Vragen over Duitse WOII gasmaskers

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Vragen over Duitse WOII gasmaskers

Bericht door asjemenou »

In mijn verzameling heb ik een drietal Duitse WOII gasmaskers. Ik heb hier wat vragen over. Wellicht is er hier iemand die deze vragen kan beantwoorden.

In één van de gasmaskers, welke uit 1939 stamt staan vreemd genoeg Nederlandse stempels uit 1938 en 1937!!! Één daarvan is van een technisch bureau in Den Haag. Is het bekend of dat Nederland voor de oorlog ooit Duitse gasmaskers heeft aangekocht? Het zij voor het leger of voor politie of andere hulpverleningsorganisatie's. Voor alle duidelijkheid, het (groene) gasmasker is van het type welke bekleed is met katoen.

In een ander Duits gasmasker staat het nummer "L24168". Ik heb mij ooit eens laten vertellen dat dit een nummer van een Luftwaffe eenheid is. Weet iemand waar dit nummer voor staat?

Op het bandenstel van het derde gasmasker staat de tekst; "MORITZ I 20". Moritz is in ieder geval niet de naam van de soldaat want deze staat ook nog op het gasmasker vemeld. Moritz is zover ik weet een stad in de buurt van Magdeburg. Het getal 20 staat ook nog geschilderd op de filterbusvatting voorop het gasmasker en op de filterbus en op de gasmaskerdraagbus. Weet iemand waar dit voor zou kunnen staan?
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Bericht door michiel01 »

Het nummer zoals jij t opgeeft correspondeerd met het volgende:

24168


(Mobilmachung-1.1.1940) Führer leichte Reserve-Flak-Batterie 407 (E),

(28.4.1940-14.9.1940) Führer leichte Reserve-Flak-Batterie 407,

(31.7.1942-9.2.1943) 7. Batterie leichte Eisenbahn-Flak-Abteilung 864,

(10.2.1943-23.8.1943) 5. Batterie leichte Flak-Abteilung 822 (Eisenbahn).


Ik hoop dat je er wat mee kan. Voor de achtergronden:

http://www.lexikon-der-wehrmacht.de/Gli ... erieLW.htm

Mvg,

Michiel
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Gasmaskers

Bericht door asjemenou »

Bedankt voor je antwoord in ieder geval michiel01. Kan ik nu concluderen dat deze Luftwaffe eenheid na 23.8.1943 ophield te bestaan? Het enige wat ik van het gasmasker weet is dat ik het gekregen heb van een oud verzetstrijder uit Amsterdam. De verzetstrijder heeft het volgens zijn zeggen weer gehad van een Canadese soldaat tijdens de intocht van de Canadezen in Amsterdam in 1945.
Is er nog iets over de andere gasmaskers te vertellen?
Plaats reactie