Twee aparte Duitse gevonden objecten, enige hulp gewenst :)

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Twee aparte Duitse gevonden objecten, enige hulp gewenst :)

Bericht door Jurrie »

Hoi mensen,

Vorige week ben ik samen met een kamaraad van me een beetje op stap geweest bij ons in de buurt met de metaaldetector en we hebben 2 aparte dingen naar boven gehaald. Nu eens geen hulzen of kogels, maar heel iets anders.

Object 1: Typeplaatje van fabrikant "Lorenz", waarschijnlijk FuG-10
Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

Ik heb de eigenaar van de volgende site gemaild: http://www.cdvandt.org/index.htm , die er volgens mij wel veel verstand van heeft (lees zn site maar es door :shock: ) en bij hem komt dit typeplaatje voor op de FuG-10 apparatuur. Dit is communicatie-apparatuur waarmee tussen vliegtuigen en tussen vliegtuig en de grond gecommuniceerd kon worden. Ik heb naar nog meer informatie gevraagd, aangezien het typeplaatje op een subdeel zit van de FuG-10, de zogenaamde RG10a (Röhrengerät 10a).

Te lezen op het plaatje zijn: Baumus (de rest is niet te lezen maar er staat "Baumuster", oftewel ontwerp (-nummer) en een Werk-Nr, waarvan het nummer zelf ook te lezen is, het Lorenz logo, de aanduiding "Anf z" wat zoveel betekent als "order nummer / bestemming" en de aanduiding Ln met een nummer. De aanduiding "Ln" betekent Luftnachrichtentruppen.

Indien iemand meer van deze materie weet, graag. Met typenummers e.d. opgooglen kom ik verder niet zo ver.


Object 2: Geen id, stamped met een adelaar + HK
Afbeelding
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Ik heb geen idee wat dit object is. het is een halve ring, ongeveer 1 cm hoog, 3 a 4 cm in doorsnede en aan de binnenkant is ongeveer 3-4 mm hoog een stuk schroefdraad.

Iemand enig idee waarvan dit is / zou kunnen zijn?

Misschien dat na enig schoonmaakwerk de nummers onder de adelaar ook te zien zullen zijn, maar nu vooralsnog niet. De tandenborstel met wat heet water is er al aan te pas geweest, met als een reiniging met een ultrasoonreiniger.

Zo, ik dacht: dit wilde ik even delen. En wie weet weet iemand meer over de FuG-10 (er is wel het een en ander op te Googlen, dus de standaardinformatie heb ik) en met name het subdeel RG10a. Het tweede item is me helemaal onbekend wat het is, maar wie weet weet iemand het hier :).

Greetz & bedankt,

Jurrie
Laatst gewijzigd door Jurrie op 12 feb 2007, 20:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

Geen idee Jurgen, je kunt het eens vragen op http://www.bodem-vondsten.nl daar zit wel wat kennis over vliegtuig materiaal wat uit de grond komt. Iniedergeval wel een leuke vondst.
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Bericht door Jurrie »

Hoi Polte,

Bedankt voor je tip, iki zal het daar ook eens posten. Jammer genoeg dat het dan geen standaard-identificeer-baar-onderdeel is :(

Wel leuk en apart uiteraard!

Greetz,

Jurrie
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

Dat is niet jammer maar maakt de vondst alleen maar interessanter!
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Bericht door Jurrie »

Dat bedoelde ik ook het met laatste eigenlijk! Ik vind het zeker leuk, maar hoop uiteindelijk wel te vinden waar het voor was :D

Greetz,

Jurrie
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Bericht door Jurrie »

Niemand :(?

Greetz,

Jurrie
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Bericht door Jurrie »

Ik heb via een ander forum te horen gekregen dat het 2de object waarschijnlijk een lagerschaal is. M'n zoekmaat weet vrij zeker te weten dat het dit NIET is.

Iemand een idee?

Greetz,

Jurrie
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

En hoe weet hij dat zo zeker?
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
Plaats reactie