Jumpsuit

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
karell
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 31 mei 2006, 11:56

Jumpsuit

Bericht door karell »

Een eerdere post ging over m42 jumpsuit. Nou had ik hier een vraag over, maar op vorige post was zo'n conflict ontstaan dat ik hierover even een nieuwe post open.

ik ben een leek op het gebied van kleding in de tweede wereldoorlog.

daarom is mijn vraag: wat is het verschil tussen m42 en m43 jumpsuit?
wie(82nd/101st) draagde welke en wanneer?

staan die 42 en 43 voor jaartal of het zijn het gewoon opvolgeende nummers?
Van de m42 zijn genoeg foto's te vinden: o.a.
http://www.101airborneww2.com/SimmonsM42.jpg

maar van de m43 kan ik niet echt een duidelijke vinden..(naja ik weet neit precies wanneer het een m43 is)

wie kan mij met deze vragen helpen?

alvast bedankt
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Bericht door Mr Mojo Risin »

Mijn uitleg (corrigeer maar als ik fout ben):

De M42 Jumpsuits zijn gebruikt door 82nd en 101st. De laatste keer dat ze in M42 zijn gesprongen was met D-Day. Het leger streefde naar 1 basisuniform voor alle onderdelen van het leger. Toen is de M43 in gebruik genomen. Tijdens Operation Market zijn de meeste mannen in M43 gesprongen, toch zijn er nog heel wat die een M42 aanhadden. Je moet er het forum maar eens op nalezen er bestaan nog andere topics waar in wordt uitgelegd wat wanneer is gedragen en door wie.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Ik verplaats deze even naar Geallieerd onder de volgende voorwaarde:
Eenheden & Uitrusting schreef:Vragen betreffende bijvoorbeeld velduitrusting of andere verzamelaars onderwerpen horen hier niet thuis. De uitrusting die hier bedoeld is, zijn bijvoorbeeld de wapens, voertuigen en gebruikte techniek van de verschillende strijdende machten gedurende de Tweede Wereldoorlog.
Vriendelijke groet,

Dodo
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Michiel M.
Lid
Berichten: 2466
Lid geworden op: 29 okt 2004, 17:01
Locatie: Beek en Donk
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

Karell,

De verschillen tussen de M42 en de M43 zijn niet te missen..

De M42 is khaki van kleur, heeft schuine zakken met drukknoppen en een rits. De M43 is groen, heeft rechte zakken met knopen en geen rits maar knopen.
Beide hadden ze zakken op de zijkanten van de broeken. Om de inhoud van de zakken in de zakken te houden waren er touwtjes aan de
binnenkant bevestigd die om de zakken heen geknoopt konden worden.

Dan heb je nog de M42 re-enforced suits. Toen bleek dat de huidige M42 niet stevig genoeg was voor heavy combat,
begonnen de riggers (naaisters) de knieën, ellebogen en de binnenkanten van de zakken te verstevigen met dik groen canvas.

Dan had je ook nog het M41 model. Dit model was de voorganger van de M42 en lijkt ook erg veel op de M42.
Het verschil zit echter in de borstzakken. De flappen van de M41 zijn kleiner en hebben slechts één drukknop ipv twee.

Links een M41, daarnaast een M42, een re-enforced M42, rechts een M43.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Tijdens D-Day sprongen de troopers met de M42. Zowel 82AB als 101AB dus. Meer dan 90% sprong met de re-enforced, toch waren er enkele die met een un-reenforced sprongen.
De suits voor D-Day werden met CC-2 ingesmeerd. Dit voorkwam het het doordringen van gas door de suits. Dit stonk echter flink,
en ook hier probeerde enkelen onderuit te komen door de suits bijv met food-powder in te smeren. Sommige kookten het er na de sprong uit.

Vanaf Market Garden werd de M43 in gebruik genomen. Omdat het US leger veel verschillende uniformen had, en het aantal zo beperkt mogelijk wilde houden.
Ook hier weer, 82AB en 101AB. Het 17AB sprong tijdens Varsity ook in de M43.
De AB M43 is dus hetzelfde als het standaard infantry model, maar ook hier hebben de riggers er zakken aan de zijkanten aan vast genaaid.
Ook werden sommige M43 broeken verstevigd met dik canvas, maar dit was niet gebruikelijk en werd dus ook bijna niet gedaan.
Dit werd vooral in één divisie gedaan, 17th AB als ik me niet vergis.
Echter zijn er in Market Garden zeker wel M42 suits gebruikt. Nagenoeg het hele 504PIR sprong in M42.
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Michiel M. schreef:de riggers (naaisters)
:lol:
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Michiel M.
Lid
Berichten: 2466
Lid geworden op: 29 okt 2004, 17:01
Locatie: Beek en Donk
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

Achja, duidelijke taal he 8)
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

M43 broek

Bericht door asjemenou »

Michiel M. schreef:...De AB M43 is dus hetzelfde als het standaard infantry model, maar ook hier hebben de riggers er zakken aan de zijkanten aan vast genaaid.
Ook werden sommige M43 broeken verstevigd met dik canvas, maar dit was niet gebruikelijk en werd dus ook bijna niet gedaan.
Dit werd vooral in één divisie gedaan, 17th AB als ik me niet vergis...
Heb je een goed voorbeeld van zo'n M43 broek met van die met canvas verstevigde zakken?
Gebruikersavatar
Shifty
Lid
Berichten: 2215
Lid geworden op: 31 okt 2004, 22:10
Locatie: Heist od Berg - België
Contacteer:

Bericht door Shifty »

Gebruikersavatar
Michiel M.
Lid
Berichten: 2466
Lid geworden op: 29 okt 2004, 17:01
Locatie: Beek en Donk
Contacteer:

Re: M43 broek

Bericht door Michiel M. »

asjemenou schreef:Heb je een goed voorbeeld van zo'n M43 broek met van die met canvas verstevigde zakken?
Jan, ik denk dat asjemenou de re-enforced lappen bedoeld.

Sorry, dat was niet echt duidelijk van me weergegeven. Volgens mij werden alleen de knieën verstevigd. Niet de zakken zelf.
Maar dat weet ik echter niet 100% zeker.

Afbeelding

Foto is van een mede-verzamelaar.
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

M43 broek

Bericht door asjemenou »

Het maakt niet zoveel uit Michiel M. Shifty heeft mij al ruimschoots een antwoord gegeven door bovenstaande website link door te geven. Nog bedankt hiervoor Shifty. :yes:
karell
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 31 mei 2006, 11:56

Bericht door karell »

hee Michiel!

bedankt voor de uitgebreide uitleg! volkomen duidelijk nu voor mij als kledinguitrusting-leek!
Gebruikersavatar
Shifty
Lid
Berichten: 2215
Lid geworden op: 31 okt 2004, 22:10
Locatie: Heist od Berg - België
Contacteer:

Re: M43 broek

Bericht door Shifty »

asjemenou schreef:Het maakt niet zoveel uit Michiel M. Shifty heeft mij al ruimschoots een antwoord gegeven door bovenstaande website link door te geven. Nog bedankt hiervoor Shifty. :yes:
Ik stuur de rekening nog op 8)

joke ..
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: M43 broek

Bericht door asjemenou »

Shifty schreef:
asjemenou schreef:Het maakt niet zoveel uit Michiel M. Shifty heeft mij al ruimschoots een antwoord gegeven door bovenstaande website link door te geven. Nog bedankt hiervoor Shifty. :yes:
Ik stuur de rekening nog op 8)

joke ..
Bespaar jezelf een postzegel, ik ben zondag toch in de buurt...
Gebruikersavatar
Shifty
Lid
Berichten: 2215
Lid geworden op: 31 okt 2004, 22:10
Locatie: Heist od Berg - België
Contacteer:

Re: M43 broek

Bericht door Shifty »

asjemenou schreef:
Shifty schreef:
asjemenou schreef:Het maakt niet zoveel uit Michiel M. Shifty heeft mij al ruimschoots een antwoord gegeven door bovenstaande website link door te geven. Nog bedankt hiervoor Shifty. :yes:
Ik stuur de rekening nog op 8)

joke ..
Bespaar jezelf een postzegel, ik ben zondag toch in de buurt...
Hoezo ? :lol:
Gebruikersavatar
leieboordbewoner
Lid
Berichten: 609
Lid geworden op: 07 dec 2005, 14:34
Locatie: Oeselgem a/d Leie (B)
Contacteer:

Re: M43 broek

Bericht door leieboordbewoner »

Michiel M. schreef:Foto is van een mede-verzamelaar.
Uit de verzameling van Van Meel?
For King & Country
Plaats reactie