Beurs: Ciney 25 april

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Mooyman schreef:Dan heb jij de Engelse copie's uit die tijd misschien nog niet door de vingers gehad of misschien niet als zodanig herkent.
Heb een folder liggen van een Engels bedrijf die al zins de begin jaren 70 deze museum copies vervaardigt en waar men ze via het bij gesloten formulier kan bestellen.
Dat kan zijn dat die heel goed van kwaliteit zijn.
Maar buiten die "Engelse kopie's" was het niet veel soeps,als je het vergelijkt met de kwaliteit van de laatste jaren.
In die zeventiger jaren had je verhoudingsgewijs,voor één goede kopie 40 slechte kopie's,maar dat is wel effe verandert sinds de laatste jaartjes me dunkt.
Ik heb altijd gedacht dat de trend van de betere kopie's pas begonnen was rond 85'.

Adrian.
Gebruikersavatar
Stijn
Lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 06 okt 2003, 19:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door Stijn »

Dus wij zijn het eens dat die verwijderde kraagspeigels en adelaar er 'origineel' vanaf gehaald zijn :P :| ?
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

Adrian schreef:
Ik heb altijd gedacht dat de trend van de betere kopie's pas begonnen was rond 85'.

Adrian.
Heb ik ook altijd gedacht Adrian, tot dat ik op deze Engelse firma werd gewezen, je zal versteld staan wat die voor realistische medailles en abzeichens aanbieden, van een simpel verdienstenkruis tot zelfs het VC.
Er is in de loop der tijd heel wat van dat spul besteld, door bvb musea maar ook malafide verzamelaars/handelaars die hier gebruik van wilden maken.
Daarbij komt dat er zelfs al veel eerder copies in omloop werden gebracht en wel al vlak na de oorlog, door de firma Rudolf Souval die met de originele mallen abzeichens maakte voor voornamelijk de Amerikaanse GI’s die graag een souvenir mee naar huis wilden nemen.

Inderdaad Stijn, de insignes zijn er origineel af gehaald :wink: , dat maakt de jas ook niet meer of minder waard, het enigste wat ik je mee wilde geven is dat je het dan misschien beter zo laten kan daar men dan nooit kan zeggen dat je de insignes er zelf op “gerommeld” hebt.
Heb zelf namelijk ook zo’n werkjasje waar ooit eens insignes op hebben gezeten, ik kon dan nog na gaan dat ze er later op gezet waren daar er nog restjes nylon zat op de plaats van de insignes.
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Mooyman schreef: Daarbij komt dat er zelfs al veel eerder copies in omloop werden gebracht en wel al vlak na de oorlog, door de firma Rudolf Souval die met de originele mallen abzeichens maakte voor voornamelijk de Amerikaanse GI’s die graag een souvenir mee naar huis wilden nemen.
Dat klopt.
Daarom dat veel verzamelaars nogal huiverig staan ten opzichte van Souval (firma bestaat nog altijd trouwens).
Maar je ziet wel 'makkelijk' ,als je weet waar je moet op letten het verschil tussen een originele souval pre-1945 en een na-oorlogse.
Is hij gemerkt ,dan zie je het gemakkelijkste aan de R en de S of je te maken hebt met een pre-1945 of na-oorlogs.
Bij een IC 2de kl,zie je ook de verschillen,bijvoorbeeld bij de nummering van de datum.
etc etc.

Adrian.
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

Inderdaad Adrian,

Maar ze maakten zeer goede copies :wink: , zelfs nu zijn de verzamelaars nog niet echt eenstemmig over de discussie wanneer, grote of kleinere S, het om een “originele” Souval gaat.
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Mooyman schreef: zelfs nu zijn de verzamelaars nog niet echt eenstemmig over de discussie wanneer, grote of kleinere S, het om een “originele” Souval gaat.
Dat klopt.
Niemand kan met zekerheid zeggen wanneer ze zijn overgeschakeld.
Het was wel 'vlak na de oorlog' maar wanneer juist weet niemand.
Daarom dat ik ook die firma vermijd.
Ik heb juist geteld één item (ic 2de cl) van R.Souval en daar blijft het bij.

Adrian.
Laatst gewijzigd door Glenn Janssens op 29 apr 2004, 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Stijn schreef:Dus wij zijn het eens dat die verwijderde kraagspeigels en adelaar er 'origineel' vanaf gehaald zijn :P :| ?
Ja hoor Stijn.
Ik vermoed dat ook. :)
Gebruikersavatar
Stijn
Lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 06 okt 2003, 19:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door Stijn »

Mooi.
Ik stuurde de foto naar een medeverzamelaar en die tipte mij dat dit ook het type werkjas is dat borstzakken heeft gehad, en dat terwijl ik daar nog niet eens zelf achtergekomen was :? :(
De borstzakken zijn er na de oorlog afgehaald omn het jasje een minder militairistisch voorkomen te doen geven.
Als ik het jasje weer 'goed' ga maken doe ik dat van zelfsprekend uitsluitend met origineel materiaal. Ik koop origineel WH garen en natuurlijk ook een bevo 43 adelaar van een betrouwbare kennis. Alleen de borstzaken worden nog een probleem, maar misschien laat ik die wel zo. Als iemand toevallig een lang stuk origineel drillichstof overheeft zou ik het graag horen.
Ik weet nog niet voor de volle 100% of ik het jasje in de oude staat ga terugbrengen, maar in iedergeval wil ik die adelaar en de kraagspiegels binnenhebben.

Stijn
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

Stijn schreef:
Als ik het jasje weer 'goed' ga maken doe ik dat van zelfsprekend uitsluitend met origineel materiaal.

Stijn
Hallo Stijn,

Al doe je het met origineel garen en insignes men zal het altijd blijven zien dat ze er "later" opgezet zijn, een paar originele insignes kopen voor bij het jasje is natuurlijk altijd goed, je kan ze dan altijd in een vitrinekast leggen.
Gebruikersavatar
Stijn
Lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 06 okt 2003, 19:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door Stijn »

Maar ik ben niet van plan insignes op het jasje te spelden.
Ik wil alleen de adelaar en de kraagspiegels met origineel garen door precies dezelfde gaatjes naaien (ik ga dat niet zelf doen trouwens :| )
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

Stijn schreef:Maar ik ben niet van plan insignes op het jasje te spelden.
Ik wil alleen de adelaar en de kraagspiegels met origineel garen door precies dezelfde gaatjes naaien (ik ga dat niet zelf doen trouwens :| )
Adelaar en kraagspiegels noemt men insignes Stijn :wink: , en al probeert men door de oude gaatjes heen te stikken, wat niet 100% zal gaan lukken, dan nog zal men kunnen zien dat ze er later opgezet zijn.
Gebruikersavatar
Stijn
Lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 06 okt 2003, 19:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door Stijn »

Die heten geen insignes, die heten epeauletten;)
Insignes zijn medailles en dergelijke die je verdient en die je opspeld (en daar horen dus geen schouderstukken bij).
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Mooyman schreef:
Stijn schreef:Maar ik ben niet van plan insignes op het jasje te spelden.
Ik wil alleen de adelaar en de kraagspiegels
Adelaar en kraagspiegels noemt men insignes Stijn :wink: ,
Ook wel effecten genoemd ;) , de adelaar heet overigens officiel in het Duits anders, de echte naam kan ik even niet op komen :oops:
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

lol?
Starting up again
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Roel R. schreef:
Mooyman schreef:
Stijn schreef:Maar ik ben niet van plan insignes op het jasje te spelden.
Ik wil alleen de adelaar en de kraagspiegels
Adelaar en kraagspiegels noemt men insignes Stijn :wink: ,
Ook wel effecten genoemd ;) , de adelaar heet overigens officiel in het Duits anders, de echte naam kan ik even niet op komen :oops:
Wehrmachtsadler.

Met opengesperde vleugels.


Reichsadler.

Dichte vleugels.

:)
Plaats reactie