echt of niet???

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
gilles
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 27 jan 2004, 20:06
Locatie: Hofstade (aalst)

echt of niet???

Bericht door gilles »

hallo,
daarjuist zag ik deze infanterie sturmabzeichen staan.
Is ie echt of niet? http://www.militariaweb.com/d/lot.cfm?lotID=2922245

greetz
gilles
Gebruikersavatar
gilles
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 27 jan 2004, 20:06
Locatie: Hofstade (aalst)

Bericht door gilles »

weet niemand dit???? :? :? :? :?:
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

als je écht héél zeker wil zijn van echtheid, kan je proberen op http://www.wehrmacht-awards.com/forums (duurt wel even voor e geregistreerd bent), maar daar zitten dé experts op het gebied.

Maar hier zitten er ook wel een paar hoor :)
Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Bericht door Ernst-H »

van zulke foto's is het altijd heel moeilijk te zeggen of iets echt is of niet.
Daarnaast is het et medailles heel moeilijk om te zeggen wanneer ze zijn geproduceerd. Na het einde van WO2 werden de meeste medailles gewoon doorgeproduceerd met originele stempels, als souvenirs voor de soldaten.
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Fritz
Lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 21 okt 2003, 21:14
Locatie: Belgium

Bericht door Fritz »

Hallo

Volgens mij is deze medaille niet origineel, geen detail genoeg, de kop van die aarend lijk mij meer op een kip, etc.

Ernst het klopt wat je zegt over het verder produceren van medailles na de oorlog. Maar die werden gemaakt zonder de swastika. Ze noemen da de 57 typen. deze waren ook vaak minder van kwalitiet.
Groeten
Fritz
Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Bericht door Ernst-H »

Fritz schreef:Ernst het klopt wat je zegt over het verder produceren van medailles na de oorlog. Maar die werden gemaakt zonder de swastika. Ze noemen da de 57 typen. deze waren ook vaak minder van kwalitiet.
Groeten, Fritz
Ik heb het niet over de 1957 type medailles. Het is een welbekend feit dat fabrieken in 1945, 1946...etc gewoon doorgingen met het slaan van medailles en onderscheidingen. Deze werden als souvenir verkocht aan geallieerde soldaten.
Dit werd gedaan met de originele stempels.....dus MET swastika.
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Maar in een hoe grote mate gingen ze er mee door?
En wat waren dan de onderscheidingen die het meest werden doorgeproduceerd? (ik neem aan de Ritterkreuzen? :? )
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Het valt mij op dat de veren op de borst van de adelaar nogal driehoekig zijn, en zijn kop heel spits is..
Ik weet niet of dit hoort, maar bij andere die Ik gezien heb was dit volgens mij niet..
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Ik ben nog even gaan zoeken, en kwam uit bij wehrmacht-awards.com waar ik deze plaatjes te zien kreeg.

Afbeelding Afbeelding
Daaronder het aangeboden item:
Afbeelding

Verdere info: http://www.wehrmacht-awards.com/war_bad ... ssault.htm

Naar mijn idee is hij nep (let vooral op de adelaar)

Edit: Ik weet 't trouwens wel zeker!
Gebruikersavatar
gilles
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 27 jan 2004, 20:06
Locatie: Hofstade (aalst)

Bericht door gilles »

maar dit: http://www.militariaweb.com/d/lot.cfm?lotID=2906254

is toch wel echt?of niet?

greetz
gilles
Gebruikersavatar
kokstok
Lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 02 feb 2004, 20:00
Locatie: Amstelveen

Bericht door kokstok »

Even ter informatie je kunt nooit een holle uitvoering met een masieve vergelijken. Er zijn zoveel uitvoeringen van het infanterie sturm abzeichen. Ze werden door 34 verschillende fabriekjes geproduceerd en elke fabriek had zijn eigen mallen. Het is dus heel moeilijk om met deze foto's te bepalen of ze echt zijn.
groeten kokstok.
COUNT YOUR BLESSINGS.
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Ik wist niet dat al die fabrieken allemaal verschillende mallen gebruikten :shock:

Hoe is het dan wel mogenlijk de echtheid te bepalen? (met het blote oog)
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

moelijk vanaf foto maar idd de kop ziet er raar uit.. en de achterkant vergeleken met mijn IAB (gegarandeerd orgineel.. buit van mn opa in wo2) is de kolf aan de achterkant beetje raar.. verder mooie IAB of hij nou orgineel is??
Fritz
Lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 21 okt 2003, 21:14
Locatie: Belgium

Bericht door Fritz »

[quote="Ernst-H]
Ik heb het niet over de 1957 type medailles. Het is een welbekend feit dat fabrieken in 1945, 1946...etc gewoon doorgingen met het slaan van medailles en onderscheidingen. Deze werden als souvenir verkocht aan geallieerde soldaten.
Dit werd gedaan met de originele stempels.....dus MET swastika.[/quote]

Hallo Ernst,

Zou goed kunnen dat fabrieken nog medailles produceerden na de oorlog, helaas kunt ge zoiets nooit bewijzen, dat is en blijft theorie, daar bedoel ik mee dat dit niet officieel geweten is.
Ge zult natuurlijk altijd het feit gehad hebben van een aantal niet geassembleerde stukken, etc .... Dus als ze die stukken samenzwieren hebt ge een origineel stuk.

Gillis,

Die 2de IAB die ge gepost hebt:
Het is vrij moeilijk te bepalen enkel vanuit deze foto of ie origineel is of niet. Alhoewel!!!
Als je even naar deze link gaat kunt geen een aanvaard origineel (van deze maker) zien.
http://lbmilitaria.homestead.com/files/iabshuco.JPG
Vergelijk zelf eens, begin je jezelf vragen te stellen dan ben je op een punt gekomen om deze van jou wijselijk niet te kopen.
Voor je een medialle koopt moet ge altijd met een aanvaard origineel vergelijken.

Hopelijk was ik van enig nut.
Groeten
Fritz
Gebruikersavatar
kokstok
Lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 02 feb 2004, 20:00
Locatie: Amstelveen

Bericht door kokstok »

Het is heel moeilijk om op foto's te zien of iets echt is of niet. Elke fabrikant had zijn eigen kenmerken. De manier van montage van de pin en de sluiting. Wat ook van belang is om wat voor een materiaal het gaat is het buntmetall, feinzink, zink of kriegsmetall. Er zijn ook nog exemplaren in brons en zilver. Het beste kun je de foto's op een internationaal forum plaatsen (Axis History Forum) daar zitten de echte kenners.
gr. kokstok.
COUNT YOUR BLESSINGS.
Plaats reactie