Wie kan hier meer over vertellen?

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Wie kan hier meer over vertellen?

Bericht door asjemenou »

Wie kan mij iets meer vertellen over één of meerdere onderstaande voorwerpen. Ze zaten tussen een partij militaria die ik onlangs heb gekegen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een schede voor het Amerikaanse M1 bajonet. Als ik het wel heb is dit een M7 scabbard. De schede is niet gedateerd. Wel staat er op het fiberglas gedeelte een merkje van de fabrikant (zie de derde foto). Kan gezien worden of dat deze schede een oorlogsaanmaak is? Nu zoek ik een bijbehorend (kort) bajonet voor deze schede. Moet ik nog op iets speciaals letten? (wapens zijn nu eenmaal niet mijn sterkste kant)

Afbeelding

Een tweetal verbandpakjes van het Nederlandse leger. De pakjes zijn ongedateerd. Uit welke periode kunnen deze pakjes zijn?

Afbeelding

Een onbekend tasje. Het tasje is gemaakt van groene canvas en voorzien van een metalen drukker. Het tasje heeft geen ophanglus o.i.d. De afmeting is ± 8x8 cm.

Afbeelding

Afbeelding

Een flink in de blanco gezet pistoolholster. Gelet op het materiaal en de oorspronkelijke grijze kleur heb ik het vermoeden dat het van Britse makelij is. Kan dit WOII zijn?
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Het holster is een Canadees. Weet niet of de stempels aan de binnenzijde nog te lezen is? Vermoedelijk staat er dan ZL&T Ltd, maar MS&U Ltd kan ook nog. Je kan ook in de drukker kijken vermoedelijk staat er dan iets in de richting van United Cars Canada.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Canadees pistoolholster

Bericht door asjemenou »

Bedankt voor je reactie Nico, je hebt helemaal gelijk. In de drukker staat inderdaad de inscriptie "United Cars Canada". In het holster staat heel vaag een stempel met iets van "20 ZL". Onderstaande foto's kreeg ik via de mail van iemand toegestuurd.

Afbeelding AfbeeldingAfbeelding

Dit is dan welliswaar een gele uitvoering maar het gaat natuurlijk om het model. Het vreemde vind ik alleen dat bij mijn exemplaar gedeeltelijk een stuk van de bovenste laag webbing is afgesneden. Misschien is het nog interessant om de blanco van het pistoolholster af te koken.
Het pistoolholster is net als de overige objecten afkomstig van een verzamelaar van KNIL militaria. Ik heb dan ook wel het vermoeden dat de meeste objecten door het Nederlandse leger zijn doorgebruikt tijdens de politionele actie's in Nederlands Indië. Het is dus ook goed mogelijk dat de eerder genoemde verbandpakjes vroeg naoorlogse makelij zijn maar ik kan dit model verbandpakje nergens in terug vinden. Hopelijk herkent iemand de pakjes. Dit geldt uiteraard ook voor het groene canvas tasje.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

US objecten

Bericht door asjemenou »

Misschien ook wel aardig om hier te laten zien. Ook deze US objecten zaten in de partij militaria. Inmiddels zijn deze objecten allemaal al herkent als US uitrusting zijnde door de grootste US militariakenner op dit forum.

Afbeelding

Bovenste riem is een draagriem voor een kaartentas (Dispatch case M-1938). Daaronder een broekriem, 1943 gedateerd. Als derde een ammo belt enigszins verbleekt door de tropenzon. De ammo belt heeft links 4 vakken. Deze uitsparing is om een magazijntasje voor het .45 pistool op de ammo belt te kunnen bevestigen. Links aan de ammo belt is een schede voor het M1 bajonet bevestigd. Als laatste een bandolier. Dit is waarschijnlijk een naoorlogs model.
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

Volgens mij zijn de verbandpakjes Nederlands Wo2, gezien de instructie. Zo'n soort instructie staat namelijk ook in mijn Handleiding voor eht vooroefeningsinstituut. Ik ga het checken.
Heb het gecheckt en inderdaad: het strookt met wat er in het handboek staat. Het is dus Nederlands of KNIL. Als je het wilt verkopen: PB me
koen
Lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 05 sep 2004, 14:22

Bericht door koen »

Als er een K nummer op staat is het wo2, anders voor of na. Van de duitsers moest er een K nummer op.

Blanco proberen af te koken raad ik persoonlijk af, waarschijnlijk is het ook toen gebeurt, voor mij het zelfde als bijv. nieuwe decal's op een helm plakken omdat de oude weg gekrast zijn.

Knil en Ned-Indië dingen zijn bij mij ook altijd welkom, Ned-Indië en Amsterdam en omsterken is een specificatie van me :wink:
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Verbandpakjes

Bericht door asjemenou »

Bedankt voor de reactie in ieder geval jongens. Een K nummer komt op de verpakking van de verbandpakjes niet voor. Dus ik hou het nog maar even op vroeg naoorlogse verbandpakjes van het Nederlandse leger. Over het verwijderen van de blanco op het pistoolholster denk ik nog even na. Al denk ik niet dat de blanco kort na de oorlog is aangebracht.
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Bericht door Bert-Jan »

Die verbandpakjes zijn 100% van voor 1940.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Verbandpakjes

Bericht door asjemenou »

Waarom denk jij dat de verbandpakjes van voor 1940 zijn Bertjan? Herken jij ze als dusdanig?
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Bertjan is de kenner op gebied van NL militaria!
Als hij zegt dat het zo is kun je het wel geloven :)
Deas Gu Cath
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Bericht door Bert-Jan »

Jah echt die van na 1940 waren anders.
koen
Lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 05 sep 2004, 14:22

Bericht door koen »

Wouter schreef:Bertjan is de kenner op gebied van NL militaria!
Als hij zegt dat het zo is kun je het wel geloven :)
Dat is slap, Hij weet veel, maar is een mens, dus kan niet alles weten, hij kan ook wel eens iets fout hebben ;)
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Verbandpakjes

Bericht door asjemenou »

asjemenou schreef:Waarom denk jij dat de verbandpakjes van voor 1940 zijn Bertjan? Herken jij ze als dusdanig?
Mijn vragen aan Bertjan zijn niet kritisch bedoelt. Ik weet dat Bertjan Nederlandse militaria verzameld. Daarom is zijn bewering des te interessanter voor mij. Ik weet dat het naoorlogse standaard individuele noodverband voor de Nederlandse soldaat er anders uitziet (groene canvas verpakking) dan de verbandpakjes op de foto.

Afbeelding

De etiketten op de verbandpakjes zijn overduidelijk; "Verbandpakje van het Nederl. Leger". Jammer genoeg zijn de verbandpakjes niet gedateerd. Speurwerk in boeken en het Internet leveren mij tot nu toe nog niets op. Vandaar deze topic dus.
Zoals eerder gezegd zijn de verbandpakjes afkomstig van een verzamelaar wiens verzameling grotendeels bestond uit militaria uit het voormalige Nederlands Indië. Naast deze Nederlandse verbandpakjes zaten er tussen de militaria ook een 3-tal Britse WOII gedateerde "First Field dressings". Deze waren voor mij niet zo moeilijk te herkennen. Wellicht dus ook gebruikt door de Nederlanders in Nederlands Indië.
Maar goed de vraag blijft, uit welke periode komen de Nederlandse verbandpakjes? Is het wellicht Nederlands Indische aanmaak?
Plaats reactie