Duitse stellingen in Friesland

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
faber
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 sep 2011, 02:06

Re: Duitse stellingen in Friesland

Bericht door faber »

Hallo Hilmer,

|Ik heb er gewoond. Zodoende weet ik er wat van en mijn familie woont er nog. Woon nu in Haren Groningen. Mocht je vragen hebben voel je vrij, van mij krijg je altijd een goed onderbouwd antwoord.

Mvgr, faber
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Re: Duitse stellingen in Friesland

Bericht door viny »

He Faber,
Leuk te horen, ik zou wel wat meer van dat schietbaantje willen weten, en stiekem ook wel van die poel.
'War is delightful for those who have not experienced it'
faber
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 sep 2011, 02:06

Re: Duitse stellingen in Friesland

Bericht door faber »

Hallo Viny,

Over de poel hoeven we niet stiekum te doen, die is na de oorlog gedempt en er is een grote loods opgebouwd. Als je door de hoofd ingang het terrein van de slachterij opgaat loop je er recht op af. Hij staat op het einde van het terrein. Helaas een vooronderzoek is niet mogelijk! Het schiet/oefenterreintje licht aan de westzijde van Dokkum ten noorden van de Birdaarderstraatweg. Vroeger lag dit niet aan de rand van de stad omdat de woonwijken daar na de oorlog pas gebouwd zijn. Het lag tegen over het gasbedrijf en achter de volkstuintjes van metaalbedrijf Prins Dokkum bv. Ik weet niet of er daar veel verandert is maar in de jaren 70 kon je daar nog duitse hulzen vinden. De wehrmacht oefende terhoogte van de Woudhorne aan de zuidzijde van de woudvaart ten oosten van de 3 terpen. Maar daar wordt nu druk gebouwd heb ik gezien.

mvgr. faber
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Re: Duitse stellingen in Friesland

Bericht door viny »

Zou je op deze kaart misschien aan willen halen waar precies? Ik wist niet dat we ik Dokkum een slachterij hebben?

Mijn email kan je in je postvak vinden.


Afbeelding
'War is delightful for those who have not experienced it'
Boerke

Re: Duitse stellingen in Friesland

Bericht door Boerke »

In Birdaard is tijdens de 2wo een Duitse officier gedood.
De lokale knokploeg heeft toen heel Birdaard geëvacueerd.
De bevolking werd gehuisvest in een boerderij in de Mieden.
Dat ligt tussen Marrum, Hallum en Birdaard.
Dagelijks moest men van deze boerderij naar Birdaard om de koeien te voeren en melken.
Na verloop van tijd trok de één na de ander weer terug naar Birdaard.
Er zijn wel represailles gekomen, maar niet in Birdaard.
Plaats reactie