Onbekende spulletjes

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
m_durwael
Lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 jan 2006, 12:38

Onbekende spulletjes

Bericht door m_durwael »

Hey iedereen,

Ik heb gisteren 2 spulletjes gekregen. Een flesje en een doosje. Het flesje dient om te onsmetten na een gasaanval veronderstel ik.
Kan er mij iemand iets meer zegge over de herkomst en het vroegere gebruik van deze spullen?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dank bij voorbaat
Verzamel hoofdzakelijk foto's van duitse soldaten in actie. Wie iets aan te bieden heeft stuur me gerust een emailtje.
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Bericht door viny »

Schoonmaakmiddel, voor het gasmasker en als ik het goed het is dat langwerpige soort van vet om het gasmasker niet te laten uitdrogen?
'War is delightful for those who have not experienced it'
m_durwael
Lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 jan 2006, 12:38

Bericht door m_durwael »

Is dit van duitse makelij?


Groeten
Verzamel hoofdzakelijk foto's van duitse soldaten in actie. Wie iets aan te bieden heeft stuur me gerust een emailtje.
Gebruikersavatar
Eric
Lid
Berichten: 1275
Lid geworden op: 15 mei 2005, 21:30

Bericht door Eric »

m_durwael schreef:Is dit van duitse makelij?


Groeten
Ja. :)
"Hey, bloody bucket division, our bucket, your blood."
Gebruikersavatar
Julian
Lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 16 jul 2005, 19:08
Locatie: Twisk, NH

Bericht door Julian »

viny schreef:Schoonmaakmiddel, voor het gasmasker en als ik het goed het is dat langwerpige soort van vet om het gasmasker niet te laten uitdrogen?
Nee nee, het zijn beide ontsmettingsmiddelen voor als bijv. je huid in aanraking is gekomen met een bepaald soort gas dat dat aantast.
Maar inderdaad Duits ja.
Gebruikersavatar
Julian
Lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 16 jul 2005, 19:08
Locatie: Twisk, NH

Bericht door Julian »

Trouwens, mocht je dat tablet willen verkopen dan heb ik wel interesse, ik mis er nog eentje namelijk :wink: !
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Het is allebei ontsmettingsmiddel zoals Julian al zei. Het langwerpige busje is voor of vroegoorlogs en bevatte tabletten of poeder en vanaf 42 of 43 werd dit type busje vervangen door het flesje. In het flesje zat, als ik het me goed herinner, vloeistof en dus geen tabletten of poeder meer.

Deze flesjes heb je ook nog in het oranje. Deze bevatten echter een bepaald zuur om wapens mee schoon te maken. Was dus belangrijk om deze 2 niet met mekaar te verwarren... :evil:
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
m_durwael
Lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 jan 2006, 12:38

Bericht door m_durwael »

Bedankt voor de informatie mannen :)
Verzamel hoofdzakelijk foto's van duitse soldaten in actie. Wie iets aan te bieden heeft stuur me gerust een emailtje.
Plaats reactie