Jumpsuit

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
karell
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 31 mei 2006, 11:56

Jumpsuit

Bericht door karell »

Een eerdere post ging over m42 jumpsuit. Nou had ik hier een vraag over, maar op vorige post was zo'n conflict ontstaan dat ik hierover even een nieuwe post open.

ik ben een leek op het gebied van kleding in de tweede wereldoorlog.

daarom is mijn vraag: wat is het verschil tussen m42 en m43 jumpsuit?
wie(82nd/101st) draagde welke en wanneer?

staan die 42 en 43 voor jaartal of het zijn het gewoon opvolgeende nummers?
Van de m42 zijn genoeg foto's te vinden: o.a.
http://www.101airborneww2.com/SimmonsM42.jpg

maar van de m43 kan ik niet echt een duidelijke vinden..(naja ik weet neit precies wanneer het een m43 is)

wie kan mij met deze vragen helpen?

alvast bedankt
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Bericht door Mr Mojo Risin »

Mijn uitleg (corrigeer maar als ik fout ben):

De M42 Jumpsuits zijn gebruikt door 82nd en 101st. De laatste keer dat ze in M42 zijn gesprongen was met D-Day. Het leger streefde naar 1 basisuniform voor alle onderdelen van het leger. Toen is de M43 in gebruik genomen. Tijdens Operation Market zijn de meeste mannen in M43 gesprongen, toch zijn er nog heel wat die een M42 aanhadden. Je moet er het forum maar eens op nalezen er bestaan nog andere topics waar in wordt uitgelegd wat wanneer is gedragen en door wie.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Ik verplaats deze even naar Geallieerd onder de volgende voorwaarde: