Persoonlijke spullen opa in mijn kelder teruggevonden

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
manwithnoname13
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 apr 2007, 19:08

Persoonlijke spullen opa in mijn kelder teruggevonden

Bericht door manwithnoname13 »

Hi,

Vandaag de kelder eens opgeruimd. Ik wist dat ik nog wat spullen moest hebben uit WO2 die ooit aan mijn opa toebehoorden. Hij was piloot maar heb hem er nooit over kunnen spreken dus ik ken maar weinig van zijn achtergrond.

Al vrij snel vind ik iets terug, het begint met een zwarte plunjezak, daaronder vind ik nog een beige plunjezak met naam erop. Dan komt een gasmasker tevoorschijn en ook de andere spullen, helaas vind ik niet alles meer terug. Een deel is volgens mij naar andere familieleden gegaan zoals een helm, een meter uit een spitfire en mogelijk nog wat na oorlogs materiaal.

Anyway, hier wat pics. Ik ben met name benieuwd naar het gasmasker. Kan iemand toevallig meer vertellen over het type?


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Ik kan je er weinig over vertellen,
Maar vind het wel leuk omdat het van je eigen familie afkomstig is! :)
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4860
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Vooroorlogs gasmasker

Bericht door asjemenou »

Grappig zo'n keldervondst. Het gasmasker welke jij hebt was tot aan de capitulatie in mei 1940 in gebruik bij het Nederlandse leger. Ik meen dat deze gasmaskers bij de firma Vredenstein werden gemaakt. Het nummer op de filterbus zou dus kunnen betekenen dat deze in 1938 is gefabriceerd.
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Klopt Asjemenou.
Augustus 1938.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Bericht door viny »

RAF staat voor Royal Air Force, Brits dus. Het helmnet en de kop telefoon lijken mij ook Brits, ik kan je ook vertellen dat de drager an de plunje zak Sergeant was, maar daar was je waarschijnlijk zelf ook al uit :P
'War is delightful for those who have not experienced it'
manwithnoname13
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 apr 2007, 19:08

Bericht door manwithnoname13 »

Bedankt zover.

Die drager van de plunjezak was mijn opa zelf aangezien zijn naam erop staat en hij dus die SGT was ;)
Hij is dan ook gaan vliegen voor de RAF destijds voor zover ik weet.
Gebruikersavatar
Luc J.
Lid
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 feb 2007, 17:52
Locatie: Limburg!
Contacteer:

Bericht door Luc J. »

Mooie spullen! :)
June 6, 1944, Norman Cota: “Well, Goddamn it then, Rangers, lead the way!”
rood
Lid
Berichten: 926
Lid geworden op: 19 jul 2006, 15:50
Locatie: Dirksland

Bericht door rood »

Lijkt me top om te vinden!

Gefeliciteerd met deze 'vondsten'
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

viny schreef:RAF staat voor Royal Air Force, Brits dus. Het helmnet en de kop telefoon lijken mij ook Brits...
De koptelefoon doet mij juist zeer Amerikaans aan gezien de connector en de earcushions. Staan hier nog stempelingen en/of markeringen op?
Over de flying helmet heb ik minder twijfels maar hier zou ik toch graag nog een paar extra foto's zien als het kan. Ook hier, van stempels, etiketten en/of markeringen. Hopelijk kun je dit regelen.

In ieder geval een super vondst om te vinden. En zoveel Nederlanders zaten er nu ook weer niet bij de RAF dus het is zo wie zo bijzonder. Er was ook maar een fighter squadron binnen de RAF dat volledig uit Nederlanders bestond namelijk 322 (Dutch) squadron. Deze vlogen met Spitfires.
Ook was er een bommenwerper squadron dat enkel uit Nederlanders bestond hiervan is mij de naam/het squadron nummer ontschoten. Wel weet ik dat deze met middelzware B-26's Marauders(tactische bommenwerpers) vlogen. :)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Plaats reactie