonder hooggeplaatste Vlaamse SS-man. Maar meer de 26e op Canvas!

Ajuus, Ollanders!
Plaats reactie