Welke stukken geschut zijn dit?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Demy
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 feb 2007, 23:57
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Welke stukken geschut zijn dit?

Bericht door Demy »

Hoi Allemaal. Ik ben nieuw hier maar lees zo af en toe wel eens mee.
Afgelopen zondag kwam ik een aantal stukken geschut tegen naast de voormalige Koningin Wilhelmina Kazerne bij Ossendrecht. Ik heb daar ooit mijn rijbewijs gehaald.

Mijn vraag aan jullie is:

Om welke stukken gaat het, en wie kan mij er iets meer over vertellen?
Ben ook erg nieuwsgierig naar het rupsvoertuig.

FOTO 1
Afbeelding
FOTO 2
Afbeelding
FOTO 3
Afbeelding
FOTO 4
Afbeelding
Cas
Lid
Berichten: 975
Lid geworden op: 31 aug 2005, 13:09
Locatie: Margraten

Bericht door Cas »

Je 2e foto doet me denken aan een bren carrier, de laatste foto doet met denken aan een Engels kanon
Adoptant van:
T/5 Raymond Leon Miller 327th Glider Infantry Regiment 101st Airborn Division
Sgt Kurt Franzman 28th Inf. Reg 8th Infantry Division
John S. Williams 120th Inf. Reg 30th Infantry Division
Harrold Rogers 119th Inf. Reg 30th Infantry Division
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Foto 1 PAK 40 75 mm antitank kanon, 2e zou de Bren Carrier kunnen zijn, Foto 3 doet me denken aan de Schneider PAK 97/38 75 mm en de laaste doet me denken aan de 24 pounder anti-tank kanon van de Britten..
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Mike.H schreef:Foto 1 PAK 40 75 mm antitank kanon, 2e zou de Bren Carrier kunnen zijn, Foto 3 doet me denken aan de Schneider PAK 97/38 75 mm en de laaste doet me denken aan de 24 pounder anti-tank kanon van de Britten..
24 Pounder? :? :roll:

Lijkt me een 17 Pounder AT gun.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Edgar schreef:
Mike.H schreef:Foto 1 PAK 40 75 mm antitank kanon, 2e zou de Bren Carrier kunnen zijn, Foto 3 doet me denken aan de Schneider PAK 97/38 75 mm en de laaste doet me denken aan de 24 pounder anti-tank kanon van de Britten..
24 Pounder? :? :roll:

Lijkt me een 17 Pounder AT gun.
Ow shit, tuurlijk.

Sorry about that one.
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Demy
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 feb 2007, 23:57
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Demy »

Foto 1 kan ik terugvinden en lijkt me ook inderdaad een 7,5 CM Pak 40 Anti-tank Duits geschut. Foto 2,3,4 weten we dus nog niet zeker. De Bren Carrier's, die ik op internet kan vinden, zien er héél anders uit dan de foto hierboven. Let op het enorme achterwiel. Deze zie je niet op foto's van de Bren Carrier. Tenminste tot nu toe niet. Of zou dit een uitvoering zijn van de zogenaamde "Funnies"? Als dat zo is, wat was het dan?
Demy
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 feb 2007, 23:57
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Demy »

Foto 4 kan er ook af. 17 Pounder. i.d.d.
Gebruikersavatar
Michiel M.
Lid
Berichten: 2466
Lid geworden op: 29 okt 2004, 17:01
Locatie: Beek en Donk
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

De 2e foto is wel degelijk een Brencarrier..
Dat grote wiel achter de carrier hoort niet bij de carrier !!

Hier vergelijk:

Afbeelding
Afbeelding
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
Demy
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 feb 2007, 23:57
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Demy »

[quote="Michiel M."]De 2e foto is wel degelijk een Brencarrier..
Dat grote wiel achter de carrier hoort niet bij de carrier !!

Hier vergelijk:

quote]

Inderdaad. Ga er maar van uit dat dat het grote wiel er i.d.d. niet bij hoort.
Laatst gewijzigd door Demy op 05 feb 2007, 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Ik zie dat je een bezoeje hebt gebracht aan Jan Kanon. Sorry jan de jonge. Zijn museum zat vroeger op sinoutskerke. Foto 3 moet je snel maar weer vergeten want als je goed kijkt zie je dat het helemaal geen loop is.
Demy
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 feb 2007, 23:57
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Demy »

racefiets schreef:Ik zie dat je een bezoeje hebt gebracht aan Jan Kanon. Sorry jan de jonge. Zijn museum zat vroeger op sinoutskerke. Foto 3 moet je snel maar weer vergeten want als je goed kijkt zie je dat het helemaal geen loop is.
Jan Kanon? Locatie leek meer bij de oude legerplaats Ossendrecht te horen. Ik ben daar trouwens jaren niet meer geweest. Volgens mij een gebied waar eind 1944 nog behoorlijk gevochten is. Ik meen me zelfs teherinneren dat tijdens het rijlessen door Bergen op Zoom er nog ergens Dragon Teeths in hartje Bergen op Zoom waren.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Het was vroeger wel een gebouw van defensie maar sinds een jaar of 2 woont Jan de Jonge daar. Hij had vroeger een museum op Sinoutskerke en op dat kleine gehucht woonden 2 Jan de Jonge. Eentje van een transport bedrijf en eentje van het museum. Een keer raden waarom hij de bijnaam Jan Kanon heeft gekregen?

Ik weet niet of zijn museum al weer geopend is maar over het algemeen kan je na een afspraak altijd wel langs komen. Zeer zeker de moeite waard. Hij heeft verdomd veel klein materiaal en ook veel uniformen. Hij is een van de weinige mensen die ik vertrouw als hij zegt dat iets echt is. Je moet echter niet vergeten dat hij niet voor niets zo veel materiaal bij elkaar heeft gekregen als prive verzamelaar. Hij probeerd voor zich zelf de meest interessante sopullen te pakker te krijgen. Ook als dat over de rug is van andere verzamelaars.
Demy
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 feb 2007, 23:57
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Demy »

racefiets schreef:Het was vroeger wel een gebouw van defensie maar sinds een jaar of 2 woont Jan de Jonge daar. Hij had vroeger een museum op Sinoutskerke en op dat kleine gehucht woonden 2 Jan de Jonge. Eentje van een transport bedrijf en eentje van het museum. Een keer raden waarom hij de bijnaam Jan Kanon heeft gekregen?

Ik weet niet of zijn museum al weer geopend is maar over het algemeen kan je na een afspraak altijd wel langs komen. Zeer zeker de moeite waard. Hij heeft verdomd veel klein materiaal en ook veel uniformen. Hij is een van de weinige mensen die ik vertrouw als hij zegt dat iets echt is. Je moet echter niet vergeten dat hij niet voor niets zo veel materiaal bij elkaar heeft gekregen als prive verzamelaar. Hij probeerd voor zich zelf de meest interessante sopullen te pakker te krijgen. Ook als dat over de rug is van andere verzamelaars.
Hoewel lang geleden voor m leek't me een gebouw van de KMT of PMT. Jammer eigenlijk dat het voormalige kazerne legerplaats Ossendrecht leeg staat. Tenminste daar leek 't op.
Gebruikersavatar
jimpert01
Lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 13 aug 2008, 22:09
Locatie: Hoogerheide

Re: Welke stukken geschut zijn dit?

Bericht door jimpert01 »

foto 1: duitse anti tank kanon
foto 2: brencarrier
foto 3: geen idee?
foto 4: canadese anti tank konon

ik woon een stuk van de kazerne/museum vandaan en heb het de eigenaar zelf gevraagd:wink:

gr jimmy
,,A pint of sweat, saves a gallon of blood,,

George S. Patton
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Re:

Bericht door Erik S. »

Demy schreef:
racefiets schreef:Ik zie dat je een bezoeje hebt gebracht aan Jan Kanon. Sorry jan de jonge. Zijn museum zat vroeger op sinoutskerke. Foto 3 moet je snel maar weer vergeten want als je goed kijkt zie je dat het helemaal geen loop is.
Jan Kanon? Locatie leek meer bij de oude legerplaats Ossendrecht te horen. Ik ben daar trouwens jaren niet meer geweest. Volgens mij een gebied waar eind 1944 nog behoorlijk gevochten is. Ik meen me zelfs teherinneren dat tijdens het rijlessen door Bergen op Zoom er nog ergens Dragon Teeths in hartje Bergen op Zoom waren.

De drakentanden staan er nog altijd, ook huizen vol met inslagen en het gebouw met 6 meter breed de tekst "Wehrmachtsbezirkverwaltungslager 4" staan er nog steeds.
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie