dolk uit wo2?

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
-B -B
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 feb 2007, 09:26

dolk uit wo2?

Bericht door -B -B »

Dit heb ik nog hier liggen het is van m'n Opa geweest die heeft bij de Nederlanders gevochten in de 2de wereld oorlog.
Dus is dit met uit de 2de wereld oorlog of niet en de houder?

http://pic15.picturetrail.com/VOL620/45 ... 148024.jpg

http://pic15.picturetrail.com/VOL620/45 ... 148034.jpg
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Bericht door Bert-Jan »

Lijkt mij een soort van rambo mes zit er geen kompas op de bovenkant ?
-B -B
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 feb 2007, 09:26

Bericht door -B -B »

Nee maar het kan heel goed dat het er gezeten heeft. Je kan de bovenkant er af draaien en dan kun je in het handvat iets in doen...
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

bertjan schreef:Lijkt mij een soort van rambo mes zit er geen kompas op de bovenkant ?
Lijkt er wel heel erg op.
Het is hoe dan ook geen wo2 item.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Inderdaad absoluut na-oorlogs.
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Gebruikersavatar
mdg
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 feb 2007, 19:08

Bericht door mdg »

Deze dolk is bij mijn weten uitgebracht nav de eerste Rambo film First Blood. Heb zelf ook zo een in bezit.Men kon deze in iedere stock-amercain vinden.In het heft zitten normaal watervaste lucifers,een draadzaag,visdraad met loodjes enz...,de dop is voorzien van een kompas.
De opvolger hiervan is veel beter van kwaliteit en was nav de tweede Rambo film.Heb deze ook in bezit.
En de opvolger hiervan nav Rambo drie film is nog beter,maar spijtig genoeg heb ik deze niet.
Dus zeker en vast niets te maken met eender welke oorlog ook.
Spijtig genoeg natuurlijk
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Bijgaand een mooi voorbeeld van ook zo een (Fake) :? Kar - Bar mes deze is zeer fraai nagemaakt gestempeld en al een zeer robuste uitvoering totale lengte 33 cm. Enkel een vreemde schede lijkt wel self - made er is wel zwaar leer gebruikt beter als van de originle Kar - Bar wand dat is een slappe dweil schede tevens is alles mooi afgewerkt aan dit mes.Als beginnende verzamelaar zou je met zulks soort messen in de verleiding kunnen komen dat het om een(2WO) mes gaat , en dat is bij deze dus ook niet het geval is.. recentelijk namaakt.Ik heb hem al wel vanaf 1970 dus toen werd dat ook al gedaan.

Een origineel 2WO productie Kar - Bar is meestal te herkennen aan de stempels op de stootplaat bv USN M2 / RCC tevens kling gestempeld achter de stootplaat met US Navy en de zeer vroege Kar - Bar messen zijn vaak van RH PAL 37 of van Camillus USMC De handgreep is van geperst leer met 5 groeven evt met plastik spacers achter de stootplaat kleuren rood en zwart ivm vochtwerking.De achterdop op de handgreep waardoor de kling naar buiten komt moet stervorming gehamerd zijn of geschroef tevens met een pin bevestiging door en door ik zou zo nog wel even door kunnen gaan :) .ect


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
jeffie
Lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 02 jun 2005, 14:44
Locatie: 0031 - 010

Bericht door jeffie »

Staat er ook één op Marktplaats. Als zijnde Survival Mes (rambo).

Linkje
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

custom schreef:Een origineel 2WO productie Kar - Bar is meestal te herkennen aan de stempels op de stootplaat bv USN M2 / RCC tevens kling gestempeld achter de stootplaat met US Navy en de zeer vroege Kar - Bar messen zijn vaak van RH PAL 37 of van Camillus USMC De handgreep is van geperst leer met 5 groeven evt met plastik spacers achter de stootplaat kleuren rood en zwart ivm vochtwerking.De achterdop op de handgreep waardoor de kling naar buiten komt moet stervorming gehamerd zijn of geschroef tevens met een pin bevestiging door en door ik zou zo nog wel even door kunnen gaan :) .ect
Als voorbeeld van een originele Ka-bar hier een stel foto's van die van mij. Deze heeft een ongemarkeerde of gestempelde schede en is niet "zo slap als een dweil" zoals Custom zegt maar hij is inderdaad wel vrij soepel. Deze schede heeft er nog steeds de lederen veter aanhangen waarmee de schede om het bovenbeen gebonden kon worden.
Verder is het mes inderdaad USMC gemarkeerd en aan de andere kant KA-BAR, Orlean NY. Dat het mes ook daadwerkelijk door een marine gebruikt is, is te zien aan de kleine putjes die op het lemet zitten. Dit zijn duidelijk putjes die ontstaan zijn door zout aanvreting. Zout zeewater dus.
De kwaliteit van het mes blijkt wel uit het feit dat het mes nog steeds vrij scherp is(vooral het deel vlakbij de punt kun je, je vingers nog flink aan openhalen) en aan het feit dat het ding nauwelijks beschadigd en/of geroest is ondanks het gebruik.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Ziet er goed uit deze K- B vraagje is de endkap geschroeft of gepint?

NB: ik heb nog een K- B USMC Mark 2 copie blauwdruk tekening liggen vanuit de fabriek
1942 enkel van het lemmet met alle maten erop.
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

custom schreef:Ziet er goed uit deze K- B vraagje is de endkap geschroeft of gepint?

NB: ik heb nog een K- B USMC Mark 2 copie blauwdruk tekening liggen vanuit de fabriek
1942 enkel van het lemmet met alle maten erop.
Sorry voor de late reactie. De eindkap(of pommel) van mijn mes is gepint. Er loopt een staaf door het handvat heen die zo te zien vast is gelast o.i.d. :)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Als er aan gelast is zoals je zegd is dat recent gebeurd K- B messen werden nooit aan gelast deze zijn enkel geklonken of geschroefd!
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Denk dat niet helemaal duidelijk is wat ik bedoel. Hier is twee foto's van de onderkant van de pommel of zoals jij het noemt "eindkap" van mijn USMC Kabar. ;)

AfbeeldingAfbeelding
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Dat is niet gelast hoor!!!maar de angel is stervormig gehamerd !! ....dus geklonken, en da's OK zo.
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Hmmm dus toch, ik vond het er niet echt gehamerd uitzien maar als jij het zegt geloof ik je daar dan maar in... ;)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Plaats reactie