Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

patrickh schreef:Patrick als ik het goed heb is deze foto in Bergen genomen?

mvg
Martijn

Is goed mogelijk!
Heb ik iets gemist deze nieuwe Replay begrijp ik even niet :)
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Deze zaklamp is merkloos daarom altijd lastig om nu precies te zeggen waar die gemaakt zal zijn.Het model is een 100% Daimon Telko Trio geen twijfel mogelijk maar zonder Daimon logo in de kleur feldgrau.Bruno was zo aardig dat hij deze merkloze zaklamp in nieuwstaat voor mij heeft meegebracht ik zocht er al lang na dus..mooi werk Bruno en nogmaals bedankt _/-\o_ .Maar nu weten wij nog steeds niet waar deze lamp gemaakt zal zijn maar wel div vermoedens en dat kunnen er meerdere zijn, ik zal proberen deze op een rijtje te zetten maar kan niet met zekerheid zeggen waar en door wie deze gemaakt is.Ik weet wel dat deze lamp omstreeks de 30e 40 jaren gemaakt moet zijn da’s niet zo moeilijk voor mij om te zien.De kleur feldgrau zou wellicht met de Nazi’s van doen hebben gehad en of voor andere overheidstaken bedoelt zijn geweest want die maakten ook wel eens gebruikt van deze kleur …dus het blijft vooralsnog even giswerk of daar moet iemand zijn die dit raadsel weet, ik zou zeggen laat het horen dan. Dit maakt het verzamelen ook weer zo boeiend om het gaan onderzoeken maar hopelijk komen wij er eens achter…ik heb hier een hoekje met nog meer van zulks vreemdelingen lampen die geen logo of ander herkenningstempel bezitten.

Sterke vermoedens en redenen waarom gemaakt zonder logo

1) Gemaakt voor Daimon onder licentie in locatie Bohemia CZ om productie identificatie te voorkomen zonder logo.

2) Gemaakt door Daimon op andere locatie ivm verwoestingen van alle Daimon fabrieken in het Ruhr gebied vanaf ca 1943

3) Gemaakt bij Daimon Werke in de 2WO periode klant opdracht om zoveel mogelijk kosten te besparen even geen logo.

4) Lamp 100% Gekopieerd van Daimon door een andere fabrikant geen logo ivm met de Daimon patentrechten.

5) Nieuwe herstart Daimon Werke in 1943 na de totale verwoesting van alle Daimon werken in het Ruhrgebied toen kwam er een locatie geheimhouding om geen fabrieklogo meer te gaan voeren de nieuwe locaties waren geheim .Dit was bij munitie in 1942 al verplicht gesteld toen werden er nog enkel met letters - cijfercode gewerkt maar ook op ander oorlogmaterieel,om zo identificatie van de oorlogindustrie te kunnen verbergen en om bombardementen van de geallieerden te beperken ,deze code zijn zeer lang geheim gebleven en zelfs pas na de oorlog bekend geworden en waarvan sommige code tot op heden nog steeds een raadsel zijn.



Model Daimon Telko Trio Feldgrau 40e jaren

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 18 feb 2009, 22:25, 7 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door patrickh »

Custom,

De reply ging over de herkomst vd laatste foto die ik geplaatst had.Sorry,misschien een beetje off-topic.

gr.Patrick

EDIT:Foto is inderdaad 100% uit Bergen Duitsland,geknipt in 1938!
Laatst gewijzigd door patrickh op 19 feb 2009, 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

@ patrickh Een foto van een Wehrmacht soldaat met zaklamp is geen off topic item maar interessante info ..bedankt :wink:
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door racefiets »

custom schreef: Nee ik gebruik nooit zuur dat gaat weer roesten op den duur gebruik meestal soldeertin met een zuurvrije harskern die je ook voor printplaat soldering gebruikt .
Bedankt! Ik had al zo'n vermoeden. Was enkel benieuwd of je geen problemen kreeg met het hechten van het soldeer.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Graag wil ik deze fraaie nieuwe aanwinst hier delen de Daimon Telko Trio die afkomstig is uit een lot zaklampen van onze Bruno en die er een voor mij gereserveerd had. :wink:. da's gewoonweg een stukje vakwerk van Daimon het beste wat er destijds was op zaklampen gebied het is tevens duidelijk dat toen alles bij daimon nog op order was in 1936 kwaliteit ten top.

En zoals al eerder gemeld komen deze uit een opgeheven opslag vanuit Duitsland en zo kom je ze maar zelden nog tegen hebben ruim 70 jaar in opslag gelegen zonder vocht en of roestschade deze waren eens bedoelt voor de Wehrmacht..ect maar zijn daar nooit aangekomen, dat blijkt uit de miltaire code op het doosje in grijs karton is overheidsverpaking.Deze DaimonTelko's waren een van de belangrijkste Duitse Wehrmacht zaklampen samen met het Daimon model 2233 maar dit type Telko nr 2218 wijkt iets af van de normale Telko die meestal in glanzend zwart waren, deze is geheel in matzwart uitgevoerd en de stalen beslag delen zijn fraai geblauwd, zelfs de binnenzijde van de verduisteringskap zijn nog geblauwd. Bedankt nog Bruno. _/-\o_ .en ga zo door.. tevens zou ik zeggen kijk en geniet van dit stukje Daimon oorlogsproductie materiaal nog steeds in 100% nieuwstaat na ruim 70 J als of de tijd even stil heeft gestaan en het gisteren was gemaakt.

Daimon Telko Trio Nr 2218 mGI code 1936
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
BRUNO FRANCK
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 apr 2007, 14:22
Locatie: Merksem - Antwerpen

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door BRUNO FRANCK »

goedendag Custom

prachtig hoe je die lamp hebt gefotografeerd,mooi werk :wink:

ik heb even tyd gevonden en heb dan even fotos genomen van men HJ lampen

het is een pertrix 646,525,585 en een daimon contact

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

groetjes bruno
BRUNO FRANCK
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 apr 2007, 14:22
Locatie: Merksem - Antwerpen

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door BRUNO FRANCK »

goedendag allemaal :)

ik post even deze lamp, ik denk dat dit een wel een speciale uitvoering is,volgens my is het een pertrix model 525 maar ik denk dat custom dit kan bevestigen
het mooi is wel dat op het dekseltje aan de onderkant een duitse helm is afgebeeld,ik denk dat er ook een versie bestaat met een swastika op

grt bruno

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Bedankt Bruno voor het delen en plaatsen van deze ''HJ'' lampen.Daar zitten enkele fraaie tussen zeg. _/-\o_ . vooral de Pertrix 646 en de Pertrix stab - lampe met Stahlhelm type nr 527 maar met een afwijkende kleur die veel op duits (1WO) materieel voorkwam .Ik ben zo'n een staaflamp van Pertrix nog nooit eerder tegengekomen met Stahlhelm deze lijkt mij een zeldzaam type te zijn.De lampen met ''HK'' op de schroefdeksel zoals je zelf ook al aangaf zijn ''SA'' lampen en kom je nog wel eens tegen zoals op ‘’WAF’’ staat er momenteel ook nog een te koop .ik zal proberen via oude pertrix catalogussen uit te zoeken in welk periode deze staaflamp gemaakt zal zijn ik zie tevens dat de karabiner haak ook ietsje anders is dan normaal.

NB:Hier nog een blad uit een oude pertrix catalogus 1936 tevens nog gelijke Pertrix stab nr 527 in dezelfde kleur heeft ook zo'n afwijkende karabiner haak maar geen Stahlhelm op de schroefdop maar Pertrix Nr 527 deze lamp is gemaakt in de 30e jaren tevens nog een duitse Hassia (1WO) zaklamp voor kleur vergelijk met de pertrix deze kleur komt daarmee goed overeen maar hebben niets met elkaar te maken...ik kom daar nog eens op terug.

Pertrix Catalogus blad 1936 met staaflampen voor de WH - SA- HJ - Heer - SS ..ect daarin komt de kleur ''Grau'' wel voor
Afbeelding[/color]
Afbeelding

Afbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Deze permi wordt met regelmaat op ebay aangeboden als zijnde 2WO Wehrmacht lamp en dat is onterecht deze lamp was bedoelt voor het Bundesheer leger van Oostenrijk in de 60-80 jaren op de bovenzijde v/d lamp staat Heereseigentum..laat je dus niet in verwarring brengen met dit stempel want deze wordt heden ten dagen nog gevoerd bij het de Bundesheer.Premi heeft trouwens nooit voor de Wehrmacht gewerkt wel de frima ''Wif'' tevens uit Oostenrijk maakten oorlogsmaterieel voor de Wehrmacht.De Wif lamp lijkt enorm veel op deze Premi enkle de filter schakeling is anders ook deze is gestempeld met ''Heereseigentum'' maar dit model is wel uit de 30e/40 jaren gebruikt door de Wehrmacht bijgaan ook deze lamp afgebeeld.

Premi Heereseigentum 1960 -1980 Osterreich
Afbeelding
Wif - Signal Heereseigentum 1936 - 1945 Wehrmacht Beute Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 26 feb 2009, 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
viper 4
Lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 07 nov 2008, 21:54

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door viper 4 »

Custom excellent work.. _/-\o_
Ciao Viper 4
BartF
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 feb 2009, 13:07

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door BartF »

Hoi 'Custom',

wat een geweldig topic :yes: :yes:

Klein vraagje ... kan je in je documentatie ook iets vinden over zaklampen die speciaal voor de Gebirgsjäger bestemd waren ? Ik kan me zo voorstellen dat de koude natte omgeving om een speciaal ontwerp vroeg ...

MvG,
Bart
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

[quote="BartF"]Hoi 'Custom',

wat een geweldig topic :yes: :yes:

Klein vraagje ... kan je in je documentatie ook iets vinden over zaklampen die speciaal voor de Gebirgsjäger bestemd waren ? Ik kan me zo voorstellen dat de koude natte omgeving om een speciaal ontwerp vroeg ...

MvG,


Beste Bart,

Bedankt voor je compliment ik doe mij best om zoveel mogelijk informatie betreffende Duitse militaire (2WO) zaklampen graties te delen hier op dit (WO2) forum met andere verzamelaars .Het aanbod om een zaklampenboek hierover te gaan schrijven heb ik al vele malen van div uitgevers ontvangen maar dit laat ik aan mij voorbij gaan graties je kennis delen met andere verzamalaars is het mooiste wat er bestaat als je tenminste weet wat verzamelen betekent :wink: .De vraag die je stelt is vrij simpel te beantwoorden het Duitse leger in de (2WO) maakte voornamelijk gebruik van zaklampen uit eigen land met een kleine hoeveel aan beute materiaal de merken waren Daimon - Pertrix - Crone - Hassia - Zeiler - Berker - Ennwell - Nirona – (WIF) = beute ect.

Ik bezit idd documenten over zaklampen die geleverd werden voor de Wehrmacht - Heer SA-SS-HJ-BDM ect ..maar daar komen nergens speciale lampen in voor die apart voor de Gebirgsjäger zouden zijn,bedenk wel dat de kwaliteit van zo’n lamp erg hoog was bv de onlangs afgebeelde Daimon Telko nr 2218 in Mint staat .Deze lampen werden dan ook gewoon ingezet voor alle Duitse eenheden, enkel de veld-kleuren morse sein en of luftschutz functie waren dan soms iets anders per onderdeel zo gebruikte de luftwaffe en de HJ bv veel Pertrix-Zeiler lampen maar dat was enkel in het beging v/d oorlog maar later is er van alles gebruikt ook huishoudelijk zaklampen zijn er aangetroffen als er maar licht uitkwam .

Het materieel dat waterproof moest zijn en gebruikt is in vochtige omgevingen was voornamelijk (kk) munitie voor de MP - K98 .....ect deze werden wel behandelt tegen vocht inwerking primer - huls - hulsmond werden extra afgelakt om te voorkomen dat het slagsas en of de kruitlading niet vochtig werden want dan stond je leven immers op het spel..De zaklampen die bij de Marine in gebruik waren wijken wel geheel af en waren altijd waterproof en meestal geheel uit koper of messing vervaardigd …ik heb er onlangs nog een hier afgebeeld dat was een ''Engelse seinlamp staaflamp van Schimwell'' :wink: OK
Laatst gewijzigd door custom op 25 feb 2009, 00:17, 13 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

viper 4 schreef:Custom excellent work.. _/-\o_
Ciao Viper 4
No thanks :wink:
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Wie heeft informatie over dit Duitse D.R.G.M 1371720 /1371721 lampje uit de 30e jaren dat wellicht gebruikt is voor monteur werkzaamheden of de hobbyist om moeilijk te bereiken plekken te kunnen verlichten,er staat mij tevens iets van bij dat deze hier al eens eerder is afgebeeld door onze vriend Viper 4 uit Italie en dat die voor de MP/38/40 K98 gebruikt zou zijn ik weet dat niet zeker, wel kan ik zeggen dat je hiermee niet in de loop kunt van genoemde kalibers omdat de diameter van de knelfitting ring waarin het 3,8 V mini lampje zit bevestigd 9,2 mm buitenwerk meet te groot dus.

Dan zou die enkel nog voor kamer - magazijn ect wapeninspectie gebruikt kunnen zijn maar ben daar vooralsnog niet zeker van .Ik meen mij ook te herinneren dat mgschutze (Jim) daar eens iets over gelezen had zo ja dan hoor ik dat graag :wink: en of heb je daar toevallig ook nog die gelezen info’s van bij de hand dat zou mooi zijn en zie ik die zeer graag tegemoet.Hat lampje komt uit de 30e jaren ‘’DRGM’’ ‘’aqem’’gestempeld voor mij geheel onbekend ''apart ding'' dat wel en werkt ook na al die jaren er komt tevens veel licht uit geel – groenachtig van kleur is mooi rustig aan de ogen.

Inspectielampje ''aqem'' DRGM 1930
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
Plaats reactie