'Nederland fout bij ruimen mijnen WOII'

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Ik heb het al meerdere malen gelezen hoor, maar wat moet ik dan zeggen?
'Ja, jullie hebben toch gelijk?' :|
We hebben dan na de oorlog die Duitsers 'illegaal' gebruikt om mijnen op te ruimen, dat is niet te rechtvaardigen maar kijk wat hun gedaan hebben... hier in Deventer moesten burgers en soldaten ook Nederlandse mijnenvelden gaan ruimen na de meidagen. En de behandeling was erg slecht, aangezien er een Kubelwagen met een stel Duitsers op een mijn was gelopen hier.

En Seyffardt, je zegt wel 'Het groootste gedeelte van die bewakers waren leken', maar het grootste gedeelte van die bewakers waren toevallig wel soldaten die in de meidagen ook gevochten hadden!
Zo is mijn overgrootvader bewaarder geweest bij Bewaringskamp Beenderribben, en die heeft ook bij de Grebbe gevochten... geen leek dus.
Deas Gu Cath
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Er staat 'penitentiaire leken'. Enig idee wat daarmee bedoeld wordt? Het stuk is overigens niet van mijzelf.
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Dat die personen geen ervaring hebben in een gevangenis of bewaringskamp...
Deas Gu Cath
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Juist! Dat heeft dus niets te maken of ze in mei' 40 soldaat waren geweest of niet.

Anyway, wat ik me afvraag is waarom jij, een 16-jarige scholier, zó reageert op dat mijnenruimen. Was het een reactie geweest van iemand die veel leed heeft ondervonden tijdens WOII, dan had ik dat kunnen volgen, ondanks het feit dat ik het er niet mee eens ben.
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Ik heb toch al gezegd waarom ik er zo op reageer? Wat wil je nu horen!?
Deas Gu Cath
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Wouter schreef:Ik heb toch al gezegd waarom ik er zo op reageer? Wat wil je nu horen!?
Ik wil graag weten waarom jij als 16 jarige zo fel reageert op iets dat je niet persoonlijk hebt meegemaakt. Niet dat je dat niet zou mogen, zo bedoel ik het niet; ik val je er niet op aan.
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Het was toch al jaren bekend dat Duitse krijgsgevangen de mijnen moesten opruimen... dus ik snap ook niet echt waarom er ineens zoveel ophef over is.

En over die wrede bewakers in de bewaringskampen, dat klopt grotendeels, maar denk eraan dat bijna elk mens in zo'n situatie een wreed beest word. Ik weet niet meer hoe het heet, er is ook een film van, maar in Duitsland is er zo'n experiment geweest. Normale mensen zouden een geldbedrag kijken, als zij ik geloof 2 weken een soort gevangenisspel deden. Je wist van te voren niet of je gevangene of bewaker werdt. De bewakers, die allen normale mensen waren mishandelden de 'gevangenen' beestachtig. Het experiment is toen voortijdig afgelast.
Deas Gu Cath
IJsbrand
Lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 16 apr 2006, 07:10
Locatie: Overijssel

Bericht door IJsbrand »

Wouter schreef:

Zo is mijn overgrootvader bewaarder geweest bij Bewaringskamp Beenderribben, en die heeft ook bij de Grebbe gevochten... geen leek dus.

Nou Wouter daar hoef je echt niet trots op te zijn, op dit bewaarder (plurk) zijn bij Bewaringskamp Beenderribben van je grootvader.
Dit soort mensen stond echt niet hoog aangeschreven en die hebben ook heel wat mishandelingen, moorden
en verkrachtingen op hun naam staan.
Lees hierover maar eens de diverse rapporten van Ds. H.W. van der Vaart Smit.
Dezer dagen komt er een nieuw boek op de markt van de auteur Henk Eefting met een gedegen
onderzoek en beschrijving van de vele misstanden in dit soort kampen en die waren echt niet om trots op te zijn.
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Hier gaat mijn bloed even van koken IJbrand!! Jij hebt helemaal geen recht van spreken, want je hebt de beste man nooit gekend!!! Hij was wel zo ongeveer de meest zachtaardige man die je je kon voorstellen en deelde zelfs zijn chocolade en sigaretten met de gevangenen!!
Het deed hem wel heel veel pijn toen hij een van zijn kameraden van voor de oorlog daar zag, die was bij de SS gegaan, en tóch heeft hij met die man sigaretten gedeeld, dus neem dat plurk eens even heel snel terug!!
Deas Gu Cath
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Hmm misschien is het maar beter om het hierbij te laten en er een slotje op te gooien want nu gaat het wel erg op de persoonlijke tour en daar ben ik geen fan van en weet zeker dat er niks zinnigs meer uit gaat komen in dit topic. maja kan het ook mis hebben?

en @ wouter je opa lijkt me -na wat jij verteld hebt- echt een aardige man en dat hij zachtaardig is dat lijkt me wel duidelijk na het voorbeeld wat je hebt gegeven.
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
IJsbrand
Lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 16 apr 2006, 07:10
Locatie: Overijssel

Bericht door IJsbrand »

:lol: :lol: Ja, ja sigaretten en chocolade uitdelen en je bent ineens een verzetsheld, waar heb ik die foto's al niet meer gezien????
Alleen zijn van die man nog nooit alle dossiers openbaar :lol: :lol: en hij had zelfs een broer bij de SS.
Rednas
Lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:39

Bericht door Rednas »

Wouter schreef: En over die wrede bewakers in de bewaringskampen, dat klopt grotendeels, maar denk eraan dat bijna elk mens in zo'n situatie een wreed beest word. Ik weet niet meer hoe het heet, er is ook een film van, maar in Duitsland is er zo'n experiment geweest. Normale mensen zouden een geldbedrag kijken, als zij ik geloof 2 weken een soort gevangenisspel deden. Je wist van te voren niet of je gevangene of bewaker werdt. De bewakers, die allen normale mensen waren mishandelden de 'gevangenen' beestachtig. Het experiment is toen voortijdig afgelast.
Dat bovenstaande gaat ook over jouw opa. En ook concentratiekamp bewakers waren erg aardige en lieve mensen in het dagelijks leven.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Bericht door Jim »

Is het topic veranderd in: Verklaar Wouters opa tot foute bewaker?

Ik heb helaas het programma gemist. Ik kende het verhaal al veel langer.

Bij mijn weten was bij de overgave van de Duitsers in Nederland met de Duitsers ook geregeld dat hun de manschappen (genie) zouden leveren voor het opruimen van de mijnen. En deze kregen inderdaad niet de titel van krijgsgevangene.
Deze manschappen werden niet door de Nederlanders geselecteerd maar dat waren onderdelen door de Duitsers zelf aangewezen.
Is dit ook in dat programma besproken?

In 1993 -94 heb ik nog een lezing bezocht waar dit onderwerp werd behandeld.
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

IJsbrand schreef::lol: :lol: Ja, ja sigaretten en chocolade uitdelen en je bent ineens een verzetsheld, waar heb ik die foto's al niet meer gezien????
Alleen zijn van die man nog nooit alle dossiers openbaar :lol: :lol: en hij had zelfs een broer bij de SS.
Heb ik ook maar een keer het woord verzetsheld in mijn mond genomen!!?!?
Jij beledigt en beschuldigt mensen die je helemaal niet kent!!! Hij deelde zijn sigaretten en chocola omdat hij een goed persoon was!!! En zijn broer zat niet bij de SS, en geen ander lid van mijn familie zat bij de SS of heeft de Duitsers geholpen!! Ik wil je echt uitschelden maar ik houd me in :x
Laatst gewijzigd door Wouter op 10 apr 2007, 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Deas Gu Cath
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Nee joh, hij bedoelde deze bekénde verzetsheld en zijn broer :lol: :

Afbeelding
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Plaats reactie