vraagje over een helm!!!

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Maj. richard Winters
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 12 mar 2007, 18:17
Locatie: landvanooit

vraagje over een helm!!!

Bericht door Maj. richard Winters »

ik was vandaag (06-04-2007) in een kringloopwinkel waar ik een versterker voor een radio zocht...maar ik kon niks vinden en keek even verder rond..toen kwam ik een oude legerhelm tegen hij was helemaal zwart over geschilderd maar ik heb de verf iets afgekrapt en er bleek groene verf onder te zitten!!!

nu dacht ik dat dit misschien wel een helm kon zijn, wat ze bij het verzet gebruikten....maar kon geen jaartal vinden!!

hij was verder wel kompleet met binnenwerk....ik kon alleen een naam vinden en een nummer:

V. Loozenoord 640227753

ik kon zo snel geen foto maken omdat ik neit veel tijd had!

kan iemand er achter komen uit welk jaartal deze helm komt of wie deze man is???
Fahnenjunker
Lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 aug 2005, 20:55

Bericht door Fahnenjunker »

De man is waarschijnlijk een dienstplichtige geweest van ca. 1983. De helm is dus net zo oud. Het nummer wat erin staat is het registratienummer van de man. De eerste twee cijfers zijn het geboortejaar, de volgende twee de maand, volgende twee de dag en de drie laatste het volgnummer. Hij is dus geboren op 27 februari 1964. Tel daar 18-20 jaar bij op en je hebt de leeftijd van de helm.
Der Sammler wohnt nur ein Stockwerk hoher als der Wahnsinn...
Maj. richard Winters
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 12 mar 2007, 18:17
Locatie: landvanooit

Bericht door Maj. richard Winters »

heej kerel bedankt voor de info;)...maar waarom zou deze helm overgeschilderd zijn in het zwart???
Gebruikersavatar
marf
Lid
Berichten: 735
Lid geworden op: 12 jul 2006, 19:52
Locatie: Retie
Contacteer:

Bericht door marf »

Na-oorlogs misschien.
Nog iets liggen van luftwaffe of Brits !
Geef maar een GIL
Check out my website on http://www.freewebs.com/nicolas8452
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

marf schreef:Na-oorlogs misschien.
Beter lezen, in de eerste post is al gezegd dat de helm van rond 1984 is. De helm is dus zo wie zo ver na-oorlogs en is daarna nog een keer zwart overgeschilderd.
Waarom dit is gebeurd zal niemand waarschijnlijk ooit met zekerheid kunnen zeggen maar wellicht zijn er een paar kinderen mee aan het klooien geweest of is het ding een keer snachts gebruikt hoewel ik me niet kan voorstellen dat je speciaal daarvoor een complete helm zwart schilderd maargoed...

Waarde van een dergelijke helm ligt rond de 10 EUR. met binnenwerk en overgeschilderd waarschijnlijk nog wel minder. Zo tussen de 5 en 10 EUR.
Verder voor een ww2 verzamelaar zo goed als oninteressant. Wellicht dat je er nog een reenactmenthelm van kunt maken of je kunt laten zien hoe de M1 door is gebruikt als helm in verschillende legers maar verder dus niet echt boeiend.

Als je eerst even had gekeken hoe een oorlogse Nederlandse helm eruit ziet dan had je deze vraag niet eens hoeven stellen want deze ziet er echt totaal anders uit. Is onder geallierd nog een topic te vinden dat vol staat met Nederlandse helmen die wel oorlogs zijn. ;)


Ter verduidelijking, hier heb je dat NL'se helmen topic.
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

In 1980 droegen ze al de M1 versie :)
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

sobel schreef:In 1980 droegen ze al de M1 versie :)
Dat geef ik toch al aan in mijn post? :?
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

Ik was even over de 2e alinea heen gelezen, exuses.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
jeffreyvanspengen
Lid
Berichten: 301
Lid geworden op: 12 nov 2005, 12:28

Bericht door jeffreyvanspengen »

sobel schreef:In 1980 droegen ze al de M1 versie :)
In de jaren 50 al, de nederlanders die naar Korea gingen droegen het M1 model toen al. Ik zelf heb er hier een liggen uit 1954. Hoewel het model door de jaren heen wel een héél klein beetje veranderd.
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Moet dit niet bij geallieerd, overigens?
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

Nu je het zegt:

van AS-mogendheden -----> Geallieerd
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

jeffreyvanspengen schreef:
sobel schreef:In 1980 droegen ze al de M1 versie :)
In de jaren 50 al, de nederlanders die naar Korea gingen droegen het M1 model toen al. Ik zelf heb er hier een liggen uit 1954. Hoewel het model door de jaren heen wel een héél klein beetje veranderd.
Direct na de oorlog al tijdens de Politionele acties in Indonesie. Met name de Nederlandse marinierseenheden die in Amerika getrained waren voor inzet in WO2 maar die in plaats daarvan naar Indonesie zijn gestuurd aan het eind van de oorlog waren met Amerikaans spul uitgerust waaronder de M1 helm. Ik heb hier ook verschillende foto's van. :)


En maakt verder niet uit Ben, ik lees ook niet altijd alles perfect door, was verder ook niet boos of verontwaardigd bedoeld. Nu ik het zo lees kan het wel zo over gekomen zijn. Dit is dus niet het geval... ;)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
jeffreyvanspengen
Lid
Berichten: 301
Lid geworden op: 12 nov 2005, 12:28

Bericht door jeffreyvanspengen »

Klopt Sander, maar dit waren Amerikaanse helmen en geen Nederlandse :wink:
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

jeffreyvanspengen schreef:Klopt Sander, maar dit waren Amerikaanse helmen en geen Nederlandse :wink:
Klopt inderdaad, what's your point? :?
Ik noemde toch ook dat dat Nederlandse mariniers met Amerikaans spul waren uitgerust?
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
jeffreyvanspengen
Lid
Berichten: 301
Lid geworden op: 12 nov 2005, 12:28

Bericht door jeffreyvanspengen »

SiNiStEr schreef:
jeffreyvanspengen schreef:Klopt Sander, maar dit waren Amerikaanse helmen en geen Nederlandse :wink:
Klopt inderdaad, what's your point? :?
Ik noemde toch ook dat dat Nederlandse mariniers met Amerikaans spul waren uitgerust?
Mijn punt is dat net na Nederlands Indië de eerste M1 helmen in Nederland werden gemaakt. In mijn bericht daarboven gaf ik aan dat in de jaren 50 de eerste Nederlandse m1 helmen werden gebruikt. De helmen in Indië waren (zoals jij ook al aangaf) Amerikaanse. Ik denk dat we elkaar nu een beetje begrijpen? :wink:
Plaats reactie