Kiezer tegen dubbele nationaliteit.

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Seyffardt schreef:Waarom zouden moslimaanhangers in Nederland anders reageren op de belediging van de profeet dan in andere landen?
Dat is een interessante vraag waar ik geen antwoord op weet. Het feit is dat ze anders gereageerd hebben op de belediging van de profeet dan in andere landen. Er zijn geen massa-demonstraties geweest tegen de westerse vrijheid van meningsuiting en vrijheid tot belediging.

Waarom zouden volgens jou de 'moslimaanhangers' in Nederland anders gereageerd hebben op de cartoonrel dan de 'moslimaanhangers' in bijvoorbeeld Jordanië?
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

To Tall schreef:Jij vindt dan zeker dat Theo van Gogh is doodgeknuffeld?

Vind wat met hem is gebeurd toch aardig op een lynchpartij lijken.
Van Dale schreef:lyn·chen (ov.ww.)
1 (een van misdaad verdachte persoon) in samenwerking met anderen zonder proces vermoorden
Ik vind dit niet een typisch voorbeeld van een meute mensen die door emotie overheerst het recht in eigen hand neemt, maar vind het wel een goed voorbeeld hoe iemand vermoord is om zijn standpunten en berichten.

Oké; één extremist heeft een prominente Nederlander vermoord. Is dat een bewijs dat je in Nederland geen kritiek mag uiten op of grapjes mag maken over de profeet Mohammed zonder dat dit je de kop kost? Het bewijst in ieder geval dat het uiten van kritiek en opinie op de manier dat meneer Van Gogh dat deed niet zonder risico was.

Blijft voor mij staan dat de bedreiging van de Islam en ook van moslimterreur ernstig overschat wordt, waardoor vele Nederlanders ten onrechte gecriminaliseerd worden.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
To Tall
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 18 feb 2007, 20:43
Locatie: Nijmegen, Netherlands
Contacteer:

Bericht door To Tall »

okke schreef:
To Tall schreef:Jij vindt dan zeker dat Theo van Gogh is doodgeknuffeld?

Vind wat met hem is gebeurd toch aardig op een lynchpartij lijken.
Van Dale schreef:lyn·chen (ov.ww.)
1 (een van misdaad verdachte persoon) in samenwerking met anderen zonder proces vermoorden
Ik vind dit niet een typisch voorbeeld van een meute mensen die door emotie overheerst het recht in eigen hand neemt, maar vind het wel een goed voorbeeld hoe iemand vermoord is om zijn standpunten en berichten.

Oké; één extremist heeft een prominente Nederlander vermoord. Is dat een bewijs dat je in Nederland geen kritiek mag uiten op of grapjes mag maken over de profeet Mohammed zonder dat dit je de kop kost? Het bewijst in ieder geval dat het uiten van kritiek en opinie op de manier dat meneer Van Gogh dat deed niet zonder risico was.

Blijft voor mij staan dat de bedreiging van de Islam en ook van moslimterreur ernstig overschat wordt, waardoor vele Nederlanders ten onrechte gecriminaliseerd worden.
Ja, het was er maar één die het deed, maar toch vindt ik het een lynchpartij (openbare standrechtelijke executie zonder rechtspraak). Maar om je daarop toe te spitsen vindt ik eigenlijk net zo vervelend als het generaliseren van alle Moslims, of welke groep dan ook.

Ik ben het met je eens dat de bedreiging van de Islam en ook de Moslimterreur wordt overschat. Maar zoals altijd is het de enkeling die het voor de meute verpest en wordt iets wat niet te definieren is verwerkt door de betreffende bevolkingsgroep samen te prakken als een soort stamppot en daar dan een kuiltje met jus in (als je snapt wat ik bedoel en volgens mij zeg ik daarmee hetzelfde als jij).

Gr.,
Too Tall
Voor re-enactment gear ga je naar Island Depot
Kijk ook eens op Uitgeverij De Duivelsberg
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

okke schreef:
Oké; één extremist heeft een prominente Nederlander vermoord. Is dat een bewijs dat je in Nederland geen kritiek mag uiten op of grapjes mag maken over de profeet Mohammed zonder dat dit je de kop kost?
Ja, gezien de al dan niet stilzwijgende goedkeuring van de moord in Moslimkringen. De media hebben daar uitgebreid aandacht aan besteed.
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Je kraamt onzin uit, Seyffardt. De 'al dan niet stilzwijgende goedkeuring van de moord in Moslimkringen' is geen bewijs dat grapjes maken over de profeet je je kop kost.
In plaats van het benoemen van de angst en what-if-scenario's, heb ik je herhaaldelijk praktijkvoorbeelden gevraagd van het lynchen van mensen die grapjes maken over Mohammed.
Eén Nederlander die allochtonen steevast beschreef als geiteneukers en die samen met Hirsi Ali een zeer kritische filmpje maakte over de Islam, is vermoord door een enkele extremist.

Heb je voorbeelden van de enorme intolerantie van de Nederlanders die vrijdags naar de moskeeën gaan voor hun gebedsdiensten? Van de agressie ze uiten en de lynchpartijen die ze organiseren als er over hun heilige profeet grapjes gemaakt worden?
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Wat wil je nou eigenlijk, Okke? Je blijft maar doorgaan en intussen ga je doodleuk voorbij aan allerlei zaken die ik aangedraag en waar je dus blijkbaar geen weerwoord op hebt. Wat ik heb willen aangeven is de intentie en het verschil in beleving en (in)tolerantie door middel van een voorbeeld:
Nou, dan ga je bijvoorbeeld eens op het Paul Krügerplein in Den Haag staan roepen dat de profeet Mohamed een vuile knoflookvreter is.
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Gebruikersavatar
hendrik
Lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 04 dec 2006, 19:01

Bericht door hendrik »

Ik zou niet graag op het Paul krügerplein roepen, dat Mohammed een vuile knoflookvreter is, net zo min asl dat ik op het dorpsplein in Staphorst zou durven roepen dat Jezus Christus een hoerenloper is. In het laatste geval zou het wel eens zo kunnen zijn, dat er een aantal Staphorsters fink over de rooie gaan.

Ik denk dat we dit alles binnen de context van realiteit en fatsoen moeten zien.
That's democracy
Winston Churchill na zijn verkiezingsnederlaag meteen na de oorlog.
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Grappig, ik hoorde laatst de opmerking dat met de toenemende invloed van de Islam in Nederland, men een soort van 'Staphorst in het groot' had binnengehaald. Ik denk dat die vergelijking wel een beetje opgaat.
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Kan je dat uitleggen, Seyffardt, want de vergelijking ontgaat mij?
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Rednas
Lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:39

Bericht door Rednas »

Seyffardt schreef:Grappig, ik hoorde laatst de opmerking dat met de toenemende invloed van de Islam in Nederland, men een soort van 'Staphorst in het groot' had binnengehaald. Ik denk dat die vergelijking wel een beetje opgaat.
Ik hoorde laatst een interview met onze knuffelmarokkaan (ali B) dat toen hij Staphorst binnenkwam als eerste een groep meisjes met hoofddoeken (moslims) tegen kwam.
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

okke schreef:Kan je dat uitleggen, Seyffardt, want de vergelijking ontgaat mij?
Zowel de gereformeerde kern van Staphorst als de Islam kunnen beiden gekenschetst worden als fanatieke religieuzen.
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Je durft de gereformeerde kern van Staphorst te vergelijken met de Islam in het algemeen? Dat is zoiets als Het Christendom (en alle westerlingen die niet gelovig zijn) vergelijken met Alevieten.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Mag jou, alvorens te antwoorden, een persoonlijke vraag stellen? Begrijp je mij nu werkelijk zo slecht of doe je maar alsof? Jij stelt een vraag, ik geef antwoord en vervolgens stel je de vraag in een andere vorm opnieuw, waarbij je te kennen geeft dat je mijn antwoord niet snapt. En dat gaat zo maar door. Lees dit eens terug, dan zie je dat het antwoord al lang gegeven is.
Seyffardt schreef:Grappig, ik hoorde laatst de opmerking dat met de toenemende invloed van de Islam in Nederland, men een soort van 'Staphorst in het groot' had binnengehaald. Ik denk dat die vergelijking wel een beetje opgaat.
okke schreef:Kan je dat uitleggen, Seyffardt, want de vergelijking ontgaat mij?
Seyffardt schreef:
Zowel de gereformeerde kern van Staphorst als de Islam kunnen beiden gekenschetst worden als fanatieke religieuzen.
okke schreef:Je durft de gereformeerde kern van Staphorst te vergelijken met de Islam in het algemeen? Dat is zoiets als Het Christendom (en alle westerlingen die niet gelovig zijn) vergelijken met Alevieten.
Nee, Okke, dat schreef ik dus niet. Ik schreef: zowel de gereformeerde kern van Staphorst als de Islam kunnen beiden gekenschetst worden als fanatieke religieuzen. Met andere woorden:ze zijn in zoverre met elkaar te vergelijken dat ze beiden spartaans en onwrikbaar zijn m.b.t. hun respectievelijke religies. Ik bedoel dus niet dat beide religies inhoudelijk op elkaar lijken.
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Seyffardt, ik begrijp je werkelijk niet, want zoals ik al schreef lijkt het alsof jij de streng-gereformeerde stroming binnen de Christelijke religie wilt vergelijken met de Islam als geheel.
Ik wil je wel even uit de droom helpen, want de Islam is niet spartaans en onwrikbaar. Netzomin dat het Jodendom spartaans en onwrikbaar is of het Christendom.
Ja, er zijn zeer strikte en behoudende stromingen binnen de Christelijke Kerk, zoals de gereformeerde kerk in Staphorst. Ook zijn er binnen de Islam zeer strikte en behoudende stromingen.

Uit jouw vergelijking lijkt dat jij het spartaanse en onwrikbare van enkele stromingen binnen de Islam wil toeschrijven aan álle stromingen binnen de Islam. Oftewel, een soort 'Staphorst in het groot'. De vergelijking is, als je hem zo bedoelt, verkeerd en doet bovendien onrecht aan alle vrijdenkende en progressieve stromingen binnen de Islam.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

okke schreef:Seyffardt, ik begrijp je werkelijk niet, want zoals ik al schreef lijkt het alsof jij de streng-gereformeerde stroming binnen de Christelijke religie wilt vergelijken met de Islam als geheel.
Precies, dat staat er! Ik ben benieuwd wat jij aan steekhoudende argumenten kunt opvoeren om aan te tonen dat er werkelijk vrijdenkende en progressieve Islam stromingen bestaan. De Islam is meer dan alleen een godsdienst. Het omvat ook een maatschappijvisie, een ethiek en praktische richtlijnen voor het dagelijks leven. Ik wil je er met nadruk even op wijzen dat de Koran, zoals deze in gedrukte vorm over de gehele wereld bekend is, slechts een deel van de lading dekt. De Sharia, de islamitische wetgeving, is voor Moslims van groot belang. De Sharia is welliswaar gebaseerd op de Koran, op overleveringen van de profeet Mohamed, maar ook op interpretaties van geleerden en op de overeenstemming hierover in een bepaalde tijdsperiode.
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Plaats reactie