Wat is dit voor een?

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Yannick S.
Lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 19 sep 2006, 20:27

Wat is dit voor een?

Bericht door Yannick S. »

Ik heb al een aantal jaren deze bajonet scabbard, alleen weet ik niet rond welk jaartal deze is gemaakt.
Is deze WOII, omdat enkele mensen zeiden dat dit een british made was, of is dit gewoon eentje uit de '80?

Er staan zover ik kan zien nergens stempels of jaartallen erop.
Voor meer (gedetailleerde) foto's laat maar iets horen.

Afbeelding
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

In ieder geval geen British Made voor de US lijkt mij, daar er geen bajonet oid van de amerikanen inpast?

779
Gebruikersavatar
SV Kenny
Lid
Berichten: 245
Lid geworden op: 06 aug 2006, 16:57
Locatie: België
Contacteer:

Bericht door SV Kenny »

Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Re: Wat is dit voor een?

Bericht door Loek D. »

Yannick S. schreef:Ik heb al een aantal jaren deze bajonet scabbard, alleen weet ik niet rond welk jaartal deze is gemaakt.
Is deze WOII, omdat enkele mensen zeiden dat dit een british made was, of is dit gewoon eentje uit de '80?

Er staan zover ik kan zien nergens stempels of jaartallen erop.
Voor meer (gedetailleerde) foto's laat maar iets horen.

Afbeelding
Post war Belgisch waarschijnlijk...
Yannick S.
Lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 19 sep 2006, 20:27

Bericht door Yannick S. »

FAL bayonet is turkse makelij?
In welke prijsklasse liggen deze, rond de 10 à 20 euro?

Yannick
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Yannick S. schreef:FAL bayonet is turkse makelij?
In welke prijsklasse liggen deze, rond de 10 à 20 euro?

Yannick
Whaha, eerder 2 euro ofzo :lol:
Yannick S.
Lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 19 sep 2006, 20:27

Bericht door Yannick S. »

2 euro's :shock: , Loek weet je nog wat we er destijds voor hadden betaald?
Gebruikersavatar
Daan S.
Lid
Berichten: 971
Lid geworden op: 10 mar 2004, 21:48

Bericht door Daan S. »

FAL Turks? Hahaha

Is Belgisch..

Na 1 sec op GOOGLE;

http://nl.wikipedia.org/wiki/FN_FAL
Gebruikersavatar
Shifty
Lid
Berichten: 2215
Lid geworden op: 31 okt 2004, 22:10
Locatie: Heist od Berg - België
Contacteer:

Bericht door Shifty »

Loek D. schreef:
Yannick S. schreef:FAL bayonet is turkse makelij?
In welke prijsklasse liggen deze, rond de 10 à 20 euro?

Yannick
Whaha, eerder 2 euro ofzo :lol:
Gratis , als je heel lief kijkt naar de jongens die het depot bewaken ..

:wink:
Yannick S.
Lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 19 sep 2006, 20:27

Bericht door Yannick S. »

Okidokie ik weet genoeg, deze ligt morgen bij het vuilnis.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Voor de verzendkosten neem ik hem wel van je over. Bij mijn schede is het stof nog slechter als bij die van jou.
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Yannick S. schreef:Okidokie ik weet genoeg, deze ligt morgen bij het vuilnis.
:roll:

Wat zou je zeggen als mensen dat zouden doen met ww2 spul wat voor hun geen waarde heeft. Dan spreek je er schande van, nu doe je het zelf. Lekker hypocriet ben je... :frownno:

Zou zelf nooit van dit soort spul weggooien. Wordt altijd wel een keer wat waard of is evt. een keer te gebruiken als tijdelijke vervanger van een of andere bajonethouder.

Toentertijd zijn stenguns ook voor zo'n 2 Engelse pond per stuk geproduceerd, moet je eens kijken wat die dingen tegenwoordig waard zijn. Op zijn minst 100 keer zoveel...
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Wie het kleine niet eert...

Bericht door asjemenou »

SiNiStEr schreef:
Yannick S. schreef:Okidokie ik weet genoeg, deze ligt morgen bij het vuilnis.
:roll:

Wat zou je zeggen als mensen dat zouden doen met ww2 spul wat voor hun geen waarde heeft. Dan spreek je er schande van, nu doe je het zelf. Lekker hypocriet ben je... :frownno:

Zou zelf nooit van dit soort spul weggooien. Wordt altijd wel een keer wat waard of is evt. een keer te gebruiken als tijdelijke vervanger van een of andere bajonethouder.

Toentertijd zijn stenguns ook voor zo'n 2 Engelse pond per stuk geproduceerd, moet je eens kijken wat die dingen tegenwoordig waard zijn. Op zijn minst 100 keer zoveel...
Zo is het maar net. Naoorlogse militaria kan inmiddels ook al zeldzaam zijn. Wat de bajonetschede betreft, dit is inderdaad een schede voor een FAL bajonet. Volgens mij is het een al wat oudere uitvoering want de latere (jongere) versie's zijn van kunststof (schede op de foto is toch van metaal???).
Hoe men er hier op komt dat de bajonetschede Turks zou zijn begrijp ik niet helemaal. Zover ik weet heeft de Turkse krijgsmacht nooit de FAL in haar bewapening gehad. Wel heeft men in het Turkse leger de Duitse G3 gehad. Misschien hebben ze deze momenteel nog wel gebruik maar dat weet ik niet zeker.
Yannick S.
Lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 19 sep 2006, 20:27

Re: Wie het kleine niet eert...

Bericht door Yannick S. »

asjemenou schreef:
SiNiStEr schreef:
Yannick S. schreef:Okidokie ik weet genoeg, deze ligt morgen bij het vuilnis.
:roll:

Wat zou je zeggen als mensen dat zouden doen met ww2 spul wat voor hun geen waarde heeft. Dan spreek je er schande van, nu doe je het zelf. Lekker hypocriet ben je... :frownno:

Zou zelf nooit van dit soort spul weggooien. Wordt altijd wel een keer wat waard of is evt. een keer te gebruiken als tijdelijke vervanger van een of andere bajonethouder.

Toentertijd zijn stenguns ook voor zo'n 2 Engelse pond per stuk geproduceerd, moet je eens kijken wat die dingen tegenwoordig waard zijn. Op zijn minst 100 keer zoveel...
Zo is het maar net. Naoorlogse militaria kan inmiddels ook al zeldzaam zijn. Wat de bajonetschede betreft, dit is inderdaad een schede voor een FAL bajonet. Volgens mij is het een al wat oudere uitvoering want de latere (jongere) versie's zijn van kunststof (schede op de foto is toch van metaal???).
Hoe men er hier op komt dat de bajonetschede Turks zou zijn begrijp ik niet helemaal. Zover ik weet heeft de Turkse krijgsmacht nooit de FAL in haar bewapening gehad. Wel heeft men in het Turkse leger de Duitse G3 gehad. Misschien hebben ze deze momenteel nog wel gebruik maar dat weet ik niet zeker.
Aangezien er enkele negatieve reacties zijn gekomen op mijn uitspraak, wat ik ook kan begrijpen, zal ik hem aanpassen. Ik zal hem ergens opbergen, misschien hebben jullie toch gelijk en is het over tientallen jaren meer waard dan het nu is. Bij deze mijn excuses :!:
@ Asjemenou: ik heb op internet enkele pagina's gezien waar zo een vergelijkbare bayonet op stonden en welke in Turkse makelij of gebruik zijn, natuurlijk wat op internet staat is ook niet altijd correct en aangezien ik niets van deze bojonetten afwist, tastte ik dus in het duister, maar ik weet nu dat het niet Turks is en wat het wel is, bedankt hiervoor!!
@ racefiets: Ik zal het onthouden, ik laat wel iets weten.

Yannick
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Oke bedankt.
Plaats reactie